Gå til innhold

kjøp av ny gaming pc

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For å være ærlig så kan du spare noe kroner her.

Jeg legger merke til at f.eks 1700 kan overklokkes og du vil få ytelse som er nesten lik 1800X, med andre ord du sparer da hele 1641 kroner.

Du kan si at du betaler hele 1641 kroner for ca. 5-10 mer fps noe som er ganske drøyt.

Ser du også har valgt 32GB RAM noe som er overkill, men nå vet jeg heller ikke hva du har tenkt å gjøre, spilling? streaming? redigering?

Til spilling og generell bruk så holder det massevis med 16GB ram.

Lenke til kommentar

Du må gå inn på produsenten av hovedkortets hjemmeside og finne QVL listen over RAM der. Ryzen CPU'ene er veldig avhengig av rask RAM for å få mest mulig ut av dem. Men samtidig er hovedkortene veldig kresne på hvilken RAM de vil kjøre på korrekt hastighet. Du har valgt 2666MT/s RAM. Men det er ikke sikkert at den vil kjøre på mer enn 2133MT/s dersom hovedkortet ikke vil leke fint med RAM'en du velger. Da er det ganske mye ytelse som går rett i søpla. Så finn QVL listen, og velg et RAM kit fra listen som gir god hastighet. 1800X bør nesten ha 3200MT/s RAM å leke med. Ellers kan du nesten like godt bare gå for R7 1700 og kjøre den på stock hastighet.

Ved overklokking av R7 1700 er du nesten litt heldig om du får den opp i 3,9GHz på alle kjerner uten å måtte så høyt opp i spenning at du sliter med å få vekk varmen. 1800X er sånn sett en god CPU i det den er håndplukket fra samlebåndet på grunn av at den kjører sine hastigheter uten problem. Med god kjøling, som det ser ut som du har valgt. Selv om Kraken X62 sikkert er et par hakk bedre. Så kan R7 1800X klokke 2 kjerner opp til 4,1GHz. Og alt av strøm spare funksjoner er intakt. Det er de ikke om man overklokker.

Om du planlegger å ha PC'en i over 5 år, ville jeg faktisk ventet ett par måneder nå om jeg var deg. I august kommer Intels nye X299 platform, mens AMDs "Treadripper" også er rett rundt hjørnet. Det er disse platformene som kommer til å ha lengst levetid.

1800X har veiledende pris på 499USD, mens Intels kommende i7 7820X kommer på 599USD. 7820X kommer opp i 4,3GHz rett fra boksen, og man får 4 minnekanler mot R7 1800X sine 2. I tillegg har 7820X høyere IPC, altså den gjør mer arbeid per Hz enn 1800X. Og den har et par PCIe linjer ekstra. Så selv om den kommer til å være ~en tusenlapp dyrere enn 1800X. Så får man noe ekstra for den tusenlappen. Og det skulle ikke forundre meg om ytelse per krone blir ganske lik. Bare altså da, at objektivt, så vil 7820X være en del raskere.

Ellers ser jeg du kun har plukket med deg en snurredisk. Jeg ville anbefalt at du i det minste fikk med deg en SSD til OS. De nye M.2. SSD'ene er lynraske, og kjempe kjekke å bygge med. Plugges rett i hovedkort uten kabler hverken til strøm eller data..

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar

Raskere ram også SSD. Ellers ser listen grei ut. Kabinett trenger du ikke, PCn kan stå oppå hovedkortesken. :) Lykke til med byggingen

SSD - 960 evo 250/500gb

eg har SSD til windows fra før og kabinett fra før

Lenke til kommentar

Du kan redusere mer i pris om du velger en annen hovedkort.

Den du valgte koster 2.399,-

En annen jeg ser på er f.eks: Asus Prime X370-A til 1.549 kroner.

Du sparer altså hele 850 kroner og kan putte det i andre ting.

La oss ta en dypere titt på valg av hovedkort, den du valgte støtter altså 2 x PCIe 3.0 x16 (x16/x0-, x8/x8-modus (med AMD Ryzen CPU).

Det betyr at ditt 1800X har hele 24? lanes, skal du ta i bruk SLI så blir begge satt ned til x8/x8 modus.

Hovedkortet jeg linket til har kun 1 x PCIe 3.0 x16 (x16-modus (med AMD Ryzen CPU).

Resten må du titte nærmere på, hva slags features ønsker du? MÅÅ du har den og den? osv...bortsett fra dette er kortene identisk, altså X370 brikkeset.

Endret av funkweb
Lenke til kommentar

Sli er ikke noe jeg vil anbefale i dag, stadig mindre spill som støtter det ved lansering, man får mer ut av å velge riktig skjermkort og kombinere med en god skjerm og heller oppgradere når det kommer et skjermkort som gir en såpass god løft at det er verdt oppdateringen.

Har hatt god erfaring med Asrock sine hovedkort og har dette og snart 32 Gb med håndplukket Samsung minne som vil støtte hastigheter på over 3200Mhz på dette hovedkortet ( kjekt å ha venner som jobber i databutikk ) , personlig så ser jeg fordelen ved å ha mye minne om man benytter seg av snurredisker og hovedkortet støtter det, den Ryzen cpu'en som har vært i bruk ( er jo en testrigg jeg leker med ) var en 1700 som lot seg overklokke ganske så bra, men det er heller unntaket så har man råd kan man gjerne gå for 1800x som garantert yter bra på relativ fin spenning.

Jeg er litt skeptisk til siste generasjon med SSD disker, les gjerne denne artikkelen hos Toms for litt mer info : http://www.tomshardware.com/news/consumer-optane-enterprise-ssd-market,34631.html

Uansett mange gode råd i denne tråden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...