Spoki0 Skrevet 18. juni 2017 Del Skrevet 18. juni 2017 (endret) Hva sier det juridiske angående AirBnB og annet korttidsleie når en selv leier hybel, hus eller leilighet? Eksempelvis ved ferie hvor boenheten står tom eller "kresje på sofaen i en uke for 500,-" ol.. Dersom det er flere boenheter som leies samlet (leilighet med 2 soverom eksempelvis), kan utleier uten videre kreve mer leie eller nekte andre å flytte inn? Denne er litt på siden, men orker ikke lage en egen tråd: Dersom en tar opp samboer i husstanden så kan ikke huseier kreve økt leie. Dersom det ble gjort og akseptert, kan en da kreve denne økningen tilbakebetalt? Endret 18. juni 2017 av Spoki0 Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 18. juni 2017 Del Skrevet 18. juni 2017 Hva sier kontrakten din? Det er vanlig å spesifisere at fremleie ikke er lov uten utleiers samtykke. Lenke til kommentar
Uferdig Setnin Skrevet 18. juni 2017 Del Skrevet 18. juni 2017 Du må ha rett til framleie, spør utleier om du kan få lov til å framleie, det er ikke lov med mindre det er spesifisert att du har lov til det i kontrakten. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 18. juni 2017 Del Skrevet 18. juni 2017 Hva sier kontrakten din? Det er vanlig å spesifisere at fremleie ikke er lov uten utleiers samtykke. Det er unødvendig at det står i kontrakten siden dette allerede står i husleieloven pgf 7-2. det er ikke lov med mindre det er spesifisert att du har lov til det i kontrakten. Jo, det er lov til å framleie jfr. husleieloven pgf 7-3, 7-4 og 7-5 (selv om det ikke er spesifisert i kontrakten). Lenke til kommentar
Uferdig Setnin Skrevet 18. juni 2017 Del Skrevet 18. juni 2017 (endret) § 7-2. Den alminnelige regelen om framleieLeieren har ikke adgang til å framleie eller på annen måte overlate sin bruksrett til andre uten samtykke fra utleieren, med mindre annet følger av avtale eller lovbestemmelse.§ 7-3. Framleie av del av boligLeier av bolig som selv skal bo i boligen, kan framleie en del av boligen med godkjenning fra utleieren. Godkjenning kan bare nektes dersom framleierens forhold gir saklig grunn til det eller husrommet klart blir overbefolket. § 7-6. Godkjenning ved passivitet Svarer ikke utleieren på en skriftlig søknad om godkjenning etter bestemmelsene i §§ 7-1 til 7-5 innen én måned etter at søknaden er mottatt, skal dette regnes som godkjenning. https://lovdata.no/l...9-03-26-17/§7-2 https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1770535 Endret 18. juni 2017 av Noxz 1 Lenke til kommentar
Spoki0 Skrevet 18. juni 2017 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2017 Hva sier kontrakten din? Det er vanlig å spesifisere at fremleie ikke er lov uten utleiers samtykke. Det er unødvendig at det står i kontrakten siden dette allerede står i husleieloven pgf 7-2. det er ikke lov med mindre det er spesifisert att du har lov til det i kontrakten. Jo, det er lov til å framleie jfr. husleieloven pgf 7-3, 7-4 og 7-5 (selv om det ikke er spesifisert i kontrakten). Fra det jeg ser så krever det i praksis at jeg informerer huseier, siden han ikke har noen gyldig grunn til å nekte meg dette. Ved midlertidig fravær, vil eksempelvis ferie være godkjent? Ser ikke for meg at en lengre sommerferie faller inn under "tungtveiende grunner", så da blir det vel egentlig bare § 7-2 som gjelder der. Lenke til kommentar
Spoki0 Skrevet 18. juni 2017 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2017 § 7-2. Den alminnelige regelen om framleie Leieren har ikke adgang til å framleie eller på annen måte overlate sin bruksrett til andre uten samtykke fra utleieren, med mindre annet følger av avtale eller lovbestemmelse. § 7-3. Framleie av del av bolig Leier av bolig som selv skal bo i boligen, kan framleie en del av boligen med godkjenning fra utleieren. Godkjenning kan bare nektes dersom framleierens forhold gir saklig grunn til det eller husrommet klart blir overbefolket. § 7-6. Godkjenning ved passivitet Svarer ikke utleieren på en skriftlig søknad om godkjenning etter bestemmelsene i §§ 7-1 til 7-5 innen én måned etter at søknaden er mottatt, skal dette regnes som godkjenning. https://lovdata.no/l...9-03-26-17/§7-2 https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1770535 Nyttig link den andre der. Så ikke ut som om det var noe som forhindret han i å tjene penger på fremleie i eksempelet han presenterte. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 18. juni 2017 Del Skrevet 18. juni 2017 Fra det jeg ser så krever det i praksis at jeg informerer huseier, siden han ikke har noen gyldig grunn til å nekte meg dette. Ved midlertidig fravær, vil eksempelvis ferie være godkjent? Ser ikke for meg at en lengre sommerferie faller inn under "tungtveiende grunner", så da blir det vel egentlig bare § 7-2 som gjelder der. Det er ikke nok å informere utleieren, du må ha utleierens godkjenning. Godkjenning kan bare nektes dersom framleierens forhold gir saklig grunn til det eller husrommet klart blir overbefolket. Lenke til kommentar
Uferdig Setnin Skrevet 18. juni 2017 Del Skrevet 18. juni 2017 Dokumenter også gjerne godkjenningen, er kjekt å ha skriftelig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå