Jente251 Skrevet 20. juni 2017 Del Skrevet 20. juni 2017 Hei. Jeg jobber for tiden i et bemanningsbyrå og akkurat nå er jeg utleid til noen andre for å utføre en jobb. Jeg har siden starten stusset på timelønnen jeg får, da den er 144 kr. Så siden jeg har lang arbeidserfaring innen dette feltet søkte jeg opp hva minstelønnen er nå og den er 177 kr. Jeg ringte så arbeidstilsynet og jeg forklarte situasjonen min, og de bekreftet at jeg har rett på og krav på minstelønn. Men hvordan skal jeg gå fram til arbeidsgiver med dette? Jeg har en uke igjen der jeg er utleid på oppdrag nå, skal jeg da vente til jeg er ferdig denne uken? Lenke til kommentar
Skurupu Skrevet 20. juni 2017 Del Skrevet 20. juni 2017 Ikke noe hjelp, men bare et spørsmål om du vil svare: Hvilket felt jobber du innen? Jeg trudde ikke det fantes lovfestet minstelønn i Norge. Fagforening? Lenke til kommentar
Jente251 Skrevet 20. juni 2017 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2017 Jo det er mange yrker som har minstelønn som arbeidsgiver skal forholde seg til. Hvilket yrke sender jeg på pm til deg :-) Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 20. juni 2017 Del Skrevet 20. juni 2017 Ikke noe hjelp, men bare et spørsmål om du vil svare: Hvilket felt jobber du innen? Jeg trudde ikke det fantes lovfestet minstelønn i Norge. Fagforening? Det er minstelønn i enkelte yrker og yrkesområder for å motvirke sosial dumping. Blant annet for renholdere og innen bygg. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 20. juni 2017 Del Skrevet 20. juni 2017 Ikke minstelønn, det heter tariff..... https://snl.no/tariff Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 20. juni 2017 Del Skrevet 20. juni 2017 Ikke minstelønn, det heter tariff..... https://snl.no/tariff Noen tariffavtaleområder er i Norge allmenngjort og er derfor lovpålagt minstelønn. Nå står det riktignok "minstevilkår" i loven, om du ønsker å kverulere. 1 Lenke til kommentar
naldy Skrevet 20. juni 2017 Del Skrevet 20. juni 2017 Ta dette opp med arbeidsgiver. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 20. juni 2017 Del Skrevet 20. juni 2017 (endret) Kverulering var jo hele poenget med innlegget. Derfor jeg la til et par ekstra punktum også Edit; @Sexylubb1 et hakk over. Uansett så bør det bare være å kontakte bemanningsbyrået og si hva som gjelder for yrket og vise til avtalen hvis de setter seg på bakbeina. Har selv jobbet for et bemanningsbyrå som prøvde seg og de ga seg når jeg sa at når X er oppfyllt så gjelder Y. Tror de tjener en god del penger på at folk ikke kan reglene. Endret 20. juni 2017 av 4 3 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 20. juni 2017 Del Skrevet 20. juni 2017 Ikke minstelønn, det heter tariff..... https://snl.no/tariff Noen tariffavtaleområder er i Norge allmenngjort og er derfor lovpålagt minstelønn. Nå står det riktignok "minstevilkår" i loven, om du ønsker å kverulere. Egne tariffavtaler eller andre avtaler kan vell dog gjøre det slik at en ender opp med mindre enn minstesatsene i de allmenngjorte "tariffene". Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 20. juni 2017 Del Skrevet 20. juni 2017 Jo det er mange yrker som har minstelønn som arbeidsgiver skal forholde seg til. Hvilket yrke sender jeg på pm til deg :-) Jobber du innanfor ei av disse næringene: -Byggeplasser (for de som utfører bygningsarbeid) -Elektro -Skips- og verftsindustrien -Godstransport på vei -Jordbruks- og gartnerinæringene -Persontransport med turbil -Renhold -Fiskeindustribedrifter Dersom du gjer det så har disse næringane allmenngjorte tariffavtalar, som igjen betyr at arbeidsgiver er tvungen til å gi deg samme lønn og arbeidsvilkår som tariffavtalen for den næringa tilseier. Dersom du jobber innanfor ei anna næring så har du ikkje krav på "minstelønn", då er alt lønns og arbeidsvilkår basert på lokal avtale mellom arbeidsgiver og arbeidstakar. Det einaste unntaket er det ulovfesta begrepet "sosial dumping" som