Gå til innhold

Elbilene blir bare renere å lade


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvor mye utslipp en elbil står for er helt avhengig av hvor ren kraft batteriene lades med.

Det er vel ikke helt sant? Produksjonen av bilen er vel idag en vesentlig del av hvor mye utslipp en elbil står for? I større grad enn hva den lades på.

Endret av Rudde
Lenke til kommentar

 

 

Elbilene blir bare renere å lade

 

Og dyrere. I går fikk jeg mail fra BKK at de vil øke linjeleieprisen med 250kr.

En venn fikk en liknende mail fra sin strømleverandør i forrige uke. 

 

Hvorfor øker vi prisene?

Vestlandsregionen gjennomgår stadig vekst og utvikling, og for å dekke kostnadene for utbygging og vedlikehold av strømnettet øker vi nettleien.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Elbilene blir bare renere å lade

 

Og dyrere. I går fikk jeg mail fra BKK at de vil øke linjeleieprisen med 250kr.

En venn fikk en liknende mail fra sin strømleverandør i forrige uke. 

 

Hvorfor øker vi prisene?

Vestlandsregionen gjennomgår stadig vekst og utvikling, og for å dekke kostnadene for utbygging og vedlikehold av strømnettet øker vi nettleien.[/size]

 

 

Dette skyldes elbiler?

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

 

 

Elbilene blir bare renere å lade

Og dyrere. I går fikk jeg mail fra BKK at de vil øke linjeleieprisen med 250kr.

En venn fikk en liknende mail fra sin strømleverandør i forrige uke.

 

Hvorfor øker vi prisene?

Vestlandsregionen gjennomgår stadig vekst og utvikling, og for å dekke kostnadene for utbygging og vedlikehold av strømnettet øker vi nettleien.[/size]

Dette skyldes elbiler?

obs ! Lefdal-gruver

10 MW og strommen er 1 mrd billigere i skandinavien enn i UK pr 10 år. Gruven på 50 MW er således brakeeven før 9 mnd er løpt, godt støttet av , SFE

 

50 000 kW i 24 timer er 1 200 000 kWt i døgnet, og burde holde til alle autonome flåtebiler i Osloet, 2'dre byggetrinn vil gi 4,8 millioner kW timer i døgnet.

(kjøpsanbefaling på datasenter i nordfjord....?)

 

2'nd byggetrin er 200 MW, og solgt inn som fjordvarme... , ha, haaa

http://greenmountain.no/?gclid=CKKz5aqGw9QCFRNJGQodjIAAkw

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Lader på ren solstrøm på hytta og bruker bilen som dumpload for en overproduksjon fra mars og ut september /oktober Kan fort bli ladet for 10-15 mil hver dag . Stadig flere får langt flere solceller hjemme og kan lade elbilen mer eller mindre direkte fra solcellene det meste av året :-)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Elbilene blir bare renere å lade

 

 

Og dyrere. I går fikk jeg mail fra BKK at de vil øke linjeleieprisen med 250kr.

En venn fikk en liknende mail fra sin strømleverandør i forrige uke. 

 

Hvorfor øker vi prisene?Vestlandsregionen gjennomgår stadig vekst og utvikling, og for å dekke kostnadene for utbygging og vedlikehold av strømnettet øker vi nettleien.[/size]

Det er ingenting som tilsier at det er pga elbiler...

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Som vanlig utelates den heftigste bonusen av de alle, nemmelig at behovet for å hente opp olje, transportere, raffinere for så å transportere til bensinstasjonen reduseres for hver kjørte km på el. Dette krever en god del energi som har sine utslipp, så som vanlig gruser elbilene fossilene. Og det beste av alt, det kan bare bli bedre om en ønsker det...

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Som vanlig utelates den heftigste bonusen av de alle, nemmelig at behovet for å hente opp olje, transportere, raffinere for så å transportere til bensinstasjonen reduseres for hver kjørte km på el. Dette krever en god del energi som har sine utslipp, så som vanlig gruser elbilene fossilene. Og det beste av alt, det kan bare bli bedre om en ønsker det...

 

Jepp, dette er det viktige. Man må bruke well to wheel tall, og i elbilens tilfelle må man bruke kraftverk to wheel tall.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Hvor mye utslipp en elbil står for er helt avhengig av hvor ren kraft batteriene lades med.

Det er vel ikke helt sant? Produksjonen av bilen er vel idag en vesentlig del av hvor mye utslipp en elbil står for? I større grad enn hva den lades på.

Det er for lenge siden bekreftet, at elbilen, i løpet av sitt første leveår, med "normal" kjørelengde, har spart inn de globale (påståtte co2- påvirkningene) mht utslipp. Den lokale fortjenesten ,pga null utslipp i drift, får vi fra dag én.

 

Det er faktisk veldig synd, at co2- hysteriet tar oppmerksomheten bort fra den lokale forurensingen man blir kvitt , som en direkte virkning, og ikke må vente en tid.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

Som vanlig utelates den heftigste bonusen av de alle, nemmelig at behovet for å hente opp olje, transportere, raffinere for så å transportere til bensinstasjonen reduseres for hver kjørte km på el. Dette krever en god del energi som har sine utslipp, så som vanlig gruser elbilene fossilene. Og det beste av alt, det kan bare bli bedre om en ønsker det...

 

Jepp, dette er det viktige. Man må bruke well to wheel tall, og i elbilens tilfelle må man bruke kraftverk to wheel tall.

I fossilens tilfelle, så må man bruke ; kraftverk til raffineri, til utkjøring til fossilbilen..pluss utslipp fra denne i tillegg (og også fra vogntoget som kjører ut drivstoffet)

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Elbilene blir bare renere å lade

 

Og dyrere. I går fikk jeg mail fra BKK at de vil øke linjeleieprisen med 250kr.

En venn fikk en liknende mail fra sin strømleverandør i forrige uke. 

 

Hvorfor øker vi prisene?Vestlandsregionen gjennomgår stadig vekst og utvikling, og for å dekke kostnadene for utbygging og vedlikehold av strømnettet øker vi nettleien.[/size]

Det er ingenting som tilsier at det er pga elbiler...

 

 

Ingen har sagt det er pga elbilene. Jeg sa bare at det blir dyrere.

Om tråden var at bensinmotorer blir grønnere hadde det vært like gyldig å nevne at bensin blir dyrere.

Lenke til kommentar

Her var det så mye faktafeil i beregninger som har svært mange forusetninger av typen Worst case modeller, at det er til og grine av når jeg leser dette.....

Alltid taes det med kullkraft mix når vi lader elbiler.... men det blir ALDRI tatt med at bensinbiler i tillegg til sitt forbruk, har bensin laget av fosil energi av værste sort... som kommer på toppen av selve utslipp... dette var kun et eksempel.. og hele artikkel er gjennomsyret av faktafeil til fordel for bensin.... pent pakket inn at det liksom er litt håp for elbil... på sikt.

Hadde folk vist hvor mye utslipp som kommer fra Bensin og oljebransjen... ville vi straks stengt ned mange oljefelt som slipper ut milliarder av tonn co2 i produsjon... alt dette kommer jo egentlig i tillegg som utslipp fordelt på alle biler... da kan du ti dobble alle tall på utlsipp fra fosilbiler. Om noen år... vil vi flau se tilbake på mørkelegging av fakta fra oljebransjen, der de i 60 år har drept millioner av mennesker med sin svindel av utslippstall og holdt farlige utslipp hemmelig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Elbilene blir bare renere å lade

 

 

Og dyrere. I går fikk jeg mail fra BKK at de vil øke linjeleieprisen med 250kr.

En venn fikk en liknende mail fra sin strømleverandør i forrige uke. 

 

Hvorfor øker vi prisene?Vestlandsregionen gjennomgår stadig vekst og utvikling, og for å dekke kostnadene for utbygging og vedlikehold av strømnettet øker vi nettleien.[/size]

Det er ingenting som tilsier at det er pga elbiler...

Så var det ikke det han sa heller, men antydet at det blir dyrere å lade opp elbilen. Man må forvente at strømprisene og linjeleie går opp i fremtiden, og noen mener dette er litt pga. el-biler:

 

https://www.nrk.no/norge/vil-gjore-det-dyrere-a-lade-elbilen-pa-ettermiddagen-1.12975883

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...