johanf Skrevet 20. juni 2017 Del Skrevet 20. juni 2017 I det jeg parkerte på jobb i dag fikk jeg spørsmål om jeg ikke burde la bilen stå og gå på tomgang litt etter at jeg hadde kjørt, før jeg stoppet motoren. Da med etterfølgende spørsmål "Kjører du ikke diesel da?" Er det noe i dette utsagnet? Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 20. juni 2017 Del Skrevet 20. juni 2017 Nei, men noen biler med turbo er lurt å la stå på tomgang noen minutter etter bruk. Lenke til kommentar
Ole3 Skrevet 20. juni 2017 Del Skrevet 20. juni 2017 Nei, men noen biler med turbo er lurt å la stå på tomgang noen minutter etter bruk. Det handler etter hva jeg vet om kjøling av turbolager. Mon om ikke dette er utdatert kunnskap, eller spesielt trimmete biler? /Ole 1 Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 20. juni 2017 Del Skrevet 20. juni 2017 Min bensinbil er 15 år gammel og jeg har fått tips fra min mekaniker om at det kan være lurt å kjøle ned etter at turboen har vært i bruk. Aktiv kjøring i "trimmede biler" kan kreve avkjøling i 30 minutter etter bruk. Lenke til kommentar
Ole3 Skrevet 20. juni 2017 Del Skrevet 20. juni 2017 Med utgangspunkt i at det kan være over en million turbobiler på norske veier og turbohavari ikke er noe noen omtaler som et problem er jeg stadig skeptisk til om dette er viktig å gjøre (men - klart - det gjør ingenting å ikke smelle av tenningen etter en tøff belastning). /Ole Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 20. juni 2017 Del Skrevet 20. juni 2017 Så vidt jeg vet så står det også skrevet i brukerhåndboken på noen biler, type Subaru Impreza WRX, Mitsubishi Lancer Evo. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 20. juni 2017 Del Skrevet 20. juni 2017 Det heter seg at en ikke skal kjøre i 110 på motorvei for så å stoppe bilen med en gang, men så lenge man kjører rolig i noen minutter så skal det ikke være noe problem 1 Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 20. juni 2017 Del Skrevet 20. juni 2017 Er nok at du bruker 10-15 sekunder på og parkere eller snu så kan du fint stoppe den. Problemet er at turboen mister oljetrykket når motoren stoppes, men at turboen fortsatt spinner i noen sekunder etter at bilen har stoppet. 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 20. juni 2017 Del Skrevet 20. juni 2017 Heter vel at man må turboen hvile etter aktiv kjøring. Så kommer veldig ann på kjøremønsteret. Lenke til kommentar
johanf Skrevet 20. juni 2017 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2017 Har aldri gjort det med min bil. Har vel aldri kjørt hardt og parkert rett etterpå heller. Kanskje hardt og så roet ned siste minuttene før parkering? Husker ikke, for å være helt ærlig. Har akkurat rundet 200.000 på min CDI, så den havarerer vel snart da. Lenke til kommentar
Valkyria Skrevet 20. juni 2017 Del Skrevet 20. juni 2017 Det er også slik at har du presset bilen hardt over tid (f eks kjøre lenge på E6 eller kjørt på bane) og fått alle delene i den opp i høy temperatur så er det lurt å la den kjøle seg ned med noen minutter rolig kjøring, framfor å stoppe opp på stedet. Det gjør at temperaturovergangen fra glovarm bil til normal temperatur er mindre ekstrem. Ved gjentatte hurtig nedkjølinger kan man slite ut motordeler raskere. Litt samme grunn til hvorfor du ikke starter opp bilen og ruser den opp i høy turtall før motoren har nådd optimal temperatur. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 23. juni 2017 Del Skrevet 23. juni 2017 Hadde dette vært et problem hadde bilprodusentene lagt inn pumpe e.l. for kjøling etter motoren er stoppet. Slik mange biler gjør med kjølevannet. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 23. juni 2017 Del Skrevet 23. juni 2017 Så lenge delene varer ut garantien så bryr nok ikke bilprodusentene seg så mye om problemet 1 Lenke til kommentar
LabWeiler Skrevet 23. juni 2017 Del Skrevet 23. juni 2017 Det er også slik at har du presset bilen hardt over tid (f eks kjøre lenge på E6 eller kjørt på bane) og fått alle delene i den opp i høy temperatur så er det lurt å la den kjøle seg ned med noen minutter rolig kjøring, framfor å stoppe opp på stedet. Det gjør at temperaturovergangen fra glovarm bil til normal temperatur er mindre ekstrem. Ved gjentatte hurtig nedkjølinger kan man slite ut motordeler raskere. Litt samme grunn til hvorfor du ikke starter opp bilen og ruser den opp i høy turtall før motoren har nådd optimal temperatur. Står i instruksjonsboken til bilen som oftest (som vi alle har lest? , på min står det noe i retning som "Ved kjøring i høye hastigheter over lengre strekninger, la motoren gå på tomgang i ett til to minutter før den slås av" - og "Ved kald motor, ikke "rivkjør". Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå