Arild Haraldsen Skrevet 19. juni 2017 Del Skrevet 19. juni 2017 KOMMENTAR: Slik vil teknologien endre Norge Lenke til kommentar
roflol Skrevet 19. juni 2017 Del Skrevet 19. juni 2017 Gleder meg og se det. Akkurat nå har digitalisering gjort til at både aviser og tv bransjen har store problemer med reklameinntekter. For ikkje snakke om alle jobben som for vekk når tjenester som Netflix og hbo kom, pga det er flere dvd butikker vekke. Og kor er det fleste jobben har ramlet? Silicon valley! Lenke til kommentar
threeeyes Skrevet 19. juni 2017 Del Skrevet 19. juni 2017 Jeg vet ikke om jeg er helt enig. 1: Artikkelen tar ikke hensyn til at folk flest har ulike ferdigheter og egenskaper, alle kan ikke lære/gjøre alt mulig. Jeg har tydelige begrensinger som jeg ikke kan overgå eller omgå på noen måter, jeg kan bare leve livet mitt utifra de. 2: Kostnad. jeg leste en annet sted at kostnadene går ikke nødvendigvis ned, nå blir firmaet mer avhengig av leverandøren og softwareoppdatering/softwareutvikling. Færre ansatte ja, og det blir høyere krav til de ansatte. Får de da bedre betalt? 3: Det er stadig flere som føler seg mislykket og har lav mestringsfølelse, fler og fler stryker på skolen. Det var ikke sånt for ca 50-100 år siden. Teoribasert skole passer ikke for alle. Jeg er ikke sikker på om at samfunnet hadde lavere krav den gangen, men terskelen var mye lavere for å komme seg i jobb. Det er en av konsekvensene av det tekniske revolusjonen, unge folk må plustelig tilegne seg store deler av kunnskaper på kort tid. Tyskland har tilpasset seg det, med praksis fagorientert utdannelse hos firmaer, men det fører til ensretning som fører til utflatning og uthulning av kunnskapsdrevet utdannelse. Hva da hvis en mister jobben? De færreste firmaer driver med kompetanseutvikling, de er bare intressert i å forbruke hoder, og roboter blir et ledd i å redusere lønnsutgifter og på å begrense kompetanseflukt pga sin egen udugelighet. Lenke til kommentar
b115242 Skrevet 19. juni 2017 Del Skrevet 19. juni 2017 Jeg betviler ikke argumentasjonen i artikkelen, men det er hvor stor omfanget blir. Det er veldig mange mennesker som gjør mye av det som automatisering via roboter etc. vil utføre, men det vil trolig bli så bredspektret, omfangsrikt og stort at dette vil ha veldig mye større betydning enn en "spinning jenny". Man kan håpe på at robotteknologi ikke vil fortrenge mennesker, men om så skjer, så bør man i alle fall ta høyde for at de overflødige skal kunne leve et tilfredsstillende liv. Den mest brukbare teknologien vil bli patentert og beskyttet, og de med størst suksess vil utradere mange etablerte markeder å bli formidabelt rike og dermed dominerende. Litt på samme måte som FaceBook tar livsgrunnlaget fra andre medier. Personlig tror jeg den teknologiske revolusjonen vi vil møte vil bli formidabel og voldsom på mange nivå og at denne framtiden blir svært uoversiktlige. Om vi synes det ene eller det andre, så kommer denne framtiden i alle fall. Jeg tror bare det vil bli en veldig mye større endring enn en "optimalisert vevstol". Lenke til kommentar
phel21 Skrevet 19. juni 2017 Del Skrevet 19. juni 2017 Artikkelforfatteren går ut fra at vi lever i en altruistisk verden. Dessverre er det grådigheten som rår, og robotisering vil først og fremst brukes til å redusere kostnader. Derfor er det langt mer realistisk å gå ut fra at ett sted mellom 60 og 80% av alle arbeidsplasser vil forsvinne de neste 50 årene. Lenke til kommentar
Bro2 Skrevet 22. juni 2017 Del Skrevet 22. juni 2017 Artikkelforfatteren går ut fra at vi lever i en altruistisk verden. Dessverre er det grådigheten som rår, og robotisering vil først og fremst brukes til å redusere kostnader. Derfor er det langt mer realistisk å gå ut fra at ett sted mellom 60 og 80% av alle arbeidsplasser vil forsvinne de neste 50 årene. Du går ut ifra at du aner hva du snakker om. Historien har vist at dommedagsprofeterier om at effektivisering kommer til å være ødeleggende ikke holder mål. Noen arbeidsoppgaver blir såklart gjort overflødige, men det betyr ikke at det på lengre sikt vil ha en negativ effekt totalt sett. Tvert imot, viser historien. Samspillet mellom mennesker og roboter/maskiner som automatiserer er langt mer komplekst enn at jobber bare blir borte. Les og bli opplyst: https://economics.mit.edu/files/11563 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 22. juni 2017 Del Skrevet 22. juni 2017 Lurer på om mennesker vil se ut om 50-100 år? Eller om vi vil ha en tjener robot i husene våre som tar alt vaske\rydde oppgaver og male huset? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GnAistlz Skrevet 25. juni 2017 Del Skrevet 25. juni 2017 De fleste halvveis seriøse artiklene jeg har lest om dette emnet gir gir ikke Haraldsen rett denne gangen. Dessverre. Argumentasjonen hans ala "....men kanskje bare 10 %" er dessuten altfor spekulativ. Et av de viktigste argumentene for at vi denne gangen ikke kan vokse oss til nok nye jobber slik som i alle foregående revolusjoner handler delvis om fordeling, altså at verdiene som skapes gjennom automatisering havner alle andre steder enn i lommene til vanlige folk slik at de har mindre inntekt å etterspørre noe med. Lenke til kommentar
Bro2 Skrevet 27. juni 2017 Del Skrevet 27. juni 2017 De fleste halvveis seriøse artiklene jeg har lest om dette emnet gir gir ikke Haraldsen rett denne gangen. Dessverre. Argumentasjonen hans ala "....men kanskje bare 10 %" er dessuten altfor spekulativ. Et av de viktigste argumentene for at vi denne gangen ikke kan vokse oss til nok nye jobber slik som i alle foregående revolusjoner handler delvis om fordeling, altså at verdiene som skapes gjennom automatisering havner alle andre steder enn i lommene til vanlige folk slik at de har mindre inntekt å etterspørre noe med. Det er bare å vise til disse artiklene... Min erfaring er at mange baserer sitt standpunkt på ren spekulasjon og ideologi. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå