Gå til innhold

TEST: Microsoft Surface Laptop

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+5132

Nå klager selv mspoweruser over reklame i Windows 10, du synes ikke du tar litt vel lett på det?

De få gangene jeg booter opp i en ny Windowsinstallasjon blir jeg iallfall alltid forstyrret av reklame i startmenyen, og må alltid bruke unødvendig tid på å fjerne det -- tid jeg kunne brukt til noe annet jeg liker å gjøre.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så lenge pc-en kjører Windows konkurrerer ikke PC-en med Mac, uansett hvor bra maskinvaren er. Det er totalopplevelsen som teller. De fleste Mac brukere liker ikke Windows. Tenk bare på alle Mac brukerne som bruker en gammel Macbook Air og er fornøyd! Det er for mange artikler ala dette som sammenligner epler og appelsiner.

Jada. Sikkert derfor to av mine venner som hadde Mac nå begge har kjøpt seg Windows PC'er fordi de "ikke fikk gjort noe som helst/var sykt tungvindt" på mac'ene sine.

Ja, du vet.. Dine to venner er mest sannsynlig 100% representative for resten av befolkningen. Da antar jeg videre at du heller ikke har én eneste venn som har Mac og som ikke vil bytte. For du vet, hvis du har flere enn to venner som fortsatt er Mac-brukere så vil jo dette tale mot din sak.

Bare for nysgjerrighetens skyld: Hva var det som var så sykt tungvint på Mac, og mye lettere å gjøre på Windows?

Han ene hadde store problemer med å finne igjen hvor bildene han hadde lagret på mac'en var. Han andre trodde mac skulle være mye enklere å bruke enn Windows "men det var jo enda verre". Begge to er i dag fornøyd med sine Windows 10 PC'er. Må ikke bli så lei deg for at noen ikke syns mac er perfekt vet du. Dama solgte også sin Mac i fjor, da hun ikke skjønte vitsen med å ha Mac "da du kan gjøre mindre på den enn en Windows PC." Etter å ha sittet og bannet på Mac'en sin ett par år skjønte jeg den kom etterhvert ;) 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Han ene hadde store problemer med å finne igjen hvor bildene han hadde lagret på mac'en var. Han andre trodde mac skulle være mye enklere å bruke enn Windows "men det var jo enda verre". Begge to er i dag fornøyd med sine Windows 10 PC'er. Må ikke bli så lei deg for at noen ikke syns mac er perfekt vet du. Dama solgte også sin Mac i fjor, da hun ikke skjønte vitsen med å ha Mac "da du kan gjøre mindre på den enn en Windows PC." Etter å ha sittet og bannet på Mac'en sin ett par år skjønte jeg den kom etterhvert ;)

Det handler jo i stor stor grad om hva du er vandt til, ikke hva som er bedre enn den andre.
Lenke til kommentar

Det kommer en usb-c dongel til surface connect porten snart. Noen spekulerer i at det vil være en thunderbolt, men jeg har ikke sett akkurat det bekreftet.

Da bør de slippe en dock med usb-c og, siden magnetporten dongelen skal kobles til også er dockporten (og ladeporten). Så slipper du å være tvunget til å bruke den kun på batteri om du skal ha tilgang på usb-c.

Lenke til kommentar

Det handler jo i stor stor grad om hva du er vandt til, ikke hva som er bedre enn den andre.

Det er klart, men det som sies er "alt bare virker på Mac" og "alt er så mye enklere på Mac", men dette er ikke tilfellet i det hele tatt om jeg skal konkludere ut i fra det de rundt meg som bruker Mac sier og plages med.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Det er klart, men det som sies er "alt bare virker på Mac" og "alt er så mye enklere på Mac", men dette er ikke tilfellet i det hele tatt om jeg skal konkludere ut i fra det de rundt meg som bruker Mac sier og plages med.

This ^^

Lenke til kommentar

Man må legge på 500-800 kroner for Windows uppdatering da Windows 10 S ikke kan bruke andre browsere enn Edge, Windows Store + kun bing som søkemotor.

nei. Man kan oppgradere, man må ikke. De aller fleste klarer seg fint som det er. Man kan skrive google.no slik mange uansett gjør.
Lenke til kommentar

Ja. Man kan fortsatt være idiot med Windows S. Hvis man ignorerer ABSOLUTT ALLE ADVARSLER så lar deg seg faktisk gjøre. 

Microsoft må gjerne forklare hvorfor et dokument til en tekstbehandler trenger API-tilgang som igjen kan gi en full systemtilgang...

Du har ikke har bruk for macroer selv? Word og Excel er i stand til å gjøre mye mer automatisk enn å kunne formatere noen overskrifter med hurtigtaster. Selv om VBscript begynner å bli ganske utdatert er det et særdeles hendig verktøy å ha.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Ja. Man kan fortsatt være idiot med Windows S. Hvis man ignorerer ABSOLUTT ALLE ADVARSLER så lar deg seg faktisk gjøre.

La oss ikke bagatelisere dette. Folk har roset Windows S opp i skyene fordi det kun tillater programmer fra Windows Store. Dette gjør at denne sikkerheten ikke stemmer mer. Microsoft kunne fint ha hindret dette ved å kaste bort gamle Win32-apier, men på grunn av project centennial og et perverst ønske om å utnytte sitt tidligere programmonopol, har de ikke gjort dette.

Hele poenget var at å klikke på nedlastede .exe-filer er farlig, og Windows S fjerner den faren. Nå viser det seg at å åpne Word-dokumenter også kan være farlig. De skisserer et litt komplisert scenario, men det er ikke så langt unna at noen laster ned en Word-fil, hvor det står at man må "Enable macros". Brukeren gjør dette i god tro (kanskje noen har sendt personen oppskrift på penisforstørrelse eller hva vet jeg). Her må det også legges til at på grunn av all propagandaen rundt Windows S, har folk en større tro på at ting ikke kan gå galt.

Siden programmet får full tilgang til filsystemet, kan man spre løsepengevirus også på Windows S (dette er for eksempel ikke mulig på iOS siden tilgang til filsystemet er mer restriktert). Brukeren får så løsepengevirus og mister i så måte penger han kunne brukt på penisforstørrende midler.

Med sikkerheten nåværende macros byr på, kunne man likegjerne hatt ekstra strenge krav til å kjøre .exe-filer. Man må være "ganske idiot" for å bli rammet av virus gjennom .exe-filer også, og Windows kunne enkelt lagt inn flere dialoger for å hindre deg fra det. Og da blir spørsmålet hvilke sikkerheter Windows S egentlig byr på.

Microsoft må gjerne forklare hvorfor et dokument til en tekstbehandler trenger API-tilgang som igjen kan gi en full systemtilgang...

Du har ikke har bruk for macroer selv? Word og Excel er i stand til å gjøre mye mer automatisk enn å kunne formatere noen overskrifter med hurtigtaster. Selv om VBscript begynner å bli ganske utdatert er det et særdeles hendig verktøy å ha.

Nei, jeg passer på å holde meg i en bransje som ikke trenger Office-makroer ;) Du kunne fint fått interaktivitet uten å gi systemtilgang, jfr. JavaScript (sier ikke at javascript aldri har hatt feil).

Lenke til kommentar

La oss ikke bagatelisere dette. Folk har roset Windows S opp i skyene fordi det kun tillater programmer fra Windows Store. Dette gjør at denne sikkerheten ikke stemmer mer.

Jo, vet du hva, det kan vi gjøre med god samvittighet, nettopp fordi det er en bagatell. For de aller, aller fleste så er ikke dette et problem. De aller fleste som vil ha glede av å kjøre Windows 10S vil sannsynligvis heller ikke ha kunnskap som er nødvendig for å godkjenne kjøring av makroer.

Jeg er imidlertid enig at det er noe som burde kanskje vært fullstendig umulig å få til på akkurat Win10S. OSet er jo blitt forholdsvis krøpling, så de burde sperret for makroer også.

Makroer har sine fordeler, akkurat som å kunne kjøre vanlige Win32-programmer har.

Nei, jeg passer på å holde meg i en bransje som ikke trenger Office-makroer ;)

Fint for deg. :)

For resten av verden er spørsmålet imidlertid mer sammensatt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

La oss ikke bagatelisere dette. Folk har roset Windows S opp i skyene fordi det kun tillater programmer fra Windows Store. Dette gjør at denne sikkerheten ikke stemmer mer.

Jo, vet du hva, det kan vi gjøre med god samvittighet, nettopp fordi det er en bagatell. For de aller, aller fleste så er ikke dette et problem. De aller fleste som vil ha glede av å kjøre Windows 10S vil sannsynligvis heller ikke ha kunnskap som er nødvendig for å godkjenne kjøring av makroer.

Det er rimelig lett å aktivere makroer, som artikkelen viser. Det hele består i å klikke på en liten dialog som dukker opp når dokumentet åpner. Som artikkelen beskriver kan en bruke social engineering for å få brukeren til å akseptere dette ("Please enable macros for this document. Click the button above (legg ved bilde her)"). Angrepsvinkelen her er at man lurer noen til å laste ned en Word-fil istedenfor en .exe-fil. I word-fila står det på første side "Vennligst slå på makroer. Det hele er noe selv en gammel bestefar kunne klart. 

Jeg vil påstå at det er omtrent like vanskelig å laste ned og kjøre en ondsinnet .exe-fil på Windows 10, som det er å laste ned og kjøre en ondsinnet Word-fil på Windows 10 S. .exe-filer på Windows 10 er fortsatt enklere, men ikke så mye enklere at man kan erklære dette som en bagatell. Og hvis man mener at muligheten til å kjøre frie .exe-filer på Windows 10 er et betydelig sikkerhetsproblem, bør man også mene at dette er det. 

Jeg er imidlertid enig at det er noe som burde kanskje vært fullstendig umulig å få til på akkurat Win10S. OSet er jo blitt forholdsvis krøpling, så de burde sperret for makroer også.

Der er vi helt enige. :) Eller det vil si, hvis de skulle akseptert makroer, burde de nesten ha laget en ny implementasjon som var mer begrenset og sikrere.

Makroer har sine fordeler, akkurat som å kunne kjøre vanlige Win32-programmer har.

Nei, jeg passer på å holde meg i en bransje som ikke trenger Office-makroer ;)

Fint for deg. :)

For resten av verden er spørsmålet imidlertid mer sammensatt.

Jeg forstår at mange trenger makroer, men jeg mener at makroer fra et tekstdokument ikke skal kunne klare å åpne en terminal. Jeg er ikke en makroekspert, men jeg vil våge meg til å påstå at de kunne oppnådd samme funksjonalitet med begrensede rettigheter. Det er det samme som med JavaScript. Jeg er helt for JavaScript, jeg vil bare at det skal ha begrensede rettigheter :)

I det hele gir dette en litt vond smak i munnen. Det forteller oss at Microsoft sine egne programmer har særrettigheter (eg. åpne termnial), som andre UWP-programmer ikke får. 

EDIT: Bare så vi ikke misforstår hverandre helt. Jeg tror ikke dette gjør at alle som bruker Windows S med word får virus. Poenget var mange har dratt frem at å fjerne muligheten for å kjøre .exe-filer kan gjøre OSet sikrere, noe jeg kan være enig i til en viss grad for noen brukere. Den sikkerheten forsvinner derimot når det samme kan bli oppnådd ved å kjøre Word-filer.

Så dette forteller oss ikke at at Windows 10 S er mindre sikkert enn Windows 10 (vel, du får ikke lov til å kjøre egen virusscanner, men det er ikke som om de gir spesielt bedre sikkerhet heller), men det forteller oss at det ikke er betydelig sikrere enn vanlig Windows 10.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Gjest Slettet-t8fn5F

Vi kan fortsette diskusjonen, når Apple kommer med touchskjermer. Fram til da, er det vel ikke tvil om hva som er den overlegent beste laptoppen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...