Redaksjonen. Skrevet 17. juni 2017 Del Skrevet 17. juni 2017 Dersom en ny svensk elbilstudie stemmer.En e-Golf kan måtte kjøre 2,3 år før den har spart inn utslippene fra batteriproduksjonen Lenke til kommentar
Populært innlegg Greddi Skrevet 17. juni 2017 Populært innlegg Del Skrevet 17. juni 2017 Hva er CO2-utslippet på en EL-maskin kontra en vanlig forbrenningsmotor? Og drivverket for å drive disse bilene? Har det blitt gjort noe forskning i dette området? Jeg ser for meg at en forbrenningsmotor er mer komplisert, har flere deler, og dermed flere underleverandører til å levere disse delene, og dermed øke transportbehovet, som igjen gir mer utslipp. 16 Lenke til kommentar
Maximus Sjøtner Skrevet 17. juni 2017 Del Skrevet 17. juni 2017 Virker ikke som man har motregnet co2 avtrykket som ligger i produksjonen av en tilsvarende forbrenningsmotor? Antar at det vil utligne regnestykket en del? (I så fall må man også motregne produksjonen av elektromotorene på hjulene også) 9 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-aheeSuTd Skrevet 17. juni 2017 Del Skrevet 17. juni 2017 Dette minner meg om togmotstandere som regner CO2-utslipp fra anleggsfasen for jernbanen. Mye betong til tunneler og broer gir store CO2-ustlipp. Tog kan umulig være kllimavennlig. Eller? Men alternativet firefelts motorvei skaper minst like store CO2-slipp til fremme av økt bruk av forbrenningsmotoren samtidig som arealbehovet er dobbelt så stort for firefelt sammenlignet med dobbeltspor. Lenke til kommentar
Mr Burns Skrevet 17. juni 2017 Del Skrevet 17. juni 2017 Jøss, der var jammen kort tid. 7 Lenke til kommentar
Xaphoon Skrevet 17. juni 2017 Del Skrevet 17. juni 2017 (endret) "Kritikken har blant annet gått på at rapporten ikke gir et fullstendig bilde av alle produskjonsledd knyttet til elbiler og biler med forbrenningsmotor. Til Ingeniøren sier en av forfatterne bak rapporten, Mats-Ola Larsson, at rapporten heller ikke er ment som dette, og at det heller ikke var en del av oppgaven" I så fall er jo rapporten fullstendig meningsløs... Edit! Noe av poenget bør jo være at fossilt er engangsbruk av energi forbundet med store og skadelige utslipp. At alt fokuseres på CO2 blir også feil, de giftige utslippene olje forårsaker må også med i regnestykket. Kjøretøy av alle slag som drives elektrisk ER det mulig å få utslippene ned mot null. Hvis alle deler av produksjonen blir elektrifisert, blir utslippene etter hvert fjernet. Motsatsen som drives av olje kommer fortsatt til å ha utslipp, uansett hvilke metoder som brukes. Fossilt er fortid, ren elektrisitet er fremtiden. At verden bruker 16 milliarder liter olje hver dag er hverken bærekraftig eller spesielt sunt... Endret 17. juni 2017 av Xaphoon 9 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 17. juni 2017 Del Skrevet 17. juni 2017 "Kritikken har blant annet gått på at rapporten ikke gir et fullstendig bilde av alle produskjonsledd knyttet til elbiler og biler med forbrenningsmotor. Til Ingeniøren sier en av forfatterne bak rapporten, Mats-Ola Larsson, at rapporten heller ikke er ment som dette, og at det heller ikke var en del av oppgaven" I så fall er jo rapporten fullstendig meningsløs... Edit! Noe av poenget bør jo være at fossilt er engangsbruk av energi forbundet med store og skadelige utslipp. At alt fokuseres på CO2 blir også feil, de giftige utslippene olje forårsaker må også med i regnestykket. Kjøretøy av alle slag som drives elektrisk ER det mulig å få utslippene ned mot null. Hvis alle deler av produksjonen blir elektrifisert, blir utslippene etter hvert fjernet. Motsatsen som drives av olje kommer fortsatt til å ha utslipp, uansett hvilke metoder som brukes. Fossilt er fortid, ren elektrisitet er fremtiden. At verden bruker 16 milliarder liter olje hver dag er hverken bærekraftig eller spesielt sunt... Storproduksjon smelteverk drives elektrisk, støpeformer drives elektrisk, dreiebenker drives elektrisk, samlebånd drives elektrisk, etc., så ikke mye miljøgevinst og hente der. Utslippene kommer fra elektrisitetsverk som forbrenner fossilt, kjemikaler som forurenser, miljøfarlige avgasser relatert til produksjonen og transport fra eksterne leverandører samt transport av ferdig produkt, i grunn problemer som alle type produsenter har. Dette er grunnen for at Tesla har benyttet seg av store mengder solcellepaneler for og få ned forbruket av Amerikanske kullfyrte kraftverk, men fortsatt må bilene deres fraktes halve jorden rundt med skip og på lastebiler så de miljøfarlige utslippene kan aldri bli null. Faren er nok alle bilprodusentene som nå hiver seg på elbil-bølgen uten og tenke på miljøkonsekvensene ved produksjon av disse og ruller ut elbiler i ene enden av produksjonhallene samtidig som det strømmer ut miljøfarlig avfall i andre enden av fabrikken. Kan jo også nevne at plast er et oljeprodukt som vil finnes i markedet i uoverskuelig fremtid. Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 17. juni 2017 Del Skrevet 17. juni 2017 (endret) Man kan forholde seg til tommelfinger regler. 80% av energiforbruket er ikke fornybare resurser sett i eit over 1000 års perspektiv. Pris på "ting" er tilnermet linert med CO2 utslepp, marginal bruk av energi (høgre pris) er 100% mineralolje forbruk siden all strøm blir brukt. Ved en høgre bruk av automasjon, god logistikk (samkjøyring av personer og område tildeling for gods) og utvikling av mer tjenesteytende produkter kan CO2 utslepp gå ned. Om det stemmer at vi slepp ut 50 mill tonn CO2 i Norge, blir det ca 10 000 kg pr hode. Dette tilsvarer 100 000 km i året med drivstoff for en småbil, så ja selve privatbilist kilometrene er en piss i havet. Endret 17. juni 2017 av Halvor Sølvberg- the MOV 1 Lenke til kommentar
Viggo Stenbekk Skrevet 17. juni 2017 Del Skrevet 17. juni 2017 Det er positivt at slike rapporter blir laget, men skal de gi noen mening burde det totale fossilbil regnskapet stå side ved side. Hva er det faktiske totale karbonavtrykket for å produsere 1 liter bensin/diesel? Da blir det mange hensyn å ta stilling til. Selv "småting" som at en tankbil for kryss og tvers transport skal både bygges og brukes, og at et helikopter til offshore trafikk skal bygges og brukes. 1 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 17. juni 2017 Del Skrevet 17. juni 2017 (endret) Det er positivt at slike rapporter blir laget, men skal de gi noen mening burde det totale fossilbil regnskapet stå side ved side. Hva er det faktiske totale karbonavtrykket for å produsere 1 liter bensin/diesel? Da blir det mange hensyn å ta stilling til. Selv "småting" som at en tankbil for kryss og tvers transport skal både bygges og brukes, og at et helikopter til offshore trafikk skal bygges og brukes. Og man burde ta med all prompen arbeidene slipper ut, bruker de bil med fossilt utslipp? og spiser de rødt kjøtt blir det store mengder metan og legge til i regnestykket. Endret 17. juni 2017 av Nautica Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 17. juni 2017 Del Skrevet 17. juni 2017 .. og moralen er: Lokk batterirpodusentene til Norge! 6 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 17. juni 2017 Del Skrevet 17. juni 2017 (endret) Tja det var da ikke så ille . Som mange påpeker er det ikke "gratis" å bygge fosilbiler heller. For ikke å snakke om oljeproduksjonen. Det viser bare viktigeten ved å gjøre tiltak i alle ledd. Kina er en av dem som virkelig har gått inn for å satse på miljøvennlig energiproduksjon , så da kan det det jo bare bli bedre. Endret 19. juni 2017 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 17. juni 2017 Del Skrevet 17. juni 2017 Litt pris, men det er en god del deler som ikke inngår i en elbil so krever produksjon og utvinning. Så totaltsett er nok tallet lavere. Men 2 år er jo ingenting, da har den en 17 år igjen å gjøre godt på 3 Lenke til kommentar
Populært innlegg Sturle S Skrevet 17. juni 2017 Populært innlegg Del Skrevet 17. juni 2017 Kor lenge må ein eksosbil køyre før han har spart inn CO2-utsleppa frå produksjon av motor, motorolje, girkasse og clutch? Nei, vent litt.. Det manglar noko i dette reknestykkjet. 12 Lenke til kommentar
Knut Botnmark Skrevet 17. juni 2017 Del Skrevet 17. juni 2017 Her er det no som ikke stemmer. I en studie fra USA heter det at en Tesla model S ler CO nøytale etter 18 mnd eller 30500 km når elkraften inneholder 56% kraft fra skitne kraftverk. De de har gjort er å ta hensyn til alle utslipp som blir gjort både for Elbil og Bensinbil. Bensinbilen som de har sammenlignet med bruker 0,42 liter pr. mil. Det jeg tror er at svenske har glemt å ta med CO2 utslipp ved utvinning av olje, raffinering olje til bensin, transport og bilens forbruke. Det er med i regnestykket fra USA. Dersom ikke de har gjort det så er tallen her totalt feil og bare en ny propaganda for oljeselskapene. 4 Lenke til kommentar
G Skrevet 17. juni 2017 Del Skrevet 17. juni 2017 (endret) Burde ikke fabrikker drive med mer CO2-fangst? Er jo til og med stasjonære produksjonsfasiliteter, så det burde jo gjøre konstruksjonen simplere enn om man skal fange denne CO2 fra eksosrør på en bil. Endret 17. juni 2017 av G Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 17. juni 2017 Del Skrevet 17. juni 2017 Burde ikke fabrikker drive med mer CO2-fangst? Er jo til og med stasjonære produksjonsfasiliteter, så det burde jo gjøre konstruksjonen simplere enn om man skal fange denne CO2 fra eksosrør på en bil. Regnestykket er basert på produksjon av batterier og forskerne sier selv at det er mange lokale uvissheter innbefattet med studiene. IVL Svenska miljöinstitutet har på uppdrag av Trafikverket och Energimyndigheten undersökt litiumjonbatteriers klimatpåverkan sett ur ett livscykelperspektiv. Det är batterier avsedda för elbilar som ingår i studien. De båda författarna Lisbeth Dahllöf och Mia Romare har gjort en metastudie, det vill säga gått igenom och sammanställt befintliga studier. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 17. juni 2017 Del Skrevet 17. juni 2017 (endret) ...Det jeg tror er at svenske har glemt å ta med CO2 utslipp ved utvinning av olje, raffinering olje til bensin, transport og bilens forbruke. Det er med i regnestykket fra USA. Dersom ikke de har gjort det så er tallen her totalt feil og bare en ny propaganda for oljeselskapene.Også el-biler "fyller på" energi og det er ikke CO2 fritt å bygge vannkraftverk, solkraftverk, gasskraftverk, atomkraftverk etc heller. Ei heller infrastruktur for transport av strøm lager seg selv. Så skal en ta hensyn til alt, må man regne med det hele. Hvilket blir uhyggelig komplisert. Siden det er få enkle svar er dette temaet så spekket med folk som påstår at de vet best. Det mest miljøvennlige er antageligvis å ikke benytte bil i det hele tatt. Endret 17. juni 2017 av Slettet-Pqy3rC Lenke til kommentar
eaven60 Skrevet 17. juni 2017 Del Skrevet 17. juni 2017 Her er en sammenligning basert på livssyklus (primært NTNU) konsistent med ivt sine resultater. Denne viser dog eGolf med 24kwh batteri, men elbil i samme størrelse gir normalt reduserte CO2 totalt (typisk 20-50% reduksjon, ikke 100% - kan derfor ikke kalles nullutslippsbiler). Mer fornybar i produksjon av batterier i fremtidien vil gjøre bildet enda bedre for elbiler. https://www.minervanett.no/hvor-klimavennlig-er-elbilene/ Lenke til kommentar
G Skrevet 17. juni 2017 Del Skrevet 17. juni 2017 Det er så mye prat om miljøvern. Mye av miljøvernet sitter på hvert individs mulighet, f.eks. kildesortering av søppel. Men det må tilrettelegges. Myndighetene må dessuten ta tak i den andre delen og regulere hvordan ting skal håndteres på enkle nok vis. At vi skal droppe bilen, blir jo idioti all den tid folk elsker denne transportmetoden. En kan jo bygge maglev-veier slik man ser i spillefilmen Minority Report med skuespilleren Tom Pus. Men det skal også være rimelig nok til at folk gidder å bruke det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå