Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Golf 1,2 TSI vs Golf 1,6 TDI


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Prøv begge og se hva du liker. 1.2 TSI er motoren som overrasker alle som prøver den, men dersom du synes den er for svak kan du prøve 1.4 TSI.  1.6 TDi er som en hvilken som helst 1.6 diesel. Støynivået er veldig forskjellig, spesielt på tomgang og ved kald motor hører du godt at TDi er en diesel, mens en TSI er knapt hørbar. Når du er i farta, med varm motor, er dette en ikke særlig merkbar forskjell.

 

I valget bør du også ta hensyn til bruksområde. Mye småkjøring gir valget bensin, diesel er mer aktuell for langkjøring. Når det er sagt har 1.2 (og 1.4) TSI så lavt forbruk at det ikke er sååå langt igjen til dieselforbruket. Vær obs på at 1.6 TDi har registerrem som skal byttes regelmessig, Både 1.2 og 1.4 av denne årgangen har registerkjede, som ikke skal byttes. Tidligere var det problemer med at kjedene ble strukket og røk eller hoppet over på disse motorene, men dette er løst fra et eller annet motorserienummer rundt 2011. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

VAG har store problemer med registerkjedet på 1.2 TSi... de gikk over til reim igjen ca 2014

På den nye 1.4 TSI med COD (sylinderkutt) er det registerrem, mens alle 1.4 TSI uten COD har kjede. Jeg har lest at det ikke er noe problem på de som er produsert etter ca 2011, eller som er eldre og har fått byttet til samme nye deler (annet kjede, annet deksel og nye strammemekanisme) som ble standard da. Men jeg har jo tatt feil før.

Lenke til kommentar

 

VAG har store problemer med registerkjedet på 1.2 TSi... de gikk over til reim igjen ca 2014

På den nye 1.4 TSI med COD (sylinderkutt) er det registerrem, mens alle 1.4 TSI uten COD har kjede. Jeg har lest at det ikke er noe problem på de som er produsert etter ca 2011, eller som er eldre og har fått byttet til samme nye deler (annet kjede, annet deksel og nye strammemekanisme) som ble standard da. Men jeg har jo tatt feil før.

 

 

er ikke enkelt... VAG har jo en drøss av motorkoder..

de som er forbedret må vel ha det gjort på merkeverksted? pga dokumentasjon på jobben?

"engine family" EA111 er med kjede, de nye med reim kalles EA211... EA211 kom til litt forskellig tid på Audi, Skoda og VW...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Så veldig regelmessig er det dog ikke.

Hver 210 tusen gjelder for de fleste. Ingen tidsgrense.

Det hjelper jo litt. Min siste Audi med registerrem skulle ha inspeksjon på 90k, og deretter hver 30k, og min ble skiftet på 120k.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Jeg regner med at dere som svarte skjønte at jeg sammenlignet 105hk i hhv bensin og diesel... regner med at 85 hk tsi ligger et hakk under.....?

Jeg har hatt 1.2 TSI 105, har ikke kjørt den med 85. Må prøves for å se om forskjelllen er stor. Blir vel omtrent som 1.6 TDI 90 mot 105 hk?

Lenke til kommentar

Det blir nesten hipp som happ. I rene ytelser er de ganske like, og diesel er billigere i innkjøp men dyrere i bomringen så rent økonomisk kan man si at det jevner seg ut dersom du er litt ut og inn av Oslo.

Jeg er ikke kjent med mer krøll med tsi kontra tdi som nevnt over her, og har også selv kjørt begge deler og vil si at de fremstår som jevngode der dieselen har en bitteliten fordel dersom du laster bilen fullt opp. Men husker jeg ikke feil fikk Skoda (som lager 1,2 tsi-motoren) en pris for årets motor da de lanserte denne, så det bør vel bety noe?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...