chrisse Skrevet 17. juni 2017 Del Skrevet 17. juni 2017 Heisann Hvis noen legger en gjenstand, en pose med matvarer eller whatever rett ved en bil på en parkeringsplass og lar da dette ligge uten tilsyn. Da bilen skal reise og sjekker speil før bilen kjører men bilen kjører uheldigvis over dette (ikke med vilje) Spørsmålet er som følger: Er sjåfører erstatningspliktig for dette? Er det delt skyld? eller Er det person som la det ved bilen? Lenke til kommentar
Spectryx Skrevet 18. juni 2017 Del Skrevet 18. juni 2017 (endret) Høres ut som du rygget? I så fall vil jeg tro du har ansvar, ene og alene. I uhell relatert til rygging vil den som rygger alltid få skyld, hvertfall det min oppfatning er. Et lite barn vil feks ikke kunne sees i speilet. Nå er det ikke så alvorlig å kjøre på en pose, men prinsippet er det samme Endret 18. juni 2017 av Spectryx 1 Lenke til kommentar
0laf Skrevet 18. juni 2017 Del Skrevet 18. juni 2017 (endret) Svaret er at det "kommer an på" ? Generelt har man objektivt ansvar i trafikken. Det er ett av de få områdene slikt ansvar eksisterer.Det betyr at bilføreren kan være å anse som ansvarlig, selv om det ikke foreligger skyld. Med andre ord er man generelt alltid økonomisk ansvarlig når man kjører på noe som ødelegges, slik som en handlepose, et gjerde eller lignende. Dog sier Bilansvarsloven at : Har skadelidaren medverka til skaden med vilje eller i aktløyse, kan retten minka skadebotkravet eller lata det falla heilt bort, så nær som når skadelidaren kan leggjast berre lite til last. Avgjerda skal retta seg etter åtferda på kvar side og tilhøva elles. Det finnes med andre ord noen unntak, slik som at noen setter handleposen sin rett bak en parkert bil uten å se til den. Hvordan skyldfordelingen blir i en slik sak, er det vel nesten bare en domstol som kan svare på i hvert enkelt tilfelle. Endret 18. juni 2017 av adeneo 3 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 18. juni 2017 Del Skrevet 18. juni 2017 Jeg sjekker alltid bak bilen før rygging. Kan være at et barn har lagt seg til å sove bak hjulene. Det er lite sannsynlig, men jeg spiller lotto Det som måtte ha skjedd da er at en person hadde fortet seg å slenge posen bak bilen noe som gjør at sjåføren ikke ville hatt mulighet til å forhindre situasjonen. Generellt sett så har ryggeren alltid skylden, men man kan vel ikke få skylden for noe man ikke hadde muligheten til å forhindre fordi noen gjorde alt for at "ulykken skulle skje? Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 18. juni 2017 Del Skrevet 18. juni 2017 (endret) Jeg tror jeg lærte at man skulle se bak bilen før man rygger. Endret 18. juni 2017 av Emancipate Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 18. juni 2017 Del Skrevet 18. juni 2017 Så om man kjører på posen eller barnet når en kjører framover så er man ikke skyldig? Mange biler har like liten sikt framover som bakover Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 18. juni 2017 Del Skrevet 18. juni 2017 Det var ikke spørsmålet og er dermed irrelevant. 6 Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 18. juni 2017 Del Skrevet 18. juni 2017 (endret) Nøyaktig hvor satte personen posen med varer? Ved siden av sin bil, bak, eller på annen måte der hvor det skal kunne tenkes at andre biler naturlig skal kjøre? I så fall må det jo være deres egen skyld. Folk må jo bruke hodet litt selv også. Eller ble den plassért 20 cm fra sin egen bil? Vi må ha nøyaktig gjengivelse av situasjonen. Endret 18. juni 2017 av Taurean Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 18. juni 2017 Del Skrevet 18. juni 2017 Det var ikke spørsmålet og er dermed irrelevant. Gjør like mye skade begge veier angående handleposen så mener jeg at man ikke har noe skyld om den er plassert bak en annens person bil Lenke til kommentar
chrisse Skrevet 18. juni 2017 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2017 Nøyaktig hvor satte personen posen med varer? Ved siden av sin bil, bak, eller på annen måte der hvor det skal kunne tenkes at andre biler naturlig skal kjøre? I så fall må det jo være deres egen skyld. Folk må jo bruke hodet litt selv også. Eller ble den plassért 20 cm fra sin egen bil? Vi må ha nøyaktig gjengivelse av situasjonen. Det som nøyaktig skjedde var at jeg skulle ut å kjøre ut av en liten privat parkerings plass (plass til max 6biler) og jeg var den eneste bilen som var der. Og vedkommende som la handleposen ved min bil var ikke til stede når hendelsen skjedde. Angående plasseringen på handleposen er jeg ikke 100% sikker på. Men den var ikke på venstre side av bilen (jeg kom derifra) heller ikke rett bak bilen (for det så jeg også) så den må ha vært nær bilen på høyre side. Da jeg rygget rett bak traff jeg ikke posen men rattet til høyre og kjørte Max 2m traff jeg posen. Da kom vedkommende og diskusjonen var i gang. Det endte med at for å være på den sikre siden så erstattet jeg 100% av innholdet i posen. Lenke til kommentar
Spectryx Skrevet 18. juni 2017 Del Skrevet 18. juni 2017 (endret) Så om man kjører på posen eller barnet når en kjører framover så er man ikke skyldig? Mange biler har like liten sikt framover som bakover Selvfølgelig har man ansvar da og! Men det er utvilsomt enklere å se hva som kommer forran bilen, enn bak. Man har mye større blindsone og lite oversikt ved rygging, derfor stilles det ekstra strenge krav til aktsomhet 11.Rygging og vending. Den som rygger eller vender, har vikeplikt for annen trafikant. Er utsikten ikke tilstrekkelig, må det ikke foretas rygging eller vending uten at en annen passer på eller fører ved selvsyn har forvisset seg om at det ikke kan oppstå fare eller skade. Endret 18. juni 2017 av Spectryx Lenke til kommentar
Spoki0 Skrevet 18. juni 2017 Del Skrevet 18. juni 2017 Nøyaktig hvor satte personen posen med varer? Ved siden av sin bil, bak, eller på annen måte der hvor det skal kunne tenkes at andre biler naturlig skal kjøre? I så fall må det jo være deres egen skyld. Folk må jo bruke hodet litt selv også. Eller ble den plassért 20 cm fra sin egen bil? Vi må ha nøyaktig gjengivelse av situasjonen. Det som nøyaktig skjedde var at jeg skulle ut å kjøre ut av en liten privat parkerings plass (plass til max 6biler) og jeg var den eneste bilen som var der. Og vedkommende som la handleposen ved min bil var ikke til stede når hendelsen skjedde. Angående plasseringen på handleposen er jeg ikke 100% sikker på. Men den var ikke på venstre side av bilen (jeg kom derifra) heller ikke rett bak bilen (for det så jeg også) så den må ha vært nær bilen på høyre side. Da jeg rygget rett bak traff jeg ikke posen men rattet til høyre og kjørte Max 2m traff jeg posen. Da kom vedkommende og diskusjonen var i gang. Det endte med at for å være på den sikre siden så erstattet jeg 100% av innholdet i posen. Selv om du er ansvarlig når du rygger, så må jo eieren av posen kunne forsvare plasseringen. Å plassere en bærepose med innhold på høyre side av den ene bilen på en tom parkeringsplass er litt suspekt. Videre virker det jo som om eieren hadde tilsyn til objektet, uten å forhindre uhellet når du rygget. Dersom det var noe av verdi som ble ødelagt, virker det som svindelforsøk. Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 18. juni 2017 Del Skrevet 18. juni 2017 (endret) Vet du hvem denne personen er? Jeg ville spurt hvorfor han/hun satt den posen der. Hvorfor den stod der. Hvis det ikke var noen spesielt god grunn, så ville jeg nektet å betale. Folk må ta ansvar. Så kan man jo gå til spørsmålet om at man skal ha full oversikt før man rygger, og loven som Spectryx sitérer. Dét er greit nok. Men hva om noen gjemmer seg i en busk like ved, og kaster noe under dekket når man titter bakover for å rygge (eksempel)? Det må være grenser for hva man skal kunne forvente av en sjåfør også. Man skal ikke forvente at sjåføren går en runde rundt bilen, på en åpen parkeringsplass uten noen andre biler eller mennesker, hver gang man skal rygge ut av parkeringsplassen. Dét ville blitt forferdelig tungvindt. Hvis du vet hvem personen ér, så ville jeg spurt om en vennlig samtale og spurt hvorfor den posen stod der. Hvis det ikke var noen veldig god grunn, ville jeg spurt om å få igjen pengene. Du får ikke gjort så mye annet. I en rettssak blir det ord mot ord, så du vil tape. Du kan jo stjele noe av lik verdi av personen, men så har man ordtaket "Two wrongs don't make a right." ... Bare ta lærdom av det og aldri noensinne gi fra seg penger før man har tenkt nøye over situasjonen først. Og helst la det gå litt tid. For når man står i en situasjon, så tenker man ikke klart. Først på kvelden når man roer seg ned, så kommer detaljene frem, og kanskje spør andre om råd. Endret 18. juni 2017 av Taurean Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 18. juni 2017 Del Skrevet 18. juni 2017 (endret) Man skal ikke forvente at sjåføren går en runde rundt bilen, på en åpen parkeringsplass uten noen andre biler eller mennesker, Hvordan vet du at det ikke er noen mennesker der, hvis du ikke har gått rundt bilen? Endret 18. juni 2017 av Emancipate Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 18. juni 2017 Del Skrevet 18. juni 2017 Det står annen "trafikant" i loven som er sitert og en bærepose er ikke det 2 Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 19. juni 2017 Del Skrevet 19. juni 2017 Lå posen der da du satte deg inn i bilen? I så fall - hvorfor så du ikke posen da du (selvsagt) tok en rask kikk bak bilen siden du visste at du skulle rygge? Alternativt, hvis det var klart bak bilen da du satte deg inn, og noen har satt fra seg posen rett bak bilen din mens du startet motoren og gjorde deg klar kan man ikke nødvendigvis forvente at du vet om posen. Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 19. juni 2017 Del Skrevet 19. juni 2017 (endret) Man skal ikke forvente at sjåføren går en runde rundt bilen, på en åpen parkeringsplass uten noen andre biler eller mennesker, Hvordan vet du at det ikke er noen mennesker der, hvis du ikke har gått rundt bilen? Hvor mange milliarder ganger har ikke mennesket satt seg inn i bilen uten å gå rundt bilen for å sjekke om noen har lagt seg under dekket først? I så fall skulle -ingen- hatt førerkort. Det er sånne små detaljer som aldri noen gjør, fordi man forventer at folk bruker hodet litt selv. Endret 19. juni 2017 av Taurean 2 Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 19. juni 2017 Del Skrevet 19. juni 2017 Hvor mange milliarder ganger har ikke mennesket satt seg inn i bilen uten å gå rundt bilen for å sjekke om noen har lagt seg under dekket først? I så fall skulle -ingen- hatt førerkort. Det er sånne små detaljer som aldri noen gjør, fordi man forventer at folk bruker hodet litt selv. Snakk for deg selv. Det siste jeg gjør før jeg setter meg inn i bilen er å ha full kontroll på hva som finnes innenfor noen meters radius av bilen. Det er ikke vanskelig i det hele tatt, det tar ca. 3 sekunder - enda mindre hvis man er bittelitt bevisst og oppmerksom i det man nærmer seg bilen. Dette er for meg den største selvfølge. Selvsagt kan det skje ting på den stunden i fra jeg setter meg inn i bilen og til jeg begynner å rygge, men jeg har i hvert fall gjort det som kan forventes av meg. Å sose rundt helt i sin egen verden, dumpe inn i bilen, kikke i speilene og dure av sted burde strengt tatt vært grunn til å miste førerkortet. Litt må man kunne forvente av noen som skal operere en 1,5 tonns drapsmaskin. 2 Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 19. juni 2017 Del Skrevet 19. juni 2017 Jeg tror jeg lærte at man skulle se bak bilen før man rygger. Greit nok det, men fra man setter seg i bilen til man begynner å rygge så kan det skje mye. Derfor er det anbefalt å rygge inn på parkeringen og heller kjøre rett ut når man skal ut. 1 Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 19. juni 2017 Del Skrevet 19. juni 2017 (endret) Hvor mange milliarder ganger har ikke mennesket satt seg inn i bilen uten å gå rundt bilen for å sjekke om noen har lagt seg under dekket først? I så fall skulle -ingen- hatt førerkort. Det er sånne små detaljer som aldri noen gjør, fordi man forventer at folk bruker hodet litt selv. Snakk for deg selv. Det siste jeg gjør før jeg setter meg inn i bilen er å ha full kontroll på hva som finnes innenfor noen meters radius av bilen. Det er ikke vanskelig i det hele tatt, det tar ca. 3 sekunder - enda mindre hvis man er bittelitt bevisst og oppmerksom i det man nærmer seg bilen. Dette er for meg den største selvfølge. Selvsagt kan det skje ting på den stunden i fra jeg setter meg inn i bilen og til jeg begynner å rygge, men jeg har i hvert fall gjort det som kan forventes av meg. Å sose rundt helt i sin egen verden, dumpe inn i bilen, kikke i speilene og dure av sted burde strengt tatt vært grunn til å miste førerkortet. Litt må man kunne forvente av noen som skal operere en 1,5 tonns drapsmaskin. Det tar ikke 3 sekunder å gå rundt bilen ^^ Det tar minst 7! Prøv å se neste gang du handler, hvor mange som ikke sjekker den andre siden av bilen før de "dumper" inn i bilen ^^ som du skriver. Endret 19. juni 2017 av Taurean Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå