Gladsnekker'n Skrevet 19. juni 2017 Del Skrevet 19. juni 2017 Har tenkt å kjøpe meg bil, og ser på de ovennevnte i 2014-modeller. Ligger på rundt 200'... jeg skal ha stasjonsvogn. Hva er forskjellen på de to i ytelse? hva bør jeg gå for? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 19. juni 2017 Del Skrevet 19. juni 2017 Sjekk dreiemomentet på de to motorene, så har du mye av svaret. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 19. juni 2017 Del Skrevet 19. juni 2017 Prøv begge og se hva du liker. 1.2 TSI er motoren som overrasker alle som prøver den, men dersom du synes den er for svak kan du prøve 1.4 TSI. 1.6 TDi er som en hvilken som helst 1.6 diesel. Støynivået er veldig forskjellig, spesielt på tomgang og ved kald motor hører du godt at TDi er en diesel, mens en TSI er knapt hørbar. Når du er i farta, med varm motor, er dette en ikke særlig merkbar forskjell. I valget bør du også ta hensyn til bruksområde. Mye småkjøring gir valget bensin, diesel er mer aktuell for langkjøring. Når det er sagt har 1.2 (og 1.4) TSI så lavt forbruk at det ikke er sååå langt igjen til dieselforbruket. Vær obs på at 1.6 TDi har registerrem som skal byttes regelmessig, Både 1.2 og 1.4 av denne årgangen har registerkjede, som ikke skal byttes. Tidligere var det problemer med at kjedene ble strukket og røk eller hoppet over på disse motorene, men dette er løst fra et eller annet motorserienummer rundt 2011. Lenke til kommentar
joka Skrevet 19. juni 2017 Del Skrevet 19. juni 2017 VAG har store problemer med registerkjedet på 1.2 TSi... de gikk over til reim igjen ca 2014 altså, 1,2 (og 1,4) TSi med kjede er søppel Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 19. juni 2017 Del Skrevet 19. juni 2017 VAG har store problemer med registerkjedet på 1.2 TSi... de gikk over til reim igjen ca 2014 På den nye 1.4 TSI med COD (sylinderkutt) er det registerrem, mens alle 1.4 TSI uten COD har kjede. Jeg har lest at det ikke er noe problem på de som er produsert etter ca 2011, eller som er eldre og har fått byttet til samme nye deler (annet kjede, annet deksel og nye strammemekanisme) som ble standard da. Men jeg har jo tatt feil før. Lenke til kommentar
joka Skrevet 19. juni 2017 Del Skrevet 19. juni 2017 VAG har store problemer med registerkjedet på 1.2 TSi... de gikk over til reim igjen ca 2014 På den nye 1.4 TSI med COD (sylinderkutt) er det registerrem, mens alle 1.4 TSI uten COD har kjede. Jeg har lest at det ikke er noe problem på de som er produsert etter ca 2011, eller som er eldre og har fått byttet til samme nye deler (annet kjede, annet deksel og nye strammemekanisme) som ble standard da. Men jeg har jo tatt feil før. er ikke enkelt... VAG har jo en drøss av motorkoder.. de som er forbedret må vel ha det gjort på merkeverksted? pga dokumentasjon på jobben? "engine family" EA111 er med kjede, de nye med reim kalles EA211... EA211 kom til litt forskellig tid på Audi, Skoda og VW... Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 19. juni 2017 Del Skrevet 19. juni 2017 EA111 er familien, og hver familie finnes i masse motorkoder, alle med små (og enkelte store) forskjeller. Se listen her: http://vag-codes.info/files/engines/vw-engines.pdf Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 19. juni 2017 Del Skrevet 19. juni 2017 Jeg ville valgt 1.2tsi med mindre du har veldig mye langkjøring. Noe bedre ytelse foruten ved tung hengervekt. En dieselmotor er også dyrere å vedlikeholde over tid samt at flere byer gradvis innfører restriksjoner som rammer diesel i større grad enn bensin. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 19. juni 2017 Del Skrevet 19. juni 2017 Vær obs på at 1.6 TDi har registerrem som skal byttes regelmessig, Så veldig regelmessig er det dog ikke. Hver 210 tusen gjelder for de fleste. Ingen tidsgrense. Lenke til kommentar
Gladsnekker'n Skrevet 19. juni 2017 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2017 Mye bra tilbakemeldinger her, jeg bor jo i Oslo så det blir mest småkjøring, noen turer til fjells innemellom, altså langkjøring. Lenke til kommentar
Gladsnekker'n Skrevet 19. juni 2017 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2017 Jeg regner med at dere som svarte skjønte at jeg sammenlignet 105hk i hhv bensin og diesel... regner med at 85 hk tsi ligger et hakk under.....? Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 20. juni 2017 Del Skrevet 20. juni 2017 Jeg tok utgangspunkt i 105hk tsi ja. Er det snakk om 85 begynner bilen å bli i tregeste laget. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 20. juni 2017 Del Skrevet 20. juni 2017 Så veldig regelmessig er det dog ikke. Hver 210 tusen gjelder for de fleste. Ingen tidsgrense. Det hjelper jo litt. Min siste Audi med registerrem skulle ha inspeksjon på 90k, og deretter hver 30k, og min ble skiftet på 120k. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 20. juni 2017 Del Skrevet 20. juni 2017 Jeg regner med at dere som svarte skjønte at jeg sammenlignet 105hk i hhv bensin og diesel... regner med at 85 hk tsi ligger et hakk under.....? Jeg har hatt 1.2 TSI 105, har ikke kjørt den med 85. Må prøves for å se om forskjelllen er stor. Blir vel omtrent som 1.6 TDI 90 mot 105 hk? Lenke til kommentar
Auto Asmodeus Skrevet 20. juni 2017 Del Skrevet 20. juni 2017 Det blir nesten hipp som happ. I rene ytelser er de ganske like, og diesel er billigere i innkjøp men dyrere i bomringen så rent økonomisk kan man si at det jevner seg ut dersom du er litt ut og inn av Oslo. Jeg er ikke kjent med mer krøll med tsi kontra tdi som nevnt over her, og har også selv kjørt begge deler og vil si at de fremstår som jevngode der dieselen har en bitteliten fordel dersom du laster bilen fullt opp. Men husker jeg ikke feil fikk Skoda (som lager 1,2 tsi-motoren) en pris for årets motor da de lanserte denne, så det bør vel bety noe? Lenke til kommentar
Gladsnekker'n Skrevet 28. juni 2017 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2017 hvor mye vil det koste å ettermontere et hengerfeste (enten fast eller svingbart) på en Golf, noen som har erfaring med det? Lenke til kommentar
Auto Asmodeus Skrevet 28. juni 2017 Del Skrevet 28. juni 2017 Hør med verkstedet. Det kan spille inn flere faktorer, bla om bilen er forberedt for det mtp ledningsnett etc som som spiller mye inn på prisen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå