fredrikG199 Skrevet 19. juni 2017 Del Skrevet 19. juni 2017 Hei. Fikk 1 på matteeksamen, men har 3 i standpunkt. Hva skjer da når jeg får karakteren 1? Lenke til kommentar
Marcus Halberstram Skrevet 19. juni 2017 Del Skrevet 19. juni 2017 Du har ikke gyldig vitnemål. Offisielt har du strøket i faget. Hadde det vært omvendt, at du fikk 1 i standpunkt og 3 på eksamen ville du bestått. Vil anbefale at du vurderer muligheten for å klage, da du tross alt har ingenting å tape. Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 19. juni 2017 Del Skrevet 19. juni 2017 Du må ta eksamen på nytt, ellers du får ikke gjeldene karakter i faget. Tidligere var det slik at dersom man tok eksamen på nytt, beholdt man standpunktkarakteren. Om man tok faget opp som privatist, så "mister" man standpunktkarakteren, og kun eksamenskarakter blir gjeldene på vitnemålet. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 19. juni 2017 Del Skrevet 19. juni 2017 Hva er oddsen for at man får medhold i en klage når det kommer til matte? Det går ikke an å være særlig objektiv når man retter etter en fasit Lenke til kommentar
Marcus Halberstram Skrevet 19. juni 2017 Del Skrevet 19. juni 2017 Hva er oddsen for at man får medhold i en klage når det kommer til matte? Det går ikke an å være særlig objektiv når man retter etter en fasit Jeg har selv fått medhold på 4/4 klager på universitetsmatematikk. Tro det eller ei, men det er mye bullshit ute å går blant sensorer. 3 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 19. juni 2017 Del Skrevet 19. juni 2017 Merkelig. Man skal være passe dårlig til å rette prøve hvis studenten får medhold på matteklage tenker jeg. Hvorfor fikk du medhold? Lenke til kommentar
Marcus Halberstram Skrevet 19. juni 2017 Del Skrevet 19. juni 2017 Merkelig. Man skal være passe dårlig til å rette prøve hvis studenten får medhold på matteklage tenker jeg. Hvorfor fikk du medhold? Klager man på universitetet, så trenger man ikke begrunne hvorfor man klager, man fyller bare ut kontaktinformasjon og godkjenner. Så får man svar, noen med begrunnelse, andre ikke, og eventuelt med endret karakter. På de fire jeg fikk medhold i, gikk jeg opp 1,25 karakter i gjennomsnitt. Det gikk også frem, i allefall på to av de, at det var "mer å gå på". Hvorfor sensuren ble som det ble i utgangspunktet, kan jeg bare spekulere i, men jeg mistenker at det er fordi enkelte ønsker at eksamensstatistikken ikke skal bli for god. Det vil si, hvis en eksamen viser seg å være lett, så blir sensuren strengere enn normalt, tilsvarende, hvis eksamen er for vanskelig blir sensuren snillere. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 19. juni 2017 Del Skrevet 19. juni 2017 Det var ikke akkurat en logisk forklaring, men på en merkelig måte så gir det litt mening alikevel. Uansett så vil det ikke skade å klage hvis man har fått stryk Lenke til kommentar
fredrikG199 Skrevet 19. juni 2017 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2017 Altså en ny eksamen? Lenke til kommentar
Flin Skrevet 19. juni 2017 Del Skrevet 19. juni 2017 (endret) Det var ikke akkurat en logisk forklaring, men på en merkelig måte så gir det litt mening alikevel. Uansett så vil det ikke skade å klage hvis man har fått stryk Kanskje jeg kan belyse saken litt, jeg har noe erfaring med å rette eksamener. Det å rette en eksamensbesvarelse i matematikk er ikke så lett som du skulle tro. Det er ikke sånn at rett svar gir fullpott og feil svar gir null poeng. Det kan være lange og kompliserte utregninger der man kan få poeng basert på hvor mye av oppgaven man har fått til. Personlig har jeg gitt 90% av mulige poeng selv om svaret var feil, ofte fordi noen gjøre en teit regne feil i ett av de siste eller første stegene. Man må vurdere om en person har forstått metoden og teorien, slurvefeil kan vi alle gjøre. Ofte er det helheten som teller. En person kan vurdere en besvarelse andreledes enn en annen. Så har man det med menneskelige feil, jeg skrev en gang ned feil poengsum og det ga studenten en dårligere karakter. EDIT: Det forresten bedre med ny eksamen enn å stå uten vitnemål. Lykke til. Endret 19. juni 2017 av Flin 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 19. juni 2017 Del Skrevet 19. juni 2017 Det var ikke akkurat en logisk forklaring, men på en merkelig måte så gir det litt mening alikevel. Uansett så vil det ikke skade å klage hvis man har fått stryk Kanskje jeg kan belyse saken litt, jeg har noe erfaring med å rette eksamener. Det å rette en eksamensbesvarelse i matematikk er ikke så lett som du skulle tro. Det er ikke sånn at rett svar gir fullpott og feil svar gir null poeng. Det kan være lange og kompliserte utregninger der man kan få poeng basert på hvor mye av oppgaven man har fått til. Personlig har jeg gitt 90% av mulige poeng selv om svaret var feil, ofte fordi noen gjøre en teit regne feil i ett av de siste eller første stegene. Man må vurdere om en person har forstått metoden og teorien, slurvefeil kan vi alle gjøre. Ofte er det helheten som teller. En person kan vurdere en besvarelse andreledes enn en annen. Så har man det med menneskelige feil, jeg skrev en gang ned feil poengsum og det ga studenten en dårligere karakter. EDIT: Det forresten bedre med ny eksamen enn å stå uten vitnemål. Lykke til. Greit nok, men få en poengsum som er vesentlig mer enn en halv karakter i forskjell på en eksamen i matematikk anser jeg som et tegn på at noe er galt et sted. Det er som du sier noen vurderinger å gjøre, men så stort spenn i mulig (saklige) vurderinger er det egentlig ikke. AtW Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 19. juni 2017 Del Skrevet 19. juni 2017 (endret) Merkelig. Man skal være passe dårlig til å rette prøve hvis studenten får medhold på matteklage tenker jeg. Hvorfor fikk du medhold? Jeg retter selv matteeksamener på universitetsnivå, og selv om jeg ikke opplevd å rette så feil at det ble feil karaketer, vet jeg at det skjer. Jeg vil derimot fremheve at det i enklere mattefag som de man finner på VGS, og begynnerfag kalkulus/analyse på universitetet ikke er så vanlig, og at de aller fleste sensorer jeg kjenner faktisk gjør en veldig nøyaktig jobb i å rette eksamener. Ingen er derimot prefekt. For det første er det menneskelige feil ute og går. Jeg vet ikke hvor mange eksamener en sensor på VGS retter, men på universitetet er det ofte 300 per semester -- det er dessverre ikke til å unngå at det kan bli gjort feil da. Det har vært tilfeller (sjeldne!) hvor sensor har oversett en eller flere sider av besvarelsen. Det kan også skje at man retter feil ("rett svar" kan være forkledd i form av en formelendring, for eksempel (a+b)/a og 1+b/a for å ta et forenkelt eksempel). I tillegg er det viktig å huske at man ofte opererer med "følgefeil" -- det vil si at hvis du gjorde feil en gang, så skal denne feilen kun straffes én gang. Sensor må da regne igjennom resten av oppgaven med feilen din for å se at resten blir riktig -- dette kan fort føre til at sensor regner feil. (eksempel vil være at du skal regne ut a+b. Du har tidligere regnet ut (feil) at a=10 og b=5, hvis du har satt a+b=15 skal du få poeng for den oppgaven som ba deg regne ut a+b -- selvfølgelig, eksemplene er mer komplekse enn dette og det kan hende at sensor gjør en feil når han regner ut den nye verdien). Og så har man hele greia med retteskjemaet. Ofte lager en fastsatte regler for hvordan man skal rette en oppgave. Igjen, for å ta et eksempel, la oss si oppgaven består i å regne ut en verdi for a=... (hvor uttrykket for a er litt komplisert), og la oss si at oppgaven i helhet gir 10 poeng. Ofte gir man et par (ca 2) for å skjønne at man kan bruke et uttrykk, så fordeler man poengene deretter. Si at a=b+c, så kunne man tenke at man gir 6 for b og 2 for c. Det er her villkårligheten kommer inn. Ofte gir man poeng etter hvor mye jobb man antar det er å løse denne oppgaven, men det er en ineksakt vitenskap, og en annen sensor kan tenkes å bedømme annerledes. Jeg vet ikke om det finnes regler på VGS, men det er ofte ingen regel for hvordan man skal håndtere småfeil eller regnefeil. Det er klart at man skal trekkes i poengsum, men det er alltid åpent for hvor mye. Skal en feil ala 2*0.5=2 gi fratrekk i ett poeng? To? Noen sensorer er til og med så strenge at de ikke tillater feil i enkelte oppgaver (det vil si at de stopper å rette deloppgaven med en gang en feil oppstår). Selv om det ikke er så vanlig på VGS, er det fortsatt oppgaver hvor en skal forklare eller bevise noe. Hvis man hadde vært helt matematisk rigorøs hadde nesten ingen fått poeng fra disse oppgavene (og jeg vet om flere ingeniører som aldri hadde bestått en matteeksamen hadde man vært så streng!), og dermed går tolkningen av disse oppgavene på litt skjønn. Her vil en sensor, selv med likt retteskjema, kunne ha en annen vurdering enn en uavhengig sensor. Og så til slutt er det hele spørsmålet om hvor karakterskalaen skal falle. Alt i alt er det en del fallgruver en sensor kan havne i, og en del personlige forskjeller som gjør at en eksamen greit kan få to forskjellige karakterer avhengig av sensor. Jeg vet ikke om VGS-eksamener har nasjonale retteskjemaer eller karakterskalaer, men selv med like poengregler, er det mulighet for skjønn som gjør at en kan havne på to forskjellige karakterer med to forskjellige sensorer. EDIT: Og det er viktig å huske at man kan gå opp karakter med kun to-tre poeng (av 100), avhengig av hvor mange poeng en hadde fra før av. Forskjellen på en god 1-er og en dårlig 2-er er tross alt bare ett poeng (men man ser vanligvis veldig, veldig nøye på de som stryker, og vipper dem opp hvis man kan). Uansett trenger ikke et karakterhopp bety at det har blitt begått en veldig stor rettefeil, det kan være noe så enkelt som at en følgefeil ikke ble rettet riktig, eller at man har vært litt snillere med en bedømmelse av en forklaring. EDIT2: Det som også kan skje er at man summerer opp total poengsum feil til slutt Endret 19. juni 2017 av Slettet+5132 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 19. juni 2017 Del Skrevet 19. juni 2017 Det var ikke akkurat en logisk forklaring, men på en merkelig måte så gir det litt mening alikevel. Uansett så vil det ikke skade å klage hvis man har fått stryk Kanskje jeg kan belyse saken litt, jeg har noe erfaring med å rette eksamener. Det å rette en eksamensbesvarelse i matematikk er ikke så lett som du skulle tro. Det er ikke sånn at rett svar gir fullpott og feil svar gir null poeng. Det kan være lange og kompliserte utregninger der man kan få poeng basert på hvor mye av oppgaven man har fått til. Det vet jeg, det handler jo om forståelse. Slik har jeg alltid blitt karakterlagt også Men, det er jo ikke som i f.eks. Norsk der læreren kan gi en stil dårlig karakter basert på en subjektiv mening. Husker jeg fikk kjeft for å bruke banneord en gang og med litt diskusjon så ga læreren bedre karakter fordi det ble brukt for å fremheve historien/personen. En halvkristen lærer liker ikke banneord Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 19. juni 2017 Del Skrevet 19. juni 2017 Greit nok, men få en poengsum som er vesentlig mer enn en halv karakter i forskjell på en eksamen i matematikk anser jeg som et tegn på at noe er galt et sted. Det er som du sier noen vurderinger å gjøre, men så stort spenn i mulig (saklige) vurderinger er det egentlig ikke. AtW Dette kan skje hvis man har en student som konsekvent gjør én slurvefeil per oppgave. Si at maksimal poengsum er 100 poeng, og det er 10 oppgaver. Hvis man trekker 0.5 poeng per slurvefeil mister studenten 5 poeng, trekker man 1 poeng mister studdenten 10 poeng, trekker man 2 poeng har studenten mistet 20 poeng. Altså mellom 5 og 15 poeng i differanse avhenig av hvordan man retter. Virkeligheten er litt mer nyansert, men eksempelet er ikke så urealistisk. En "karakterbredde" avhenger av karakteren en lander på (3 er bred, 6 er smal), men en karakter kan utgjøre så lite som 8 poeng (A), altså er man godt over halvparten av en karakter bare ved uenighet om hvordan man skal håndtere slurvefeil. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 19. juni 2017 Del Skrevet 19. juni 2017 (endret) Til trådstarter: Klag på karakteren, du har uansett ingenting å tape. Du kan muligens be en lærer på skolen se igjennom eksamenen med deg for å si om det er håp eller ei, men uansett ville jeg ha sendt inn en klage. Endret 19. juni 2017 av Slettet+5132 Lenke til kommentar
Flin Skrevet 19. juni 2017 Del Skrevet 19. juni 2017 Greit nok, men få en poengsum som er vesentlig mer enn en halv karakter i forskjell på en eksamen i matematikk anser jeg som et tegn på at noe er galt et sted. Det er som du sier noen vurderinger å gjøre, men så stort spenn i mulig (saklige) vurderinger er det egentlig ikke. AtW Mulig det er noe feil et sted. Min erfaring er iallefall at det er forskjell på sensorer og at det ofte kan være vanskelig å vurdere oppgaver. Det var en av grunnene til at han ene professoren jeg jobbet med ikke lot oss rette hele eksamen. Vi var tre som retta, han inkludert, og vi retta hvert vårt sett med oppgaver. På den måten unngikk han at noen kunne få den snille sensoren. Alle måtte gjennom alle tre. Han hadde selvfølgelig også litt instrukser på hvordan det skulle rettes. Jeg kan bare snakke for meg selv, men det er, som jeg sa, ikke så enkelt alltid. Det kan kanskje legges til at mange får medhold i sine klager, som beviser at forskjellige mennesker kommer frem til forskjellige vurderinger. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå