Simkin Skrevet 6. september 2017 Del Skrevet 6. september 2017 (endret) Mest krevende jeg bruker maskina til er spilling og folding, men oppgraderinga er mest fordi jeg har lyst på det, og ikke noe jeg trenger. Slik det står nå blir valget mellom 8700K og 7940X. Mhz vs cores. Hadde jeg hatt en custom loop og fått min 5960X stabil på 4.6 Ghz, så hadde jeg nok ikke oppgradert i år jeg heller. Du kjører din 5960X på 4.0/4.2? Endret 6. september 2017 av Simkin Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 6. september 2017 Del Skrevet 6. september 2017 Mest krevende jeg bruker maskina til er spilling og folding, men oppgraderinga er mest fordi jeg har lyst på det, og ikke noe jeg trenger. Slik det står nå blir valget mellom 8700K og 7940X. Mhz vs cores. Hadde jeg hatt en custom loop og fått min 5960X stabil på 4.6 Ghz, så hadde jeg nok ikke oppgradert i år jeg heller. Du kjører din 5960X på 4.0/4.2? 4.2 Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 6. september 2017 Del Skrevet 6. september 2017 Du kan vel sikkert skvise litt til ut av den, kan du ikke? Jeg har 6900K, og kommer nok ikke til å oppgradere nå, om det hjelper saken din litt i det heletatt Lenke til kommentar
Naits_89 Skrevet 6. september 2017 Del Skrevet 6. september 2017 Hvor lenge tror dere det går før hedt x299 plattformen blir erstattet igjen?x99 kom vell i q3 2014?så 3 år kanskje? Lenke til kommentar
Christian Thork Skrevet 6. september 2017 Del Skrevet 6. september 2017 2-3 år ja. Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 6. september 2017 Del Skrevet 6. september 2017 (endret) Du kan vel sikkert skvise litt til ut av den, kan du ikke? Jeg har 6900K, og kommer nok ikke til å oppgradere nå, om det hjelper saken din litt i det heletatt 4200 er max med Noctua D15 hvis jeg skal holde temps under kontroll. Kraken X62 gav meg 4300 Mhz, men over det krevde såpass med volt at selv en AIO ikke klarer det. Jeg monterte Kraken i toppen av mitt Corsair 780T kabinett, som gjør at den bruker den varme lufta i kassa - noe som gir høyere vann temp. Kan montere den i front også for lavere temps, men da blåser jeg den varme lufta inn i kassa som gjør skjermkortet varmere... Du har custom loop, så du har MYE mer å gå på. Ikke at jeg tviler på Nizzen sin test av Kraken X62, men jeg er usikker om jeg vil få liknende temps med den i mitt kabinett (på en 7900X). 7940X blir vel enda varmere (eller ikke - større diesize = bedre overførings evne til IHS og deretter kjøler?). Endret 6. september 2017 av Betroz Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 6. september 2017 Del Skrevet 6. september 2017 Absolutt, hadde bare trodd en AIO greie litt mer enn 4.2. Men sånnsett, 5960X er ikke noen sinke enda, den har da fortsatt ben å gå på Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 6. september 2017 Del Skrevet 6. september 2017 (endret) Jeg har 75c som det høyeste på en av kjernene på min [email protected]/1.27v under stresstest. Viftene kjører da på 1800rpm, custom vifteprofil i Corsair Link med H110i GT. Da har jeg enda 1000rpm å gå på, men da er det selfølgelig veldig mye støy. Er overasket over at 5960X ikke er noe særlig varmere enn 5930K, den hadde noe rundt 70c på 4.5Ghz /1.32v. I BF4 så ligger 5960X på akkurat samme temp som min 5930K gjorde, rundt 50c og viftene kjører på rundt 900-1000rpm. Bruker forøvrig Thermal Grizzly Kryonaut kjølepasta. Endret 6. september 2017 av Simkin Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 6. september 2017 Del Skrevet 6. september 2017 Absolutt, hadde bare trodd en AIO greie litt mer enn 4.2. Men sånnsett 4.2 er med Noctua'n - 4.3 med AIO. Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 6. september 2017 Del Skrevet 6. september 2017 Jeg har 75c som det høyeste på en av kjernene på min [email protected]/1.27v under stresstest. Viftene kjører da på 1800rpm, custom vifteprofil i Corsair Link med H100i GT. 1800 rpm ja, det gir jo bedre ytelse, men er altfor støyende for min smak. Grensa mi for 120/140 mm vifter er 1200 rpm. Lenke til kommentar
funkweb Skrevet 6. september 2017 Del Skrevet 6. september 2017 1800 rpm ja, det gir jo bedre ytelse, men er altfor støyende for min smak. Grensa mi for 120/140 mm vifter er 1200 rpm. Hva syns du om f.eks: EK-Vardar EVO (1150 RPM) ? Tenker og anskaffe disse til mine radiator. Lenke til kommentar
Mumriken Skrevet 7. september 2017 Del Skrevet 7. september 2017 (endret) 1800 rpm ja, det gir jo bedre ytelse, men er altfor støyende for min smak. Grensa mi for 120/140 mm vifter er 1200 rpm. Hva syns du om f.eks: EK-Vardar EVO (1150 RPM) ? Tenker og anskaffe disse til mine radiator. usikker på evo, men heiv ut mine vardar(idag faktisk) pga en veldig ubehaglig motordur når de går på lav rpm. EDIT: Nidec GT fås nå som PWM hos techbay Endret 7. september 2017 av Mumriken Lenke til kommentar
funkweb Skrevet 7. september 2017 Del Skrevet 7. september 2017 (endret) 1800 rpm ja, det gir jo bedre ytelse, men er altfor støyende for min smak. Grensa mi for 120/140 mm vifter er 1200 rpm. Hva syns du om f.eks: EK-Vardar EVO (1150 RPM) ? Tenker og anskaffe disse til mine radiator. usikker på evo, men heiv ut mine vardar(idag faktisk) pga en veldig ubehaglig motordur når de går på lav rpm. EDIT: Nidec GT fås nå som PWM hos techbay Hm det er jo sprøtt, Vardar skal visnok være bra. Har så vidt lest om Nidec. Eneste jeg finner som er verd en titt var hos: Twenty four 120mm case fan tested Vet du om andre gode sider som tester vifter? Nidec hos techbay koster 195,- kroner, mulig en mule stivt pris.? Endret 7. september 2017 av funkweb Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 7. september 2017 Forfatter Del Skrevet 7. september 2017 1800 rpm ja, det gir jo bedre ytelse, men er altfor støyende for min smak. Grensa mi for 120/140 mm vifter er 1200 rpm.Hva syns du om f.eks: EK-Vardar EVO (1150 RPM) ?Tenker og anskaffe disse til mine radiator. usikker på evo, men heiv ut mine vardar(idag faktisk) pga en veldig ubehaglig motordur når de går på lav rpm.EDIT: Nidec GT fås nå som PWM hos techbay Hm det er jo sprøtt, Vardar skal visnok være bra.Har så vidt lest om Nidec. Eneste jeg finner som er verd en titt var hos: Twenty four 120mm case fan tested Vet du om andre gode sider som tester vifter? Nidec hos techbay koster 195,- kroner, mulig en mule stivt pris.? Ofte er det "grillen" forran vifta som er problemet. Faktisk i 90% av tilfellene. Min påstand. Lenke til kommentar
funkweb Skrevet 7. september 2017 Del Skrevet 7. september 2017 1800 rpm ja, det gir jo bedre ytelse, men er altfor støyende for min smak. Grensa mi for 120/140 mm vifter er 1200 rpm.Hva syns du om f.eks: EK-Vardar EVO (1150 RPM) ?Tenker og anskaffe disse til mine radiator. usikker på evo, men heiv ut mine vardar(idag faktisk) pga en veldig ubehaglig motordur når de går på lav rpm.EDIT: Nidec GT fås nå som PWM hos techbay Hm det er jo sprøtt, Vardar skal visnok være bra.Har så vidt lest om Nidec. Eneste jeg finner som er verd en titt var hos: Twenty four 120mm case fan tested Vet du om andre gode sider som tester vifter? Nidec hos techbay koster 195,- kroner, mulig en mule stivt pris.? Ofte er det "grillen" forran vifta som er problemet. Faktisk i 90% av tilfellene. Min påstand. Uhm, nå er jeg usikker på hva du mente. Mente du f.eks: Viftegrill ? Isåfall er jeg ikke så fan av slike ting. Lenke til kommentar
Christian Thork Skrevet 7. september 2017 Del Skrevet 7. september 2017 Nei, han tenker på det som er intrigert i kabinettet, altså viftegrillen der. Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 7. september 2017 Del Skrevet 7. september 2017 (endret) Det er som Nizzen sier om vifter. Vifter skal helst ikke ha noe tett foran eller bak seg som begrenser/hindrer luftmolekylene å flyte fritt. Det har også mye å si for om vifta er optimalisert for statisk trykk eller bare luftflyt (static pressure vs airflow type vifter). Jeg testet dette i fronten på mitt Corsair 780T kabinett som har et støvfilter foran viftene. Med 2 stk Phanteks PH-F140SP 140 mm der som er optimalisert for static pressure, så lager de mer støy ved samme RPM som 2 stk Corsair Air AF140 Quiet 140mm vifter gjør. Phanteks viftene flytter nok mer luft gjennom støvfilteret, og kjøler ned harddisker og slikt bedre, men bråker som sagt mer (mer turbulens?). Endret 7. september 2017 av Betroz Lenke til kommentar
funkweb Skrevet 7. september 2017 Del Skrevet 7. september 2017 Skjønner.. ble usikker på valg av statisk trykk vifter.. eneste jeg så for meg så langt var EK Vardar EVO ... men Nidec GT er også et interessant valg. Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 7. september 2017 Del Skrevet 7. september 2017 (endret) Skjønner.. ble usikker på valg av statisk trykk vifter.. eneste jeg så for meg så langt var EK Vardar EVO ... men Nidec GT er også et interessant valg. Er vel denne du mener, og ja den er nok litt bedre enn EK Vardar. Samme som orginale Gentle Typhoon, og de er klassiske Endret 7. september 2017 av Betroz Lenke til kommentar
funkweb Skrevet 7. september 2017 Del Skrevet 7. september 2017 Skjønner.. ble usikker på valg av statisk trykk vifter.. eneste jeg så for meg så langt var EK Vardar EVO ... men Nidec GT er også et interessant valg. Er vel denne du mener, og ja den er nok litt bedre enn EK Vardar. Samme som orginale Gentle Typhoon, og de er klassiske Stemmer, selv har jeg aldri hørt om dette merket. 195 kroner er vel litt stivt pris? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå