Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Yamaha TZR 50


Anbefalte innlegg

Hei, jeg kjøpte nylig en Yamaha TZR 2008 modell. Den er ganske trimmet, men funker fint ellers. Jeg har selv kjørt på den i omtrent 6 timer ca. Hvor jeg da har kjørt rolig når den er kald og drar på når motoren blir varm. Nå på torsdagen som var så stoppet motoren plutselig, og har ikke startet siden.

 

Det som skjedde på stedet var at jeg kjørte ganske fort, lå vel oppe i 9000 omdreininger i 6 gir. Jeg merket at sykkelen ikke dro så godt lenger, og at turtallet ikke steg, men sank. Så jeg kjørte inn til siden og satt den ned i fri, og sto der i 30 sekunder før jeg begynte å kjøre igjen. Tenkte ikke noe mer på det da. Så fortsatte jeg å kjøre i ti minutter til, hvor da det kom en klinkelyd fra sykkelen og turtallet gitt til 0. Og motoren slukket. Jeg kjørte da ut på en parkeringsplass og fikk dessverre ikke startet motoren. Jeg parkerte dermed sykkelen og lot den slappe av til i dag. Håpet egentlig på et mirakel, at suykkelen hadde fikset seg selv.

 

Idag dro jeg for å prøve sykkelen, og som forventet så startet ikke sykkelen. Mine kompiser sa at de trodde den var skjært, men jeg har begynt å tvile på at den er skjært. Fordi at når jeg skulle prøve å starte sykkelen, så prøvde jeg først med elstart.

Elstarten trakk sykkelen fremover, sakte. Når den sto i første gir. Clutchen min er slakk.

 

Nr jeg prøvde å trillstarte la jeg merke til at sykkelen dunket når jeg trillet i gir. Stempelet beveget seg altså, når den sto i gir. Det gikk fortere hvor fortere jeg dyttet på sykkelen. Noe som da vil si at stempelet ikke er smeltet fast. Jeg er klar over at den fortsatt kan være skjært. Førstegir sammenlignet med sjettegir har ingen forskjell. De er like tunge å dytte. Når jeg ga sykkelen fart og prøvde å gasse, så fikk jeg 3000-4000 omdreininger etterfulgt av at sykkelen stoppet. Altså den gikk ned til 0 igjen. 

 

Jeg tror at jeg trenger ny kompresjon, eller at det er noe med giret. 

 

Trenger virkelig hjelp, tusen takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ny kompresjon = Ny sylinder og stempel.

 

Edit: Trolig må hele blokka i fra hverandre for å sjekke og evt. fjerne metallrester fra veiva.

Jeg har orginalsylinderen, heldigvis. Så blir nok ikke altfor dyrt å fikse, med mindre det er noe annet enn sylinderet.

Hva tror du er problemet?

Lenke til kommentar

At den er skjært. Spørsmålet er bare hvor mye av motoren som har blitt skadet. Du kan ha gjort vondt verre ved å starte eller prøve å starte den flere ganger etterpå.

 

Tapp av kjølevæska og ta av topplokket. Da bør du raskt kunne se hvor ille det er. Hvis alt er helt og bare veldig ripet kan du nok slippe unna med å sette på originalsylinderen. Hvis stempelet og/eller fjørene er knekt må du dele hele motoren.

Endret av sedsberg
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...