Gå til innhold

Massiv allianse skal ta kverken på piratkopiering


Anbefalte innlegg

 

De er redd for pengesekken sin nå ^^ Ja, når de rike og mektige blir truet, da kommer søren meg tiltakene fort og hardt! Musikk, underholdning og spill burde være gratis og åpent for alle. Ikke noe man skal tjene millioner og milliarder på. Håper piratsidene lever for alltid.

 

Lykke til med å lage serier som Game Of Thrones eller filmer som Star Wars gratis ;) Husket du forresten å si fra på jobb i dag at du vil gå ned i lønn for du syns du tjener for mye?

 

Jeg kunne for min del klart meg så fint uten både game of thrones, og star wars ^^

 

Og for tredje gang: Folk skal tjene penger, men på å gjøre noe som er nyttig. Bygge og reparere hus, pleie folk, lage mat, drive gårder, alle de andre hundrevis av tingene vi faktisk -trenger- for at samfunnet skal fungere. Musikk, underholdning og spill bør og skal ikke være pengedrevet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Musikk, underholdning, spill og slike ting, bør ikke være noe man skal kunne tjene penger på. Det er noe folk kan gjøre på fritida, -etter- de har vært på jobb og gjort noe nyttig for samfunnet. Så kan man holde konsert på lørdag eller søndag, når alle har fri.

 

Mye av dét beste som er produsért er laget på fritida, det mest naturlige og utilgjorte. Alt som er tilgjort blir veldig fort falskt. Men de pakkes inn i så mange lag med dritt, og media trykker det inn i hodene på oss, gjennom radio, reklame, såpeserier, så det er nesten umulig å holde seg unna. Handler litt om den delen der også. Ta tilbake den frie kreativiteten, ikke la massemedia kontrollere alt vi skal se og høre.

At mye av det beste som er produsert er laget på fritia er en sannhet med store modifikasjoner. Ja, i en verden med store produksjoner kan det fra tid til annen være forfriskende med mindre, enklere og kanskje litt mindre finpussede produksjoner som kanskje også tenker litt nytt. Kanskje kan man finne en youtubefilm med en person som synger pent, og høre denne helt gratis. Man kan kanskje til og med finne noen gode open source bokprosjekter.

 

Alt dette er vell og bra. Men de små indiperlene hadde ikke blitt indieperler om man ikke hadde hatt noe annet større og glattpolert som genererer penger bak. Man hadde ikke hatt plattformene og distribusjonskanalene som i dag benyttes. De hadde bare vært et lass med spill av langt dårligere kvalitet om ingen skulle tjene penger på dem. Og om de hadde tjent penger ville utviklingen derfra gått til å være den spillbransjen vi har i dag, med stadig større og mer polerte spill. For det er det folk vil ha.

 

Ja, det lages filmer som ikke har enorme budsjetter, som kanskje har et viktig poeng andre ikke har fokusert så mye på, eller som på andre måter klarer å lage gode plott. Det kan være forfriskende. Men du verden hvor lite interessant det hadde vært å gå på kino og se filmer laget med mobilkamera, filmet på et kjøkken, med fire skuespillere og null spesialeffekter.

 

Det er sikkert mange som liker å synge. Hun dama som synger pent på youtube, helt gratis. Kan det tenkes at hun gjør det fordi hun som så mange andre ønsker å bli oppdaget. Ønsker å leve av det å synge? Kanskje tjene penger på youtube streams? Kan det være at hun ikke gidder bruke lørdagene sine på å holde konserter til en slikk og ingen ting? For du tror vel ikke alle artister kan leve utelukkende av å holde konserter hver lørdag? Da snakker vi i allefall en komplett kolsås i alt unntatt lokale band. For du tror vel ikke Spotify eller platebransjen hadde eksistert uten inntjening?

 

Hvor mange tror du gidder bruke tilsvarende eksempelvis to år på å skrive bøker på kveldene og i helgene, bare for å gi dem ut gratis?

 

Det du forteltet er en jævla utopi der alle gjør en innsats uten å kreve noe tilbake. For det er det som er nødvendig for å opprettholde produksjonskvaliteten og utviklingen vi har i dag om men ikke skal ta seg betalt.

 

Massemedia kontrollerer ikke hva vi skal se og høre. De er bare flinke til å bruke sin frie kreativitet og har midler til å formidle denne til brukerne. Om du ser en reklame for et band på TV, eller hører naboen fortelle om et nytt råbra band som alle liker som spiller på Hjørnet Bar lørdags kveld, så er effekten akkurat den samme. Forskjellen er skalaen det gjøres på.

 

Du har alt for liten tillit til folk. Du tror folk utelukkende tilpasser seg massemedia, men det er en mye mer tosidig symbiose enn som så.

 

Så er det selvfølgelig slik at det er vanskelig for Bob Kåre som sang så pent på skolens sangkonkurranse å nå ut til folk på samme måte som Justin. Men hadde vi fjernet platebransjen og massemedia, så hadde Bob Kåre vært akkurat like lite kjent.

 

"Alt dette er vell og bra. Men de..." : Vil ha og vil ha. Folk får bare valgt mellom dét de får servert. Og for min del, er de gamle spillene fra 90-tallet mange nivåer over de som er nyere kvalitetsmessig. Nye spill har bedre grafikk og lyd, men dét er også alt. De har -ikke- bedre spillbarhet. De gamle spillene dør ut, fordi det lages så mye søppel som kjøres ut i markedet, folk prøver det ut, men mister veien. Vi drukner i søppel og "støy".

Spillselskaper vil ikke lage så bra spill lenger, fordi da vet de at folk holder seg til dét éne spillet, og bruker ikke penger på nye spill. Kynisk og kaldt, akkurat som overdréven kapitalisme.

 

Bare dét faktum at gamle spill har lojale fanbaser, forteller at folk vil ha kvalitet og ikke kvantitet. World of warcraft er sikkert interessant nok for de som driver med det, men det er jo et spill det er umulig å "slå", et uendelig ekspandérende univers. For meg er det meningsløst. Det må være mulig å "vinne" over et spill på en måte, og kunne legge det fra seg en stund. Man trenger ikke disse uendelig store spillene.
 
Jeg vet det er en subjektiv mening, men jeg tror likevel verden ikke hadde savnet det om det ikke ble laget.
 
 
"Men du verden hvor lite interessant det hadde vært å gå på kino og se filmer laget med mobilkamera, filmet på et kjøkken, med fire skuespillere og null spesialeffekter." : Jeg går aldri på kino lenger, og angrer på de gangene jeg har gjort det. Det er bare søppel og ræl, glatt hollywood-søppel som de like gjerne kunne spart seg å lage. Dårlig, hjernedød action, filmer som dør ut like fort som de slippes ut. Gode kvalitetsfilmer av alle temaer kan man telle på to hender. Av alle de titusener av filmer som finnes. Det er KUN pengedrevet, og dét er en uting!
 
Jeg vil heller ha noe som noen har brukt fritiden sin på å lage, lagt sjela si i for å få frem et poeng, enn noe som noen har fått 100 millioner for å lage, "gjøre en jobb", for å fenge flest mulig. Ta frem kofferten med triks, bruke teknikker og spesialeffekter. Det imponérer ingen. Ekte skuespill må komme innenfra, det er en kunst som ikke kan eller skal kunne kjøpes.

 

Jeg vil ha rå talent, ikke tilgjort søl!

 
 
"Det er sikkert mange som liker å synge..." : Wth ^^ "Ikke gidder å bruke lørdagene sine på å holde konserter til en slikk og ingenting" .... Da burde hun vel finne en annen hobby enn å synge?? Er ikke hele poenget med musikk, underholdning og spill, nettopp at det skal være -rekreasjonelt-?? Og hvis andre synes det er fint, så er dét bare en bonus? Dette er hele poenget mitt. Man -skal ikke- drive med rekreasjonelle aktiviteter for å tjene penger, men for -sin egen spirituelle utvikling-! Hvis andre synes det er inspirérende, så må de gjerne se på, og man må gjerne møte opp på konserter - men det skal ikke være profittdrevet. Da fjerner man sjelen med én gang. Da må kunstneren tilpasse seg mengden, og da fjerner man grunnlaget for kunstneren.
 
 
"Hvor mange tror du gidder bruke tilsvarende eksempelvis to år på å skrive bøker på kveldene og i helgene, bare for å gi dem ut gratis?" Det er sikkert noen som har gjort det OG solgt bra. Men jeg ville mye heller lest en bok av noen som har skrevet rett fra hjertet og sjela, enn noen som har skrudd rundt på ordene, og jeg må tolke hver eneste setning for å "forstå" forfatteren. Jeg har bedre ting å bruke livet mitt på. Men jeg vil gjerne ha en livshistorie fortalt rått og upolért av andre mennesker. Dét synes jeg er interessant! Og jeg tror andre synes det også. Vi "lulles" inn i dårlige skriveteknikker og vi skal "læres" opp i hvordan vi skal lese. Dét er helt feil spor. Ord og skrivestil er 100% særegent, og sånn skal det være.
 
Sånn som det er i dag, så kan man jo dele hele boka på internett. Og hvis andre vil printe den ut, så koster det 50kr for 500 ark på clas ohlson, eller noe.. og 400kr for en god printer.
 
 
"Det du forteltet er en jævla utopi der alle gjør en innsats uten å kreve noe tilbake. For det er det som er nødvendig for å opprettholde produksjonskvaliteten og utviklingen vi har i dag om men ikke skal ta seg betalt." : Bare underholdning, musikk, sport og spill. Alt annet må eler bør være profittdrevet.
 
Noen ting kan godt være en utopi, men hvis alle jobber for det målet, så kan det bli realitét en dag. Jeg er ikke den éneste som tror på borgerlønn.
 
 
"Massemedia kontrollerer ikke hva vi skal..." : Ja, her beskriver du jo mitt poeng veldig godt. Massemedier har milliarder av kroner, og lag på flere tusen mennesker som jobber for å få ut SINE idéer og verdier ... og tré disse ned over hodene på folk, med billigst mulige triks. Ergo, massesuggesjon! For meg ett av de verste sirkusene på hele kloden. Sånn er det over héle linja.
 
I periodene jeg har jobbet i livet, så har jeg blant annet jobbet på store byggeplasser. Én av de store demonene for meg der, var radioer som stod på full guffe hele dagen lang. P4, åndsglatt søl, som maste og maste heeele tiden, aldri noe av interesse, som gjør hjernen om til potétmos fortere enn du kan si éter. Får ikke konsentrért seg om jobben heller, hvis man må jobbe nærme. På med hørselvérn, får kjeft av sjefen fordi man er "usosial".
 
 
"Du har alt for liten tillit til folk. Du tror folk utelukkende tilpasser seg massemedia, men det er en mye mer tosidig symbiose enn som så." : Kanskje til en viss grad. Men jeg har mye mer tillit til folk enn DU har, for jeg ønsker at ALLE skal få lov til å vise seg frem, og ikke bare de som blir omfavnet av massemedia. Jeg synes noen få får alt for stor plass, bare fordi de -selger- bra, og dét tar opp plassen til så utrolig mange andre -virkelig- talentfulle mennesker... som drukner i det uendelige maset til de såpeglatte popstjernene.
 
Før i tiden fikk de råe talentene mér plass. I dag er det ikke talent, det er såpeglatt og tilgjort ALT mulig. Ingen klarer å slå igjennom som de gamle film- eller musikkstjernene gjorde lenger. Og de fikk heller ikke all æren de fortjente, fordi medieindustrien skal tjene PENGER!
 
 
"Så er det selvfølgelig slik at det er vanskelig for Bob Kåre som sang så pent på skolens sangkonkurranse å nå ut til folk på samme måte som Justin. Men hadde vi fjernet platebransjen og massemedia, så hadde Bob Kåre vært akkurat like lite kjent." : Vet ikke hvordan du kan méne det, for da ville jo flere faktisk husket han, og kanskje noen ville gitt han en sjans "down the line". Dét er helt utenkelig når Bever'n har fått millionkontrakter og får sitte i de mest avansérte studioene med synthmaskiner og lydteknikere med millionlønn for å backe han opp, med eget team, "riderliste" før hver konsert .. ah, jeg kunne fortsatt, men du tar poenget mitt. Bob Kåre trenger ikke alt det dér for å fenge folk. Og jeg vil heller ha 20 Bob Kårer fordélt rundt, enn 1 Bever. Alle er like talentfulle.
 
 
Jeg håper piratkopiéring av musikk, underholdning, spill og sport opprettholdes til all fremtid. Det skal ikke være noe folk skal tjene penger på, men driver fritt. Hvis andre vil ha mér av det, så må de søke det opp selv, følge kunstneren. Det skal ikke være noen mellomledd som spekulérer den éne eller andre veien.
Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Jeg kunne for min del klart meg så fint uten både game of thrones, og star wars ^^

 

Og for tredje gang: Folk skal tjene penger, men på å gjøre noe som er nyttig. Bygge og reparere hus, pleie folk, lage mat, drive gårder, alle de andre hundrevis av tingene vi faktisk -trenger- for at samfunnet skal fungere. Musikk, underholdning og spill bør og skal ikke være pengedrevet.

 

 

På en skala større enn lengden på nesetippen din, hvem pokker er du til å sette føringer for hva som er nyttig og ei? 

 

En blir jo smått deprimert av å lese innleggene dine i denne tråden. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg kunne for min del klart meg så fint uten både game of thrones, og star wars ^^

 

Og for tredje gang: Folk skal tjene penger, men på å gjøre noe som er nyttig. Bygge og reparere hus, pleie folk, lage mat, drive gårder, alle de andre hundrevis av tingene vi faktisk -trenger- for at samfunnet skal fungere. Musikk, underholdning og spill bør og skal ikke være pengedrevet.

 

På en skala større enn lengden på nesetippen din, hvem pokker er du til å sette føringer for hva som er nyttig og ei?

 

En blir jo smått deprimert av å lese innleggene dine i denne tråden.

Alle kan da ha meninger om hva som er nyttig, og hva slags føringer staten legger på grunnlag av det. Eller er det liksom ikke greit å mene noe om lovverket? AtW

Lenke til kommentar

 

 

De er redd for pengesekken sin nå ^^ Ja, når de rike og mektige blir truet, da kommer søren meg tiltakene fort og hardt! Musikk, underholdning og spill burde være gratis og åpent for alle. Ikke noe man skal tjene millioner og milliarder på. Håper piratsidene lever for alltid.

Håper du har lyst til å jobbe gratis også da, siden du mener at andre skal gjøre det...

Musikk, sport og underholdning er ikke jobb, det er "gøy" og "rekreasjon". Jobb skal ikke nødvendigvis være gøy 100% av tiden.
Å høre på musikk og å spille spill er ikke så mye jobb nei, men å lage det er faktisk jobb. Eller mener du at programmering ikke er en jobb, fordi det er ett spill og ikke ett regnskapsprogram som utvikles? At noen liker jobben sin er irrelevant, det viser bare at du har valgt feil jobb for deg.

 

Du ønsker at andre skal jobbe gratis, det er godt over middels egoistisk og naivt...

Endret av Spoki0
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Jeg kunne for min del klart meg så fint uten både game of thrones, og star wars ^^

 

Og for tredje gang: Folk skal tjene penger, men på å gjøre noe som er nyttig. Bygge og reparere hus, pleie folk, lage mat, drive gårder, alle de andre hundrevis av tingene vi faktisk -trenger- for at samfunnet skal fungere. Musikk, underholdning og spill bør og skal ikke være pengedrevet.

På en skala større enn lengden på nesetippen din, hvem pokker er du til å sette føringer for hva som er nyttig og ei?

 

En blir jo smått deprimert av å lese innleggene dine i denne tråden.

Alle kan da ha meninger om hva som er nyttig, og hva slags føringer staten legger på grunnlag av det. Eller er det liksom ikke greit å mene noe om lovverket? AtW

 

Det er ikke det vi diskuterer her, men hvorvidt man skal kunne ta seg betalt for å produsere produkter andre anser som underholdning. Taurean virker å mene at dette utelukkende burde vært produsert som en hobby, hvilket i praksis betyr at brorparten av den utviklingen vi ser i dag ikke ville ha eksistert.

 

For min del er det en selvfølge at de som produserer underholdning også skal få betaling for jobben de gjør. Jeg er imidlertid enig i at en god del av tankesettet for distribusjon og tilgang til innhold er utdatert, og selv om jeg mener selskapene har rett til å håndheve sitt eierskap i materialet som produseres, så er det kontraproduktivt å gå til en slik krig mot ulovling nedlasting når man samtidig ikke benytter de mulighetene man har for å bygge en metode for distribusjon og tilgang som folk forventer og er villig til å betale for.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er jo alltid en oppveining, det er ikke all type jobb man kan forvente å tjene penger på, noe får man betalt for, noe får man ikke betalt for. Per i dag kan ikke alle som ønsker å tjene penger på kultur regne med å gjøre det feks.

 

AtW

Dette gjelder ikke bare kultur. At finn.no gjør det bra betyr ikke at jeg bare kan snekre sammen en nettside som gjør noe av det samme og forvente meg suksess. At naboen gjør det bra på aksje, betyr ikke at jeg vil lykkes med det samme. OSV.

 

Dette er ikke det samme som at andre skal definere den jobben man gjør som verdiløs hobbyvirksomhet enn så lenge noen er villig til å betale for det man produserer.

 

Hvilke jobber skal man da definere som hobby. Hva med fotballspillere, skal de bare spille gratis i helgene?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så klart man bør få betalt for arbeidet sitt, samme om det er å dyrke tomater, sveise benker eller lage familie underholdning.

Men at muligens underholdnings stjernene er litt i overkant overbetalte så produksjonen blir unødvendig dyr er en annen sak.

Iallefall i film og fotballscenen.

 

Lag en global portal med et stort nok utvalg til at piratkopier blir unødvendig, da er problemet løst. Det er ikke abonnent kostnaden som gjør at folk oppsøker en piratside i blant, det er at man ikke har tilgang via portalene som eksisterer, eller at man må skaffe seg VPN tjenester for å nå innhold grunnet regionale restriksjoner via lisenser. 

 

Netflix Norge: 2099 titler.

Netflix USA: 5665 titler.

 

cool cool.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

Jeg kunne for min del klart meg så fint uten både game of thrones, og star wars ^^

 

Og for tredje gang: Folk skal tjene penger, men på å gjøre noe som er nyttig. Bygge og reparere hus, pleie folk, lage mat, drive gårder, alle de andre hundrevis av tingene vi faktisk -trenger- for at samfunnet skal fungere. Musikk, underholdning og spill bør og skal ikke være pengedrevet.

På en skala større enn lengden på nesetippen din, hvem pokker er du til å sette føringer for hva som er nyttig og ei?

 

En blir jo smått deprimert av å lese innleggene dine i denne tråden.

Alle kan da ha meninger om hva som er nyttig, og hva slags føringer staten legger på grunnlag av det. Eller er det liksom ikke greit å mene noe om lovverket? AtW

 

Det er ikke det vi diskuterer her, men hvorvidt man skal kunne ta seg betalt for å produsere produkter andre anser som underholdning. Taurean virker å mene at dette utelukkende burde vært produsert som en hobby, hvilket i praksis betyr at brorparten av den utviklingen vi ser i dag ikke ville ha eksistert.

 

For min del er det en selvfølge at de som produserer underholdning også skal få betaling for jobben de gjør. Jeg er imidlertid enig i at en god del av tankesettet for distribusjon og tilgang til innhold er utdatert, og selv om jeg mener selskapene har rett til å håndheve sitt eierskap i materialet som produseres, så er det kontraproduktivt å gå til en slik krig mot ulovling nedlasting når man samtidig ikke benytter de mulighetene man har for å bygge en metode for distribusjon og tilgang som folk forventer og er villig til å betale for.

 

 

I akkurat dette tilfellet, så fikk han kritikk for å legge føringer, og det synes jeg ikke er en rettmessig kritikk, vi er i vår fulle rett til å mene noe om hva slags føringer staten skal legge i så måte.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Det er jo alltid en oppveining, det er ikke all type jobb man kan forvente å tjene penger på, noe får man betalt for, noe får man ikke betalt for. Per i dag kan ikke alle som ønsker å tjene penger på kultur regne med å gjøre det feks.

