Gå til innhold

Nesten ingen forbrukerprodukter støtter det europeiske navigasjonssystemet Galileo


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan du poste dine testresultater?

 

Blir litt vanskelig å poste GPX-sporlogger her kanskje, men jeg testet det ved å gå frem og tilbake på en smal skogsti i tett skog hvor det var litt svake satellittsignal. Om GPS'n har nøyaktighet på f.eks 1m (som jeg har hørt Galileo kan få etterhvert) bør sporloggen ikke sprike mer enn 2m noen sted. Jeg opplevde opp til 15m sprik med mobilen og nettbrettet, men bare 5-6m med mine håndholdte Garmin tur GPS'r.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Blir det ikke uansett mer nøyaktig når telefonen kombinerer de forskjellige GPS systemene samt mobilnett info? Eller skjer ikke dette automatisk? 

 

Ikke "mer nøyaktig" som så etter en viss grense (3-5 meter eller mindre), men mer redundant. Det som kommer fra posisjonsberegningen ut fra f.eks. tid/posisjonsignal fra GPS blir da sammenlignet med GLONASS etc.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Blir det ikke uansett mer nøyaktig når telefonen kombinerer de forskjellige GPS systemene samt mobilnett info? Eller skjer ikke dette automatisk? 

Ikke "mer nøyaktig" som så etter en viss grense (3-5 meter eller mindre), men mer redundant. Det som kommer fra posisjonsberegningen ut fra f.eks. tid/posisjonsignal fra GPS blir da sammenlignet med GLONASS etc.

 

 

Sånn at det funker oftere med dårlig dekning (skydekke)? Eller sånn at det blir mindre feilmargin og variasjoner fra veien f.eks. på loggen over en sykkeltur? Mulig jeg bare surrer med ordbruken her men jeg tenker at med disse forskjellige GPS systemene + mobilnettet + wifi (Google bruker det ihvertfall) så vil man kunne få en mer nøyaktig verdi for posisjonen til en hver tid. Avhengig av om forskjellige apper bruker alle systemene eller ikke, og hvordan de regner det ut da såklart... Men mer input burdi gi en bedre verdi og ikke bare redundans? 

Lenke til kommentar

Jeg trodde disse satellittene var i det man kaller geostasjonær bane. Det vil si at satellittene ikke kretser rundt jorden, men holder seg over det samme punktet hele tiden. Er det feil?

 

Det er feil. Hvis alle 30 satellittene hadde vært geostasjonære ville de ligget på rekke og rad over ekvator. Det hadde medført en svært høy "dilution of precision" jo lenger bort fra ekvator du befinner deg, og ville generelt sett vært ubrukelig. Se for deg at du skal triangulere utifra 3 kilder som ligger på en linje - for det første vil du ikke kunne si hvilken side av linjen du befinner deg på, men den minste variasjon fra en av kildene vil ha et voldsomt utslag på nøyaktigheten.

For øvrig, geostasjonære satellitter kretser selvfølgelig rundt jorden, men med samme omløpstid slik at det "ser ut" som de ikke kretser

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En må gå bak fasaden. GPS som vi kjenner den er eid og kontrollert av det amerikanske forsvarsdepartementet. De kan skru det av når de vil og da går verden og virrer i blinde.

Med å gjøre bruken gratis så har de fåtte hele verden i sin hånd.

 

Nei - ta av deg tinnfoliehatten

 

http://www.gps.gov/systems/gps/modernization/sa/

http://airforcelive.dodlive.mil/2015/03/10-common-myths-surrounding-gps/

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Forøvrig er vanlig GPS assistert av telemastene (aGPS). Galileo er neppe implementert der ennå (?), så forvent dårligere signaler ved vanlig mobilbruk.

En må gå bak fasaden. GPS som vi kjenner den er eid og kontrollert av det amerikanske forsvarsdepartementet. De kan skru det av når de vil og da går verden og virrer i blinde.

Med å gjøre bruken gratis så har de fåtte hele verden i sin hånd.

Forøvrig har amrikanerne mast i mange år på at verden skal få igang et operativt sivilt system. De vil ikke ha ansvar (betele for) for annet enn det militære. Problemet er at de ikke har noen mulighet til å hindre at folk benytter seg av det, systemet er ikke "patentert".

For øvrig, geostasjonære satellitter kretser selvfølgelig rundt jorden, men med samme omløpstid slik at det "ser ut" som de ikke kretser

He, he... riktig. Vi her nede tenker liksom ikke på at vi beveger oss selv når vi sitter stille. Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Det nevnes ikke i artikkelen, men det kan være greit å merke seg at Galileo bare er i "Initial Operational Capability". Det vil si at bare 13 av 30 tiltenkte satellitter er operasjonelle per dags dato. Galileo vil befinne seg i IOC frem til ca 2020, hvor alle satellittene forhåpentligvis vil være skutt opp og vi når Full Operational Capability. Frem til da vil sannsynligvis nøyaktigheten være noe redusert

Endret av lolkyb
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Ja. Amerikanske systemet går vel i en sinus med ekvator i senter, og nord/sør til 43 grader. Derfor fungerer det dårligere jo nærmere polpunktene. I motsetning til forløperen som hadde polarbane. Hva russiske og europeiske har, vet jeg ikke.

 

Sinus??? Navigasjonssatellittene til GPS, GLONASS og Galileo går i baner med meget liten eksentrisitet, dvs. de er veldig nær sirkulære. GPS-banene har en helning (inklinasjon) mot ekvatorplanet på 55 grader, dvs. ingen satellitter ses i senit på høyere breddegrader enn 55 grader. Galileo har 56 grader, GLONASS har 64,8 grader, og BeiDou har tre forskjellige banetyper.

Lenke til kommentar

Forøvrig er vanlig GPS assistert av telemastene (aGPS). Galileo er neppe implementert der ennå (?), så forvent dårligere signaler ved vanlig mobilbruk.

 

En må gå bak fasaden. GPS som vi kjenner den er eid og kontrollert av det amerikanske forsvarsdepartementet. De kan skru det av når de vil og da går verden og virrer i blinde.

Med å gjøre bruken gratis så har de fåtte hele verden i sin hånd.

Forøvrig har amrikanerne mast i mange år på at verden skal få igang et operativt sivilt system. De vil ikke ha ansvar (betele for) for annet enn det militære. Problemet er at de ikke har noen mulighet til å hindre at folk benytter seg av det, systemet er ikke "patentert".

For øvrig, geostasjonære satellitter kretser selvfølgelig rundt jorden, men med samme omløpstid slik at det "ser ut" som de ikke kretser

He, he... riktig. Vi her nede tenker liksom ikke på at vi beveger oss selv når vi sitter stille.

Vanlig GPS er ikke "assistert av telemastene". A-GPS er en metode for framfor alt innendørs posisjonsbestemmelse og krever spesielle mottakere.

Amerikanerne kan selvfølgelig "skru av GPS når de vil", men det vil de garantert ikke gjøre, for da vil de selv også "virre i blinde". Tvertimot, de gjør alt som står i deres makt for at GPS skal fungere så godt som overhodet mulig, alltid og overalt.

Det er ytterligere en feil i innlegget ditt, nemlig påstanden at "amerikanerne har mast i mange år på at verden skal få igang et operativt sivilt system". Tvertimot, så brukte de hele sin politiske tyngde for å stoppe Galileo da EU vedtok å utvikle dette systemet. De ville nemlig ikke ha noen konkurrent til GPS.

Lenke til kommentar

 

Kan du poste dine testresultater?

Blir litt vanskelig å poste GPX-sporlogger her kanskje, men jeg testet det ved å gå frem og tilbake på en smal skogsti i tett skog hvor det var litt svake satellittsignal. Om GPS'n har nøyaktighet på f.eks 1m (som jeg har hørt Galileo kan få etterhvert) bør sporloggen ikke sprike mer enn 2m noen sted. Jeg opplevde opp til 15m sprik med mobilen og nettbrettet, men bare 5-6m med mine håndholdte Garmin tur GPS'r.

 

Blir feil å sammenligne en mobil med en dedikert GPS enhet

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...