TheVidarMan Skrevet 6. desember 2003 Del Skrevet 6. desember 2003 Tja, la meg prøve å beskrive probleme(t)/(ne) Jeg har en LiteOn 48x24x48x brenner.. Og bruker da Nero Burning Rom. Det første problemet mitt må vel være at jeg må brenne på 32x, for om jeg brenner en film f.eks. på 48x, så kan den ikke overføres til maskina etterpå... Brenner jeg image, blir de fucka.. Så jeg tør ikke det mer. Nå har jeg nettopp formatert, installert Windows XP, installert brennern og Nero Burning Rom versjon 6.0.0.29 (registrert). Problemet mitt nå, er at jeg nå brenner _mye_ treigere enn før, selv om jeg velger 32x som før, og i tillegg går maskina så siiinnsykt treigt! Musa lagger, Winampen hakker og om noen popper på MSN bruker jeg vel rundt 20 sekunder på å se hvem sitt navn det står på siden fra jeg hører den dumme MSN-lyden.. Ergo: Er det brennern min som brenner fucka på 40-48x, eller kan det ha noe mer brennern å gjøre? Hvorfor lagger maskina så jæævlig etter formatering når jeg brenner, og hvorfor går det så treigt? Takker for alle svar! Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 6. desember 2003 Del Skrevet 6. desember 2003 Høres ut som det vanlige PIO-problemet. Gå inn i Device Manager og se om du får forandret fra PIO til DMA. Lenke til kommentar
TheVidarMan Skrevet 6. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2003 Blir det "enhetsbehandling" da? Har norsk XP.. Høyreklikk på Min Datamaskin - egenskaper - maskinvare - enhetsbehandling? Og i så fall hvor der finner jeg det? Eller er jeg helt på bærtur..? Lenke til kommentar
Lexler Skrevet 6. desember 2003 Del Skrevet 6. desember 2003 neida, du er på riktig spor. gå på IDE controllers, primary IDE channel, properties, advanced settings, der skal du kunne velge mellom PIO og DMA. gjør det samme på secondary IDE channel Lenke til kommentar
knut Skrevet 6. desember 2003 Del Skrevet 6. desember 2003 Feilpostet, flyttet til lagringsmedier Lenke til kommentar
Aceman2 Skrevet 6. desember 2003 Del Skrevet 6. desember 2003 hadde litt av samme krøllet på min egen maskin, og det løste seg ved at jeg byttet IDE-kablen til en ATA-33 kabel (40-leders). Ikke spør hvorfor, men det ordnet seg... Lenke til kommentar
TheVidarMan Skrevet 7. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2003 Sorry feilposting :/ Det funker ikke om jeg bytter til DMA, men men... Noen andre forslag? Kan det være Windows, eller? Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 7. desember 2003 Del Skrevet 7. desember 2003 Har du installert de nyeste chipset-driverene til hovedkortet? Lenke til kommentar
TheVidarMan Skrevet 9. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2003 Chipset-drivere? Sjekk her, for det er direkte link til downloads av drivere og sånt til det HK'et jeg har.. Please hjelp? Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 10. desember 2003 Del Skrevet 10. desember 2003 Ser at hovedkortet ditt bruker VIA-chipset. Da er det bedre å laste ned den siste 4in1 driversettet fra denne linken. Hvis du har, og bruker, RAID-kontrolleren, så bør du også laste ned Promise-driveren du finner under Drivers på linken din. Det samme gjelder audio/lyd hvis du har den versjonen. Lenke til kommentar
TheVidarMan Skrevet 13. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2003 Installert, men fortsatt helt jæævlig treigt.. Kan det ha noe med kablene eller no å gjøre? Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 14. desember 2003 Del Skrevet 14. desember 2003 Har du sjekket at DMA er aktivert etter at du installerte driverene? Er det bedre nå når driverene er installert? Når det gjelder kablene, så kan de skape problemer. Men med symptomer som dine, hvis det ikke er DMA eller drivere, så vil jeg først sjekket om brenneren sitter på samme kabel som en HD eller CD-ROM. Hvis ja, prøv å endre på dette. Det hender at disse ikke liker hverandre. Test f.eks. med brenneren kun med brenneren på en kabel. Det kan også være nok å bytte om på rekkefølgen med hensyn til master/slave. Hvis brenneren sitter på en kabel alene, så ville jeg prøvd en annen kabel. Lenke til kommentar
