Gå til innhold

Terrorister og slemme katteeiere

34 stemmer

1. 1. Hva provoserer deg mest?

• Terrorister som dreper mennesker
      15
    • Folk som mishandler dyr
      19

Anbefalte innlegg

Få ting provoserer folk så mye som dyremishandling. Facebook koker når avisene lager en sak om katteeiere som dumper katten før sommerferien. Det er selvfølgelig helt riktig å reagere med avsky på dette. Det jeg synes er rart er at mange av disse dyrevernerne er påfallende stille når det gjelder terror. Flere på vennelisten min deler jevnlig saker om dyremishandling og dyrenes rettigheter, men de ignorerer det når det har skjedd en ny terrorhandling. 

Hva provoserer deg mest?

Endret av VR-katten
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For et idiotisk spørsmål.. Selvfølgelig bryr folk seg når det blir gjort terrorhandlinger.

Hva har skjedd de x antall gangene noen har sprengt eller skutt rundt seg de siste årene? Jo media har skrevet om det, folk har lagd nye profilbilder, "pray for paris" etc etc..

Lenke til kommentar

Hva provoserer deg mest?

Det som provoserer meg mest er folk som ikke har fått med seg relativ enkel skolelærdom som at mennesker også er dyr.

De som har fått med seg pensum burde se hvorfor spørsmålsstillingen her er totalt meningsløs.

Endret av Zork
Lenke til kommentar

Hvert år dreper vi 300.000 kuer i Norge. Så ja, det er fint om vi får litt mer oppmerksomhet rundt det enn noen få ofre for terror.

Hva med fluer og mygg? De dreper vi millioner av hvert år. Om denne skampletten på Norge tier dyrevennene bom stille, hyklerene.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvert år dreper vi 300.000 kuer i Norge. Så ja, det er fint om vi får litt mer oppmerksomhet rundt det enn noen få ofre for terror.

Hva med fluer og mygg? De dreper vi millioner av hvert år. Om denne skampletten på Norge tier dyrevennene bom stille, hyklerene.

Fluer og mygg er vesener med en svært begrenset grad av intelligens, bevissthet og smerteregister vi dreper på privat initiativ, ofte usystematisk og fullstendig uintensjonelt. Det kan overhodet ikke sammenlignes med moderne kuhold.

Lenke til kommentar

Det er jaggu noen psykologiske grenser som er litt annerledes med oss mennesker, når det kommer til dyr og andre mennesker... Dyr handler kun på instinkt. Derfor er de liksom fullstendig overlatt oss menneskers "tilstedeværelse". Da blir den empatiske grensen fort veldig kort, eller strikken tøyes veldig lett.

Med andre mennesker forventer vi litt mer.

Men jeg tror også det har noe med massemedia å gjøre. Hvis det er en terroraksjon, så hører vi om det i ukesvis, om ikke månedsvis etterpå. Det tar aldri slutt. Da setter vi opp noen sperrer i hodet så vi ikke får dette innpå oss hver eneste dag.

Vi hører ikke alltid om dyremishandling. Det kommer av og til, og media blåser det opp veldig stort, så dør det ut veldig fort. En annen type medie"strategi"..?

Men ja, et interessant tema. Vi mennesker reagérer annerledes psykologisk når det kommer til dyr og mennesker.

Lenke til kommentar

Å vise avsky mot dyremishandling kan påvirke holdningane til venene dine. Dei færraste har vener som tenker terrorisme er ålreite greier, og i så måte har det lite effekt å seie at terror er dårleg gjort i sosiale medier. Ganske enkel sak, eigentleg. Det handlar ikkje om enten/eller og hykleri.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Fluer og mygg er vesener med en svært begrenset grad av intelligens, bevissthet og smerteregister vi dreper på privat initiativ, ofte usystematisk og fullstendig uintensjonelt.

Dette er usant. Hensikten vår er så avgjort å drepe fluer og mygg, ikke uskadeliggjøre, ikke å skremme.

Er lav intelligens en god grunn til å drepe, etter dyrevenners syn? Mange av dem burde prise seg lykkelig over at den regelen ikke gjelder for dem selv.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Fluer og mygg er vesener med en svært begrenset grad av intelligens, bevissthet og smerteregister vi dreper på privat initiativ, ofte usystematisk og fullstendig uintensjonelt.

Dette er usant. Hensikten vår er så avgjort å drepe fluer og mygg, ikke uskadeliggjøre, ikke å skremme.

Er lav intelligens en god grunn til å drepe, etter dyrevenners syn? Mange av dem burde prise seg lykkelig over at den regelen ikke gjelder for dem selv.

Ikke glem ordet "ofte" som jeg la inn der. Det var kanskje litt utydelig, men "ofte" gjaldt selvfølgelig også "fullstendig uintensjonelt". Altså: ofte dreper vi mygg og fluer fullstendig uintensjonelt, som når vi kjører til hytta og dekker frontruta med småkryp. Vi vil ikke drepe dem, vi tjener ikke noe på å drepe dem, men det er en bi-effekt av menneskelig aktivitet. 

Lav intelligens er ikke en god grunn til å drepe, men det er verre å ta livet til noe som er så intelligent at det har en selvbevissthet og et indre følelsesliv, altså at det er noe liv å frarøve.

Den siste setningen din legger jeg i kurven "dårlige spøker som ikke fortjener en utdypende kommentar". 

Endret av Gamasj
Lenke til kommentar

Hva med de 60 millioner kyllingene som terroriseres i Norge hvert år?

For all del, ikke glem dem. Selv spiser jeg ikke torturert kylling.

Endret av Gamasj
Lenke til kommentar

Greit å spise hunder og katter da?

Det spørs hva slags liv de har levd og hvordan de ble avlivet. Men fra et dyrevelferds-perspektiv er det i teorien ikke noe moralsk galt i å spise hunder og katter som har levd lange, gode liv, selv om jeg tviler på at kjøttet, spesielt fra katter, er noe særlig smakfullt.  

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...