RamGuy Skrevet 20. juni 2017 Del Skrevet 20. juni 2017 (endret) Omm du skal kun game og ingenting annet, gå for 7700K, vil du ha den nye x serien så må du vite at du kaster da bort den integrerte gpuen og har høyere watt forbruk. Ellers så kan du skilte samme mengde pcie lanes (16) og dobbel kanals minne, ehemmm på et hk som da er i utgangspunktet laget for fire kanals minne. Jeg ville ventet lite gran lenger var jeg deg. uansett klarer ikke jeg å forsvare valget 7740 over 7700K. Sikkert noen som vil si jeg er helt på jordet og ikke har fletta peiling men det bryr meg egentlig temmelig mitt i. Nå er det vel ytterst få som finner iGPU relevant på en i7-7700K? Og i7-7740X trekker ikke mer strøm heller, den er klokket høyere og har større headroom for overklokking og det er der den ekstra strømmen kommer inn. Du har også større heatspredder så større overflate å kjøle på. Prisforskjellen på en i7-7700K og en i7-7740X i seg selv er så og si ikke-eksisterende. Det eneste fordyrende blir hovedkortet hvor du fort må belage deg på å betale en 600-1500 kr mer avhengig av hvilket hovedkort du går for. Men da har du igjen fordelen av at du har lett tilgang til oppgradering til CPU-er med langt flere kjerner om behovet skulle melde seg og LGA2066 er en helt ny sokkel som vil støtte minst to nye generasjoner med CPU-er, mens LGA1151 er utgått og vil ikke få støtte for neste generasjon som er Coffee Lake. Det avhenger jo også litt av hvor du ønsker å legge deg med tanke på hovedkort, du finner jo LGA1151 hovedkort som er dyrere enn endel av LGA2066 hovedkortene også. Endret 20. juni 2017 av RamGuy Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 20. juni 2017 Del Skrevet 20. juni 2017 Tror nok han har rimelig kontroll på akkurat dette, Wua, han sitter ikke med skjegget i postkassa for det. Nizzen kan forsvare seg selv, men når sant skal sies så er han den eneste her på forumet som faktisk kan gi førstehåndsinfo om toppmodellene fra BÅDE Intel og AMD samt AMD/Nvidia, og akkurat dette syns jeg han skal få litt cred for 1 Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 20. juni 2017 Del Skrevet 20. juni 2017 (endret) Latterlige priser. Neste maskin blir nok AMD ja.Denne plattformen har aldri vært for de som velger pris/ ytelse. Denne plattformen er for "superbrukere" som vil ha det beste tilgjengelig.At prisen er høy, er jo fordi det er det beste. Blunke koser deg snart med 18 kjerneren du!? I oktober. Hva må du ut med? 20.000 bare for cpuFolk kjøper jo BMW bil til 800 000 kr uten å blunke, eller at det blir kritisert på noen forum. Et billigere merke gjør jobben nesten like bra, men 300 000kr billigere... #verdens rikeste land #i-landsproblem Endret 20. juni 2017 av Nizzen 5 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 20. juni 2017 Del Skrevet 20. juni 2017 (endret) Latterlige priser. Neste maskin blir nok AMD ja. Denne plattformen har aldri vært for de som velger pris/ ytelse. Denne plattformen er for "superbrukere" som vil ha det beste tilgjengelig. At prisen er høy, er jo fordi det er det beste. Jeg tror det er kun "show" faktor som spiller inn her: Hey se her.. min er bedre enn din...eddabetta. Men når begge spiller samme spill, så kan en utestående se på begge skjermer å si: Merker ikke forskjell med mindre du er FPS whore. Det er kun de med mye penger "som driter i alt" i hvor mye det koster så lenge det er best. Ytelse pr. krone, så vinner AMD her lett. De fleste begynner nå å klage over de nye prosessorene og x299 chipset og små tester så langt viser at mmjaaa, ikke helt verdt det. AMD på sin side har virkelig kommet seg og viser de kan levere og det til folkelig priser. Tror du virkelig ikke disse CPU'ene er for andre folk enn entusiaster som "driter i alt"? Disse CPU'ene er også beregnet for arbeid, skikkelig hardt arbeid. For prisen så er disse ofte gull verdt for bedrifter. Se på hvor mye tilsvarende PC med Xeon koster "Før i tiden" så måtte man ut med minst dobbelt for å få like mange kjerner og passelig med MHz. PS; Jeg vet at Xeon har diverse ting som ikke mainstream CPU'er har, men det er ikke alle som trenger de tingene. Edit; Tilogmed entusiastene vet at Ryzen er mest for pengene, det er det ingen med fornuften i behold som nekter for, men det er ikke et poeng som er noe vits å dra frem når det kommer til det såkalte ekstremmarkedet. Endret 20. juni 2017 av 4 3 Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 20. juni 2017 Del Skrevet 20. juni 2017 Nuvel, folk som bruker mye penger på bil blir da kritisert av ganske så mange Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 20. juni 2017 Del Skrevet 20. juni 2017 Jøpp, lenge leve janteloven Lenke til kommentar
funkweb Skrevet 20. juni 2017 Del Skrevet 20. juni 2017 Tror du virkelig ikke disse CPU'ene er for andre folk enn entusiaster som "driter i alt"? Disse CPU'ene er også beregnet for arbeid, skikkelig hardt arbeid. For prisen så er disse ofte gull verdt for bedrifter. Se på hvor mye tilsvarende PC med Xeon koster "Før i tiden" så måtte man ut med minst dobbelt for å få like mange kjerner og passelig med MHz. PS; Jeg vet at Xeon har diverse ting som ikke mainstream CPU'er har, men det er ikke alle som trenger de tingene. Edit; Tilogmed entusiastene vet at Ryzen er mest for pengene, det er det ingen med fornuften i behold som nekter for, men det er ikke et poeng som er noe vits å dra frem når det kommer til det såkalte ekstremmarkedet. Vel, vi har enda ikke sett hva threadripper kan gjøre. Det gjenstår å se ! Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 20. juni 2017 Del Skrevet 20. juni 2017 Irrelevant for argumentene som er her nå. Vi kan sikkert vente å se hva som skjer om et par tre generasjoner frem også, men nå snakker vi om hva som alerede er på markedet. Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 20. juni 2017 Del Skrevet 20. juni 2017 Utfordringen til AMD er at de henger etter på single-thread / IPC og det er lite som tyder på at AMD Threadripper vil forandre så mye på det da det ser ut til å være flere Ryzen CCX clustre kombinert til en større CPU med flere kjerner. Det vil fremdeles være samme arkitektur og IPC som ligger til grunn etter det jeg forstår. AMD sin "Infinity Fabric" har jo også vist seg å være veldig bundet til minnefrekvens for å skalere single-thread/IPC, og akkurat på det punktet så vil trolig Threadripper gjøre det svakere sammenlignet med Ryzen fordi du har Quad-Channel minne og jo flere minnebrikker du kjører, jo vanskelig er det normalt å klokke brikkene høyt. Og siden Infinity Fabric skalerer ut ifra halvert minnebåndbredde fra Single-Channel så vil tydeligvis overgangen fra Dual-Channel til Quad-Channel på Threadripper ikke påvirke Infinity Fabric. Men det vil jo tiden vise. AMD har hvertfall en kjempemulighet her, om de har klart å forbedre single-thread/IPC så den er på nivå med Skylake-X så vil nok Intel slite voldsomt. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-kZbtLvnJ Skrevet 20. juni 2017 Del Skrevet 20. juni 2017 Ryzen ja takk. Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 20. juni 2017 Del Skrevet 20. juni 2017 Ryzen ja takk. Du kan kjøpe min Lenke til kommentar
funkweb Skrevet 20. juni 2017 Del Skrevet 20. juni 2017 (endret) Skal du bruke penger på et X299 hovedkort så regn med at du i fremtiden kan skifte ut til et I9 prosessor. Flott tenker du? Tjaa til en vis grad, altså I9 kan gjøre MER enn hva du egentlig gjør dersom du er en av de som spiller, eller bruker PC sånn generelt bruk. Da er ikke I9 noe for DEG. Men vent, hva med de nye I7-X prosessorene? Joda du kan kjøpe dem også, men du kommer ikke unna med å måtte handle inn et X299 hovedkort. Et hovedkort som har mye å tilby som du kanskje ikke får brukt dersom du spiller og til generelt bruk av PC. Halve av ram slottene får du ikke brukt og kun 2-kanal om du vil ha f.eks 7740X. Frustrerende? mulig at du i fremtiden kan handle inn neste generasjon CPU som vil støtte i de eksisterende X299 kortene. Mulig dette er strategien til Intel, ikke vet jeg. Men vil du satse penger på at det gjør det? Ting endrer jo seg hele tiden. Hodebry? Om det er tilfelle kan du slappe av, du kan fortsatt handle inn f.eks 7700K, eller rette øynene mot AMD sine Ryzen prosessorer. Tester hittil viser at det er ikke STOR sprang mellom Intel og AMD med tanke på gaming om du retter øyenen på de riktige prosessorer. AMD har virkelig kommet på banen med sine Ryzen prosessorer og konkurranse er sunt Endret 20. juni 2017 av funkweb Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 20. juni 2017 Del Skrevet 20. juni 2017 (endret) Vi er lei av Ryzen nå funkweb. Nå vil vi ha Hedt plattform som coreX og Threadripper. Du virker jo som en messiah for Ryzen 7740x og et x299 hk til 2500kr gir mye morro for pengene. Til gaming er det nesten uslålig per dags dato. Gleder meg til Intel Optane 900p kommer i hus også ? Endret 20. juni 2017 av Nizzen Lenke til kommentar
funkweb Skrevet 20. juni 2017 Del Skrevet 20. juni 2017 Vi er lei av Ryzen nå funkweb. Nå vil vi ha Hedt plattform som coreX og Threadripper. Du virker jo som en messiah for Ryzen 7740x og et x299 hk til 2500kr gir mye morro for pengene. Til gaming er det nesten uslålig per dags dato. Gleder meg til Intel Optane 900p kommer i hus også For å være ærlig, jeg er lei hele greia hahaha. Nei jeg er ingen messiah for Ryzen hihi, ikke har jeg eid AMD processor siden AMD Duron 650MHz klokket til 1GHz, siden den gang har jeg vært trofast Intel bruker. Er ikke meningen og hisse opp noen på noen måte, jeg liker bare å diskutere. Jeg prøver å forstå disse prosessorene bedre, å høre fra andre er viktig.. jeg vil ikke kaste bort penge til høsten nye rigg og der har du fordel av å kjenne godt til slike systemer. Selv om jeg litt, så er det stadig ting jeg ikke vet om.. f.eks: Hedt? Forklar, opplys meg. Lenke til kommentar
HKS Skrevet 21. juni 2017 Del Skrevet 21. juni 2017 De gimper alle CPU-er under Intel Core i9-7900X med å bare gi de 24 PCI-Express lanes. Langt lavere enn hva som har vært normalen for HEDT tidligere. Så her må du altså punge ut med nesten 11'000kr for en 10-kjerner CPU om du ønsker mer enn 24 PCI-Express lanes...28 PCIe lanes... Intel Skylake-SP har 48 PCIe lanes totalt. 4 lanes brukes av chipset. Så derfor har vi 44 lanes tilgjengelig. På i7 SKU så deaktiverer de en x16 port, så du får totalt 28 lanes tilgjengelig. Root-komplekset kan konfigureres med opp til 10 uavhengige PCI Express-kontakter. På en i7 kan du for eksempel ha 16-8-4 og på en i9 kan du for eksempel ha 16-16-4-4-4. I tillegg til dette er også x299 chipset i bunn og grunn en PCIe switch. Det virker som denne nye mesharkitekturen og det nye cachehirarkiet kun er der fordi det er endel av Intel sin nye Xeon line-up. Det er ikke myntet eller spesielt effektivt for HEDT bruk og er mer tilrettelagt for server/workstation og AVX512 som er ganske så lite relevant for de fleste som skaffer seg HEDT.Det stemmer. Jeg er enda ikke overbevist om at en HEDT prosessor trenger AVX512 enda, og det er ikke til å stikke under en stol at AVX512 koster både ekstra energiforbruk og bruker mye areal på brikken (AVX512 er rett under 20% av transistorene på en kjerne). En av grunnene til at Intel pusher AVX512 er at de ikke har noen GPU... Lenke til kommentar
WhaWuaWua Skrevet 21. juni 2017 Del Skrevet 21. juni 2017 Selvsagt vil de mest ivrige entusiastene bla opp, men det er å gå glipp av det store poenget her. AMD har for første gang siden Athlon-serien klart å ryste Intel. AMD har med Ryzen/Threadripper sørget for to fantastiske ting. De har brakt entusiastplattformen til massene for første gang i historien gjennom fornuftig prising. Folk som ellers aldri ville ha vurdert noe mer enn en standard quad-core har nå plutselig en helt ny og større meny å velge i. Og AMD har tvunget Intel til å avsløre kortene sine som de holdt så tett til brystet i alle disse årene. Entusiastene hadde aldri fått tilgang til det som virkelig er Intels beste uten denne gavepakka fra AMD. Det er en virkelig oppvekker på hvorfor konkurranse er viktig. Du er jo en entusiast, 10 kjerner virker plutselig litt stusselig nå gjør det ikke? Jeg er rimelig trygg på at AMD har insett sitt feil trinn med infinityfabric. Hadde AMD løst den sløve L3 cachen, er det mye mulig vil ville sett bedre IPC en skylake. Den reduseres i hastighet kraftig før 8mb er full. Her kommer problemet med modulariteten deres inn (ccx interconect) og designet selv om det er godt, er det problemfullt og i barnehage alder. Infinity fabric kjører vel om jeg husker riktig i 20Gb/s ikke akk monsterfart. Og for de som lurer, HEDT er kun en forkortelse for entusiast plattform, High End Desktop. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 21. juni 2017 Del Skrevet 21. juni 2017 Er forsåvidt interessert i Skylake-X, men virker som det er endel problemer med den? Toms Hardware: Temperaturproblemer, ekstremt stor forskjell mellom core-temp og temperatur ved kontaktpunkt til kjøler. Som er problematisk (selv om anmelder virker til å ha litt problemer med å forstå termodynamikk, om jeg ikke misforstår han). Anandtech: Ingen spill-benchmark pga ekstremt dårlig ytelse på noen benches. Generelt: Svært høyt effektforbruk også på prosessorene lenger ned i klassene. Og noen rare utfordringer på hovedkort fordi de forskjellige CPUene på x299 støtter så mye forskjellig. AtW Lenke til kommentar
MrMarbles Skrevet 21. juni 2017 Del Skrevet 21. juni 2017 Glad jeg oppgraderte til 7700K nå. Ser ingen fordel med X299. Det mest krevende jeg gjør er gaming. Når Coffee Lake kommer, så vil vel den (forhåpentligvis) øke IPC over Kaby Lake og da gå forbi Skylake-X med en grei margin og samtidig ha 6 kjerner (som vil holde i massevis for min egen del). Synes det er på tide at Intel kommer med en helt ny generasjon CPUer som har et helt nytt chipset med mye raskere kobling og slutt på alt dette tullet med begrenset PCIe-lanes. Vi er i 2017 og får faktisk færre PCIe-lanes å rutte med, med mindre vi kjøper en CPU til 11-laken. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 21. juni 2017 Del Skrevet 21. juni 2017 Glad jeg oppgraderte til 7700K nå. Ser ingen fordel med X299. Det mest krevende jeg gjør er gaming. Når Coffee Lake kommer, så vil vel den (forhåpentligvis) øke IPC over Kaby Lake og da gå forbi Skylake-X med en grei margin og samtidig ha 6 kjerner (som vil holde i massevis for min egen del). Synes det er på tide at Intel kommer med en helt ny generasjon CPUer som har et helt nytt chipset med mye raskere kobling og slutt på alt dette tullet med begrenset PCIe-lanes. Vi er i 2017 og får faktisk færre PCIe-lanes å rutte med, med mindre vi kjøper en CPU til 11-laken. Selvfølgelig, om man kun trenger en rask CPU til gaming, så er det ikke noe godt kjøp, men det eksisterer jo fordeler med plattformen. AtW Lenke til kommentar
MrMarbles Skrevet 21. juni 2017 Del Skrevet 21. juni 2017 Glad jeg oppgraderte til 7700K nå. Ser ingen fordel med X299. Det mest krevende jeg gjør er gaming. Når Coffee Lake kommer, så vil vel den (forhåpentligvis) øke IPC over Kaby Lake og da gå forbi Skylake-X med en grei margin og samtidig ha 6 kjerner (som vil holde i massevis for min egen del). Synes det er på tide at Intel kommer med en helt ny generasjon CPUer som har et helt nytt chipset med mye raskere kobling og slutt på alt dette tullet med begrenset PCIe-lanes. Vi er i 2017 og får faktisk færre PCIe-lanes å rutte med, med mindre vi kjøper en CPU til 11-laken. Selvfølgelig, om man kun trenger en rask CPU til gaming, så er det ikke noe godt kjøp, men det eksisterer jo fordeler med plattformen. AtW No doubt :-) Det er jo mange som vil dra fordel av at plattformen nå støtter opptil 18 kjerner mot 10 kjerner før. Klart, de som virkelig behøvde så mange kjerner, var vel uansett på Workstation-siden av ting med Xeon multi-CPU og bøttevis med RAM. Jeg er bare personlig skuffet så langt over Skylake-X. Spesielt Kaby Lake X og hele rotet med X299 og gimping av features avhengig av hva for CPU man har. Er veldig enig med både Linus og Jayz2cents her og var veldig glad når de gav ut sine videoer. De kunne jo like gjerne gitt ut en Kaby Lake med GPU-biten deaktivert på Z270 for å komme opp på 5,2GHz. Føler at med dette, så vil mange kjøpe seg X290 bare for å få den høyeste klokkete CPUen. Plutselig har man mainstream CPU på HEDT. Et sted hvor den virkelig ikke hører hjemme etter min mening. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå