Odd R. Valmot Skrevet 18. juni 2017 Del Skrevet 18. juni 2017 En kraftkilde basert på aluminium og vann tidobler rekkevidden til undervannsdroner Lenke til kommentar
HansErik Skrevet 18. juni 2017 Del Skrevet 18. juni 2017 Er ikke dette mye av samme teknologien for sjøvannsbatterier som har vært i bruk av FFI og Kongsberg Maritime i HUGIN AUV siden midten av 90-tallet? Det har sikkert skjedd en videreutvikling, men synes det er vel verdt å få vite om dette. 2 Lenke til kommentar
nessuno Skrevet 18. juni 2017 Del Skrevet 18. juni 2017 (endret) finnes ingenting som heter "litiumione" Endret 18. juni 2017 av nessuno Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 18. juni 2017 Del Skrevet 18. juni 2017 (endret) Er ikke dette mye av samme teknologien for sjøvannsbatterier som har vært i bruk av FFI og Kongsberg Maritime i HUGIN AUV siden midten av 90-tallet? Det har sikkert skjedd en videreutvikling, men synes det er vel verdt å få vite om dette. Patenter har en varighet på 20 år, så det er kansje mykje av det samme men med ny vri som kan patenteres. Patentdatabaser er jo kjekk lesning, om man klarer å begrense søk så det blir overkomlig og treffer rett. Har selv lest meg gjennom patenter om amfibier for noen år siden, og skal lese gjennom de siste nu. Gode batterier gjør amfibier mer aktuelt da man kan ta transportetapper på veg. Intrykket er, lite nytt under solen, og ein del patenter som er ugyldige. Endret 18. juni 2017 av Halvor Sølvberg- the MOV Lenke til kommentar
G Skrevet 18. juni 2017 Del Skrevet 18. juni 2017 Så oksydbelegg dannes ikke men blir spylt tilbake i sjøen? Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 18. juni 2017 Del Skrevet 18. juni 2017 Er ikke dette mye av samme teknologien for sjøvannsbatterier som har vært i bruk av FFI og Kongsberg Maritime i HUGIN AUV siden midten av 90-tallet? Det har sikkert skjedd en videreutvikling, men synes det er vel verdt å få vite om dette. Patenter har en varighet på 20 år, så det er kansje mykje av det samme men med ny vri som kan patenteres. ... Rimelig sikker på at FFI/Kongsberg maritime har holdt på med aluminiumsbaserte sjøvannsbatterier en årrekke ja. Hva patenter angår skal man ikke se bort fra at FFI/Kongsberg i stedet for patenter har valgt å beskytte sine oppfinnelser ved hemmelighold.. Lenke til kommentar
LeifBr. Skrevet 18. juni 2017 Del Skrevet 18. juni 2017 Er det ikke det vi har benyttet oss av i mange år og beskrevet som katodisk beskyttelse. Trenger som angitt i skissen, en katode. Hvis fartøyet er umalt stål så vil vel det fungere som katode. Hvem har vurdert at gallium er ufarlig? Trodde Indium ville gi bedre effekt. Det er det vi siden 80' tallet har benyttet til aktivering av aluminiums anoder for å få best mulig effekt. Levetiden av dette batteriet vil avhenge av mengde/vekt av aluminium UUV tar med seg ned i dypet. Mot umalt stål vil en kunne oppnå 250 - 300 mV. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå