ATWindsor Skrevet 18. juni 2017 Del Skrevet 18. juni 2017 Veldig mange merker ikke forskjell på 30fps og 60fps, undertegnede inkludert. De fleste casual gamere er nok enig. Spiller Horizon selv om dagen, hvis ingen hadde sagt at dette var 30fps hadde jeg aldri tenkt over det. Det tviler jeg på at de er, det er ganske lett å merke forskjell for de aller fleste. AtW 6 Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 18. juni 2017 Del Skrevet 18. juni 2017 (endret) Han har jo helt rett. Setter selv stor pris på 60fps, men det er jo ikke livsviktig i alle spill liksom. Og svært få bryr seg, eller i det hele tatt legger merke til det. Ingen har vel sagt det er "livsviktig i alle spill", men det er bedre enn alternativet, som er 30 fps, i de fleste spill. AtW Jo, jeg sa det i innlegget du siterte Og svært få bryr seg, eller i det hele tatt legger merke til det Det er rett og slett ikke sant. Det er det vel! Liker ikke helt å bruke "venneargumentet", men jeg har masse venner som sitter med både en Switch og en PS4 uten å vite/merke forskjell på 30fps og 60fps. Jeg jobber med film som fotograf og er selvfølgelig veldig trent på forskjellen, men det er helt sjukt mange som ikke klarer å se sånt, eller bare ikke bryr seg om det. Endret 18. juni 2017 av Snikpellik 3 Lenke til kommentar
avtrekkeren Skrevet 18. juni 2017 Del Skrevet 18. juni 2017 Det er jo 4k-hysteriet som burde vært temaet. En firedobling av antall pixler som må rendres i sanntid. Klart at dette går ut over både grafikk og framerate. I Tek's blindtest for en tid tilbake på 4k, så var det jo de færreste som så noe spesiell forskjell fra den avstanden folk flest nok sitter fra skjermen. Hvis vi kun måler antall pixler per sekund, så tilsvarer 4k-rendring @ 30 FPS det samme som 1080p-rendring @ 120 FPS - ca 250 millioner pixler. Nå er det ikke slik at det bare er å halvere antall pixler for å doble frameraten, det er mange andre ting som spiller inn og som begrenser hva som er mulig. Men at oppløsningen er en vesentlig faktor er det jo ingen tvil om. Hva med å heller bruke den ekstra datakraften i "verdens kraftigste konsoll" til å sørge for god bildeflyt og bedre grafikk med 1080p, i stedet for dette evinnelige 4k-jaget? Eller i det minste - la meg få velge om jeg vil? 1 Lenke til kommentar
Benbjo Skrevet 18. juni 2017 Del Skrevet 18. juni 2017 Han har jo helt rett. Setter selv stor pris på 60fps, men det er jo ikke livsviktig i alle spill liksom. Og svært få bryr seg, eller i det hele tatt legger merke til det. Ingen har vel sagt det er "livsviktig i alle spill", men det er bedre enn alternativet, som er 30 fps, i de fleste spill. AtW Jo, jeg sa det i innlegget du siterte Og svært få bryr seg, eller i det hele tatt legger merke til det Det er rett og slett ikke sant. Det er det vel! Liker ikke helt å bruke "venneargumentet", men jeg har masse venner som sitter med både en Switch og en PS4 uten å vite/merke forskjell på 30fps og 60fps. Jeg jobber med film som fotograf og er selvfølgelig veldig trent på forskjellen, men det er helt sjukt mange som ikke klarer å se sånt, eller bare ikke bryr seg om det. This! 3 Lenke til kommentar
JoseCuervo Skrevet 18. juni 2017 Del Skrevet 18. juni 2017 Klarer fint å se forskjell på 30 og 60 fps, men at folk mener det ikke er spillbart i 30 fps er latterlig. 5 Lenke til kommentar
Noiz Skrevet 18. juni 2017 Del Skrevet 18. juni 2017 Spiller Horizon Zero Dawn atm som ein som alltid spiller med høgest muligt fps på pc. Det er heilt klar spillbart, møkje pga treige bevegelser pga kontrolleren, men det irriterer meg eindel. Lenke til kommentar
Arctic V Skrevet 18. juni 2017 Del Skrevet 18. juni 2017 Og vipps, så skal jeg aldri eie en xbox. Lenke til kommentar
LarZen Skrevet 18. juni 2017 Del Skrevet 18. juni 2017 Hva er egentlig problemet? 60 fps er jo ikke nødvendigvis det viktigste i veldig mange spill. Selv så foretrekker jeg 60 fps men det er i veldig mange spill ikke så på død å liv som endel skal ha det til. Noe Phil Spencer påpeker. Det ble solgt rundt 164 millioner Xbox360 og PlayStation3 konsoller. Det var samme diskusjonen blandt endel spill interesserte den gang. Nå er det solgt rundt ~90 millioner Xbox One og PlayStation 4/Pro konsoller og diskusjonen om at det er det viktigste er her igjen. Jeg skjønner dem som sverger til 60 fps og høyere. Men det er ganske så trygt å si at den gruppen spill interesserte er ikke på konsoll. Selv synes jeg et spill i stabile 30 fps. Ingen frame pacing problemer og en smart motion effekt viser at 30 fps har fortsatt sin plass og vil nok ha det i lang lang tid. 1 Lenke til kommentar
Allostasis Skrevet 18. juni 2017 Del Skrevet 18. juni 2017 Jeg spiller med 72hz og for litt siden da jeg oppdaterte driverene med clean install så glemte jeg å sette opp overklokka skjermfrekvens. Merka spillet virket plutselig veldig hakkete og det var på 60hz/ 60 fps. Rart det der, nesten skummelt å gå til anskaffelse av 144hz+ skjerm så man ikke blir vant med enda jevnere bildefrekvens, selv om jeg vet av erfaring at det er lite å hente etter 90hz. Men det er ikke ett problem, enn så lenge skjermprodusentene nekter å gi folk alternativer på coatingen på skjermen (jeg MÅ ha speilblank skjerm for klarere bilde og farger). Lenke til kommentar
CommanderKeen Skrevet 18. juni 2017 Del Skrevet 18. juni 2017 (endret) Han sier jo ikke at det er uviktig, men at det ville vært helt feil å påtvinge utviklere å treffe 60FPS. Han er opptatt av utviklere får holde på med det de selv vil, og bruke kraften i maskinvaren på den måten de finner mest hensiktsmessig. Man må huske at mesteparten av de som kjøper konsoller bryr seg ikke nevneverdig om bildefrekvens og andre tekniske aspekter, for de vet ikke engang hva det er. Det er jo ingen hemmelighet at det er en kraftig PC som gjelder om du til en hver tid vil ha den beste grafiske ytelsen. Litt off-topic på slutten her, men Phil Spencer må forøvrig sies å være en av de mest sympatiske personene i spillbransjen i dag. Synd for Microsoft at han ikke ledet Xbox-gruppen når de jobbet med den første utgaven av Xbox One. 30 fps er jo nettopp et resultat av å prioritere grafisk ytelse over gamleplay. Det er ikke hensiktsmessig å ha 30 fps på så mange spill, men produsentene mener bedre grafikk selger bedre. AtW Men du er enig i at du får langt, langt, langt bedre grafisk ytelse på PC? Kombinert med bedre bildefrekvens og hva det måtte være. Poenget mitt er at for en stor majoritet av konsollmarkedet er ikke ytelse viktig, for de vet ikke engang hva bildefrekvens er. Om det er hensiktsmessig å ha 30FPS eller ikke vet jeg ikke. Ideelt sett ville man vel hatt 60, men kan ikke si at en stabil 30FPS plaget meg i det hele tatt når jeg spilte The Witcher 3 på PS4. Endret 18. juni 2017 av CommanderKeen Lenke til kommentar
NinjaVal Skrevet 18. juni 2017 Del Skrevet 18. juni 2017 Om 60fps alltid er nødvendig skal jeg ikke kommentere på, men folk som sier at de faktisk ikke klarer å se forskjell mellom 30 og 60 er ganske sjukt. Enten så lever de i benektelse, eller så har de store problemer med øynene/hjernen. 7 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 18. juni 2017 Del Skrevet 18. juni 2017 Hva er egentlig problemet? 60 fps er jo ikke nødvendigvis det viktigste i veldig mange spill. Selv så foretrekker jeg 60 fps men det er i veldig mange spill ikke så på død å liv som endel skal ha det til. Noe Phil Spencer påpeker. Det ble solgt rundt 164 millioner Xbox360 og PlayStation3 konsoller. Det var samme diskusjonen blandt endel spill interesserte den gang. Nå er det solgt rundt ~90 millioner Xbox One og PlayStation 4/Pro konsoller og diskusjonen om at det er det viktigste er her igjen. Jeg skjønner dem som sverger til 60 fps og høyere. Men det er ganske så trygt å si at den gruppen spill interesserte er ikke på konsoll. Selv synes jeg et spill i stabile 30 fps. Ingen frame pacing problemer og en smart motion effekt viser at 30 fps har fortsatt sin plass og vil nok ha det i lang lang tid. Ingen sier det er død og liv. Og saken er heller ikke at man har 30 fps i noen få spill som ikke trenger god framerate, det er standarden for de aller fleste spill. Man skulle jo tro de som spilte konsoll ikke prioriterte grafikk over gameplay, men hva vet jeg. AtW Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 18. juni 2017 Del Skrevet 18. juni 2017 Han sier jo ikke at det er uviktig, men at det ville vært helt feil å påtvinge utviklere å treffe 60FPS. Han er opptatt av utviklere får holde på med det de selv vil, og bruke kraften i maskinvaren på den måten de finner mest hensiktsmessig. Man må huske at mesteparten av de som kjøper konsoller bryr seg ikke nevneverdig om bildefrekvens og andre tekniske aspekter, for de vet ikke engang hva det er. Det er jo ingen hemmelighet at det er en kraftig PC som gjelder om du til en hver tid vil ha den beste grafiske ytelsen. Litt off-topic på slutten her, men Phil Spencer må forøvrig sies å være en av de mest sympatiske personene i spillbransjen i dag. Synd for Microsoft at han ikke ledet Xbox-gruppen når de jobbet med den første utgaven av Xbox One. 30 fps er jo nettopp et resultat av å prioritere grafisk ytelse over gamleplay. Det er ikke hensiktsmessig å ha 30 fps på så mange spill, men produsentene mener bedre grafikk selger bedre. AtW Men du er enig i at du får langt, langt, langt bedre grafisk ytelse på PC? Kombinert med bedre bildefrekvens og hva det måtte være. Poenget mitt er at for en stor majoritet av konsollmarkedet er ikke ytelse viktig, for de vet ikke engang hva bildefrekvens er. Om det er hensiktsmessig å ha 30FPS eller ikke vet jeg ikke. Ideelt sett ville man vel hatt 60, men kan ikke si at en stabil 30FPS plaget meg i det hele tatt når jeg spilte The Witcher 3 på PS4. Hva er det som er viktig for de da? Grafikk på bekostning av gameplay? AtW Lenke til kommentar
CommanderKeen Skrevet 18. juni 2017 Del Skrevet 18. juni 2017 (endret) Han sier jo ikke at det er uviktig, men at det ville vært helt feil å påtvinge utviklere å treffe 60FPS. Han er opptatt av utviklere får holde på med det de selv vil, og bruke kraften i maskinvaren på den måten de finner mest hensiktsmessig. Man må huske at mesteparten av de som kjøper konsoller bryr seg ikke nevneverdig om bildefrekvens og andre tekniske aspekter, for de vet ikke engang hva det er. Det er jo ingen hemmelighet at det er en kraftig PC som gjelder om du til en hver tid vil ha den beste grafiske ytelsen. Litt off-topic på slutten her, men Phil Spencer må forøvrig sies å være en av de mest sympatiske personene i spillbransjen i dag. Synd for Microsoft at han ikke ledet Xbox-gruppen når de jobbet med den første utgaven av Xbox One. 30 fps er jo nettopp et resultat av å prioritere grafisk ytelse over gamleplay. Det er ikke hensiktsmessig å ha 30 fps på så mange spill, men produsentene mener bedre grafikk selger bedre. AtW Men du er enig i at du får langt, langt, langt bedre grafisk ytelse på PC? Kombinert med bedre bildefrekvens og hva det måtte være. Poenget mitt er at for en stor majoritet av konsollmarkedet er ikke ytelse viktig, for de vet ikke engang hva bildefrekvens er. Om det er hensiktsmessig å ha 30FPS eller ikke vet jeg ikke. Ideelt sett ville man vel hatt 60, men kan ikke si at en stabil 30FPS plaget meg i det hele tatt når jeg spilte The Witcher 3 på PS4. Hva er det som er viktig for de da? Grafikk på bekostning av gameplay? AtW Ja? Ikke noen hemmelighet det akkurat. Eller, ikke nødvendigvis på bekostning av gameplay, for de tenker kanskje ikke over det engang. Det du og jeg og alle som gidder å bruke tiden sin på å diskutere spill på nettet legger merke til, flyt rett over hodet på de aller fleste andre. Endret 18. juni 2017 av CommanderKeen Lenke til kommentar
ChipmunkOW Skrevet 18. juni 2017 Del Skrevet 18. juni 2017 Klarer fint å se forskjell på 30 og 60 fps, men at folk mener det ikke er spillbart i 30 fps er latterlig. Kan du være så snill og sitere alle folka som mener det ikke er spillbart i 30 FPS? Derimot er det veldig ubehagelig å spille i 30 FPS når man først er vant til høyere FPS. 1 Lenke til kommentar
Lunaris Skrevet 18. juni 2017 Del Skrevet 18. juni 2017 Før så var konsoll ok. Jeg merket ikke så mye til lav fps når jeg spilte. Betyr det at jeg ikke kan skille 30 og 60 fps? Nei. Etter å ha spilt på PC så merket jeg det lett når jeg spilte på konsoll. Og med 30 fps har du spikes i fps som definitivt ødelegger for deg, og ingen kan si noe annet. Personlig så merker jeg lite til riving/hakking og det går ok for meg å spille konsoll med 30 fps og. Det er derimot ingen tvil om at jeg foretrekker 60 fps. Noen spill, så er det et must. Konsoll spiller jeg dermed så casual at jeg ikke MÅ ha den fps for å kunne klare å spille det skikkelig. Derimot er det en ting du ikke trenger for noe: grafikk.Konsoll kan få 60 fps, men de pusher grafikken helt til konsoll tvinges ned i 30. Og du får ikke velge engang om du vil ha høyere ytelse og dårligere grafikk eller omvendt. Trenger ikke være PC nivå med innstillinger. Bare det å ha to valg: ytelse/grafikk hadde hjulpet mye. Og argumentet om at de fleste er casual så de bryr seg ikke om fps er bare feil. Uansett om du er casual eller ikke, er det genetisk samme mennesker. 30 fps er hakkete. Fra til person til person så klarer hjernen å dekke mer over dette så det ikke er helt katastrofe. De kan derimot like lett se forskjellen like godt som folk som spiller på PC. Og hvis du ikke kan se forskjellen bør du kanskje vurdere å sjekke synet ditt. En annen ting konsollgamere ofte har er høye framtimes og høy inputlag. Som er ekvivalent til høy ping. Og de 100000% merker det lett, Og folk bryr seg. Tingen er, om du ikke vet at det finnes bedre, er det mye lettere å akseptere det som det er og bare leve med det. Det betyr ikke at de ikke hadde brydd seg eller merket forskjellen om de hadde et valg. Og jeg regner med at alle de som sjekket om det var noe bedre forlot konsollen og byttet til PC som hovedmaskin for gaming. Grunnen til at de satser på grafikk og sånt er at de kan ha masse fancy trailere og slik (rendret på en 3 X SLI Titan X Intel I7 Extreme editions, 64 GB RAM PC). Og så bare bruker de masse reklame og sånt for å selge. Og så lenge MS og Sony sørger å holde de aller fleste titler til 30 fps, vil aldri noen vite at det er noe å klage over på det området. De bare snakker om hvor bra det ser ut, mens PC folk også snakker om hvor bra det kjører. Twitch og YT som er største spillstreamingstjeneste i vesten og største videotjenesten i vesten har begge 60 fps video/streaming. Fordi det faktisk betyr noe. Xbox bruker aktivt både YouTube og Twitch. Lenke til kommentar
Boss-Znakemaster Skrevet 18. juni 2017 Del Skrevet 18. juni 2017 (endret) Digital Foundry vil være til god hjelp når Xbox One X kommer ut. Når spill som Far Cry 5 likevel kjører bare 30fps på XboX så ser jeg ikke vits med å kjøpe en. Kunne heller gidd spillerne valget om å hadd 900p(omså720p) og 60fps enn 1440p og 30fps. Smoothere fps > Oppløsning. Hvorfor jeg ønsker 60fps, enkelt å greit. Etter jeg har spilt GTA5 på PC med 60 bilder i sekundet med en flokk med venner og så gikk tilbake for å spille GTA5 på Xbox One som kjører GTA5 med 30 bilder i sekundet følte jeg at spillet ble såppas mye mindre responsivt at jeg fikk lyst å slå hode i veggen. Ble så choppy at det føltes ut som det var noe galt med maskina. Endret 18. juni 2017 av Boss-Znakemaster Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 18. juni 2017 Del Skrevet 18. juni 2017 Hver sin smak. For min del er jeg godt fornøyd med 30 fps så klager ikke. Ellers kan det vell hende den ekstra regnekraften også brukes til å fprbedre gameplayet, og at argumentene som går på at 30 fps er å prioritere grafikk over gameplay ikke nødvendigvis medfører riktighet. Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 18. juni 2017 Del Skrevet 18. juni 2017 Skulle tro folk var husfluer, så raske oppløsningsrates de synes de må ha. 144hz er vel seks visninger av det samme bildet på en 24hz film. Jeg ser forskjell på detaljnivået, jeg, så det er det jeg prioriterer. 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 18. juni 2017 Del Skrevet 18. juni 2017 Hver sin smak. For min del er jeg godt fornøyd med 30 fps så klager ikke. Ellers kan det vell hende den ekstra regnekraften også brukes til å fprbedre gameplayet, og at argumentene som går på at 30 fps er å prioritere grafikk over gameplay ikke nødvendigvis medfører riktighet. Jo, det medfører riktighet, man kunne hatt 60fps om man skrudde ned grafikken i 99% av tilfellene. AtW Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå