Gå til innhold

Terrorister og slemme katteeiere

34 stemmer

1. 1. Hva provoserer deg mest?

• Terrorister som dreper mennesker
      15
    • Folk som mishandler dyr
      19

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Innlysende, tenkte jeg. Klart det er mer opprørende at mennesker drepes/skades av mennesker, men noe har skjedd! Jeg har blitt avstumpet. 

Jeg leser/hører om terrorisme nesten hver dag, ofte flere ganger om dagen - det har blitt vanlig! Det er fort gjort å gjøre/tenke på noe annet.

Dyremishandling, derimot, sitter i kroppen lenge. Som fysisk ubehag. Så jeg måtte klikke på dyreknappen.

Det bekymrer meg!

Lenke til kommentar

Tja, det er forsåvidt ett greit valg du kan ta. Men hva med de som anser at sin egen korte økning med velferd trumfer lammet sin uendelig reduserte velferd?

PS. For ikke å nevne de som anser at lammet ikke hadde hatt noen velferd i det hele tatt om de ikke ville blitt spist tilslutt ettersom det utvilsomt ikke hadde blitt oppdrettet da.

Så da har vi to positive velferdsgoder å legge sammen, lammets liv mens det varer plus vår nytelse av pinnekjøtt når lammets liv avsluttes. ;)

Akkurat nå mener et flertall av befolkningen nettopp det, at deres korte velferdsøkning trumfer dyrenes rett til å leve gode og fullverdige liv. Derfor spiser folk kjøtt og derfor har vi som samfunn omfavnet konseptet industrielt dyrehold. Jeg kan ikke gjøre så mye med det, annet enn å prøve å gjøre folk bevisste på lidelsene de utsetter andre levende vesener og inspirere dem til å ta disse lidelsene mer på alvor. Kanskje vil vi se et skifte i opinionen, men jeg tror vi får billig laboratoriedyrket kjøtt før et flertall frivillig går bort fra spising av industrielt produsert kjøtt. 

Og det stemmer at mange dyr ikke ville hatt noe liv å leve uten oss, men noen ganger er fravær av liv å foretrekke fremfor et liv i lidelse. Hadde vi hatt et mer humant landbruk, ville nok det argumentet stått sterkere. 

Endret av Gamasj
Lenke til kommentar

Akkurat nå mener et flertall av befolkningen nettopp det, at deres korte velferdsøkning trumfer dyrenes rett til å leve gode og fullverdige liv. Derfor spiser folk kjøtt og derfor har vi som samfunn omfavnet konseptet industrielt dyrehold. Jeg kan ikke gjøre så mye med det, annet enn å prøve å gjøre folk bevisste på lidelsene de utsetter andre levende vesener og inspirere dem til å ta disse lidelsene mer på alvor. Kanskje vil vi se et skifte i opinionen, men jeg tror vi får billig laboratoriedyrket kjøtt før et flertall frivillig går bort fra spising av industrielt produsert kjøtt.

Hadde det gjort noen forskjell om flertallet var enige med deg, og mindretallet med meg?

Og det stemmer at mange dyr ikke ville hatt noe liv å leve uten oss, men noen ganger er fravær av liv å foretrekke fremfor et liv i lidelse. Hadde vi hatt et mer humant landbruk, ville nok det argumentet stått sterkere. 

Vel, liv er både lidelse og nytelse, så jeg tviler på at man kun bør anse et liv uten lidelse som ett liv verdt å leve. Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Hadde det gjort noen forskjell om flertallet var enige med deg, og mindretallet med meg?

Vel, liv er både lidelse og nytelse, så jeg tviler på at man kun bør anse et liv uten lidelse som ett liv verdt å leve.

- Det hadde gjort en forskjell på lovverket.

- Helt riktig. Noen former for lidelse fører også til nytelse (eks. en jogger som tvinger seg gjennom et maraton). Men i industrielt landbruk er det stort sett lidelse uten nytelse, i hvert fall for dyrene. 

Lenke til kommentar

Vel, liv er både lidelse og nytelse, så jeg tviler på at man kun bør anse et liv uten lidelse som ett liv verdt å leve.

Si det til alle tingene det ikke er folkeavstemming på. Enighet blant folket, de fleste, gjør stort sett ingenting.

Lenke til kommentar

I hvilken forstand?

Lavere tollmurer slik at man fikk kjøtt fra søramerika, og lagt ned det norske landbruket?

- Helt riktig. Noen former for lidelse fører også til nytelse (eks. en jogger som tvinger seg gjennom et maraton). Men i industrielt landbruk er det stort sett lidelse uten nytelse, i hvert fall for dyrene.

Jeg tror det er en vurdering hver enkelt får ta.
Lenke til kommentar

Lavere tollmurer slik at man fikk kjøtt fra søramerika, og lagt ned det norske landbruket?

I hvilken forstand?

Hvis et flertall av befolkningen var vegetarianere, kunne det kunne ført til endringer i dyrevelferdsloven, forbud mot visse typer form dyrehold, kanskje et totalforbud mot slakt av dyr og import av kjøtt. For eksempel.  

Jeg tror det er en vurdering hver enkelt får ta 

Hvert enkelt menneske ja.

Lenke til kommentar

Hvis et flertall av befolkningen var vegetarianere, kunne det kunne ført til endringer i dyrevelferdsloven, forbud mot visse typer form dyrehold, kanskje et totalforbud mot slakt av dyr og import av kjøtt. For eksempel.

Det er nesten på linje med et forbud mot grønnsaker per idag.

Så dere vil altså bruke (trusler om) vold mot de som liker kjøtt, om de ikke unnlater å spise dette når dere kommer i flertall.

Jeg tror det er en vurdering hver enkelt får ta 

Hvert enkelt menneske ja.

Men om du endrer lovverket så vil ikke lenger hvert enkelt menneske kunne ta den vurderingen.
Lenke til kommentar

Det er nesten på linje med et forbud mot grønnsaker per idag.

Så dere vil altså bruke (trusler om) vold mot de som liker kjøtt, om de ikke unnlater å spise dette når dere kommer i flertall.

Jeg kan ikke snakke for dette hypotetiske flertallet, men jeg vel ikke nedlagt et totalforbud mot kjøtt. Jeg vil dog gjort dramatiske endringer i måten vi holder dyr på. 

Men om du endrer lovverket så vil ikke lenger hvert enkelt menneske kunne ta den vurderingen.

Det er riktig, hvis man nedlegger et totalforbud mot kjøtt ja.

Lenke til kommentar

Jeg vil dog gjort dramatiske endringer i måten vi holder dyr på.

Problematikken med å mishandle mennesker for å forhindre at disse mishandler dyr melder seg ;)

Du mener mishandling av mennesker som i trusselen om bøter og fengselsstraff?

Lenke til kommentar

Du mener mishandling av mennesker som i trusselen om bøter og fengselsstraff?

Medmindre du ønsker en "sovende" paragraf i lovgivningen som en slags anbefaling om å oppføre seg som du vil så må du være villig til å ty til faktisk vold for å få disse til å gjøre som du vil.

Trusler per se vil neppe gjøre noe medmindre du er villig til å gjennomføre dem (ettersom folk ikke vil adlyde tomme trusler, se bare blasfemiparagrafens siste tiår i Norges lover).

Klart man kan jo se ironien med å bure inn noen for å ha burhøns, spesielt om den som står for innburingen anser at innburing er inhumant. ;)

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Trusler per se vil neppe gjøre noe medmindre du er villig til å gjennomføre dem (ettersom folk ikke vil adlyde tomme trusler, se bare blasfemiparagrafens siste tiår i Norges lover).

Klart man kan jo se ironien med å bure inn noen for å ha burhøns, spesielt om den som står for innburingen anser at innburing er inhumant. ;)

Jeg ville bare avklare hva du la i ordet "mishandling".

Men nei, jeg synes ikke det er en god sammenligning. Å bøtelegge noen mennesker for å holde tusen kyllinger i bittesmå bur med intensjon for å drepe dem og spise dem, blir liksom ikke det samme.

Lenke til kommentar

Jeg ville bare avklare hva du la i ordet "mishandling".

Men nei, jeg synes ikke det er en god sammenligning. Å bøtelegge noen mennesker for å holde tusen kyllinger i bittesmå bur med intensjon for å drepe dem og spise dem, blir liksom ikke det samme.

Hva skjer om de ikke betaler? Vil du ikke da sette dem i bur?
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...