Gå til innhold

Windows 10 Home.. deaktivere automatiske driver oppdateringer?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Jeg har hatt windows 10 siden sommeren 2015 og har aldri fått tvangs installert en driver fra windows update.

Om det svarer på spørsmålet ditt.

Jeg har også nvidia kort som kjører med driver xyz frem til jeg bestemmer å legge inn en annen selv.

Home (som var spørsmålet) eller Pro?

MS har strammet inn hva du kan stille på når det gjelder å "nekte" oppdateringer.

Det er ikke trivielt å få til på Home (annet enn å disable tjenesten helt).

På Pro er det mye mer å stille på, men altfor tungvint for de fleste (mener nå jeg ihverfall).

Men nå var det *driveroppdateringer* som var spørsmålet og der *tror* jeg det er valgfritt (sålenge det ikke er MS som har "ansvaret" for regelmessige oppdateringer).

Er det ikke en setting (default på) både i f.eks. Nvida og AMD "control panel"?

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Disable automatisk driver Installasjon er som det alltid har vært.

Jeg har Windows Update påslått men automatisk driver oppdateringer slått av i avansert hardware debice installasjon.

På samme vis

som i Windows versjoner fra XP til dagens.

http://m.winsupersite.com/windows-10/stop-automatic-driver-updates-windows-10

Edit:

Ser nå at man har dårlige muligheter med Home :(. De utvidede valgene er ikke tilstede i Windows 10 Home.

Bruker bare Pro her, men sjekket med en Laptop med Win 10 Home inkl creators upgrade og det er ikke mulig.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg har Windows Update påslått men automatisk driver oppdateringer slått av i avansert hardware debice installasjon.

På samme vis

som i Windows versjoner fra XP til dagens.

http://m.winsupersite.com/windows-10/stop-automatic-driver-updates-windows-10

Edit:

Ser nå at man har dårlige muligheter med Home :(. De utvidede valgene er ikke tilstede i Windows 10 Home.

Bruker bare Pro her, men sjekket med en Laptop med Win 10 Home inkl creators upgrade og det er ikke mulig.

Dersom du leser kommentaren i den linken, så vil du se at det slett ikke er tilfellet det du skriver.

Det virker ikke alltid (kommer an på versjon av Windows 10).

Og det er bra du presiserer at dette gjelder (om det virker) kun for Pro.

Home er nokså lobotomert og er da (nesten) halve prisen av Pro.

Det hender jeg prøver å "spare" her og kjøper Home til ett nybygg, men angrer hver gang og oppgrader tl Pro (som kan være dyrere enn å gå for OEM Pro med en gang)

:(

Lenke til kommentar

Du kan disable hele Windows Update-servicen. Det måtte jeg gjøre. Men da får du ingen oppdateringer inntil du skrur den på igjen.

Joda, du får opptateringer til defender.

Win defender: 17/6/17

Win update   : 12/05/17

Gjør det slik på grunn av hva jeg bruker mine maskiner til, og jeg vil være the boss på mine maskiner :)

Lenke til kommentar

På samme vis

som i Windows versjoner fra XP til dagens.http://m.winsupersite.com/windows-10/stop-automatic-driver-updates-windows-10

Edit:

Dersom du leser kommentaren i den linken, så vil du se at det slett ikke er tilfellet det du skriver.

Det virker ikke alltid (kommer an på versjon av Windows 10).

Og det er bra du presiserer at dette gjelder (om det virker) kun for Pro.

Home er nokså lobotomert og er da (nesten) halve prisen av Pro.

Det hender jeg prøver å "spare" her og kjøper Home til ett nybygg, men angrer hver gang og oppgrader tl Pro (som kan være dyrere enn å gå for OEM Pro med en gang)

:(

Jeg tester ut å installere gpedit på Home pluss importere administrative templates. Noe som kan løse dette hvis man får tak i device installation settingen med adm templates importert.

Får se om tid og interesse ikke bare ebber ut hvis det blir for mye fikling.

Sånn personlig gidder jeg ikke i utgangspunktet slikt og oppgraderer til eller benytter Pro versjon.

Home har alltid vært uten centralized management og domain mulighet og det er naturlig at lokal group policy ikke har noe der å gjøre. Men at man ikke kan sette device installation fra auto til manuell er rimelig døvt. :)

Slå av sikkerhets patching av windows (slå av windows update tjenesten) i disse tider med phising og krypolocker lukkende i ethvert hjørne på nette synes jeg derimot er dårlige råd.

Da får man heller installere , konfigurere å benytte hide update utilitien for å stoppe den dårlige driveren man plages med. For den skulle vel virke på Home Editions også.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Enkleste er bare å lage denne register oppføringen manuelt.

Policy:Do not include drivers with Windows Updates
Category :PathComputer Configuration\Administrative Templates\Windows Components\Windows Update\
Supported :OnAt least Windows 10 Server or Windows 10
Registry Key: HKLM\Software\Policies\Microsoft\Windows\WindowsUpdate
Value: ExcludeWUdriversInQualityUpdate
========================================
Enable this policy to not include drivers with Windows quality updates.

If you disable or do not configure this policy, Windows Update will include updates that have a driver classification.

=== Detailed values: ===

Enabled Value:
decimal: 1

Disabled Value:
decimal: 0
=========================================

I admin cmd prompt eller admin powershell
reg add "HKLM\Software\Policies\Microsoft\Windows\WindowsUpdate" /v /t REG_DWORD "ExcludeWUdriversInQualityUpdate" /d 1 /f

Da har jeg det slik på min ene laptop i familien med W10 Home så får vi se om det installeres drivere.

post-35394-0-95007800-1497828204_thumb.png

Bare ett problem , det er lite med driver oppdateringer til denne.

Fra
AdmxWindowsUpdate.admx template

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

wow :)  Takker for gode tilbakemeldinger. Dette ser ut til å være vanskelig på Home

I tillegg til å endre 'Device Installations Settings' til nei så fulgte jeg denne guiden http://www.techcrises.com/windows-10/disable-automatic-drivers-update/ Jeg kopierte hardware id'ene til nvdidia kortet og brukte regedit delen av guiden siden jeg er på home. Funket ikke. Installerte en eldre Geforce 362.00 driver. Windows update tvangsinstallerer versjon 382.05.

Vent.. jeg ser nå at jeg tastet bare EN hw id i regedit. Det er jo flere hw id's fra nvidia kortet. Må testes.

Nei.. gikk den samme veien. Dårlig. Ble igjen tvangsinstallert til 382.05 som ganske sikkert er en standard nvidia driver for tiden. De henger egentlig ikke så langt etter.

Endret av Kneipp
Lenke til kommentar

wow :)  Takker for gode tilbakemeldinger. Dette ser ut til å være vanskelig på Home

I tillegg til å endre 'Device Installations Settings' til nei så fulgte jeg denne guiden http://www.techcrises.com/windows-10/disable-automatic-drivers-update/ Jeg kopierte hardware id'ene til nvdidia kortet og brukte regedit delen av guiden siden jeg er på home. Funket ikke. Installerte en eldre Geforce 362.00 driver. Windows update tvangsinstallerer versjon 382.05.

Vent.. jeg ser nå at jeg tastet bare EN hw id i regedit. Det er jo flere hw id's fra nvidia kortet. Må testes.

Nei.. gikk den samme veien. Dårlig. Ble igjen tvangsinstallert til 382.05 som ganske sikkert er en standard nvidia driver for tiden. De henger egentlig ikke så langt etter.

Den guiden har mange varianter.

Den siste oppført er den jeg har implementerte hos meg selv.

Prøvde du den :

How to disable search for updates by using Registry editor?

This method shows how to disable searching for any device’s drivers. It’s important to mention that this method is only applicable on Windows 10 Anniversary Update (builds 14393 and higher). <= Har du nyere build enn dette ?

Husk å restarte windows etter den er lagt til.

Lenke til kommentar

Den guiden har mange varianter.

Den siste oppført er den jeg har implementerte hos meg selv.

Prøvde du den :

How to disable search for updates by using Registry editor?

This method shows how to disable searching for any device’s drivers. It’s important to mention that this method is only applicable on Windows 10 Anniversary Update (builds 14393 and higher). <= Har du nyere build enn dette ?

Husk å restarte windows etter den er lagt til.

Nei, denne funket ikke heller :hm: Har forøvrig alltid tatt restart etter endringer.

Se screenshot, bare for å bekrefte at jeg er i riktig område i regedit.

Kjører standard Home med oppdateringer/Creators Update med oppdateringer

NCTOsLg.jpg

Endret av Kneipp
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Registerendring er noe tull.

Det er jo bare å slå av oppdateringstjenesten.

For øvrig kan TS bare innstalere driverne fra Nvidia sine sider, så slipper han å få "nyere" drivere fra Windows update.

Lenke til kommentar

For øvrig kan TS bare innstalere driverne fra Nvidia sine sider, så slipper han å få "nyere" drivere fra Windows update.

Det er mange grunner til å ville stå i ro på en eldre driver.

Og ... man må jo oppdatere Windows fra tid til til annen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Derav den siste setningen min.

Lenke til kommentar

Derav den siste setningen min.

Den siste setningen din er jo akkurat hva jeg har prøvd. Jeg lastet ned eldre drivere fra Nvidia og det funker ikke.

Men uansett så har jeg løst mitt spesifikke problem. Jeg ville bare deaktivere oppdateringer for skjermkortet.

Hvis man bruker Device Manager til å endre drivere så 'glemmer' Windows Update den hardware driver delen.

Endret av Kneipp
Lenke til kommentar

Desktop.

Jeg var litt for kjapp å si at problemet var løst. Tok en restart etter at jeg endret Nvidia driver manuelt i Device Manager, sjekket Windows Update flere ganger etter på, ingen Nvidia oppdateringer. Har vanligvis sett disse med en eneste gang etter restart når jeg har prøvd å løse dette problemet. Så plutselig nå at jeg er på 382.53. Men det kan kanskje ha noe med at den driveren lå allerede som valg når jeg valgte å installere 362.00 via Device Manager. At Windows ser at det finnes en nyere driver på systemet som jeg installerte før... hmm, vet ikke. Kanskje jeg prøver DDU igen og så endrer til 362.00, da er kanskje eldre drivere ute av systemet forhåpentligvis.

Endret av Kneipp
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...