**dp** Skrevet 4. januar 2018 Del Skrevet 4. januar 2018 gikk for sorte slanger på denne builden - liker de bedre. (ZMT fra EK). Lenke til kommentar
amiganostalgia Skrevet 5. januar 2018 Del Skrevet 5. januar 2018 Testet apex vi x299 kortet, må si jeg er utrolig skuffet over at asus ikke har gjort noe som helst for å forbedre vifte kontroll på deres hovedkort på over 10 år. Altså klin umulig å stille inn noen vifter til å gå slik som jeg ville. For ikke å snakke om hvor gale VROC situasjonen er på det kortet. Fantastiske bios muligheter, men det skortet fælt på det grunnleggende, såpass at jeg skiftet tilbake igjen. Får vurdere det om intel snur om på flisa og jeg finner en helvetes god vifte kontroller med 20 inputs. Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 5. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2018 (endret) Testet apex vi x299 kortet, må si jeg er utrolig skuffet over at asus ikke har gjort noe som helst for å forbedre vifte kontroll på deres hovedkort på over 10 år. Altså klin umulig å stille inn noen vifter til å gå slik som jeg ville. For ikke å snakke om hvor gale VROC situasjonen er på det kortet. Fantastiske bios muligheter, men det skortet fælt på det grunnleggende, såpass at jeg skiftet tilbake igjen. Får vurdere det om intel snur om på flisa og jeg finner en helvetes god vifte kontroller med 20 inputs. Egen viftekontroller har jeg brukt i flere år, og ser heller ingen grunn for å stoppe med det. Vroc er vel ikkje asus sin feil, da det er like ille på alle plattformer Dog ikkje testet nyeste bios. Ytelsesmessig og overklokkingsmessig, så er Apex best. x299 taichi kortet mitt booter dog dobbelt så fort, uten at jeg har sjekket for mye hvorfor. Endret 5. januar 2018 av Nizzen Lenke til kommentar
**dp** Skrevet 5. januar 2018 Del Skrevet 5. januar 2018 Testet apex vi x299 kortet, må si jeg er utrolig skuffet over at asus ikke har gjort noe som helst for å forbedre vifte kontroll på deres hovedkort på over 10 år. Altså klin umulig å stille inn noen vifter til å gå slik som jeg ville. For ikke å snakke om hvor gale VROC situasjonen er på det kortet. Fantastiske bios muligheter, men det skortet fælt på det grunnleggende, såpass at jeg skiftet tilbake igjen. Får vurdere det om intel snur om på flisa og jeg finner en helvetes god vifte kontroller med 20 inputs. ASRock har PWM kontroll på alle viftene sine med justeringer fra 0-100%. Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 5. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2018 (endret) Testet apex vi x299 kortet, må si jeg er utrolig skuffet over at asus ikke har gjort noe som helst for å forbedre vifte kontroll på deres hovedkort på over 10 år. Altså klin umulig å stille inn noen vifter til å gå slik som jeg ville. For ikke å snakke om hvor gale VROC situasjonen er på det kortet. Fantastiske bios muligheter, men det skortet fælt på det grunnleggende, såpass at jeg skiftet tilbake igjen. Får vurdere det om intel snur om på flisa og jeg finner en helvetes god vifte kontroller med 20 inputs. ASRock har PWM kontroll på alle viftene sine med justeringer fra 0-100%. Asus har også PWM kontroll. På Apexkortet er det noen som heter FS (full speed) og disse kan ikkje stilles på. Dette er meningen, da disse er beregnet til å bare gå på max ved ln2 kjøling etc... Man vil ikkje styre med viftestyring da. Det er poenget med "FS fanheader" De andre kan stilles hastigheten på. Dog bruker jeg ikkje det på mere enn et par vifter. Endret 5. januar 2018 av Nizzen Lenke til kommentar
amiganostalgia Skrevet 5. januar 2018 Del Skrevet 5. januar 2018 (endret) På mitt xpower er det en betydelig forskjell på oppstart hastighet om det er veldig justerte vifte kurver, noe jeg har meldt fra om til msi support, men altså, det funker så fint å sette til at viftene er AV på x temp og på ved x temp, så har bare gjort det slik på alt og booter passe kjapt. Utrolig flott å kunne ha viftene helt av om temp er idle osv, og dette har jeg ikke sett i en vifte kontroller som er hardware styrt enda, men må jo finnes? Jeg kunne ikke stille noen vifter til lavere enn 60 prosent på asus kortet. Var ikke klar over det med FS slotsa, det er jo enda verre. Det burde jo la seg gjøre bare stille inn dette til 100 prosent i bios om en vil ha de på max istedet for bare max hastighet/hele tiden. Eller enda bedre, bare en bryter som slår alle vifter på 100% da til tross for vifte kurver i bios etc. Jeg skulle ha testet litt mer men brukte et godt døgn på fikse cpu blokken til det kortet for en lekkasje som var der. VROC situasjonen var uansett mye verre enn jeg trodde og måtte ha kjøpt noen nye oppstart disker etc. Ikke fulgte det med noen sånn nøkkel heller. edit: Altså det er helt utrolig, jeg kan nesten ikke forstå at kortet er laget slik. Det må jo være flere millioner som holder på med ln2 kjøling åpenbart. Endret 5. januar 2018 av amiganostalgia Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 5. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2018 På mitt xpower er det en betydelig forskjell på oppstart hastighet om det er veldig justerte vifte kurver, noe jeg har meldt fra om til msi support, men altså, det funker så fint å sette til at viftene er AV på x temp og på ved x temp, så har bare gjort det slik på alt og booter passe kjapt. Utrolig flott å kunne ha viftene helt av om temp er idle osv, og dette har jeg ikke sett i en vifte kontroller som er hardware styrt enda, men må jo finnes? Jeg kunne ikke stille noen vifter til lavere enn 60 prosent på asus kortet. Var ikke klar over det med FS slotsa, det er jo enda verre. Det burde jo la seg gjøre bare stille inn dette til 100 prosent i bios om en vil ha de på max istedet for bare max hastighet/hele tiden. Eller enda bedre, bare en bryter som slår alle vifter på 100% da til tross for vifte kurver i bios etc. Jeg skulle ha testet litt mer men brukte et godt døgn på fikse cpu blokken til det kortet for en lekkasje som var der. VROC situasjonen var uansett mye verre enn jeg trodde og måtte ha kjøpt noen nye oppstart disker etc. Ikke fulgte det med noen sånn nøkkel heller. Hva skulle du kjøre med vroc? Lenke til kommentar
amiganostalgia Skrevet 5. januar 2018 Del Skrevet 5. januar 2018 (endret) Nei jeg trodde ikke jeg var NØDT til å bruke det, jeg fikk ikke brukt samsung m.2'ne som jeg har allerede raidet. edit: ikke er vroc særlig imponerende kjapt heller utifra div. kommentarer jeg har kommet fram til via google. Endret 5. januar 2018 av amiganostalgia Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 5. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2018 Nei jeg trodde ikke jeg var NØDT til å bruke det, jeg fikk ikke brukt samsung m.2'ne som jeg har allerede raidet. edit: ikke er vroc særlig imponerende kjapt heller utifra div. kommentarer jeg har kommet fram til via google. Forige bios var iallefall litt bøgga på vroc, så man fikk vesentlig lavere hastighet på 4k filer VS single ssd. Bios 1004 har faktisk noe vroc oppdatering, men ikkje testet dette enda. Uansett så gir ikkje m.2 ssd i raid noe mening annet enn å få ett stort volum. Sekvensielle hastigheten merker man lite til, selv om jeg hadde 2x 1TB sm961 nvme i raid-0 en stund. 7,5GB/s i lesehastighet Lenke til kommentar
amiganostalgia Skrevet 5. januar 2018 Del Skrevet 5. januar 2018 Så hvis jeg ikke kjører m.2 samsung diska i raid så skal de fungere på de der raiser dimm korta? Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 5. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2018 Så hvis jeg ikke kjører m.2 samsung diska i raid så skal de fungere på de der raiser dimm korta? Det har jeg ikkje testa enda, men i teorien burde det funke. Jeg kjørte software raid, da jeg ikkje trengte å ha den bootbar på x99 maskinen. Lenke til kommentar
Mumriken Skrevet 5. januar 2018 Del Skrevet 5. januar 2018 Testet apex vi x299 kortet, må si jeg er utrolig skuffet over at asus ikke har gjort noe som helst for å forbedre vifte kontroll på deres hovedkort på over 10 år. Altså klin umulig å stille inn noen vifter til å gå slik som jeg ville. For ikke å snakke om hvor gale VROC situasjonen er på det kortet. Fantastiske bios muligheter, men det skortet fælt på det grunnleggende, såpass at jeg skiftet tilbake igjen. Får vurdere det om intel snur om på flisa og jeg finner en helvetes god vifte kontroller med 20 inputs. Har du pwm vifter? Gikk over til en pwm splitter på x299. Funker veldig bra da du slipper å kødde med kurver på de forskjellige utgangene. Du kan sette en splitter på cpu fan samt en på cpu aux og kun forholde deg til ei kurve. Lenke til kommentar
amiganostalgia Skrevet 5. januar 2018 Del Skrevet 5. januar 2018 Skulle ha testet med en m.2 jeg ikke bruker men prioriterte sette ting i orden igjen til helgen. Får gjøre et nytt forsøk når jeg får nye minnekjølere fra ek, så jeg får da plass til de raiser korta på begge sidene. Kan jeg evt lage 1 raid fra begge de to med da 4 disker? Eller blir det en flaskehals å i det hele tatt lage det, da det bruker både cpu på ene siden chipset på andre. skulle uansett ønske kortet og hadde noen normale m.2 slotter. Lenke til kommentar
amiganostalgia Skrevet 5. januar 2018 Del Skrevet 5. januar 2018 Testet apex vi x299 kortet, må si jeg er utrolig skuffet over at asus ikke har gjort noe som helst for å forbedre vifte kontroll på deres hovedkort på over 10 år. Altså klin umulig å stille inn noen vifter til å gå slik som jeg ville. For ikke å snakke om hvor gale VROC situasjonen er på det kortet. Fantastiske bios muligheter, men det skortet fælt på det grunnleggende, såpass at jeg skiftet tilbake igjen. Får vurdere det om intel snur om på flisa og jeg finner en helvetes god vifte kontroller med 20 inputs. Har du pwm vifter? Gikk over til en pwm splitter på x299. Funker veldig bra da du slipper å kødde med kurver på de forskjellige utgangene. Du kan sette en splitter på cpu fan samt en på cpu aux og kun forholde deg til ei kurve. Jeg bruker vanlige grid hubber med enkle 3pins vifter. Disse går fint å regulere på msi kortet. Vurderte pwm splittere men på tidspunktet kjøpte jeg det som jeg var vant til å bruke, men om jeg kunne ha regulert alle viftene som går over radiatorene til 1 inntak på et hovedkort, ville det ha vært ideelt. Apex kortet hadde jo ikke så mangen inntak at det gjorde noe, når en trekker fra Full Speed porta som nizzen nevner. Lenke til kommentar
Mumriken Skrevet 5. januar 2018 Del Skrevet 5. januar 2018 Testet apex vi x299 kortet, må si jeg er utrolig skuffet over at asus ikke har gjort noe som helst for å forbedre vifte kontroll på deres hovedkort på over 10 år. Altså klin umulig å stille inn noen vifter til å gå slik som jeg ville. For ikke å snakke om hvor gale VROC situasjonen er på det kortet. Fantastiske bios muligheter, men det skortet fælt på det grunnleggende, såpass at jeg skiftet tilbake igjen. Får vurdere det om intel snur om på flisa og jeg finner en helvetes god vifte kontroller med 20 inputs. Har du pwm vifter? Gikk over til en pwm splitter på x299. Funker veldig bra da du slipper å kødde med kurver på de forskjellige utgangene. Du kan sette en splitter på cpu fan samt en på cpu aux og kun forholde deg til ei kurve. Jeg bruker vanlige grid hubber med enkle 3pins vifter. Disse går fint å regulere på msi kortet. Vurderte pwm splittere men på tidspunktet kjøpte jeg det som jeg var vant til å bruke, men om jeg kunne ha regulert alle viftene som går over radiatorene til 1 inntak på et hovedkort, ville det ha vært ideelt. Apex kortet hadde jo ikke så mangen inntak at det gjorde noe, når en trekker fra Full Speed porta som nizzen nevner. Skjønner. Skiftet ut mine 3pin gentle typhoon for jeg klarte ikke å stille dem lavt nok på asus sine vifte utganger. Btw så har 1004 bios har noen vifte forbedinger. Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 5. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2018 Skulle ha testet med en m.2 jeg ikke bruker men prioriterte sette ting i orden igjen til helgen. Får gjøre et nytt forsøk når jeg får nye minnekjølere fra ek, så jeg får da plass til de raiser korta på begge sidene. Kan jeg evt lage 1 raid fra begge de to med da 4 disker? Eller blir det en flaskehals å i det hele tatt lage det, da det bruker både cpu på ene siden chipset på andre. skulle uansett ønske kortet og hadde noen normale m.2 slotter. Ikkje sikker på hva du egentlig vil, men hvorfor skal du ha 4 m.2 ssder i raid? Bedre å kjøpt store m.2 ssder da. Eller hva har du egentlig? Lenke til kommentar
amiganostalgia Skrevet 5. januar 2018 Del Skrevet 5. januar 2018 Skulle ha testet med en m.2 jeg ikke bruker men prioriterte sette ting i orden igjen til helgen. Får gjøre et nytt forsøk når jeg får nye minnekjølere fra ek, så jeg får da plass til de raiser korta på begge sidene. Kan jeg evt lage 1 raid fra begge de to med da 4 disker? Eller blir det en flaskehals å i det hele tatt lage det, da det bruker både cpu på ene siden chipset på andre. skulle uansett ønske kortet og hadde noen normale m.2 slotter. Ikkje sikker på hva du egentlig vil, men hvorfor skal du ha 4 m.2 ssder i raid? Bedre å kjøpt store m.2 ssder da. Eller hva har du egentlig? Lurte bare på om det var en begrensing der, det var ikke tiltenkt å faktisk gjøre det. Testet apex vi x299 kortet, må si jeg er utrolig skuffet over at asus ikke har gjort noe som helst for å forbedre vifte kontroll på deres hovedkort på over 10 år. Altså klin umulig å stille inn noen vifter til å gå slik som jeg ville. For ikke å snakke om hvor gale VROC situasjonen er på det kortet. Fantastiske bios muligheter, men det skortet fælt på det grunnleggende, såpass at jeg skiftet tilbake igjen. Får vurdere det om intel snur om på flisa og jeg finner en helvetes god vifte kontroller med 20 inputs. Har du pwm vifter? Gikk over til en pwm splitter på x299. Funker veldig bra da du slipper å kødde med kurver på de forskjellige utgangene. Du kan sette en splitter på cpu fan samt en på cpu aux og kun forholde deg til ei kurve. Jeg bruker vanlige grid hubber med enkle 3pins vifter. Disse går fint å regulere på msi kortet. Vurderte pwm splittere men på tidspunktet kjøpte jeg det som jeg var vant til å bruke, men om jeg kunne ha regulert alle viftene som går over radiatorene til 1 inntak på et hovedkort, ville det ha vært ideelt. Apex kortet hadde jo ikke så mangen inntak at det gjorde noe, når en trekker fra Full Speed porta som nizzen nevner. Skjønner. Skiftet ut mine 3pin gentle typhoon for jeg klarte ikke å stille dem lavt nok på asus sine vifte utganger. Btw så har 1004 bios har noen vifte forbedinger. Jeg oppdaterte biosen på asus kortet uten at jeg synes det var spesielt forbedret. Altså de har ikke forandret noe spess der på 10 år. Det er regelrett stryk. Så vifte kontroller er must. Vanligvis har jeg hatt pc'er i et annet rom, så vifte støy er ikke noe jeg er vant til å ha, på mange år nå. Jeg så litt etter en kontroller for tid tilbake da jeg tenkte dette kunne bli en situasjon, men jeg fant ikke da noe som kunne ha vifter i en av modus ved x temp osv. Så hva løsningen blir vet jeg ikke helt enda. 1 Lenke til kommentar
andrvas Skrevet 11. januar 2018 Del Skrevet 11. januar 2018 Var sånn passe uheldig etter delidding av min 7820x, når jeg satte den inn i hovedkortet klarte jeg å bøye en av pinnene i CPU-socketen. Resultatet ble ødelagt prosessor og hovedkort! Så nå har jeg bestilt ferdig deliddet 7820x fra Digital Impuls, og nytt hovedkort fra Netonnet (Asus TUF Mk II), tar ingen sjanser denne gangen. Jævlig surt, men får kostnadsføre tapet på erfaringskontoen! Lenke til kommentar
C64C Skrevet 11. januar 2018 Del Skrevet 11. januar 2018 Var sånn passe uheldig etter delidding av min 7820x, når jeg satte den inn i hovedkortet klarte jeg å bøye en av pinnene i CPU-socketen. Resultatet ble ødelagt prosessor og hovedkort! Så nå har jeg bestilt ferdig deliddet 7820x fra Digital Impuls, og nytt hovedkort fra Netonnet (Asus TUF Mk II), tar ingen sjanser denne gangen. Jævlig surt, men får kostnadsføre tapet på erfaringskontoen! Den var lei. Har opplevd én ødelagt sokkel i min tid selv. Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 11. januar 2018 Del Skrevet 11. januar 2018 (endret) Sette i CPU i 2011-3 frembringer litt småsvette også Settet selv inn slik med kirurgisk presisjon Endret 11. januar 2018 av Simkin Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå