Gå til innhold

10.000 muslimer møtte opp for å protestere mot terror

Anbefalte innlegg

Når jeg var ung var det en svært populær sang på radioen som jeg likte spesielt godt. Sting sang at han håpet at russerne elsket sine barn også. I dag skjønner jeg teksten til å bety noe litt annerledes enn jeg gjorde tilbake den gang. For som ung var verden veldig svart/hvit, veldig enkel. Så jeg syntes teksten i sangen var kjempe dyp, alle visste jo at russerne ikke var som oss vanlige mennesker.. I dag skjønner jeg at russere er akkurat som oss på de aller fleste områder. Og selvfølgelig elsker de sine barn de også. Men jeg skjønte visst ikke at det var en selvfølge når jeg var ung. Jeg hadde jo lært på skolen hvor skumle russerne var. De var jo til og med i en kald krig mot resten av oss gode mennesker i vesten. 

Så hvordan er dette her i dag? Kan det tenkes at muslimer flest også er veldig like på oss vestlige der det gjelder? Går det an å ha det som utgangspunkt? At vi antar at de til og med elsker sine egne barn. Slik som vi gjør?

Vel, forskning har vist at et barne ansikt er som en QR kode for hjernen vår. Når vi stirrer på ansiktet til et nyfødt barn blir vi "programmert" til å bry oss om det. Naturen må kunne sies å være ganske hendig sånn sett. Så jeg tillater meg å tro at dette gjelder alle mennesker.

Jeg tror at de aller aller aller fleste av oss. Kristne, jøder, ateister, ja til og med muslimer. Alle ønsker vi fred og trygge omgivelser for oss selv og våre elskede. Innerst inne har vi fremdeles denne barnslig naive ideen om at dette er oppnåelig.

Men hvordan kan jeg ha slik tro på muslimene når det smeller en lastebil inn i en folkemengde annenhver uke?

Vel, Pew Research Center gjorde en massiv undersøkelse for noen år tilbake. Aldri før har like mange mennesker over hele verden blitt intervjuet. Og resultatene viste at den fredeligste religionen av kristendom og islam var... Islam. På spørsmål av typen som f.eks. hvorvidt det noensinne er greit å drepe. Så stod "øye for øye" mentaliteten klart sterkere i kristne enn i muslimer. Og dette var selv etter at amerikanerne hadde tatt livet av ~1 million sivile i midtøsten som hevn for 9/11. Jeg må innrømme jeg synes det i seg selv er ganske utrolig. Jeg mener, prøv å snu rundt på det, og prøv å se for deg kristne amerikanere med "snu det andre kinn til" holdning dersom det var omvendt. Det tror jeg ikke du klarer.

Jeg mener selvsagt ikke at man skal sammenlikne selve hendelsene som brusmaskiner og lynnedslag med terrorisme. Så når jeg sier noe sånt som at: "men ingen marsjerer mot lynnedslag", så håpte jeg det ble forstått at det er ment humoristisk. Poenget er at det er større sjanse for å bli drept på en måte som vi forestiller oss det nesten ikke går an å bli drept på. Enn av faktisk terrorisme.

Jeg kjenner ingen som er redd for å bli drept av lynnedslag. Men i USA er det ~4-7 ganger så stor sjanse for nettopp det, enn terrorisme. Siden 2007 har det minst gått 23 mennesker i året i lynnedslag, i 2007, nesten det dobbelte. Mens siden 9/11 har det i gjennomsnitt vært slik at "Six Americans have died per year at the hands, guns, and bombs of Islamic terrorists (foreign and domestic).". 

Dette er verden muslimer lever i i dag. I Tyskland som geita_ tok frem her i utgangspunktet for tråden. Så blir altså 3500 innvandrere angrepet av tyskere i løpet av ett år. Og når så disse samme innvandrerne ikke lar seg piske ut i gatene midt i Ramadan for å protestere mot terrorisme som de ikke har noe med, som dreper færre mennesker enn lynnedslag. Så skal vi sitte her og si tsk tsk tsk. Dette er for dårlig av dem..

Vel, det skal dere selvsagt få lov til. Men jeg synes altså dere tar dere litt vel store friheter med å forlange dette...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når jeg var ung var det en svært populær sang på radioen som jeg likte spesielt godt. Sting sang at han håpet at russerne elsket sine barn også. I dag skjønner jeg teksten til å bety noe litt annerledes enn jeg gjorde tilbake den gang. For som ung var verden veldig svart/hvit, veldig enkel. Så jeg syntes teksten i sangen var kjempe dyp, alle visste jo at russerne ikke var som oss vanlige mennesker.. I dag skjønner jeg at russere er akkurat som oss på de aller fleste områder. Og selvfølgelig elsker de sine barn de også. Men jeg skjønte visst ikke at det var en selvfølge når jeg var ung. Jeg hadde jo lært på skolen hvor skumle russerne var. De var jo til og med i en kald krig mot resten av oss gode mennesker i vesten. 

