Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Turbodiesel på tomgang etter parkering


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Med utgangspunkt i at det kan være over en million turbobiler på norske veier og turbohavari ikke er noe noen omtaler som et problem er jeg stadig skeptisk til om dette er viktig å gjøre (men  - klart - det gjør ingenting å ikke smelle av tenningen etter en tøff belastning).

 

/Ole

Lenke til kommentar

Har aldri gjort det med min bil. Har vel aldri kjørt hardt og parkert rett etterpå heller. Kanskje hardt og så roet ned siste minuttene før parkering? Husker ikke, for å være helt ærlig. ;)

 

Har akkurat rundet 200.000 på min CDI, så den havarerer vel snart da. :p

Lenke til kommentar

Det er også slik at har du presset bilen hardt over tid (f eks kjøre lenge på E6 eller kjørt på bane) og fått alle delene i den opp i høy temperatur så er det lurt å la den kjøle seg ned med noen minutter rolig kjøring, framfor å stoppe opp på stedet. Det gjør at temperaturovergangen fra glovarm bil til normal temperatur er mindre ekstrem. Ved gjentatte hurtig nedkjølinger kan man slite ut motordeler raskere.

Litt samme grunn til hvorfor du ikke starter opp bilen og ruser den opp i høy turtall før motoren har nådd optimal temperatur.

Lenke til kommentar

Det er også slik at har du presset bilen hardt over tid (f eks kjøre lenge på E6 eller kjørt på bane) og fått alle delene i den opp i høy temperatur så er det lurt å la den kjøle seg ned med noen minutter rolig kjøring, framfor å stoppe opp på stedet. Det gjør at temperaturovergangen fra glovarm bil til normal temperatur er mindre ekstrem. Ved gjentatte hurtig nedkjølinger kan man slite ut motordeler raskere.

Litt samme grunn til hvorfor du ikke starter opp bilen og ruser den opp i høy turtall før motoren har nådd optimal temperatur.

 

Står i instruksjonsboken til bilen som oftest (som vi alle har lest? :), på min står det noe i retning som "Ved kjøring i høye hastigheter over lengre strekninger, la motoren gå på tomgang i ett til to minutter før den slås av" - og "Ved kald motor, ikke "rivkjør".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...