Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Litt O/T, men bestilte akkurat 32GB Intel Optane minne, var ikke så galne priser lengre. I hvertfall moro å teste ut, selv om man kanskje ikke merker mye forskjell når en har SSD fra før :).

On topic, så fikk jeg omsider til en "alternativ" stabil overklokk. Uten Hyper Threading kan jeg kjøre 6 kjerner på 4.7GHz, og de to turbokjernene på 5GHz. Så kommer til å bruke systemet sånn til daglig. Med Hyper Threading kan jeg kjøre 6 kjerner på 4.7GHz, men de to siste klarer da ikke mer enn 4.8GHz. Så blir vel å bytte over til sistnevnte innstilling etterhvert som tiden går, når spill og andre ting drar nytte av 8+ kjerner :)

Endret av andrvas
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Føler det er litt lite aktivitet i tråden for tiden, får prøve på en liten "gjenoppliving"  :wee:

Hvordan føler dere at X299 systemet har gjort multitasking i hverdagen lettere?

Personlig merker jeg stor forskjell fra mitt tidligere system, som var X58 med en overklokket Xeon X5660. Rett og slett herlig å kunne kjøre Chrome med mange forskjellige faner oppe, musikk, Lightroom-import av bilder (med konvertering fra RAW til DNG), Photoshop prosjekter, Steam-oppdatering og Hearthstone spilling samtidig, uten at systemet viser noe tegn til å bli tregere  :)

CPU-load bikker knapt 30%, så er mye å gå på. Mye RAM hjelper selvfølgelig, men er imponert over hvor mye jeg kan kjøre samtidig nå, sammenlignet med før.

Eneste "problemet" nå, er at en sluttpakke-utbetaling fra min gamle jobb gjør meg lysten på en golden i9 7900X fra Silicon Lottery...akk, alltid frister det med noe raskere  :confused:

PS: Venter fremdeles på Optane-brikken fra Multicom... :hrm:

Endret av andrvas
Lenke til kommentar

Føler det er litt lite aktivitet i tråden for tiden, får prøve på en liten "gjenoppliving" :wee:

Personlig merker jeg stor forskjell fra mitt tidligere system, som var X58 med en overklokket Xeon X5660. Rett og slett herlig å kunne kjøre Chrome med mange forskjellige faner oppe, musikk, Lightroom-import av bilder (med konvertering fra RAW til DNG), Photoshop prosjekter, Steam-oppdatering og Hearthstone spilling samtidig, uten at systemet viser noe tegn til å bli tregere :)

CPU-load bikker knapt 30%, så er mye å gå på. Mye RAM hjelper selvfølgelig, men er imponert over hvor mye jeg kan kjøre samtidig nå, sammenlignet med før.

Eneste "problemet" nå, er at en sluttpakke-utbetaling fra min gamle jobb gjør meg lysten på en golden i9 7900X fra Silicon Lottery...akk, alltid frister det med noe raskere :confused:

PS: Venter fremdeles på Optane-brikken fra Multicom... :hrm:

Gå for en 7980xe. Mange flere kjerner og overklokker som en 7900x :D *kommer ann på kjøling. Kjører min 7980xe på 4.8ghz i benchmarks. 4.6 til vanlig. 4000mhz cl7 på minnet

32GB optane ligger ubrukt hos meg etter at 900p kom :p

Lenke til kommentar

Gå for en 7980xe. Mange flere kjerner og overklokker som en 7900x :D *kommer ann på kjøling. Kjører min 7980xe på 4.8ghz i benchmarks. 4.6 til vanlig. 4000mhz cl7 på minnet

32GB optane ligger ubrukt hos meg etter at 900p kom :p

Noooo...ubrukt? Stakkar minnebrikke, burde jo fått tjenestegjort som cache i det minste :p

7980XE blir nok alt for overkill. Har hørt rykter om at 7920X og oppover (altså brikkene med større die) har høyere core-core latency. Så sett i forhold til dagens krav (m.a.o mitt bruksscenario), så kommer jeg lengst med en 7900X tror jeg  :hmm:

Blir kanskje mer spennende å se hva Cascade Lake "brings to the table". Litt av grunnen til at jeg investerte i X299 fremfor Z370, én ekstra oppgradering i vente + quad channel RAM. 

PS: Kjøling burde være grei (1x280mm+1x120mm rad), men PSU på "kun" 750W, og hovedkort med kun 8 faser strømforsyning til CPU hadde nok fort knelt overfor en overklokket 7980XE :p

Endret av andrvas
Lenke til kommentar

Føler det er litt lite aktivitet i tråden for tiden, får prøve på en liten "gjenoppliving"  :wee:

Tja... Merker ikke så mye til vanlig (kom fra en 4,5Ghz 5960x), men en 7820x på 5Ghz (5.2benchmark) med 4Ghz minne gir utrolig bra fps i Quake Champions :p

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nizzen, hvilken driver bruker du til SM961?

Samsung 1.1 eller 1.2 nvme driver

Hvorfor ikke den nyeste (v2.3)?

Takk! Har også brukt 2.3 til nå, men har blitt litt i tvil pga. noen snodigheter med systemet mitt, så jeg er også nysgjerrig på hvorfor du bruker 1.1 eller 1.2.

Lenke til kommentar

snodigheter med systemet mitt

Hva slags snodigheter da? Jeg la akkurat inn 2.3 før jeg så denne tråden (har ikke engang tatt en restart for å aktivere driveren ennå), så litt detaljer hadde vært særdeles interessant.

Jeg er veldig usikker på om det er relatert til denne driveren, altså, men jeg får veldig høye hard page fault resolution times og prøver å komme til bunns i dette. NVMe-disken er ikke for OS-et, og foreløpig er den tom, så det er rart om det skulle ha med den å gjøre, men man vet jo aldri, så det var derfor jeg spurte. Spent på Nizzens svar på spørsmålet ditt.

Lenke til kommentar

Nesten ingen forskjell i ytelse på stock microsoft nvme driver eller samsung 1.1/2/3... Derfor kan man like godt kjøre ms... JEg kjører 1.2 fordi jeg ikkje har installert den nyeste enda... Bruker Optane 900p som OS ssd i 2 pc'er nå, så nvme driver er liksom ikkje så nøye lengre :p Har den bare til Steam archive

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nesten ingen forskjell i ytelse på stock microsoft nvme driver eller samsung 1.1/2/3... Derfor kan man like godt kjøre ms... JEg kjører 1.2 fordi jeg ikkje har installert den nyeste enda... Bruker Optane 900p som OS ssd i 2 pc'er nå, så nvme driver er liksom ikkje så nøye lengre :p Har den bare til Steam archive

Ait, takk! Typete oppsett du har, ass! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...