Gå til innhold

Hjelp til å finne en plass å parkere bilen

Djupvik

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er en student som leier i en kjellerleilighet uten parkeringplass. Har studert i et år nå og skal begynne på mitt andre, men ønsker å ha med bilen ned hit etter sommerferien.

Problemet er at jeg ikke har noen sted å stå med bilen. Det første jeg tenkte var at jeg kunne bare stått i gaten utenfor huset slik som de andre som bor her, men utleieren min vil ikke at jeg skal gjøre dette, fordi han misliker det og det samme med naboene. Det er god plass til å stå i gaten, men får jeg ikke lov så får jeg vell ikke lov.

Jeg tenkte jeg kunne stå lenger nede i gaten, men det sa han at de tidligere leietakerne gjorde en gang, og da kom folk å klaget relativt raskt.

Tenkte å ringe til studentskipnaden i morgen for å høre om jeg kunne stå på parkeringplassen der, muligens for litt penger i måneden, siden der aldri er fullt, men jeg tviler litt på at de tillater det.

Håpte at dere kanskje hadde noen råd eller hjelp å komme med til meg. Hvordan kan jeg finne en plass å stå med bilen? Jeg har sjekket Finn om noen leier parkeringplass, men der er ingen i nærheten, og det ser ut som de går for over 1000kr måneden uansett, som er altfor mye for meg som student. Noen som har vært i lignende situasjon som kom til en løsning?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-U8PEGg

Hvor bor du?

Bor i Oslo, det går fint å parkere her så lenge jeg ikke leter etter plass kl 17 eller 22. Har ikke betalt park avgift på flere år og når Lan Marie går inn i full parksose flytter jeg ut.

Lenke til kommentar

Hvor bor du?

Bor i Oslo, det går fint å parkere her så lenge jeg ikke leter etter plass kl 17 eller 22. Har ikke betalt park avgift på flere år og når Lan Marie går inn i full parksose flytter jeg ut.

Kjører du den taktikken der du satser på at bøtene blir billigere enn avgiften, eller er det ikke soneregulering der du bor? 

Lenke til kommentar

Så lenge du ikkje parkerer på utleigers tomt så har heller ikkje utleiger noke han skulle ha sagt.

Dersom det er lov å parkere i gata så er det berre å gjere det.

Ellers så finnes det heilt sikkert andre gratis parkeringsmuligheiter, men då gjerne langer unna. Husk berre på at det er vanlig at du må sjekke bilen ein gong i døgnet med tanke på brøyting eller liknande tiltak som gjer at parkeringsplassen midlertidig blir oppheva.

Leige av eigen parkeringsplass blir fort dyrt, men er sjølvsagt ei muligheit.

Forskjellige byar har gjerne forskjellige løysningar, så spør lokalt, eventuelt informer oss på forumet kvar dette gjeld. Då er det kanskje nokon som kan gi deg konkrete tips.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U8PEGg

Hvor bor du?

Kjører du den taktikken der du satser på at bøtene blir billigere enn avgiften, eller er det ikke soneregulering der du bor?

Det er nok gratisparkering til at jeg finner plass.

Lenke til kommentar

Både utleieren og naboene kan mislike det så mye de vil, men om området ikke er regulert mtp gateparkering så er det bare å sette bilen der.

Problemet her er at jeg har like mye lov til å parkere i gaten som alle andre som bor her. Men jeg blir på en måte tvunget til å høre på utleieren siden han kan velge å ikke la meg bo her lenger om jeg ikke gjør som han sier. Jeg tror han syns det er viktig å være likt blant naboene, og han blir på en måte ansvarlig for min parkering. Om det gir mening!

Lenke til kommentar

Bor forresten i Stavanger! Nærme universitetet om det hjelper haha.

Jeg har en del steder jeg tror jeg kan stå, men vet ikke hvor lenge jeg kan stå de diverse stedene før jeg blir klaget på! Og blir det da utleieren eller jeg som får klagene? Går klagene direkte til meg og ikke til han, så går det helt fint for min del

For min del så driter jeg i å være snill med folk, men vil ikke at utleieren skal få kjeft for mine parkeringer.

Tenkte å ringe kommunen og høre om jeg kunne fått leiet et sted, eller fått tillatelse til å stå et sted for kanskje maks 350kr måneden eller noe! Men det blir i morgen isåfall!

Lenke til kommentar

Han kan ikke kaste deg ut fordi du benytter deg av en lovlig parkeringsmulighet i nærområdet. Hvis utleieren eller naboene ikke liker at folk parkerer langs veien så får de klage til kommunen/bystyret eller en annen passende etat.

Jeg skjønner at man ikke har lyst til å bli uvenn med utleier over småting, men det er en del utleiere som tøyer grensa for hva de kan kreve litt for mye.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Han kan ikke kaste deg ut fordi du benytter deg av en lovlig parkeringsmulighet i nærområdet. Hvis utleieren eller naboene ikke liker at folk parkerer langs veien så får de klage til kommunen/bystyret eller en annen passende etat.

Jeg skjønner at man ikke har lyst til å bli uvenn med utleier over småting, men det er en del utleiere som tøyer grensa for hva de kan kreve litt for mye.

Jeg ser den, men jeg er bare bekymret over at han kanskje kan kaste meg ut for det! Jeg leier jo en del av huset hans, og han kan jo alltids finne noen andre om han ønsker. Han trenger vell ikke akkurat noen særlig grunn for å ikke ville at jeg skal bo der mer. Har jo oppsigelsestid såklart. Bor med en annen også, og vi har egentlig ikke lyst til å flytte heller.

Takk for hjelpen så langt da! Jeg skal se mer inn i det og se hva jeg kan gjøre med det. Samtidig som jeg skal lete rundt i morgen om der er andre plasser jeg kan stå! Kontakte kommune og personer/bedrifter som eier parkeringsområder!

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Gud! mann deg opp nå og parker på gata utfor der du bor, som er i din fulle rett. Ikke la huseier og naboer herse deg rundt. Og jo du som leietaker har sterke rettigheter. At du parkerer lovlig på gaten er ikke oppsigelsegrunn.

Lenke til kommentar

Neida, han kan ikke si deg opp for dette og leie ut til noen andre, da er nemlig vedkommende ute på tynn is.

Hvis man har en tidsubestemt leiekontrakt, kan utleieren bare si opp i disse tilfellene:

• Husrommet skal brukes som bolig av utleieren selv eller noen som tilhører husstanden.
  • Eiendommen skal rives eller bygges om, slik at husrommet må tømmes.
  • Du har misligholdt leieavtalen.
  • Det foreligger annen saklig grunn.

Hva som kan være saklig grunn, må avgjøres konkret, men et eksempel kan være at utleier skal selge boligen og ikke ønsker at denne selges med leietaker.

Dersom utleier begrunner oppsigelsen i noe annet enn de fire punktene loven nevner, vil oppsigelsen være ugyldig, og den kan ikke gjøres gjeldende mot leietaker.

Link.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Litt off topic, men trenger du egentlig bil som student da? Med tanke på at du bor nært universitetet.

Jeg har selv bodd i en gate som er fullstendig overstrødd av biler, der alle som parkerer i gata i teorien ikke gjør noe ulovlig, men det kan likevel til tider være utrolig frustrerende. Spesielt for de som tar ansvar og bygger garasje/parkeringsplass på egen tomt, og så blir man straffet ved at resultatet blir at noen nye kommer og stiller seg i gata rett overfor utkjørselen. 10 cm klaring når man skal kjøre ut og inn er ikke så kjekt i lengden - det resulterte i vennlige forespørsler om de kunne finne en annen plass å stå, og i 90 % av gangene fungerte det. For de siste 10 % var svaret som oftest "jeg kan stå hvor jeg vil, det er ikke din eiendom!"

Å klage til kommunen sitter ganske langt inne for sikkert flere enn meg, så det kan være at utleieren din og naboene har diskutert seg fram til en slags løsning på problemet, der alle prøver å begrense antallet biler i gata, til alles beste.

Hvis du absolutt vil ha bilen med ville jeg ha diskutert saken med huseier en gang til, kanskje han har en idé om hvor du kan stå for å skape minst mulig gnisninger.

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Hei, ta tips fra en som har leid selv lenge, og nå har begynt å leie ut selv:

Det er mange utleiere som benytter "skremsel" for å få leietaker til å føye seg til alle mulige dumme ting, at du velger å parkere HELT LOVLIG i gaten du bor i, kan ikke han kaste deg ut for, han kan som en nabo ytre sitt ønske at du parkerer et annet sted. Men som utleier, kan han ikke pålegge deg noe som helst. 

Du må ikke godta alt naboene og utleier ytrer ønske om. Forstår at du ikke vil havne i uføre hos noen av de, men visst de klager, ta det opp med de på en ordentlig måte. Forklar at det er til stor ulempe for deg å parkere langt unna, og at det tross alt ikke er regulert med parkering i gaten. 

Du trenger jo ikke å parkere akkurat ved innkjøringen til eiendommen, men parker et sted hvor du mener det er til lite sjenanse for utleier og naboer. Typisk ved et gjerde med busk eller annet..

Men ikke godta at de skal nekte deg ved å ytre en ønske om at du ikke parkerer i gaten. Du betaler for å leie leilighet han har til utleie. Du betaler ikke for å være hans "bitch". 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...