Gå til innhold

Sikkert gjestenett

Anbefalte innlegg

Hei!

Kan jeg sette opp ett gjestenett som er begrenset igjennom ett filter som skrur av alt av spooky nettsider? Finnes det "ferdige" filter og applikasjoner som gjør blokkerer noe trafikk?

Og hvordan sepererer jeg gjestenettet ifra det "normale lan nettet" mest mulig?

Jeg har relativt lite erfaring med nettverk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et gjestenett på de fleste routere involverer som regel et subnett, så brukerne får dermed ikke tilgang på ditt interne nettverk. Altså helt separert.

Når det gjelder QoS osv. så varierer det hvilke funksjoner som støttes av routere. Hvilken router har du? 

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar

Et gjestenett på de fleste routere involverer som regel et subnett, så brukerne får dermed ikke tilgang på ditt interne nettverk. Altså helt separert.

Når det gjelder QoS osv. så varierer det hvilke funksjoner som støttes av routere. Hvilken router har du? 

Har ikke noe per dags dato, skal flytte til en leilighet uten noe.

Noe jeg lurer på, om gjestenettet sin DHCP deler ut IP-adresser med en annet subnet adresse enn hovednettet, kan brukere på gjestenettet endre subnet-adresse til den samme som deles ut på hovednettet og da kunne kobles på hovednettets brukere?

Lenke til kommentar

Nei, gjestenettet vil kun akseptere IP-adresser fra det dedikerte IP-scopet, du kommer ikke på nett med en IP-adresse fra det andre nettet.

Hvis du ønsker mer sikkerhet utover passord, så kan du bruke et MAC adresse filter for å sikre at du har kontroll på hvilke enheter som får lov til å bruke nettet.

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar

Det du gjør er å kjøpe en egen router til dette.

Asus RT-N12vD til 299 kr er mer enn god nok og er enkel å sette opp. Denne kan settes opp til å kutte internett til visse timer i løpet av uken, som om natten.

I tillegg legger du inn følgende DNS adresser: 

• 208.67.222.123
  • 208.67.220.123

som tilhører OpenDNS som vil filtrere bort ulumskheter.  Du kan lese mer på OpenDNS.com OpenDNS er ikke bulletproof og er relativt enkelt å komme rundt, som med VPN. Men det er en begynnelse. 

Du kan også opprette en bruker hos OPENDNS og få ut liste med adresser som har blitt filtrert ut. Det er litt knot for de som ikke har basic peiling på nettverk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...