Gå til innhold

Samsung Galaxy S5 - Erfaringer med andre ROM (image)

TBJ

Anbefalte innlegg

Hei

Har akkurat installert LineageOS 14.1 (arvtageren til Cyanogenmod) på min sønns Samsung Galaxy S5.

Med den kjører han nå Android 7.1.2.

Telefonen føles mye raskere enn før (men de gjør det ofte etter fabrikk-innstillinger også...)

Noen som har erfaringer om den virkelig er raskere?

Tenker litt på at jeg kjører "ny" Android versjon på en eldre telefon som kanskje ikke har "nok" kraft til å kjøre den skikkelig (her bare synser jeg, på samme måte som jeg innbiller meg at en urgammel PC ville ha kjørt en eldre Windows raskere enn Windows 10...)

Noen som har erfaringer med andre ROM's som kanskje er enda raskere (og bedre) enn LineageOS 14.1?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Samsung uten touchWiz er mye raskere, du får det til å høres sammenlignbart ut.

S5 er mer enn rask nok. Skal du ha noe nyere kan du bruke NIGHTLY-versjonen av LineageOS, der får du oppdateringer med dagers mellomrom, uten at du trenger å bygge selv.

Skal du ha telefonen til å bli raskere kan du fjerne gapps, om du har lagt det inn, bytte programoppstarter fra trebuchet til openlauncher eller hayai, og generelt bruke programmer fra f-droid i steden for google play.

Du kan finjustere hvilke tilganger programmer har, der kan det være en smule å hente.

Kryptering av internminne gjør ting litt tregere, og hvis du lagrer noe på minnekort kan du oppgradere til noe raskere der. Husker ikke om s5 har minnekort. Noen gang er dog internminnet et SD-kort.

Windows 10 er tregt. Man kan bruke all mulig tid på å få det bedre uten å få hverken godt personvern eller særlig hastighet igjen. Prøv for eksempel http://distro.ibiblio.org/tinycorelinux/ på selv en antikvarisk PC for å oppleve forskjellen. Enhver Linux|Gnu-distro har lavere systemkrav, og ting blir ikke tregere etterhvert.

https://elementary.io/nb/ er det enkleste OS-et jeg vet om, hvis det skulle være viktigst.

Endret av Spetsnaz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...