tilseier at arbeidsgiver ikkje har lov til å underbetale deg, men med ei lønn på 144 kr i timen så er du nok langt unna å kunne pårope deg å ha blitt utsatt for sosial dumping. Dersom du ønsker lønnsjustering så er det fleire måtar å gjere det på. I all hovedsak då enten ved at du sjølv forhandler direkte med arbeidsgiver, eller at du forhandler via ein tillitsvalgt. Det er kanskje ikkje så mykje å hente på å reforhandle lønn når du alt har jobba mesteparten av tida med ein avtale om lønn som du har akseptert (men det at du berre har ei veke igjen er ikkje nødvendigvis eit hinder for at du kan be om lønnsøkning med tilbakevirkande kraft). Det du bør spørre deg om er kost nytte av å gå inn i harde forhandlingar. Her bør du vurdere nytten av å få ein god arbeidsattest frå arbeidsgiver slik at du lettare får deg ein ny jobb (der du kan stille andre lønnskrav), kontra å starte ein krangel om lønn som kan føre til at du ender opp med kun ein lovpålagt intetsigande arbeidsattest. 1 Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 20. juni 2017 Del Skrevet 20. juni 2017 Ikke minstelønn, det heter tariff..... https://snl.no/tariff Noen tariffavtaleområder er i Norge allmenngjort og er derfor lovpålagt minstelønn. Nå står det riktignok "minstevilkår" i loven, om du ønsker å kverulere. Egne tariffavtaler eller andre avtaler kan vell dog gjøre det slik at en ender opp med mindre enn minstesatsene i de allmenngjorte "tariffene". Javel? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 20. juni 2017 Del Skrevet 20. juni 2017 Ikke minstelønn, det heter tariff..... https://snl.no/tariff Noen tariffavtaleområder er i Norge allmenngjort og er derfor lovpålagt minstelønn. Nå står det riktignok "minstevilkår" i loven, om du ønsker å kverulere. Egne tariffavtaler eller andre avtaler kan vell dog gjøre det slik at en ender opp med mindre enn minstesatsene i de allmenngjorte "tariffene". Javel? Elektro har jo egne tariffavtaler, el og it sin feks og der er lønnen under det som er satt i den almengjorte. Lenke til kommentar
Jente251 Skrevet 20. juni 2017 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2017 Jeg jobber for et bemanningsbyrå som leier meg ut til noen andre for at jeg skal utføre renhold. Da går det vel under at de selger en renholdstjeneste og at jeg har krav på minstelønn? Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 20. juni 2017 Del Skrevet 20. juni 2017 Jeg jobber for et bemanningsbyrå som leier meg ut til noen andre for at jeg skal utføre renhold. Da går det vel under at de selger en renholdstjeneste og at jeg har krav på minstelønn? Ja det stemmer. Jobber du innanfor reinhold så skal du følge allmenngjort tariffavtale som er: Overenskomst for Renholdsbedrifter 2016–2018 mellom Næringslivets Hovedorganisasjon og NHO Service på den ene side og Landsorganisasjonen i Norge og Norsk Arbeidsmandsforbund på den annen side. Andre lokale tariffavtaler kan ikkje benyttast dersom det gir dårligare lønnsbestemmelser enn den sentrale tariffavtalen. Som reinholder skal du ha ei lønn på minst 177,68 kr. Kilde: Forskrift om allmenngjøring av tariffavtale for renholdsbedrifter Eg vil på generelt grunnlag anbefale at du fagorganiserer deg slik at du får hjelp til både å avdekke slike feillønningar, og juridisk hjelp til å eventuelt kjøyre saka for å kreve etterbetaling. Lenke til kommentar
Mato Skrevet 22. juni 2017 Del Skrevet 22. juni 2017 Når du er innleid så skal du ha samme lønn som de som utfører samme jobb i det firmaet du er utleid til http://www.arbeidstilsynet.no/binfil/download2.php?tid=209514 Side 11. dette var nettopp opp i retten og har blitt avklart http://frifagbevegelse.no/magasinet-for-fagorganiserte/arbeidsretten-domte-for-fortsatt-lik-lonn-for-innleide-6.158.457773.e061118841 dette tar du opp med selskapet som leier deg ut og ikke med de du jobber for, om de nekter å etter utbetale kontakter du fagforeningen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå