Gå til innhold

Hvordan få HDMI til å jobbe med SUB?

Anbefalte innlegg

Har en forsterker som TV og PS4 er koblet til, det er lyd i subwooferen når det spilles musikk gjennom AUX, med det er ikke lyd i subwoofer hvis jeg spiller film eller musikk fra PS4 som er koblet til forsterker med HDMI. Hva må jeg gjøre for at det kommer SUB på HDMI?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå sier du ingenting om hvilken forsterker det er. Jeg antar det er en surround-sak. De fleste av disse har ganske omfattende menyer og kan konfigureres. Om du mangler lyd i sub er som regel grunnen at høyttalerne er satt til Large og dermed sendes hele lydspekteret til frontkanalene. Setter du frontene dine til Small får du valg om hvor høyttalerne skal dele med en sub, slik at høyttalerne slipper å spille nederste delen av frekvensområdet, mens sub tar over der høyttaleren slutter. Relativt vanlig å sette crossover på ca 80Hz, men du må gjerne prøve deg frem alt etter hva høyttalerne dine er kapable til.

Ja, det kan være forskjellig konfigurasjon etter hva som er kilde, om det er aux eller hdmi.

Lenke til kommentar

Mye riktig Pop sier. Men det er ofte en innstilling hvor man får sub til å spille med høyttalerne også når de står til Large.

Er selv ikke så veldig glad i at alle sier man skal dele på 80Hz, det kommer helt an på høyttalerne man har. Litt kjedelig hvis man har noen småsaker som ikke spiller lavere enn 100Hz, da mister man mye info. eller om man har større greier som spiller ned til 40, så opplever jeg at det er mye ekstra som fås med når man lar høyttalere som er laget for det spille det de kan.

Det kan være noen andre enklere innstillinger også, som lyd moduser som er trykket på i HDMI inngangene. Har man for eksempel satt PS4 til stereo, og forsterkeren da står til Pure direct, så spiller ikke suben med. Det er som regel en eller annen lydmodus knapp (eller flere) på fjernkontrollen man kan trykke på for sjekke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...