Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Uføretrygd og jobb

Anbefalte innlegg

Jeg har uføretrygd, og er "ung ufør", og får kanskje en deltids sommerjobb. Jeg lurer på om jeg kan miste trygden om jeg klarer det, slik at jeg må gå på sosialen. Jobbens natur passer godt til hva jeg mestrer (det er en litt spesiell type jobb). Jeg vet man har lov til å jobbe ved siden av, men kan det bli slik at de kan mene at utførelsen av denne jobben beviser at jeg ikke har krav på trygd? Jeg mener at denne jobben ikke beviser noe slikt, men det kan jo hende NAV mener noe annet.

Jeg får vel nesten bare ringe NAV? Anonymous poster hash: c6d08...a78

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opp til 60.000,- minus skatt og etter det så er det minus skatt og trekk i trygden. Slik det er nå så kan man tjene 100% en måned, bli trekt hele trygden så får man fullt utbetalt trygd neste måned hvis man ikke jobber. Muligens litt dårlig forklart :)

https://www.nav.no/no/Person/Pensjon/Relatert+informasjon/jobbe-ved-siden-av-uføretrygd

Ja. :)

Men kanskje de mener jeg er frisk om jeg klarer dette? Slik at jeg mister trygden.

Jeg tror jeg klarer denne jobben, som er deltids-sommerjobb, men at jeg likevel ikke klarer vanlig yrkesliv. Men kanskje de mener noe annet, og setter meg på sosialstønad.

Anonymous poster hash: c6d08...a78

Lenke til kommentar

Det er mange uføretrygdede som har mulighet til å jobbe innimellom eller har begrensede typer arbeid de kan gjøre + at de ikke klarer å jobbe i et "vanlig tempo". Reglene ble forandret for noen år siden slik at uføretrygdede kan jobbe det de klarer uten å risikere å miste trygden. Det er mange uføretrygdede som vil bidra det de kan og de gamle reglene forhindret dette.

Å ikke ha muligheten til å ha en vanlig fulltidsjobb betyr ikke at du ikke kan arbeide og bidra det du klarer. Du skal ikke lenger straffes for å bidra heldigvis. Man skal ikke risikere å havne på sosialpenger fordi man vil være med på spleiselaget som er Norge og det har gutta som bestemmer endelig forstått. Ufør betyr ikke ubrukelig ;)

Snakk med NAV for å være sikker du :)

Lenke til kommentar

Men kanskje de mener jeg er frisk om jeg klarer dette? Slik at jeg mister trygden.

Jeg tror jeg klarer denne jobben, som er deltids-sommerjobb, men at jeg likevel ikke klarer vanlig yrkesliv. Men kanskje de mener noe annet, og setter meg på sosialstønad.

Nei, har du fått innvilget uføretrygd, så er den innvilget frem til pensjonsalder.

Du mister ikke trygden selv om du forsøker deg i arbeid.

Dersom du tjener mer enn 80% av inntekten du hadde før uførhet, så vil dog utbetaling av trygd stanses.

I mellomtiden har du fremdeles en hvilende rett, slik at du kan når som helst gå tilbake til trygd.

Denne hvilende retten bortfaller etter fem år, hvorpå NAV skal kontakte deg, å du har mulighet til å søke om fem nye år med hvilende rett.

Inntektsgrensen er vel kun 60k dersom du hadde uføretrygd før 1. januar 2015, ellers er den 0.4G.

Endret av adeneo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opp til 60.000,- minus skatt og etter det så er det minus skatt og trekk i trygden. Slik det er nå så kan man tjene 100% en måned, bli trekt hele trygden så får man fullt utbetalt trygd neste måned hvis man ikke jobber. Muligens litt dårlig forklart :)

https://www.nav.no/no/Person/Pensjon/Relatert+informasjon/jobbe-ved-siden-av-uf%C3%B8retrygd

Grensen som du nevner her, stemmer kun for de som ble uføre før 2015, for alle andre er grensen 0,4 G som i dag er ca 37450 om man er 100% uføretrygdet.

Lenke til kommentar

Ja, jeg har vel krav på det selv om jeg klarer å jobbe litt/endel. :) Hvis man jobber så mye at man tjener mer enn inntektsgrensen mister man ikke ytelsen, man får bare lavere utbetalt i perioden.

Men tror jeg bare ringer kontaktpersonen på NAV jeg. Kjipt å bekymre seg over dette... sosialstønad er ikke bra, man må bruke opp det man har f.eks.

Anonymous poster hash: c6d08...a78
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...