Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Tyding av tilstandsrapport

Anbefalte innlegg

Vi skal (muligens) kjøpe en 2014-modell opel insignia, og i den forbindelse fikk vi selger til å gjennomføre en tilstandsrapport på opel-verksted siden vi ikke har all verdens peiling selv.

Den kom tilbake slik:

Utbedringer/feil:

11.1 - 1 Karosseriskade liten skade ved venstre hovedlykt foran

11.2 - 1 Steinsprut i lakken steinsprut i panser og framfanger

12.14 - 2 Diverse litt overflaterust under bil (bør etterbehandles)

Utbedring: 1=mindre, 2=stor

Hvor mye bør dette legges vekt på i kjøpsprosessen? Tenker da spesielt på oberflaterusten under bilen. Har forstått det slik at det er ganske vanlig at selv nyere biler ruster under, men hvor mye skal jeg prute på dette?

På forhånd takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Såvidt jeg kjenner til er ikke Insignia spesielt utsatt for rust, men som alle biler bør den behandles. Hva med å be om å få bilen fullverdig antirustbehandlet? Kan i så fall anbefale å bruke oljebehandling / lanolin / Fluid Film, I stedet for mer klassiske behandlinger som Tectyl og Mercasol. Lanolin er rimeligere og tryggere, men varer ikke like lenge. Ca 3.000.- for en personbil. De andre anmerkningene virker til å være mer kosmetisk, men det kan være greit å få gjort noe med det også, så det ikke utvikler seg.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Takk for svar!

Rekker nok ikke det da jeg skal møte selger i morgen, med en plan om å kjøre den bilen hjem til Trøndelag etter å ha kjøpt den. Prisen virket grei før dette, er 3-5000 i avslag mye å forvente for noen slike relativt små feil?

Lenke til kommentar

Uten å ha sett på bilen og basert på hva du har beskrevet, ville jeg - hvis jeg skulle kjøpe den - prutet rundt 7000-10000,-.

Små steinsprut kan være kosmetiske pletter men har det gått gjennom lakk og ned på metall ville jeg fått ordnet det på en så pass ny bil, og tatt en fluidfilm understellsbehandling før vinteren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...