TheVidarMan Skrevet 14. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2003 Oki, gikk inn igjen for å dobbeltsjekke at det sto på DMA, og da fikk jeg frem DETTE bildet.. Ser ut som det er noe rart med sekundær'en, men jeg kan ikke skifte på det virker det som... Du skjønner når du ser screenshotet Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 15. desember 2003 Del Skrevet 15. desember 2003 Hvilken enhet står som master på sekundær? Prøv å bytte om master og slave på sekundær. Tror du er kommet til det punktet at du må eksperimentere litt, hvis brenneren sitter på sekundær kanal. Lenke til kommentar
KAS Skrevet 15. desember 2003 Del Skrevet 15. desember 2003 (endret) Avinstaller den sekundære kontrolleren du (høyreklikk -> avinstaller), og reboot. Endret 15. desember 2003 av KAS Lenke til kommentar
TheVidarMan Skrevet 15. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2003 Hmm. nå avinstallerte jeg den ja, men med en gang jeg skrur på maskina igjen, "finner" Windows den, og installerer den på nytt igjen I tillegg legger den seg fortsatt om PIO-modus, selv om den står på "Bruk DMA om mulig"... !? (Se screenshot forrige post). Og jeg har sjekka kablene. Står på samme kabel som en HD, og CD-brennern er master. Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 15. desember 2003 Del Skrevet 15. desember 2003 Det betyr at brenneren kjører PIO. Prøv å koble fra HD på den kabelen, og sjekk så om du får kjørt den med DMA. Hvis ja, prøv så å sette HD som master og brenner som slave. Lenke til kommentar
TheVidarMan Skrevet 18. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2003 Jippiii! :D Takk sofTest! Det funka som ******, det! :D Nå funker det å brenne uten at PC-en går så jæævlig laggy! Bare en ting igjen nå.. Jeg tør fortsatt ikke brenne på 48x, for det herpa de forrige CD-ene mine.. Det vil si.. Det brant complete i følge Nero og andre programmer, men når man skulle føre over filmen så kom det error, og når man installerte et spill, så kom det error... Er det brennern som er crappy kvalitet, eller kan det ha fiksa seg nå? Lenke til kommentar
Fotoentusiasten Skrevet 18. desember 2003 Del Skrevet 18. desember 2003 Jippiii! :DTakk sofTest! Det funka som ******, det! :D Nå funker det å brenne uten at PC-en går så jæævlig laggy! Bare en ting igjen nå.. Jeg tør fortsatt ikke brenne på 48x, for det herpa de forrige CD-ene mine.. Det vil si.. Det brant complete i følge Nero og andre programmer, men når man skulle føre over filmen så kom det error, og når man installerte et spill, så kom det error... Er det brennern som er crappy kvalitet, eller kan det ha fiksa seg nå? Har du prøvd å overføre data etter at du fikk fikset DMA innstillingene dine? Ser ikke bort i fra at du får overført filene dine inn på maskina nå med de platene du brente på 48X etter at feilen er fikset. Kan hende at PIO innstillingene som sørget for denne feilen. Om ikke dem du har brent funker synes jeg du skal ofre en plate til å brenne i 48X nå....tror det funker fett om du ikke har "dårlige" brenner plater. Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 18. desember 2003 Del Skrevet 18. desember 2003 Det er bare en ting å gjøre, teste. Lite-On er etter det jeg har lest en helt kurant brenner, og burde normalt fungere. Selv om du ikke får noen feilmeldinger i Nero, så betyr det ikke at brenneresultatet er OK. Dette fordi brenneprogrammene normalt ikke sjekker brenneresultatet. Om det da oppstår feil i datastrømmen etter at Nero sender fra seg dataene til brenneren, så vil dataene bli korrupt. I Nero har du mulighet til å kjøre en Verify etter at brenningen er ferdig. Det vil da bli gjort en sammenligning mellom dataene på disk og CD. Foreslår at du prøver dette på de neste CD'ene inntil du blir mer trygg på at problemene har blitt løst. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå