Gå til innhold

Hva avgjør studieplass?

Skanin1

Anbefalte innlegg

Hei!
Har søkt høyere utdanning til neste år. På 1. valg har jeg et studie jeg er ganske sikker på at jeg ikke kommer inn på. 2. valget har jeg gode nok karakterer til å komme inn på. Sjekket søkerlistene til samordna opptak og så at 1. valget mitt har hatt en økning i antall som har det på 1. valg, det vil vel si at det blir enda vanskeligere for meg. 2. valget mitt har hatt en liten nedgang i antall som har det på 1. valg. 

Spørsmålet mitt er, bør jeg endre plassering på valgene mine? 1. til 2. og 2. til 1.? Er det slik at de som har mitt 2. valg på 1. valg blir prioritert over meg, eller handler det om karakterer? 
Eksempel: Hvis jeg har 53 studiepoeng og mitt 2. valg trenger 50, mens en som har det samme studie som sitt 1. valg, men bare har 52 poeng. Hvem vil bli prioritert? 

Takker for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det handler om karakterer (poengsum). Sett alternativet du ønsker mest på første, deretter andre, tredje osv. I eksempelet ditt så kommer det helt an på hva som skjer med førstevalget ditt. Dersom du ikke kommer inn på førstevalget ditt, vil du da bli prioritert høyere enn søkeren med 52 poeng. Dersom du kommer inn på førstevalget ditt, så vil andrevalget ditt bortfalle. 

Lenke til kommentar

Det handler om karakterer (poengsum). Sett alternativet du ønsker mest på første, deretter andre, tredje osv. I eksempelet ditt så kommer det helt an på hva som skjer med førstevalget ditt. Dersom du ikke kommer inn på førstevalget ditt, vil du da bli prioritert høyere enn søkeren med 52 poeng. Dersom du kommer inn på førstevalget ditt, så vil andrevalget ditt bortfalle. 

Takk skal du ha! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...