 

AtW

Dette gjelder ikke bare kultur. At finn.no gjør det bra betyr ikke at jeg bare kan snekre sammen en nettside som gjør noe av det samme og forvente meg suksess. At naboen gjør det bra på aksje, betyr ikke at jeg vil lykkes med det samme. OSV.

 

Dette er ikke det samme som at andre skal definere den jobben man gjør som verdiløs hobbyvirksomhet enn så lenge noen er villig til å betale for det man produserer.

 

Hvilke jobber skal man da definere som hobby. Hva med fotballspillere, skal de bare spille gratis i helgene?

 

 

Staten setter rammebetingelser for hvor lett noe er å tjene penger på, og det har ganske mye å si, og det er relevant å mene noe om. Det er mer komplisert enn "noen er villig til å betale", ting som skatt, lover og regler osv endrer ting ganske mye. Det er ikke uten videre gitt at samfunnet er best tjent med betingelsene der det er lettest å tjene penger. Rettighetene til et verk har jo feks per i dag alt for lang varighet, og personlig mener jeg regelverket bør legge til rette for god produksjon, så blir inntjeningen for de som produserer sekundært.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Jeg kunne for min del klart meg så fint uten både game of thrones, og star wars ^^

 

Og for tredje gang: Folk skal tjene penger, men på å gjøre noe som er nyttig. Bygge og reparere hus, pleie folk, lage mat, drive gårder, alle de andre hundrevis av tingene vi faktisk -trenger- for at samfunnet skal fungere. Musikk, underholdning og spill bør og skal ikke være pengedrevet.

På en skala større enn lengden på nesetippen din, hvem pokker er du til å sette føringer for hva som er nyttig og ei?

 

En blir jo smått deprimert av å lese innleggene dine i denne tråden.

Alle kan da ha meninger om hva som er nyttig, og hva slags føringer staten legger på grunnlag av det. Eller er det liksom ikke greit å mene noe om lovverket? AtW

 

Det er ikke det vi diskuterer her, men hvorvidt man skal kunne ta seg betalt for å produsere produkter andre anser som underholdning. Taurean virker å mene at dette utelukkende burde vært produsert som en hobby, hvilket i praksis betyr at brorparten av den utviklingen vi ser i dag ikke ville ha eksistert.

 

For min del er det en selvfølge at de som produserer underholdning også skal få betaling for jobben de gjør. Jeg er imidlertid enig i at en god del av tankesettet for distribusjon og tilgang til innhold er utdatert, og selv om jeg mener selskapene har rett til å håndheve sitt eierskap i materialet som produseres, så er det kontraproduktivt å gå til en slik krig mot ulovling nedlasting når man samtidig ikke benytter de mulighetene man har for å bygge en metode for distribusjon og tilgang som folk forventer og er villig til å betale for.

 

 

I akkurat dette tilfellet, så fikk han kritikk for å legge føringer, og det synes jeg ikke er en rettmessig kritikk, vi er i vår fulle rett til å mene noe om hva slags føringer staten skal legge i så måte.

 

AtW

 

Vell, han nevner eksempelvis spill. Jeg har vanskelig for å se for meg at et team på 100 mann jobber to år gratis for å slippe et spill som ingen skal betale for. Samme gjelder for filmer og annen underholdning. I et pengedrevet samfunn ville denne typen kultur knapt nok eksistert om man ikke kunne tjene penger på det man produserer. Ganske enkelt fordi mye av underholdningen vi konsumerer ikke lar seg produsere som hobbyprosjekter i helgene.

 

Han må gjerne få definere hva som er nyttig i hans øyne, men hvem skal da definere hva som er nyttig og noe man skal ta seg betalt for for hele samfunnet, og hva som er unyttig og dermed ikke skal drives av penger?

 

Da kan vi heller dra strikken lenger. Hva om de som er snekkere drar ut på jobb hver dag uten å ta seg betalt, i visshet om at de har gratis mat på bordet når de kommer hjem og kan spise til gratis underholdning på TV. Hvis alle gjør jobben sin gratis kan jo alle få dekt sine behov. Hvorfor da stoppe diskusjonen om gratis på kultur og underholdning?

 

Et slikt samfunn har aldri fungert, og vil aldri fungere med mindre du blir født i en maurtue. Hvor mye har mauren utviklet seg de siste 1000 årene?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er jo alltid en oppveining, det er ikke all type jobb man kan forvente å tjene penger på, noe får man betalt for, noe får man ikke betalt for. Per i dag kan ikke alle som ønsker å tjene penger på kultur regne med å gjøre det feks.

 

AtW

 

Hva er sammenhengen mellom det at en gitt jobb ikke nødvendigvis er lønnsom, og det å forby flere milliardindustrier?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det er jo alltid en oppveining, det er ikke all type jobb man kan forvente å tjene penger på, noe får man betalt for, noe får man ikke betalt for. Per i dag kan ikke alle som ønsker å tjene penger på kultur regne med å gjøre det feks.

 

AtW

 

Hva er sammenhengen mellom det at en gitt jobb ikke nødvendigvis er lønnsom, og det å forby flere milliardindustrier?

 

 

Har jeg foreslått å forby "flere milliardindustrier"? (dvs, det har jeg muligens, men ikke noen som virker relevant i denne tråden :))

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

Det er jo alltid en oppveining, det er ikke all type jobb man kan forvente å tjene penger på, noe får man betalt for, noe får man ikke betalt for. Per i dag kan ikke alle som ønsker å tjene penger på kultur regne med å gjøre det feks.

 

AtW

 

Hva er sammenhengen mellom det at en gitt jobb ikke nødvendigvis er lønnsom, og det å forby flere milliardindustrier?

 

 

Har jeg foreslått å forby "flere milliardindustrier"? (dvs, det har jeg muligens, men ikke noen som virker relevant i denne tråden :))

 

AtW

 

 

Det var nettopp mangelen på sammenheng jeg etterspør, siden resten av pågående diskusjon ser ut til å handle om disse milliardindustriene og føringer som effektivt forbyr dem.

Lenke til kommentar

Altså, jeg kan ikke stå for manglende sammenheng mellom mine meninger, og andre personers meninger, det har seg jo sånn at jeg ikke alltid er enig med andre personer.

 

AtW

Hva har det at enkelte jobber ikke nødvendigvis er lønnsomme med resten av diskusjonen å gjøre?

 

Det spørsmålet gjelder uavhengig av hvorvidt du er enig med andres meninger...

Lenke til kommentar

 

Altså, jeg kan ikke stå for manglende sammenheng mellom mine meninger, og andre personers meninger, det har seg jo sånn at jeg ikke alltid er enig med andre personer.

 

AtW

Hva har det at enkelte jobber ikke nødvendigvis er lønnsomme med resten av diskusjonen å gjøre?

 

Det spørsmålet gjelder uavhengig av hvorvidt du er enig med andres meninger...

 

 

Det har med det å gjøre at når man setter rammebetingelsene for en bransje, så er lønnsomheten for utøveren en side av saken. Jeg mener enkelte vekter den siden for høyt. Jeg mener befolkningens tilgang til kultur bør vektes høyt.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

Altså, jeg kan ikke stå for manglende sammenheng mellom mine meninger, og andre personers meninger, det har seg jo sånn at jeg ikke alltid er enig med andre personer.

 

AtW

Hva har det at enkelte jobber ikke nødvendigvis er lønnsomme med resten av diskusjonen å gjøre?

 

Det spørsmålet gjelder uavhengig av hvorvidt du er enig med andres meninger...

 

 

Det har med det å gjøre at når man setter rammebetingelsene for en bransje, så er lønnsomheten for utøveren en side av saken. Jeg mener enkelte vekter den siden for høyt. Jeg mener befolkningens tilgang til kultur bør vektes høyt.

 

AtW

 

 

Å nekte noen å tjene penger på bransjen er effektivt å forby bransjen, ikke sette rammebetingelser.

 

Befolkningen har god tilgang på kultur, også gratis. Film, musikk, bøker og spill er tilgjengelig på de fleste bibliotek i Norge.

At noen vil ha gratis tilgang på alt, det nyeste, beste, mest populære eller spesifikk kulturelement, er en annen sak.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...