Så hvordan er dette her i dag? Kan det tenkes at muslimer flest også er veldig like på oss vestlige der det gjelder? Går det an å ha det som utgangspunkt? At vi antar at de til og med elsker sine egne barn. Slik som vi gjør?

Vel, forskning har vist at et barne ansikt er som en QR kode for hjernen vår. Når vi stirrer på ansiktet til et nyfødt barn blir vi "programmert" til å bry oss om det. Naturen må kunne sies å være ganske hendig sånn sett. Så jeg tillater meg å tro at dette gjelder alle mennesker.

Jeg tror at de aller aller aller fleste av oss. Kristne, jøder, ateister, ja til og med muslimer. Alle ønsker vi fred og trygge omgivelser for oss selv og våre elskede. Innerst inne har vi fremdeles denne barnslig naive ideen om at dette er oppnåelig.

Men hvordan kan jeg ha slik tro på muslimene når det smeller en lastebil inn i en folkemengde annenhver uke?

Vel, Pew Research Center gjorde en massiv undersøkelse for noen år tilbake. Aldri før har like mange mennesker over hele verden blitt intervjuet. Og resultatene viste at den fredeligste religionen av kristendom og islam var... Islam. På spørsmål av typen som f.eks. hvorvidt det noensinne er greit å drepe. Så stod "øye for øye" mentaliteten klart sterkere i kristne enn i muslimer. Og dette var selv etter at amerikanerne hadde tatt livet av ~1 million sivile i midtøsten som hevn for 9/11. Jeg må innrømme jeg synes det i seg selv er ganske utrolig. Jeg mener, prøv å snu rundt på det, og prøv å se for deg kristne amerikanere med "snu det andre kinn til" holdning dersom det var omvendt. Det tror jeg ikke du klarer.

Jeg mener selvsagt ikke at man skal sammenlikne selve hendelsene som brusmaskiner og lynnedslag med terrorisme. Så når jeg sier noe sånt som at: "men ingen marsjerer mot lynnedslag", så håpte jeg det ble forstått at det er ment humoristisk. Poenget er at det er større sjanse for å bli drept på en måte som vi forestiller oss det nesten ikke går an å bli drept på. Enn av faktisk terrorisme.

Jeg kjenner ingen som er redd for å bli drept av lynnedslag. Men i USA er det ~4-7 ganger så stor sjanse for nettopp det, enn terrorisme. Siden 2007 har det minst gått 23 mennesker i året i lynnedslag, i 2007, nesten det dobbelte. Mens siden 9/11 har det i gjennomsnitt vært slik at "Six Americans have died per year at the hands, guns, and bombs of Islamic terrorists (foreign and domestic).". 

Dette er verden muslimer lever i i dag. I Tyskland som geita_ tok frem her i utgangspunktet for tråden. Så blir altså 3500 innvandrere angrepet av tyskere i løpet av ett år. Og når så disse samme innvandrerne ikke lar seg piske ut i gatene midt i Ramadan for å protestere mot terrorisme som de ikke har noe med, som dreper færre mennesker enn lynnedslag. Så skal vi sitte her og si tsk tsk tsk. Dette er for dårlig av dem..

Vel, det skal dere selvsagt få lov til. Men jeg synes altså dere tar dere litt vel store friheter med å forlange dette...

Jeg tror du må møte og oppleve andre kulturer for å forstå utfordringen.

Noen mennesker ser på religiøse tekster som fakta og alt annet som teori eller svada. Vitenskap er underlagt religion.

De religiøse tekstene stammer direkte fra gud og er derfor perfekt og fullstendig ufeilbarlig.

Nasjonale lover er skrevet av mennesker og kan bare følges dersom de ikke strider mot guds lover (som er de eneste som er viktige å følge).

Videre så frykter noen mennesker bare én ting - ikke døden men å lide i helvete til evig tid, og å ikke komme til himmelen.

Disse menneskene kan gjerne også hate både kvinner og homofile.

Disse menneskene kan bli dine naboer, og det er årsaken til at de som har råd flykter fra visse lavprisede innvandrerdominerte strøk.

Jeg kjenner en som jobber med rusvhengige mennesker. I starten ville hun bare hjelpe, nå er hun så lei av drapstrusler og verre at hun egentlig bare kunne ønske at alle forsvant en dag. Det er ikke på grunn av fremmedfrykt mot narkomane men på grunn av kunnskap og erfaring :)

Lenke til kommentar

?  Hva får deg til å tro at jeg ikke har møtt og opplevd andre kulturer? Jeg har da hatt muslimske kollegaer som har invitert meg på middag. Har både tante og kusine som giftet seg med en muslim. Og jeg bor rett på siden av en moské..

Hvem snakker du om nå? Jeg bor midt i tjukkeste bibelbelte. Og kan fortelle deg at den slags folk hadde vi her lenge før det kom muslimer til landet. Vi kaller dem normalt kristne..

Disse menneskene kan bli dine naboer, og det er årsaken til at de som har råd flykter fra visse lavprisede innvandrerdominerte strøk.

Som sagt, moské rett ned i høgget her. Og dette vil kanskje forbause deg litt. Men det er altså ikke muslimene derfra som lager jævelskap i nabolaget mitt. Det er det dritafulle nordmenn som tar seg av..

Jeg kjenner en som jobber med rusvhengige mennesker. I starten ville hun bare hjelpe, nå er hun så lei av drapstrusler og verre at hun egentlig bare kunne ønske at alle forsvant en dag. Det er ikke på grunn av fremmedfrykt mot narkomane men på grunn av kunnskap og erfaring :)

Jeg også, min mor har jobbet med rus-avhengige i 25 år. Hun nekter å gå av med pensjon. Folk er forskjellige, ikke alle som passer til de samme jobbene..

Hadde en venninne som jobbet som vekter, hun kunne fortelle meg at det var de med mørk hud som stjal mest i butikker. Men statistikk viser at nordmenn er like ille. Er en liten ting som kalles bekreftelsetendens, eller confirmation bias som det heter på engelsk. Det er det som er problemet med anekdotisk bevis, at det sier ingenting om faktiske forhold..

• Liker 1
Lenke til kommentar

?  Hva får deg til å tro at jeg ikke har møtt og opplevd andre kulturer? Jeg har da hatt muslimske kollegaer som har invitert meg på middag. Har både tante og kusine som giftet seg med en muslim. Og jeg bor rett på siden av en moské..

Hvem snakker du om nå? Jeg bor midt i tjukkeste bibelbelte. Og kan fortelle deg at den slags folk hadde vi her lenge før det kom muslimer til landet. Vi kaller dem normalt kristne..

Som sagt, moské rett ned i høgget her. Og dette vil kanskje forbause deg litt. Men det er altså ikke muslimene derfra som lager jævelskap i nabolaget mitt. Det er det dritafulle nordmenn som tar seg av..

Jeg også, min mor har jobbet med rus-avhengige i 25 år. Hun nekter å gå av med pensjon. Folk er forskjellige, ikke alle som passer til de samme jobbene..

Hadde en venninne som jobbet som vekter, hun kunne fortelle meg at det var de med mørk hud som stjal mest i butikker. Men statistikk viser at nordmenn er like ille. Er en liten ting som kalles bekreftelsetendens, eller confirmation bias som det heter på engelsk. Det er det som er problemet med anekdotisk bevis, at det sier ingenting om faktiske forhold..

Dine muslimske kollegaer tilhører en lignende kultur som deg, ellers ville de blitt silt ut under jobbintervjuet :)

Hvor mange spiser du middag med som har barnebruder ned i 11-års alderen som de også har eller venter barn med? Hvor mange menn som ikke vet hvordan en stekeovn virker fordi det er under mannens verdighet å lage mat? Eller som ikke kan være i et område hvor det drikkes alkohol? Altså at de forlater restauranten eller huset ditt hvis noen åpner en flaske vin?

Hvis du ikke har hatt kontakt med kulturer som er så ulik vår så vet du heller ikke hva du går glipp av :)

Fra innlegget ditt virker det som at du generaliserer og trekker alle verdens ~1,5 milliarder muslimer under én kam?

Muslimer er i kamp med hverandre, hovedgruppene er sunni, shia og yezidi men det er mange ulike små forgreininger. De kjemper mot hverandre fordi de har ulik kultur og ikke kan leve fredelig sammen.

Poenget mitt er at det er forskjell på muslimer, akkurat som det er forskjell på kristne og alle andre :)

Hadde alle innvandrere til Norge måttet passere gjennom jobbintervju hos dere og bli ansatt hos dere tror jeg mange ville blitt silt ut, og de som kom gjennom nåløyet tror jeg ville skapt mindre problemer enn en gjennomsnittlig nordmann (veldig sannsynlig hvis dere kun ansetter høyt utdannede).

Når det kommer til den statistikken så er det et faktum at utlendinger er overrepresenterte i krimstatistikker. Men det kan være du forveksler andel og antall?

Endret av IntelAmdAti
Lenke til kommentar

Jeg sa: "statistikk viser at nordmenn er like ille", men jeg spesifiserte ikke at andelen som ble tatt for butikk tyveri ikke samsvarte med statistikken. Siden det var det som var poenget. jeg regnet med at det var åpenbart. En overvekt av vektere klarer altså som regel nesten kun å avdekke nasking utført av mørkhudede. Etnisk norske butikktyver må være åpenbart narkomane. Eller skille seg åpenbart og synlig negativt ut på annet vis, for å få den samme oppmerksomhet fra vekterne som mørkhudede gjør. Det er jo greien; om du kun observerer mørkhudede, så er det kun mørkhudede gjerningsmenn du komme til å avdekke..

Poenget mitt var at kunskap og erfaring ikke nødvendigvis er det samme som korrekt. Jeg hadde en kollega som refererte til mørkhudede som "apekatter". Greia var at han hadde jobbet mye i Afrika, og det var hans erfaring med mørkhudede som gjorde at han benyttet denne karakteristikken. Jeg var jo ikke enig med han av den grunn..

Ellers ser jeg ikke hvor du vil med karakteristikker av muslimer. Alle kan vel gå i tog mot terror om de er i mot terror? Det er jo ikke mannsjåvinistiske, pedofile geitepulere som sprenger bomber her i vesten. Om de er vant til å bo i en hule så tenker jeg det er naturlig at de faktisk synes det er ganske greit her. De som bedriver terroren viser seg jo igjen og igjen å være vestlig fødte med innvandrerbakgrunn. Og gjerne til og med med høyere utdannelse..

Men som jeg har sagt i nesten hvert av de siste innleggene mine, eller som ihvertfall har vært poenget: Hvordan kan vi tillate oss å kreve/forvente av muslimer at de skal ut midt i Ramadan og marsjere mot terror. Når vi som er her fra før ikke gidder å marsjere mot den terroren som de opplever?

Lenke til kommentar

Du blander mellom mørkhudede og utlendinger. Jeg snakker om kriminelle utlendinger som trekkes til Norge fordi vi har verdens beste kriminalomsorg.

Kriminelle lokkes og belønnes med gratis studier og kalkun på julaften hvis de skulle bli tatt.

Det virker som en magnet på kriminelle over hele verden.

Er du kriminell eller på flukt fra politiet så er Norge kanskje førstevalget for mange, særlig om du ikke kan utleveres til hjemlandet.

Utlendinger er overrepresentert på statistikker over kriminalitet.

Den politisk korrekte forklaringen er at det er på grunn av sosio-ekonomiske faktorer.

Altså at det er fattigdom som har skylden.

Gjør du en større andel av befolkningen kriminell gjennom innvandring av fattige mennesker vil du også trenge en større andel fengsler og måtte bygge flere - for å ha plass til de nye kriminelle.

Hvis du noen gang møter kulturer som er vesentlig forskjellig fra din egen da vil du forstå hvilke utfordringer folk snakker om :-)

Til spørsmålet ditt på slutten, hadde muslimer gått i tog ville det vært et tegn på at de tok avstand fra hva som skjedde. På samme måte kunne nordmenn gått i tog mot bombing og krig i Afghanistan og Irak.

Jeg tror ingen av partene vil gjøre det, og det er greit nok :)

Endret av IntelAmdAti
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Støtter Gabri3L i hans synspunkter. Har selv flere lengre opphold i ulike, relativt liberale muslimske land, og har ikke noen andre steder møtt lignende respekt og hjelpsomhet, selv de ikke hadde noe økonomisk utbytte av det. Har nå frivillig bosatt meg i et muslimsk dominert område, og det er helt utmerket, bortsett i fra at jeg er den eneste som pleier å sole meg på fellesplena. Ungdomskriminaliteten har sunket med 60% på 10 etter at muslimske barnefamilier kjøpte leilighetene etter etniske nordmenn med blandet lovlydighet. Nå er det blitt veldig fredelig. Jeg underslår ikke at det finnes muslimske kriminelle og terrorister, bare at de muslimene jeg er blitt kjente med er like lite ansvarlige for det, som jeg er ansvarlig for Breiviks handlinger.

Tror at jeg har blitt mer vennligsinnet og nyansert av å ha fått lære disse menneskene å kjenne

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...