Gå til innhold

Erfaringer med Get kontra VDSL? (Nextgentel etc.)

Anbefalte innlegg

Heisann!

Her jeg bor kan jeg maksimalt få 60/20-linje fra tilbydere av VDSL, som Nextgentel osv, men nå kan Get levere deres hastigheter her også. Av disse har jeg kikket litt på 250/15-linjen deres, men jeg er litt bekymret for ping, siden jeg gamer endel 

Noen som har erfaringer med ping kontra VDSL? På min nåværende linje fra Nextgentel så får jeg 5ms til Telenor sin server i Oslo - kan jeg forvente noenlunde det samme på coax?

Andre erfaringer mottas også med takk, tjenester, oppetid osv

(Og nei, vi får ikke fiber i bygget der jeg bor, noe som er utrolig synd. Eieren av bygget er utrolig treig og har satt seg på bakbeina, og bygget jeg bor i Hokksund er nå det eneste i sentrum uten fiber-tilkobling)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For en del år siden hadde jeg Get (over coax ) mens jeg bodde i en blokk med mange leiligheter.  

Når alle kom på nett og skulle se TV samtidig på kveldstid sank hastigheten på internet drastisk. 

Get ville ikke sende tekniker på kveldstid for å se på det (når problemmet oppstod)

Men, dem tilbydde seg å sende tekniker på dagtid (når alle var på jobb/skole, og nesten ingen trafikk på linja og problemmet oppstod ikke da) Hva er vitsen å sende tekniker når problemmet ikke er der.

Ga opp og gikk for VDSL fra Nextengel den gangen. Alt fungerte mer stabilt da (selv om dem ikke kunne tilby så rask linje som get, var linje mer stabil med grei hastighet)

Aner ikke om ting har endret seg. Er tross alt mange år siden den erfaringa i Oslo

Endret av spetter
Lenke til kommentar

VDSL og Coax har i teorien cirka samme delay. Begge er teknologier som sender datatrafikk over kopper/metall til en sentral (DSLAM for VDSL, og ?? til Coax) og fiber videre derifra. 

Det skal iallefall ikke være noe problem å game på COAX, annet om det er noen feil på linjen, samme som med VDSL og annetn dsl teknologi. Hadde selv Get før, og gamet flere stykker på linjene dems uten problem. 

Når det kommer til at det ble tregt når alle så på TV og var hjemme samtidig i en blokk/samme område, skyldes det nok maksing av sentralen/dslammen. Det er en uplink, på si 1 gigabit, som alle tilkoblet samme enhet deler. Det refereres ofte til som "overselling". De selger totalt 3 gigabit, på en 1 gigabit uplink, og satser på at alle ikke bruker nettverket samtidig. 

Lenke til kommentar

Ja, ok. De fleste i bygget har i dag VDSL, men mange har get TV i tillegg. Jeg kommer til å prøve Get, så får vi se - verstefall så kan jeg alltids angre kjøpet. Blir 250/20-linje tenker jeg, surt at det skal være så asynkront og lite opp, men 500/50-linja dems var litt for dyr syns jeg

Takker for hjelpen folkens :)

Lenke til kommentar

Ja, der sier du noe - for tro pingen er under 10ms til Oslo i allefall, da har jeg ca 50ms på Tyske servere sånn ca som er helt ok. Og alternativet er 60/20-linje, og kjekt med litt nedlastingshastighet når man har et stort Steam-bibliotek

Helt ufattelig at hun som eier bygget ikke slenger seg på fiber og er så motstander av dette, vi er 3 gamere i bygget som er skikkelig klare for ordentlig linjer. Satser på at Get er greit, jeg blir vel førstemann ut til å teste det skikkelig tenker jeg :)

Lenke til kommentar

Da har jeg bestilt, spent på å se hvordan dette ville funke. Jeg trodde jeg kunne få 500/50, men kunne visst bare få 250/20. Det burde holde uansett, men likevel. Jeg vil få et modem (ikke trådløst) og en Get Mikro box. Noen som veit hvilket modem dette er? Jeg finner ikke noe info på dette, og selgeren hadde ikke snøring. Jeg spør egentlig bare fordi jeg er nysgjerrig, og det er 3 uker til jeg kommer hjem igjen fra jobb, så må ha litt lesestoff å slå ihjel tiden med :p

Lenke til kommentar

EPC3010, ok - den er ganske gammel, men regner med at den holder :)

Driftsmeldinger, ifølge selgeren er det visstnok veldig stabilt og lite driftsmeldinger (problemer) i historikken, men en selger er en selger. Jeg spurte også om dette ang. overbooking som ble nevnt over her, og det hadde han ikke peiling på i det heletatt, han sa bare at "det skal nok holde for alle, har ikke hørt om noen problemer". Standardsvar altså

Jeg er vant med VDSL, og egentlig vært fornøyd med det bortsett fra hastighetsbegrensingen VSDL har. Men når alt kommer til alt, og jeg stikker fingeren i jorda, så har jeg resatt VDSL-modemet en hel haug av ganger også, da nettet plutselig ikke virker lenger, så kanskje er ikke Get verre enn dette likevel

Aff, jeg må slutte å tenke så mye tror jeg, blir jo bare verre og verre dette her  :wee: 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...