Gå til innhold

Er ateister for islam fordi de er lei av kristendommen og kristne?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei det tror jeg ikke, og det finnes tross alt fremtredende ateister som er sterkt kritiske til Islam, mer enn kristendommen. 

Så tror jeg nok en del "hverdagsateister" er mer negative til kristendommen på grunn av dennes nære historie, at det er "inn" å være imot kristendommen og at det er forbundet med veldig liten fare eller fordømmelse å være det. 

Lenke til kommentar

Ateister er ikke for islam. Islam er like søppel som kristendommen i en ateist's øyne og gir like lite mening.

Så hvorfor er liberale oftest de som ikke tror på Gud om de mener begge er søppel? Høres ut som de mener det er et godt søppel om du spør meg.

Endret av Lakdi
Lenke til kommentar

Jeg er ikke spesiellt liberal og heller ikke ateist, jeg tror heller ikke at det ikke kan eksistere guder basert på vitenskapen. Jeg er imot religion som er destruktiv og kristendommen kan og blir brukt like destruktivt som Islam. Det som i mine øyne er søppel er ikke religion i seg selv, det er representantene for religionen jeg eventuellt er motstander av. Dårlige representanter som stiller alle andre religiøse i et dårlig lys, folk som deg.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er ikke spesiellt liberal og heller ikke ateist, jeg tror heller ikke at det ikke kan eksistere guder basert på vitenskapen. Jeg er imot religion som er destruktiv og kristendommen kan og blir brukt like destruktivt som Islam. Det som i mine øyne er søppel er ikke religion i seg selv, det er representantene for religionen jeg eventuellt er motstander av. Dårlige representanter som stiller alle andre religiøse i et dårlig lys, folk som deg.

Men alle liberale på nettet forteller meg om du er en cis kjønnet hvit kristen så er du en rasist og en islamofob

Lenke til kommentar

Men alle liberale på nettet forteller meg om du er en cis kjønnet hvit kristen så er du en rasist og en islamofob

Du må for det første logge deg av youtube...

Så kan du begynne en plass å lese deg opp om ateisme. Humanetisk forbund har mye bra info.

Lenke til kommentar

Haha, nei. Politisk islam er ennå verre enn kristendom for meg som ateist, men det betyr da ikke at jeg støtter opp om kristendommen heller. For øvrig handler ikke ateisme egentlig om at man liker/misliker en gitt religion, men fravær av tro, dvs. det nøytrale utgangspunktet. 

For øvrig er min mening at religion er en privatsak og ikke noe som skal utøves/understøttes av det offentlige på andre måter utover å etterforske mulige lovbrudd eller om medlemmenes universale rettigheter blir krenket på noen måte (F. eks. at medlemmene opplever tvang/sanksjoner hvis de ikke ønsker å etterkomme den religiøse ledelsens krav). 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ateister er ikke for islam. Islam er like søppel som kristendommen i en ateist's øyne og gir like lite mening.

Jeg er ateist og for meg er islam mange hakk værre enn dagens kristendom selv om jeg er imot all religion av prinsipp.

Islam og kristendommen er omtrent identiske, forskjellen ligger bare i hvordan folk "bruker våpnet". Det er mennesker som bruker våpnene og vi kan ikke si at alle som har et våpen er en morder. Regner med at du forstår eksempelet.

Lurer på hvordan statistikken ser ut hvis vi skal rangere drap etter religion. Hvem står for flest drap, kristne eller muslimer? Merk at mange vestlige soldater er kristne :)

Edit; Og det blir for dumt å bare rangere bråket etter religion. I midtøsten så hadde det ikke blitt bedre i morgen hvis islam forsvant i natt. Regner med at folk vet at de på toppen handler som mange andre mennesker, med tanke på egne interesser først. Ser vi slik på det så er muslimer bare dummere? Kanskje?

Endret av 4 3
Lenke til kommentar

Islam og kristendommen er omtrent identiske, forskjellen ligger bare i hvordan folk "bruker våpnet". Det er mennesker som bruker våpnene og vi kan ikke si at alle som har et våpen er en morder. Regner med at du forstår eksempelet.

Lurer på hvordan statistikken ser ut hvis vi skal rangere drap etter religion. Hvem står for flest drap, kristne eller muslimer? Merk at mange vestlige soldater er kristne :)

Edit; Og det blir for dumt å bare rangere bråket etter religion. I midtøsten så hadde det ikke blitt bedre i morgen hvis islam forsvant i natt. Regner med at folk vet at de på toppen handler som mange andre mennesker, med tanke på egne interesser først. Ser vi slik på det så er muslimer bare dummere? Kanskje?

Ikke helt. Problemet med islam er når det også blir politisk (dvs. at det påvirker flere samfunnsarenaer enn kun den religiøse sfæren), som f. eks. der det praktiseres sharia.

Lenke til kommentar

Tror nok ikke det sitter bedre innarbeidet enn at det trengs mer enn en generasjon eller to for å få fjernet det. Problemet er vel at kvinner ikke er tøffe nok der nede. Se hvordan kvinnekampen foregikk i kristendommen, det var den som snudde samfunnet i stor grad. Kvinnekampen var kanskje eneste grunnen til at samfunnet vårt har blitt som det har blitt.

Lenke til kommentar

Tror nok ikke det sitter bedre innarbeidet enn at det trengs mer enn en generasjon eller to for å få fjernet det. Problemet er vel at kvinner ikke er tøffe nok der nede. Se hvordan kvinnekampen foregikk i kristendommen, det var den som snudde samfunnet i stor grad. Kvinnekampen var kanskje eneste grunnen til at samfunnet vårt har blitt som det har blitt.

Det er jo vanskeligere i de landene der islam ikke bare er en religion, men påvirker kulturen samt opererer som et rettsvesen (sharia) som straffer de som ikke oppfører seg i tråd med islam. Kristendommen var ikke like undertrykkende og var ikke en kulturell påvirker i så stor grad som islam ennå er i flere land i dag, så jeg tipper det vil ta mye lenger tid enn en generasjon eller to å skape avstand til disse verdiene. 

I tillegg står "sterk mann" mentaliteten mye sterkere i islam, der menn som erobrer kvinner og ressurser i samfunnet sees opp til. Det skaper igjen effekter som maktovertakelse, f. eks. i Iran som før revolusjonen var et betydelig mer liberalt samfunn enn under prestestyret i dag. De har altså gått "bakover" i tid hvis man måler samfunnsutvikling opp mot graden av liberale friheter. 

Lenke til kommentar

At kristendommen ikke var like undertrykkende og kulturell pådriver så stor grad som islam er tullball. Kristendommen og all styggedommen i kristne land før i tiden henger veldig godt sammen. At vi ikke liker å se på vår egen historie med åpne øyne siden den er minst like brutal er rett og slett pysete.

Ærlighet varer lengst.

• Liker 2
Lenke til kommentar

At kristendommen ikke var like undertrykkende og kulturell pådriver så stor grad som islam er tullball. Kristendommen og all styggedommen i kristne land før i tiden henger veldig godt sammen. At vi ikke liker å se på vår egen historie med åpne øyne siden den er minst like brutal er rett og slett pysete.

Ærlighet varer lengst.

Hvilken periode sammenligner du med? Jeg siktet til hvordan kristendommen var de fleste steder da kvinnekampen startet. At kristendommen riktignok var mer brutal for flere hundre år siden lenge før kvinnekamp ble et reelt tema er irrelevant. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...