Kikert Skrevet 19. juni 2017 Del Skrevet 19. juni 2017 Det var ikke spørsmålet og er dermed irrelevant. Gjør like mye skade begge veier angående handleposen så mener jeg at man ikke har noe skyld om den er plassert bak en annens person bil Hvor mye skade er ikke spørsmålet, rygging på handlepose er spørsmålet. Vi kunne sikkert tatt med kjørefremover på handlepose også, men det blir bare surr. Jeg mener at det er et spørsmål om skjønn. Hvis en gjøk plasserer handleposen omtrent under bilen eller gjemt bak dekket så er det selvfølgelig ikke ryggeren sin skyld, men en relativt synlig pose som man ville sett hvis man tok seg en kjapp titt rundt bilen er ryggeren sin skyld. Det tar ca. 10-15 sekunder å gå rundt en vanlig personbil. At noe er usannsynlig betyr ikke at det er umulig. Jeg vil heller sløse 10-15 sekunder hver gang jeg skal inn i bilen resten av livet enn å kjøre over en unge som av en eller annen grunn har fått til å sovne bak bilen. Lenke til kommentar
0laf Skrevet 19. juni 2017 Del Skrevet 19. juni 2017 Hvor mye skade er ikke spørsmålet, rygging på handlepose er spørsmålet. Vi kunne sikkert tatt med kjørefremover på handlepose også, men det blir bare surr Jeg tror ikke ryggingen er så vesentlig her? Generelt har man jo i følge trafikkreglene alltid vikeplikt når man rygger, men det er kun for andre trafikanter, ikke gjenstander som plastposer. Det blir altså som jeg nevnte tidligere Bilansvarsloven som i stor grad avgjør, ettersom den sier at "Gjer ei motorvogn skade, har skadelidaren krav på skadebot hjå det trygdelaget som vogna er trygda i etter kapitel IV, endå om ingen er skuld i skaden" Denne loven gjelder også for gjenstander og "eiendom", i tillegg til mennesker. Med andre ord, gjør en motorvogn skade har den skadelidte krav på erstatning, uansett om ingen har skyld, altså objektivt ansvar, hvor bilen, som er objektet, får automatisk skyld. Unntaket som nevnt tidligere gjelder dog fremdeles, har skadelidte vært uaktsom, ved for eksempel å sette posen rett bak bilen, kan det være at ingen erstatning gies, men det ... wait for it .... "kommer an på" ! Lenke til kommentar
Spectryx Skrevet 19. juni 2017 Del Skrevet 19. juni 2017 Man skal ikke forvente at sjåføren går en runde rundt bilen, på en åpen parkeringsplass uten noen andre biler eller mennesker,Hvordan vet du at det ikke er noen mennesker der, hvis du ikke har gått rundt bilen? Hvor mange milliarder ganger har ikke mennesket satt seg inn i bilen uten å gå rundt bilen for å sjekke om noen har lagt seg under dekket først? I så fall skulle -ingen- hatt førerkort. Det er sånne små detaljer som aldri noen gjør, fordi man forventer at folk bruker hodet litt selv.Selvfølgelig er det mange som ikke gjør det, det er heller ikke poenget! Nå snakker vi om en handlepose og det er ikke sikkert at det var sjåførens skyld, det er rimelig løk og plassere en pose der. Men la oss si det var en person som var bak bilen av en eller annen grunn, da kan du bare glemme å si "det er jo ingen som sjekker bak bilen før de rygger, så da gjør ikke jeg det heller". Du hadde garantert mista førerkort og fått bot, til og med fengsel ved alvorlige skader. Rygging stiller strenge krav til sjåføren, husk det! Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 19. juni 2017 Del Skrevet 19. juni 2017 Jeg tror jeg lærte at man skulle se bak bilen før man rygger. Greit nok det, men fra man setter seg i bilen til man begynner å rygge så kan det skje mye. Derfor er det anbefalt å rygge inn på parkeringen og heller kjøre rett ut når man skal ut. Da kan man rygge på noe idet man rygger inn. #DjevelensAdvokat. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 19. juni 2017 Del Skrevet 19. juni 2017 Alle gjør seg selv en stor tjeneste om de alltid rygger inn på parkeringsplasser der en ikke kan kjøre rett fram etterpå Jeg har aldri og kommer aldri til å parkere med fronten inn sånn at jeg må rygge ut Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 19. juni 2017 Del Skrevet 19. juni 2017 (endret) Man skal ikke forvente at sjåføren går en runde rundt bilen, på en åpen parkeringsplass uten noen andre biler eller mennesker,Hvordan vet du at det ikke er noen mennesker der, hvis du ikke har gått rundt bilen?Hvor mange milliarder ganger har ikke mennesket satt seg inn i bilen uten å gå rundt bilen for å sjekke om noen har lagt seg under dekket først? I så fall skulle -ingen- hatt førerkort. Det er sånne små detaljer som aldri noen gjør, fordi man forventer at folk bruker hodet litt selv.Selvfølgelig er det mange som ikke gjør det, det er heller ikke poenget!Nå snakker vi om en handlepose og det er ikke sikkert at det var sjåførens skyld, det er rimelig løk og plassere en pose der. Men la oss si det var en person som var bak bilen av en eller annen grunn, da kan du bare glemme å si "det er jo ingen som sjekker bak bilen før de rygger, så da gjør ikke jeg det heller". Du hadde garantert mista førerkort og fått bot, til og med fengsel ved alvorlige skader. Rygging stiller strenge krav til sjåføren, husk det! Selv om det er en full luring som har lagt seg med kroppen under bilen, og hodet under høyre dekk foran så det er nesten umulig å se det, selv om du går rundt? Skal man forlange at folk legger seg ned på bakken og sér under bilen også? Endret 19. juni 2017 av Taurean Lenke til kommentar
0laf Skrevet 19. juni 2017 Del Skrevet 19. juni 2017 Alle gjør seg selv en stor tjeneste om de alltid rygger inn på parkeringsplasser der en ikke kan kjøre rett fram etterpå Jeg har aldri og kommer aldri til å parkere med fronten inn sånn at jeg må rygge ut Jeg kjører nesten alltid med fronten inn, ofte av praktiske årsaker, for eksempel dersom jeg skal hente noe å trenger tilgang til døren bak. Har forøvrig aldri hatt noe problem med det, klarer man ikke å rygge ut av en parkeringsplass, så bør man vel strengt tatt snarest ta taxi til nærmeste trafikkstasjon å levere tilbake førerkortet. Lenke til kommentar
Axefjord Skrevet 19. juni 2017 Del Skrevet 19. juni 2017 Her er det som skjer om en rygger på et menneske i blindsonen: http://www.h-a.no/nyheter/taxisjaafor-i-fengsel 18 dager fengsel, en dæsj tusen i erstatning og 6mnd uten lappen. Så jeg vil tro at man er ansvarlig om man rygger over plastposer. Sure penger, men rygging er faktisk livsfarlig... Lenke til kommentar
0laf Skrevet 19. juni 2017 Del Skrevet 19. juni 2017 Så jeg vil tro at man er ansvarlig om man rygger over plastposer. Sure penger, men rygging er faktisk livsfarlig... Et menneske er en trafikant, en myk en sådan. Det er neppe noen domstol som vil påstå at en plastpose er en trafikant, selv om den også er myk. Lenke til kommentar
Axefjord Skrevet 19. juni 2017 Del Skrevet 19. juni 2017 Så jeg vil tro at man er ansvarlig om man rygger over plastposer. Sure penger, men rygging er faktisk livsfarlig... Et menneske er en trafikant, en myk en sådan. Det er neppe noen domstol som vil påstå at en plastpose er en trafikant, selv om den også er myk. Men ansvar ved rygging vil være tilsvarende, uansett om det er en person eller en gjenstand i blindsonen. Erstatningssum og straff vil være forskjellig. Lenke til kommentar
0laf Skrevet 19. juni 2017 Del Skrevet 19. juni 2017 Men ansvar ved rygging vil være tilsvarende, uansett om det er en person eller en gjenstand i blindsonen. Erstatningssum og straff vil være forskjellig. Aner ikke, det eneste jeg vet er at trafikkreglene eksplisitt sier at man har vikeplikt for "annen trafikant" når man rygger, å en plastpose er ikke en annen trafikant. Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 19. juni 2017 Del Skrevet 19. juni 2017 Her er det som skjer om en rygger på et menneske i blindsonen: http://www.h-a.no/nyheter/taxisjaafor-i-fengsel 18 dager fengsel, en dæsj tusen i erstatning og 6mnd uten lappen. Så jeg vil tro at man er ansvarlig om man rygger over plastposer. Sure penger, men rygging er faktisk livsfarlig... Jaja, dét er blindsone. Ikke en handlepose som er satt like ved høyre fremhjul når du kommer fra venstre bak og setter deg inn i bilen. Eller som tidligere skrevet, en full luring som legger seg under bilen med hodet under høyre fremhjul. Hvor går grensen? Skal man krype rundt bilen hver gang man skal inn i den? ^^ Lenke til kommentar
Axefjord Skrevet 19. juni 2017 Del Skrevet 19. juni 2017 (endret) Men ansvar ved rygging vil være tilsvarende, uansett om det er en person eller en gjenstand i blindsonen. Erstatningssum og straff vil være forskjellig. Aner ikke, det eneste jeg vet er at trafikkreglene eksplisitt sier at man har vikeplikt for "annen trafikant" når man rygger, å en plastpose er ikke en annen trafikant. Du glemte resten av den lovparagrafen... "Den som rygger eller vender, har vikeplikt for annen trafikant. Er utsikten ikke tilstrekkelig, må det ikke foretas rygging eller vending uten at en annen passer på eller fører ved selvsyn har forvisset seg om at det ikke kan oppstå fare eller skade." I siste delen er ikke trafikant nevnt, og fare/skade vil også inkludere gjenstander og eiendom. Her er det som skjer om en rygger på et menneske i blindsonen: http://www.h-a.no/nyheter/taxisjaafor-i-fengsel 18 dager fengsel, en dæsj tusen i erstatning og 6mnd uten lappen. Så jeg vil tro at man er ansvarlig om man rygger over plastposer. Sure penger, men rygging er faktisk livsfarlig... Jaja, dét er blindsone. Ikke en handlepose som er satt like ved høyre fremhjul når du kommer fra venstre bak og setter deg inn i bilen. Eller som tidligere skrevet, en full luring som legger seg under bilen med hodet under høyre fremhjul. Hvor går grensen? Skal man krype rundt bilen hver gang man skal inn i den? ^^ Det er vel samme som at en ifølge loven skal kunne stoppe bilen på halvparten av avstanden som en selv har oversikt over når en kjører. Jeg tror ikke det er mange sjåfører som følger den regelen, men man kan likevel dømmes for det. Uansett, jeg tror nok en plastpose rett bak hjulet vil utløst et tidligere nevnt klausul om at plastposeeieren var uforsiktig. Men hvis posen er på skrå bak bilen, på selve parkeringsplassen, så skal en ha oversikt. Ikke at jeg sier jeg alltids har det, men jeg er veldig sikker på at bileier ville tape en slik sak. Endret 19. juni 2017 av Axefjord Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 20. juni 2017 Del Skrevet 20. juni 2017 Jeg tror jeg lærte at man skulle se bak bilen før man rygger. Greit nok det, men fra man setter seg i bilen til man begynner å rygge så kan det skje mye. Derfor er det anbefalt å rygge inn på parkeringen og heller kjøre rett ut når man skal ut. Da kan man rygge på noe idet man rygger inn. #DjevelensAdvokat. Man kan alltid rygge på noen, men hvis man rygger inn så har man ikke dødtiden fra man setter seg i bilen til man begynner å rygge. Man har derfor bedre oversikt. Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 20. juni 2017 Del Skrevet 20. juni 2017 Det er vel samme som at en ifølge loven skal kunne stoppe bilen på halvparten av avstanden som en selv har oversikt over når en kjører. Jeg tror ikke det er mange sjåfører som følger den regelen, men man kan likevel dømmes for det. Tidligere var det en tredjedel, ikke halvparten. I dag heter det: "Kjørende må kunne stanse på den vegstrekning som den kjørende har oversikt over, og foran enhver påregnelig hindring." Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 20. juni 2017 Del Skrevet 20. juni 2017 Hvor mye skade er ikke spørsmålet, rygging på handlepose er spørsmålet. Vi kunne sikkert tatt med kjørefremover på handlepose også, men det blir bare surr Jeg tror ikke ryggingen er så vesentlig her? Spørsmålet er rundt rygging så jeg mener det er vesentlig'ish å forholde seg til det. Det er uansett liten vits å ta opp fremoverkjøring, men generelle ting er selvfølgelig greit og bra å ta med. Selv om det er en full luring som har lagt seg med kroppen under bilen, og hodet under høyre dekk foran så det er nesten umulig å se det, selv om du går rundt? Skal man forlange at folk legger seg ned på bakken og sér under bilen også? Å avvise en kjapp "sikkerhetsinspeksjon" fordi man kan forlange enda mer er bare tullete. Men når du sier det så tar det ikke lange tiden å titte under bilen så folk burde gjøre det også. Man har et ansvar for å passe på sine eiendeler og barn også, men det er ikke noe vits å gjøre siden man kan legge eiendeler i en trillekoffert og ha barna i bånd. Sleng posen hvor du vil fordi det finnes sikrere måter å oppbevare varene. Be ungen legge seg under biler fordi man kan sette på dem tvangstrøye og plassere dem i rullestol. 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 20. juni 2017 Del Skrevet 20. juni 2017 Alle gjør seg selv en stor tjeneste om de alltid rygger inn på parkeringsplasser der en ikke kan kjøre rett fram etterpå Jeg har aldri og kommer aldri til å parkere med fronten inn sånn at jeg må rygge ut Jeg kjører nesten alltid med fronten inn, ofte av praktiske årsaker, for eksempel dersom jeg skal hente noe å trenger tilgang til døren bak. Har forøvrig aldri hatt noe problem med det, klarer man ikke å rygge ut av en parkeringsplass, så bør man vel strengt tatt snarest ta taxi til nærmeste trafikkstasjon å levere tilbake førerkortet. Det er ikke et spørsmål om man klarer, men at man har mye større oversikt og mye tryggere når en rygger inn og kjører ut Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 20. juni 2017 Del Skrevet 20. juni 2017 Det er i hvert fall tullete å be folk legge seg ned på bakken og sjekke under bilen hver gang de skal kjøre ^^ Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 20. juni 2017 Del Skrevet 20. juni 2017 Det er selvfølgelig en grense på hysteri når det kommer til sikkerhet, men man bør kunne forvente at folk tar seg noen få sekunder for å minimere risiko som går utover både seg selv og andre hvis det skjer noe Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 20. juni 2017 Del Skrevet 20. juni 2017 Det er i hvert fall tullete å be folk legge seg ned på bakken og sjekke under bilen hver gang de skal kjøre ^^ Det som er tullete, er å oppriktig tro at det å få oversikt rundt bilen er en uoppnåelig oppgave. Når du nærmer deg bilen fra noen meters avstand så ser du under nesten hele bilen. Så tar du deg 7 sekunder og kikker på den siden du ikke så på vei mot bilen, og det er overhodet ikke noe problem å se om det ligger noe foran dekkene eller ikke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå