Kjeven Skrevet 16. juni 2017 Del Skrevet 16. juni 2017 Skal bygge ny PC i løpet av sommeren, og tenker å skrape alt i den gamle med unntak av et par komponenter. Jeg har en Noctua NH-U12P CPU-kjøler kjøpt i 2008 sammen med resten av PC-en, som har vært i bruk siden med minimalt vedlikehold. Kan jeg bruke denne i den nye også, eller bør jeg kjøpe en ny? Kan sånne kjølere "gå ut på dato"? Skal selvfølgelig kjøpe ny kjølepasta, og apropos det, hvilke merker anbefales nå for tiden? Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 16. juni 2017 Del Skrevet 16. juni 2017 (endret) Nope så sant du har fungerende vifter eller riktig bracket bør det gå bra. Er vel kun vannkjøling som kan få skader\ødlagt plasrør som må byttes. Hvis du kaster dem i murgulv kan den vel gå i stykker eller i oppløsning men så sant den ikke har fysiske skader bør det gå bra. På nyere cpu ryzen 7 1700 bør alle kjølepaste fungere greit. Men ellers bør du styre unna det billigste. Vær forsiktig med active silver på amd cpu du kan lime fast cpuen til kjøleren slik du kan dra ut cpuen fra hovedkortet om du ikke er forsiktig hadde kun brukt det til intel cpu. Hvis du har planer om ryzen 9 eller i9 kan det være få alternativer til kjøling i verste fall finner du ikke bracket til de ennå. Endret 16. juni 2017 av LMH1 Lenke til kommentar
Kjeven Skrevet 16. juni 2017 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2017 Neida, den har vært solid forankret inne i PC-en siden jeg kjøpte den, mulig jeg byttet kjølepasta en gang for flere år siden. Skal sjekke ut brackets, den ble kjøpt til en Intel LGA775-prosessor, så kanskje den er utdatert. Kommer jo helt an på hvilket hovedkort jeg går for, der har jeg fremdeles ikke helt bestemt meg. Siden jeg først har deg her: Hvor ofte bør man egentlig bytte kjølepasta? Og du sier jeg ikke bør gå for det billigste, hva med denne: https://www.komplett.no/product/897153/datautstyr/pc-komponenter/vifterkjoelingvannkjoeling/kjoelepastalim/cooler-master-mastergel-pro-kjoelepasta# Er den godkjent? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå