AnonymDiskusjon Skrevet 20. juni 2017 Del Skrevet 20. juni 2017 Det koster 4600 per år å være medlem i fagforeningen som er mest aktuell for meg. Andre år settes kontingenten ned til 3600. Jeg leser at skatten blir redusert med 3800 kr per år om man er medlem av en fagforening. Betyr dette at det er økonomisk lønnsomt fra og med andre året å være medlem i denne fagforeningen? Anonymous poster hash: 56386...b15 Lenke til kommentar
Axefjord Skrevet 20. juni 2017 Del Skrevet 20. juni 2017 Beklager, men det er ikke skatten som blir redusert med denne summen, men skattegrunnlaget. Dvs, hvis du fra før tjener 100 000kr, og skatter på hele beløpet med f.eks 33%, så betaler du 33 000kr skatt Når du melder deg inn er skattegrunnlaget redusert til 95 400 (du tjener fortsatt 100 000), og med 33% skatt så skatter du 31 482kr. Det du får tilbake på skatten er altså (skatteprosenten din) x fagforeningskontigenten. Men du har da allerede betalt kontigenten, så du vil aldri gå i pluss. På andre siden, fagforeningen min har gitt meg advokathjelp, støtte ved oppsigelserrunder på jobben og reduserte forsikringspremier på innbo, reise og bil. Særlig når en har lav bonus på bilforsikringen, så er man ikke langt unna å gå i null etter et år likevel. 7 Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 20. juni 2017 Del Skrevet 20. juni 2017 (...) reduserte forsikringspremier på innbo, reise og bil.(...) Dette forutsetter da at man godtar å bli låst til fagforeningens leverandør, noe som ikke nødvendigvis er den billigste leverandøren. 2 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 20. juni 2017 Del Skrevet 20. juni 2017 Dette forutsetter da at man godtar å bli låst til fagforeningens leverandør, noe som ikke nødvendigvis er den billigste leverandøren. Har du fagforening der du blir låst til å tegne forsikring, så bør du bytte fagforening. Stort sett er det frivillig om ein vil benytte kvantumsrabatten som fagforeninga har forhandla seg fram til, eller om du ønsker å inngå avtale med eit anna forsikringsselskap, som f.eks. dersom du har andre forsikringsbehov enn det som er standard. 1 Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 20. juni 2017 Del Skrevet 20. juni 2017 (endret) Man skal vel så vidt jeg vet kunne reservere seg fra forsikringene til LO nå. Du får også et greit boliglån som ung lånetaker og bedre vilkår på BSU. Er dog usikker på om det er markedets beste, men det er over gjennomsnittet bra. Edit: Jeg ser EL&IT har obligatorisk forsikring, det minste beløpet er 108 pr. måned og det er innbo og en slags livsforsikring som akkurat dekker kostnaden av gravsteinen din. Og innbo med ingen øvre forsikringssum til 70 pr. måned er vel ganske bra vil jeg tro. Endret 20. juni 2017 av Nedward Lenke til kommentar
Uferdig Setnin Skrevet 20. juni 2017 Del Skrevet 20. juni 2017 itforbundet er gratis for lærlinger / studenter. Det lønner seg for meg ihvertfall Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 20. juni 2017 Del Skrevet 20. juni 2017 Jeg leser at skatten blir redusert med 3800 kr per år om man er medlem av en fagforening. Betyr dette at det er økonomisk lønnsomt fra og med andre året å være medlem i denne fagforeningen? Anonymous poster hash: 56386...b15 Det kommer vel ann på hvordan du vurderer verdien av hva du får tilbake, ... om noe i det hele tatt. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 21. juni 2017 Del Skrevet 21. juni 2017 Kommer an på hva du får av gjenytelser. For min del har prisreduksjonen på videre- og etterutdanning alene betalt for medlemskontingenten min til 2020, mens medlemsrentefordelen på boliglånet mitt betaler ca. 2x kontingenten årlig. 3 Lenke til kommentar
Mato Skrevet 21. juni 2017 Del Skrevet 21. juni 2017 om det er et LO forbund så er innbo forsikringen du får med på kjøpet verd prisen alene, er dere mange i bedriften som er med i fagforbundet har dere litt og forhandle med osv, dog er du alene og organisert i en bedrift er det ikke så mye de kan hjelpe deg med. Lenke til kommentar
Big_JT Skrevet 21. juni 2017 Del Skrevet 21. juni 2017 Ser at jeg muligens kunne spart noen få kroner på forsikring om jeg hadde vært på det fire markedet og investert tid i å finne billigste leverandør, men føler de jeg er påtvunget gjennom El&IT er gode nok. Betaler en del i kontigent, men føler jeg har fått godt igjen gjenneom full støtte fra LO utdanningsfond i 3 år på teknisk fagskole. Lenke til kommentar
Aldera Skrevet 25. juni 2017 Del Skrevet 25. juni 2017 Sier meg enig i den ... om ektefelle eller sambo også er medlem i et Lo tilknyttet forbund så har du ekstremt billig og god forsikring. Har ingenting til overs verken for Lo, AP eller det møkka forbundet jeg er organisert i. Men i kroner og ører så sparte jeg vell snau 8-10.000 bare på bilen når jeg meldte meg inn i IndustriEnergi. Lenke til kommentar
Ziff Skrevet 25. juni 2017 Del Skrevet 25. juni 2017 Forsikringene er gull. Jeg synes nå faktisk at kontigenten etter fradrag ikke er så gærn heller, med tanke på hvordan arbeidslivet i Norge er i ferd med å bli. Prat med folk fra forskjellige bransjer og forskjellige yrker, og du vil bli overrasket over hvor kynisk det har blitt mange steder. Jeg har ihvertfall sett nok til at jeg ønsker å ha profesjonell hjelp bak meg om jeg skulle trenge det. Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 26. juni 2017 Del Skrevet 26. juni 2017 Kan trygt si at det ikke er på grunn av forsikringene eller andre direkte økonomiske fordeler jeg er medlem. Jeg har på knappe 10 år i arbeidslivet og tre arbeidsgivere hatt bruk for foreningen to ganger og rådført meg to andre ganger for å ivareta rettighetene mine, og jeg jobber i en bransje som er ansett som snill. Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 26. juni 2017 Del Skrevet 26. juni 2017 Kan trygt si at det ikke er på grunn av forsikringene eller andre direkte økonomiske fordeler jeg er medlem. Jeg har på knappe 10 år i arbeidslivet og tre arbeidsgivere hatt bruk for foreningen to ganger og rådført meg to andre ganger for å ivareta rettighetene mine, og jeg jobber i en bransje som er ansett som snill. Litt overrasket over at ikke dette nevnes før nå. Greit nok, topic handler om hvorvidt det er økonomisk lønnsomt, men dette går delvis inn under det da fagforening ofte kan tilby juridisk hjelp. Se på det som en slags forsikring du får med på kjøpet. Ellers sparer jeg inn fagforeningskontingent på forsikringer og bankforbindelse. Jeg trenger også bruke mindre tid på å sjekke opp i dette (tid er penger) ettersom min fagforening årlig forhandler på pris/vilkår på disse forsikringene. Sist jeg sjekka var ingen andre i nærheten av å matche tilbudene jeg hadde. Lenke til kommentar
Morten Storgaard Skrevet 27. desember 2017 Del Skrevet 27. desember 2017 itforbundet er gratis for lærlinger / studenter. Det lønner seg for meg ihvertfall Præcis, i Danmark er flere fagforeninger /a-kasser gratis for studerende (ifølge fagmagasinet.dk). Det er en kæmpefordel, og smart at melde sig ind i god tid, så man kan få hjælp til netop denne slags. Sikker på det er samme sak i Norge... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå