bshagen Skrevet 8. august 2017 Del Skrevet 8. august 2017 (endret) EDIT: Det er derfor Nizzen spør om hvem det er som spiller Prime95 til vanlig, for hva er egentlig den testen godt for? Prime95 var vel mer ment for bruke CPU til å finne primtall, så fant dem vel ut at den også stresser CPU max. Før Haswell og AVX ble en greie, så brukte de fleste Prime95 som stabilitetstest for CPU. For meg funka den knall i mange, mange år. Asus Realbench bruker vanlige programmer (samtidig) for å teste stabilitet - og dermed reflekterer den real life (utenom spill da). Realbench er da ingen syntetisk stresstest. Jeg skjønner virkelig ikke problemet med å bare sette den i gang før man skal på jobb eller sove om natta i 8 timer... Eller i det minste en 2 timers test. Folk får gjøre som de vil, men den har funka veldig bra for meg iallefall. Ja, Prime95 er/var konge til å finne maxtemp, og for å finne potensialet i klokken din, men den forteller jo ikke hvor stabilt systemet ditt er? Realbench bruker Gimp (bilderedigering), Handbrake (videokomprimering) og LuxMark (OpenCL) og en "multitasking". Jeg tør påstå at dette er rimelig tynne greier om man definere stabiliteten i et system, men jeg skal ikke motsi deg på at du har hatt gode resultater med denne benchen. Jeg er klar over at akkurat dette programmet har blitt en slags kjepphest for mange, men jeg er bastant på at dette ikke er den ultimate måten å teste et system på. Nei - test for det du skal bruke det for, det er den eneste måten du kan se om CPU er stabil for ditt bruk. Vi har kranglet mye om dette før, Betroz - vi kommer nok ikke til å bli enige i akkurat det her tror jeg. Kanskje skulle vi opprettet en egen tråd for sånt? Endret 8. august 2017 av bshagen Lenke til kommentar
magnusavr Skrevet 8. august 2017 Del Skrevet 8. august 2017 (endret) Ser realbench stabil ut på 1.15v på 4500. Det med 32GB test. Ser ut til at 4600 krever 1.2 for realbench stabilitet, men bare 1.15 for prime 26.6 (den uten avx). Går nok for 4500 på 1.15 jeg da Endret 8. august 2017 av magnusavr Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 8. august 2017 Del Skrevet 8. august 2017 (endret) Ja, Prime95 er/var konge til å finne maxtemp, og for å finne potensialet i klokken din, men den forteller jo ikke hvor stabilt systemet ditt er? Prime95 kan brukes for å finne ut om CPU regner feil ved at man huker av for dette : Tenker vi sier stopp her om akkurat dette Endret 8. august 2017 av Betroz Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 8. august 2017 Del Skrevet 8. august 2017 magnusavr : På 4500, 1.15v hva får du av load temps med Realbench? Har du Kraken X62 i Silent mode da? Lenke til kommentar
magnusavr Skrevet 8. august 2017 Del Skrevet 8. august 2017 Hvordan går jeg frem på MSI hvis jeg skal sette den til å bruke offset volt i stedet for låst til 1.15 (slik at den bruker 1.15 til topp. Hva setter jeg da? Noen som har ett bilde eller liten bruksanvisning? Lenke til kommentar
magnusavr Skrevet 8. august 2017 Del Skrevet 8. august 2017 (endret) magnusavr : På 4500, 1.15v hva får du av load temps med Realbench? Har du Kraken X62 i Silent mode da? 4500 1.15v Fikk maks load temp på 78C i følge asus realbench. Ja det med kraken x62 på silent. Dette er vel ikke så ille med tanke på at avx er i bruk? Maximum values fra HWiNFO64: Varmeste kjerne viste 78C CPU Package 81C MSI X299 75C På max Hva som er rett vet jeg ikke. Endret 8. august 2017 av magnusavr Lenke til kommentar
Christian Thork Skrevet 8. august 2017 Del Skrevet 8. august 2017 (endret) Bruker Realbench AVX? Hvor finner du tempen til VRMs? Endret 8. august 2017 av Snusmumr1kk1 Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 8. august 2017 Forfatter Del Skrevet 8. august 2017 (endret) Bruker Realbench AVX? Hvor finner du tempen til VRMs? Bruker du nyeste aida 64 beta? https://www.aida64.com/downloads/YjBjODkzMTE= Aug 01, 2017 Bare å kopiere over nyeste beta filer i aida64 mappa. Endret 8. august 2017 av Nizzen Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 8. august 2017 Del Skrevet 8. august 2017 (endret) Hmmm trodde ikke Realbench bruker AVX menne...kanskje nyeste versonen gjør det. Dessuten er det AVX 512 man må klokke ned core Mhz for, som Prime95 29.2 bruker. Når den stresser med det kan en overklokket 7900X fort trekke over 400W Endret 8. august 2017 av Betroz Lenke til kommentar
magnusavr Skrevet 8. august 2017 Del Skrevet 8. august 2017 RealBench 2.54 i stress test kjører handbrake! Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 8. august 2017 Del Skrevet 8. august 2017 RealBench 2.54 i stress test kjører handbrake! Ja, men bruker den AVX...du får nesten google det. Lenke til kommentar
magnusavr Skrevet 8. august 2017 Del Skrevet 8. august 2017 I følge denne tråden gjør den det: https://rog.asus.com/forum/showthread.php?90387-6850K-not-stable-on-RealBench-Any-stability-tips Ser også ut som den ignorerer avx offset settings i bios. Men med 1.15v er den stabil selv med avx. Men burde vel kanskje gjøre det om til offsett volt så den ikke er låst til 1.15 konstant. Noen som har gjort det i msi biosen? Lenke til kommentar
Christian Thork Skrevet 8. august 2017 Del Skrevet 8. august 2017 Ja, bruker nyeste beta. Men VRMs ifølge den går aldri oger 50'C selv på 4800.. Og dette "billig" kortet (iflg OCN) skal såvidt takle en 7900X stock, ei en 7800X overklokket.. Tror heller at det er enten noens måte å forsvare dyre HK på, og/eller overdriver "VRM skandalen". Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 9. august 2017 Forfatter Del Skrevet 9. august 2017 Lage og modifisere xmp profiler på minnebrikker: http://www.overclock.net/t/508751/thaiphoon-burner-super-blaster-latest-news/20 1 Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 9. august 2017 Del Skrevet 9. august 2017 Tror heller at det er enten noens måte å forsvare dyre HK på, og/eller overdriver "VRM skandalen". Joa, men det skader heller ikke at hovedkortet har god kjøling over VRM heller... Dessuten har du testet å ikke ha den vifta di over der da? Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 9. august 2017 Forfatter Del Skrevet 9. august 2017 Nå er Asus Rampage vi og Apex x299 offisielt lansert, så da skal de være rett rundt hjørnet Apex, here we go ? Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 9. august 2017 Del Skrevet 9. august 2017 Mangler bare monoblokk fra EK da Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 9. august 2017 Forfatter Del Skrevet 9. august 2017 Mangler bare monoblokk fra EK da Hadde monoblokk på det ene rve x99. Bra temp, men håpløst å bytte cpu. Best å kjøpe toppmodellen først som sist med monoblock Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 9. august 2017 Del Skrevet 9. august 2017 Har monoblokk nå selv fra Bitspower. Gruer meg bittelitt til å plukke den fra hverandre ja Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå