SamuelR Skrevet 20. juni 2017 Del Skrevet 20. juni 2017 Jeg flyttet for ca en måned siden inn i en liten hybel. Etter dette har det bare ballet på seg når det gjelder ulemper ved stedet. Først oppdaget jeg ey lekkende toalett, som ikke ble fikset før to uker etter at jeg ga beskjed. Det stinker av søppel i bakgården, og de andre leieboerne plukker ikke en gang opp hundebæsj i bakgården og det hele virker veldig shady. Nå, for en uke siden oppdaget jeg og min kjæreste at vi fikk små støt fra vasken, før hun fikk et kjempekraftig støt oppover hele armen og i nakken. Det var bare flaks at hun ikke fikk et støt gjennom hele kroppen. Dette kan være dødelig. Megleren har sagt at dette skal fikses, men jeg føler meg rett og slett ikke trygg i leiligheten etter alt dette. I tillegg falt det ene vinduet ned I leiligheten og kunne like gjerne truffet noen i hodet. Og oppå det igjen, så falt det ned en stor hylle fra baderomsveggen og var nær ved å treffe min kjæreste i hodet. Så det jeg lurer på, er rett og slett om jeg er pliktet til å føle meg utrygg i egen leiligheten i tre måneder til, eller har jeg rett til å komme meg ut fra dette hølet av en hybel? Kontrakten er tidsbestemt, og jeg tre måneder oppsigelsestid. Lenke til kommentar
nicho_meg Skrevet 20. juni 2017 Del Skrevet 20. juni 2017 Du har rett til å heve avtalen ved vesentlig brudd på avtalen. At husrommet er et risiko for liv og helse skal holde. Jeg ville flyttet ut umiddelbart og krevd erstatning for merkostnader til overnatting. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 21. juni 2017 Del Skrevet 21. juni 2017 I denne situasjonen gir du utleier to alternativer - enten går han med på øyeblikkelig heving, ellers går du til lokalt el-tilsyn og kommunen og ber dem komme på inspeksjon for å se om det må ilegges bruksforbud på grunn av farlig usikret elrisiko og annen risiko. El-tilsyn utføres av Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap eller av lokal netteier (som regel det siste). 7 Lenke til kommentar
SamuelR Skrevet 22. juni 2017 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2017 Okei, takk for svar! Nå har det seg slik at utleiemegleren Maya Eiendom ikke ser ut til å gå med på umiddelbar heving. Jeg tok kontakt med dem i går og ba om umiddelbar heving, grunnet alt det jeg nevnte i det øverste innlegg. Jeg fikk et litt unnvikende svar, og hun ville gjerne ringe dagen derpå. Nå har jeg fått en melding med lovnader om forbedring av husrommet. Dessverre føler jeg det slik at dette kommer for sent, og at det er helt tullete at Maya Eiendom engang tør å leie ut denne hybelen. Uansett hva de sier, så føler jeg ikke at jeg kan stole på at denne leiligheten er trygg å bo i, og å betale husleie for to måneder til frister ikke akkurat. Når så mye allerede har ramlet ned, hva er det neste som kan komme til å ramle ned? Jeg tør ikke engang å ha døra mi åpen (luftemulighet) på grunn av at det løper rotter rundt omkring i bakgården. De vil ikke jeg ha inn her. Så: selv om Maya Eiendom lover forbedringer, er det slik at jeg fortsatt har rettigheter her, eller har de mulighet til å tvinge meg til å bo/betale for dette i to måneder til? Lenke til kommentar
MKap Skrevet 22. juni 2017 Del Skrevet 22. juni 2017 (endret) Flytt ut. Vis til at husrommet er utrygt, at det representerer eit mislighold, og at du ikkje har tiltru til at dei klarer å setta bustaden i forsvarleg stand. Viss utleigaren er uenig og meiner du må betala leige for heile 3 månader, får dokker ta det i husleietvistutvalet. Håper du har skikkeleg depositumskonto. Endret 22. juni 2017 av MKap Lenke til kommentar
SamuelR Skrevet 22. juni 2017 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2017 Takk for svar! Jeg har ikke depositumskonto. Opplegget her var at jeg bare betalte sikkerhet for siste måned i leieperioden. Er det fornuftig av meg å foreslå at de beholder den sikkerheten, så jeg kan flytte ut, og ikke gjøre dette vanskeligere enn nødvendig? Egentlig, så er det jo håpløst at jeg betaler leie i det hele tatt for denne siste måneden. Jeg ringte i tillegg, nå nettopp, elektrikerne som jobber for Maya Eiendom, som kunne bekrefte at ingen hadde vært og sett på leiligheten etter at de var her og bekreftet en skikkelig jordfeil, som kanskje kunne gjelde for hele bygget. Dette er nå en uke siden. La meg igjen nevne at kjæresten min fikk et kraftig støt, og hun kjenner det fortsatt i nakken. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 22. juni 2017 Del Skrevet 22. juni 2017 Eg vil anbefale deg å råde kjæresten din til å gå til legevakten og fortelle om det som skjedde. Her er det sannsynlig at vedkommende har fått strømgjennomgang igjennom hjertet og da skal en få seg undersøkt for å utelukke evnt alvorlige skader som kan ha oppstått. Det er sannsynlig med strømgjennomgang slik du forteller det da strømmen går inn ett sted og ut ett annet. Inn er da via hånden som tok på vasken og ut er sannsynligvis via den andre hånden eller via føttene - og da har en strømgjennomgang via hjertet. For å være sikker bør dette tas med lege. Som en bonus - dersom en lege kan bekrefte at dette er sannsynlig så har man en enda sterke sak ovenfor huseier. Da er det dokumentert at det sannsynligvis medfører fare å bo i leiligheten. Lenke til kommentar
Uferdig Setnin Skrevet 22. juni 2017 Del Skrevet 22. juni 2017 Får du støt ifra fingertupp til fingertupp så skal du som regel inn på sykehus i 24 timer for overvåkning. Lenke til kommentar
MKap Skrevet 22. juni 2017 Del Skrevet 22. juni 2017 Jeg har ikke depositumskonto. Opplegget her var at jeg bare betalte sikkerhet for siste måned i leieperioden. Er det fornuftig av meg å foreslå at de beholder den sikkerheten, så jeg kan flytte ut, og ikke gjøre dette vanskeligere enn nødvendig? Veit ikkje om eg skjønnar kva du meiner her, men viss du har betalt eit depositum som ikkje står på depositumskonto kan du kreva at dei betaler det tilbake umiddelbart etter husleigelova. Vil legga til den forrige posten min at du stiller sterkare i ein eventuell tvist viss du får kommunen på befaring (som nemnt lenger oppe). Blir det t.d. ilagt bruksforbud har nok utleigar ein veldig svak sak. Problemet når ein ikkje har depositumskonto er at det i ytterste konsekvens kan bli nødvendig å få hjelp av namsmannen for å få tilbake leiga du har krav på når du må forlata bustaden fordi han er utrygg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå