Gå til innhold

Vipps betalte dobbelt – nå vil de ha pengene tilbake


Gjest Marius B. Jørgenrud

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Folk som var eier av pengene kan gjerne føle at de må gi opp om en gjenstridig mottaker har mottatt penger som velges å ikke tilbakebetales.

 

Med unntak av at banker har råd til et kobbel av advokater, så sitter vel ikke banken i noen gunstigere situasjon enn en vanlig person her, eller en annen liten bedrift her?

Endret av G
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Hvis vipps gjør feil, tar de pengene tilbake. Hvis vi gjør feil, synd. Det er vårt tap...

 

Rettferdig?

Sånt rent bortsett fra at det ikke er kundens tap i det andre tilfellet, som du later som?

 

AtW

Det handler ikke om hva jeg ville ha gjort i en sånn situasjon, hvis noen har overført feil til meg. Selvfølgelig overfører jeg tilbake! Men det er ikke retten de (kunder) har, noe som jeg synes er feil.

 

Jeg har opplevd at en har overført feil til en annen person, når det skulle bli overført til meg. Men banken sier at det er mitt problem.

Så fort en bank gjør feil, kan de bare ta pengene tilbake.

 

Jeg spør deg, er det fair?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har opplevd flere ganger at jeg har blitt trukket dobbelt, ved bruk av Vipps,

det er snakk om små beløp, hos idrettslag.Har ikke brydd meg om det da det kun har vært snakk om 10-50 kr . Men følg med

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Hvis vipps gjør feil, tar de pengene tilbake. Hvis vi gjør feil, synd. Det er vårt tap...

 

Rettferdig?

Sånt rent bortsett fra at det ikke er kundens tap i det andre tilfellet, som du later som?

 

AtW

Det handler ikke om hva jeg ville ha gjort i en sånn situasjon, hvis noen har overført feil til meg. Selvfølgelig overfører jeg tilbake! Men det er ikke retten de (kunder) har, noe som jeg synes er feil.

 

Jeg har opplevd at en har overført feil til en annen person, når det skulle bli overført til meg. Men banken sier at det er mitt problem.

Så fort en bank gjør feil, kan de bare ta pengene tilbake.

 

Jeg spør deg, er det fair?

 

 

Da er det ikke banken som gjør, om de trekker deg ,og ikke overfører penger til den du har satt som mottaker, så må de betale tilbake eller overføre. Dvs de tar oppgjør med egen feil, i motsetning til hvordan du framstiller.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Hvis vipps gjør feil, tar de pengene tilbake. Hvis vi gjør feil, synd. Det er vårt tap...

 

Rettferdig?

Sånt rent bortsett fra at det ikke er kundens tap i det andre tilfellet, som du later som?

 

AtW

Det handler ikke om hva jeg ville ha gjort i en sånn situasjon, hvis noen har overført feil til meg. Selvfølgelig overfører jeg tilbake! Men det er ikke retten de (kunder) har, noe som jeg synes er feil.

 

Jeg har opplevd at en har overført feil til en annen person, når det skulle bli overført til meg. Men banken sier at det er mitt problem.

Så fort en bank gjør feil, kan de bare ta pengene tilbake.

 

Jeg spør deg, er det fair?

Da er det ikke banken som gjør, om de trekker deg ,og ikke overfører penger til den du har satt som mottaker, så må de betale tilbake eller overføre. Dvs de tar oppgjør med egen feil, i motsetning til hvordan du framstiller.

 

AtW

Hææ?

De gjør feil - de kan trekke tilbake

Vi gjør feil - vel, synd...

 

Hvordan kan du si at det er det samme? Troller du med meg?

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det verste er at dette i det hele tatt kan skje i applikasjoner som håndterer penger. Flytting av penger skal gjøres som et atomisk operasjon, typisk i en databasetransaksjon. Hvis det ikke er tilfellet i Vipps, ville jeg vært temmelig bekymret hvis jeg var DNB.. eller Vipps-bruker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har opplevd flere ganger at jeg har blitt trukket dobbelt, ved bruk av Vipps,

det er snakk om små beløp, hos idrettslag.Har ikke brydd meg om det da det kun har vært snakk om 10-50 kr . Men følg med

 

Vel, når Inderne sier det fungerer, sier DNB (som ikke har IT lengre) bare OK.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det verste er at dette i det hele tatt kan skje i applikasjoner som håndterer penger. Flytting av penger skal gjøres som et atomisk operasjon, typisk i en databasetransaksjon. Hvis det ikke er tilfellet i Vipps, ville jeg vært temmelig bekymret hvis jeg var DNB.. eller Vipps-bruker.

Ja, dette burde virkelig ikke være vanskelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har opplevd at en har overført feil til en annen person, når det skulle bli overført til meg. Men banken sier at det er mitt problem.

Så fort en bank gjør feil, kan de bare ta pengene tilbake.

 

Det er ikke helt sånn. Da noen satte inn lønna mi til noen helt andre, gikk de til banken, som overførte pengene tilbake uten å være avhengige av samtykke fra mottakeren. Det er der den omtalte tredagersregelen kommer inn.

 

Men det kan være vilkårene til Vipps gir unntak fra tredagersregelen, det har jeg ikke fått med meg.

 

Det er uansett forskjell fordi du og banken har en avtale der banken sier noe om hva de kan gjøre om de gjør en feil, mens du og den personen du overførte penger til ved en feil ikke har avtale om hva du kan gjøre hvis du gjør en feil. Gir du bort penger til en fremmed er det i utgangspunktet ikke spesielt god angrefrist.

Endret av tommyb
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Hvis vipps gjør feil, tar de pengene tilbake. Hvis vi gjør feil, synd. Det er vårt tap...

 

Rettferdig?

Sånt rent bortsett fra at det ikke er kundens tap i det andre tilfellet, som du later som?

 

AtW

Det handler ikke om hva jeg ville ha gjort i en sånn situasjon, hvis noen har overført feil til meg. Selvfølgelig overfører jeg tilbake! Men det er ikke retten de (kunder) har, noe som jeg synes er feil.

 

Jeg har opplevd at en har overført feil til en annen person, når det skulle bli overført til meg. Men banken sier at det er mitt problem.

Så fort en bank gjør feil, kan de bare ta pengene tilbake.

 

Jeg spør deg, er det fair?

Da er det ikke banken som gjør, om de trekker deg ,og ikke overfører penger til den du har satt som mottaker, så må de betale tilbake eller overføre. Dvs de tar oppgjør med egen feil, i motsetning til hvordan du framstiller.

 

AtW

Hææ?

De gjør feil - de kan trekke tilbake

Vi gjør feil - vel, synd...

 

Hvordan kan du si at det er det samme? Troller du med meg?

 

 

Banken tar ansvar for sine egne feil, uansett retning (trekker de dobbelt feks betaler de tilbake).

 

Du tar ansvar for dine egne handlinger. Dvs at du overførte til feil konto. Om du ber banken overføre til konto A, og de gjør det til konto B, så må banken dekke det. Om vedkommende du overfører til nekter å betale tilbake, så kan man vel presumtivt ta det til retten (selv om det er tungvindt)

 

AtW

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...