Gå til innhold

Vipps betalte dobbelt – nå vil de ha pengene tilbake

Gjest Marius B. Jørgenrud

Anbefalte innlegg

Alle problemene med Vipps lover godt for 1. parts løsninger som Android Pay, Apple Pay og Samsung Pay. Håper vi får se et par av disse løsningene i sving i 2017/2018.

Hvordan er dette 1. parts løsninger? - Hverken Google, Apple eller Samsung har da egen bank eller egne valutaer? - De beserer seg jo isåfall på andre systemer som MasterCard/Visa, og blir i beste fall 3departs leverandører.

Det er jo DnB som i dette tilfelle blir 1.parts leverandør når de får på plass overføring med Bankaxept i løpet av høsten.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde jeg fått 10.000 istedefor 5000 hadde jeg kansje ALDRI STOPPET Å LE AV DNB !

Di korrupte rakkerene ! Stort sett HVER gang jeg sender sms saldo forespørsel til

DNB trekker di meg DOBBELT pga sms'en ikke gikk årntlig gjennom eller noe,,

gjelder kun dnb, men stort sett hver gang, 90 % av forsøkene ! Dette er noe som

forøvrig kun gjelder dnb saldo sms service, noen som har samme erfaring ?

Hvis NOEN betaler tilbake DNB så sifra, da skal jeg ha tilbake betalt 90 % av

saldo forespørslene mine som kommer dobbelt tilbake !

Forferdlige kapitalister som dnb har sikkert aksjer i hvert eneste våpen selvskap i

hele verden og satser pengene sine på at folk skal dø, , di fortjener ikke en enste

krone tilbake i retur !

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det handler ikke om hva jeg ville ha gjort i en sånn situasjon, hvis noen har overført feil til meg. Selvfølgelig overfører jeg tilbake! Men det er ikke retten de (kunder) har, noe som jeg synes er feil.

Jeg har opplevd at en har overført feil til en annen person, når det skulle bli overført til meg. Men banken sier at det er mitt problem.

Så fort en bank gjør feil, kan de bare ta pengene tilbake.

Jeg spør deg, er det fair?

Når du gjør feil, er det ditt problem, når banken gjør feil, er det bankens problem. Du har like stor mulighet til å be om å få tilbakeført penger du har overført feil som DNB har.

Nei, hvis banken har gjort feil, kan de gjør det om uten å spørre innen 3 dager. Kundene, derimot, må spørre pent. Hvordan er dette like stor mulighet?

Lenke til kommentar

Både og, banken har overlatt tastingen til kunden på 11 sifret kontonummer. Når 3 millioner nordmenn skal knaste 11 siffer i kontonummer på alle regningene så sier det seg selv at her vil feil oppstå.

Bankene generelt har vært rævdårlig på å lage gode løsninger for å prøve å håndtere dette problemet. f.eks å legge til betalingslisten fra nettbank i mobilbank så de samsvarer er det mange banker som sliter med.

Nå er dette ett mindre problem med kid og efaktura.Men bankene vet at dette er ett problem, men det er billigere for de å bare legge skylden på kunden.

Ingen andre enn jeg har ansvar for mine pølsefingre. Hvis det å dobbeltsjekke kontonummer er så vanskelig for meg så får det være mitt problem.

Det finnes ingen annen måte å løse dette på; man må kunne forvente at voksne folk klarer å taste inn et kontonummer - og at de tar ansvar selv dersom de gjør en feil.

Lenke til kommentar

Nei, hvis banken har gjort feil, kan de gjør det om uten å spørre innen 3 dager. Kundene, derimot, må spørre pent. Hvordan er dette like stor mulighet?

Dette er fordi banken har en avtale med sine kunder som sier at de kan gjøre dette, og kundene har godtatt denne avtalen.

Jeg, som kunde, har ikke denne avtalen med samtlige andre bankkunder. Derfor må jeg spørre pent.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det handler ikke om hva jeg ville ha gjort i en sånn situasjon, hvis noen har overført feil til meg. Selvfølgelig overfører jeg tilbake! Men det er ikke retten de (kunder) har, noe som jeg synes er feil.

Jeg har opplevd at en har overført feil til en annen person, når det skulle bli overført til meg. Men banken sier at det er mitt problem.

Så fort en bank gjør feil, kan de bare ta pengene tilbake.

Jeg spør deg, er det fair?

Når du gjør feil, er det ditt problem, når banken gjør feil, er det bankens problem. Du har like stor mulighet til å be om å få tilbakeført penger du har overført feil som DNB har.

Siden det har gått tre dager i dette tilfellet, og banken spør pent, er vel situasjonene her like?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Både og, banken har overlatt tastingen til kunden på 11 sifret kontonummer. Når 3 millioner nordmenn skal knaste 11 siffer i kontonummer på alle regningene så sier det seg selv at her vil feil oppstå.

Bankene generelt har vært rævdårlig på å lage gode løsninger for å prøve å håndtere dette problemet. f.eks å legge til betalingslisten fra nettbank i mobilbank så de samsvarer er det mange banker som sliter med.

Nå er dette ett mindre problem med kid og efaktura.Men bankene vet at dette er ett problem, men det er billigere for de å bare legge skylden på kunden.

Ingen andre enn jeg har ansvar for mine pølsefingre. Hvis det å dobbeltsjekke kontonummer er så vanskelig for meg så får det være mitt problem.

Det finnes ingen annen måte å løse dette på; man må kunne forvente at voksne folk klarer å taste inn et kontonummer - og at de tar ansvar selv dersom de gjør en feil.

Og det er her du bommer fullstendig, selvfølgelig er det brukeren sin feil å taste riktig kontonummer. Men du må være dum hvis du ikke innser at det er en dårlig løsning som vil feile og har feilet mange ganger. Å legge skyld på brukeren når flere gjør gjentagende feil er dårlig design og ikke noe annet.

Det er enorme konsekvenser å bomme med ett tall, og det står ikke i forhold til skyld.

Lenke til kommentar

Og det er her du bommer fullstendig, selvfølgelig er det brukeren sin feil å taste riktig kontonummer. Men du må være dum hvis du ikke innser at det er en dårlig løsning som vil feile og har feilet mange ganger. Å legge skyld på brukeren når flere gjør gjentagende feil er dårlig design og ikke noe annet.

Det er enorme konsekvenser å bomme med ett tall, og det står ikke i forhold til skyld.

Som Audun påpeker, man må bomme med minst to tall, og i tillegg på en bestemt måte. En del av det "rævdårlige designet" som du snakker om er at kontonumre inneholder en sjekksum som gjør at å bare taste ett tall feil resulterer i en feilmelding - man skal ha astronomisk uflaks for å klare å taste et kontonummer feil på en slik måte at det treffer et annet gyldig nummer.

Ellers: hvordan foreslår du problemet løst? Siden du har kompetanse til å kalle det rævdårlig regner jeg du kan backe det opp med et forslag til løsning?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dette kommentarfeltet er trist lesning. Hvis dette - med noen få hederlige unntak - representerer holdningene til den oppvoksende generasjon står det virkelig ille til.

Ketil_H er vel den som har sagt det enklest: "Dersom du mottar penger på din konto, som opplagt ikke er til deg, så er ikke de dine. Helt uavhengig av hvor de kom fra. På samme måte som om du finner penger på gaten, så er ikke de dine.

Dersom du ikke selv vil betale de tilbake, så må det en rettsavgjørelse til for å hente de pengene ut. Dette gjelder for banker og for privatpersoner."

• Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Alle problemene med Vipps lover godt for 1. parts løsninger som Android Pay, Apple Pay og Samsung Pay. Håper vi får se et par av disse løsningene i sving i 2017/2018.

Hvordan er dette 1. parts løsninger? - Hverken Google, Apple eller Samsung har da egen bank eller egne valutaer? - De beserer seg jo isåfall på andre systemer som MasterCard/Visa, og blir i beste fall 3departs leverandører.

Det er jo DnB som i dette tilfelle blir 1.parts leverandør når de får på plass overføring med Bankaxept i løpet av høsten.

Sist jeg sjekket leverer ikke DnB mobile enheter som kan konkurrere med iOS eller Android enheter du allerede finner på markedet. De kan derfor ikke implementere en løsning som integreres i operativsystemet. Dermed blir tjenester lignende vipps og mobilepay 3. Parts løsninger som generelt fungerer dårlig.

//Kenneth

Endret av GitKenneth
Lenke til kommentar

Sist jeg sjekket leverer ikke DnB mobile enheter som kan konkurrere med iOS eller Android enheter du allerede finner på markedet. De kan derfor ikke implementere en løsning som integreres i operativsystemet. Dermed blir tjenester lignende vipps og mobilepay 3. Parts løsninger som generelt fungerer dårlig.

//Kenneth

Og akkurat derfor blir det omvendt. - Bankene eier tjenesten, og OS/terminal-leverandørene blir 3de-part.

Lenke til kommentar

Det kommer an på hvordan man ser det. Jeg bytter heller bank enn mobil-os. Mye heller.

Ser heller ingen grunn til hvorfor jeg ikke skal ha pengene mine hos Apple eller Google - stoler mer på dem enn på feks dnb.

Endret av Audun_K
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

En del av det "rævdårlige designet" som du snakker om er at kontonumre inneholder en sjekksum som gjør at å bare taste ett tall feil resulterer i en feilmelding - man skal ha astronomisk uflaks for å klare å taste et kontonummer feil på en slik måte at det treffer et annet gyldig nummer.

Ellers: hvordan foreslår du problemet løst? Siden du har kompetanse til å kalle det rævdårlig regner jeg du kan backe det opp med et forslag til løsning?

Man må nok bomme med to sifre ja, men siden det bare er ett kontrollsiffer så vil det nok medføre isåfall ca. 10% sjanse for å treffe på feil kontonummer med rett sjekksum gitt att alle kontonumre er i bruk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...