Gå til innhold

Hva skjer med renter og avdrag når man gjør ekstra innbetaling på boliglånet?

Anbefalte innlegg

La oss for enkelhets skyld anta at boliglånet vårt er på 100 000 kr og at det er 12 måneder igjen. Med 2,2% rente tilsier det da månedlige innbetalinger på 8433 kr. Hva skjer hvis jeg betaler inn 16 866 (2 ganger 8433) ekstra? Vil de to siste innbetalingene da bli strøket?

Anonymous poster hash: e548e...7dc
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det ekstra du betaler er uten renter. Har du 100K, 10K er avdraget inkludert 1K i renter så blir det 91K igjen, betaler du da 10K ekstra så er det 81K igjen. Eller kanskje du mener noe annet enn det jeg svarer på :p

Endret av 4 3
Lenke til kommentar

La oss for enkelhets skyld anta at boliglånet vårt er på 100 000 kr og at det er 12 måneder igjen. Med 2,2% rente tilsier det da månedlige innbetalinger på 8433 kr. Hva skjer hvis jeg betaler inn 16 866 (2 ganger 8433) ekstra? Vil de to siste innbetalingene da bli strøket?

Anonymous poster hash: e548e...7dc

Da sparer du 185 kroner i renteutgifter, og lånet ditt blir 83 134 kroner -- og de sletter det siste avdraget.

(Med mindre du har avtalt noe annet med banken; Normalt sett betaler du mindre på siste termin, og (de) siste termin(ene) blir slettet om du har betalt inn nok penger til å dekke disse.

Lenke til kommentar

Banken kan ikke forlenge låneavtalen din uten ditt eksplisitte samtykke (fordi en reduksjon av terminbeløpet ditt øker rentene du betaler over låneperioden sammenlignet med det opprinnelig avtalte). Derfor vil beløpet med mindre du eksplisitt avtaler noe annet føre til kortere nedbetalingstid.

Lenke til kommentar

Banken kan ikke forlenge låneavtalen din uten ditt eksplisitte samtykke (fordi en reduksjon av terminbeløpet ditt øker rentene du betaler over låneperioden sammenlignet med det opprinnelig avtalte). Derfor vil beløpet med mindre du eksplisitt avtaler noe annet føre til kortere nedbetalingstid.

Det var ikke det Danske Bank (dengang het de muligens Fokus fremdeles) gjorde når jeg overførte ca. 200.000 fra BSU til lån uten forutgående avtale; ved neste årsoppgjør (mener jeg det var) juserte de terminbeløpet til å samsvare med opprinnelig nedbetalingstid/plan. Jeg ser heller ikke at en slik praksis øker rentene du betaler sammenlignet med opprinnelig avtalt, i verste fall kan man vei si at rentene ikke minker like mye som ekstrainnbetalingen skulle tilsi.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...