Skrujernet Skrevet 16. juni 2017 Del Skrevet 16. juni 2017 Hei, her hvor jeg bor blir parkeringsplassen til borettslaget ofte full. Jeg pleier da å kjøre litt lenger inne å parkere hvor det tidligere var søppelcontainere plassert. Ved innkjørsel er det skiltet med forbudt skilt, tilbringertjenester tillatt. Nedenfor ser dere parkeringen, jeg er den som har avgift på ruta. Kan de virkelig drive å gi ut bøter på 900kr her? Må de ikke følge parkeringsforskriften? Så sinnsykt irriterende og komme hjem fra jobb sent på natt, ikke finne parkeringsplass også finne avgifter påløpende 900kr når du står der det kunne vært 3-4 P- Plasser. http://bildr.no/view/RXhJQnN0 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 16. juni 2017 Del Skrevet 16. juni 2017 Vennligst sensurer skiltene Lenke til kommentar
gulpetter Skrevet 16. juni 2017 Del Skrevet 16. juni 2017 Du syntes det er urettferdig å få ein parkeringsbot når du parkerer der det ikkje er lov å parkere? 6 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 16. juni 2017 Del Skrevet 16. juni 2017 Det ser trangt ut, er det plass til at ein renovasonsbil eller brannbil kan passere? Lenke til kommentar
Skrujernet Skrevet 16. juni 2017 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2017 (endret) Du syntes det er urettferdig å få ein parkeringsbot når du parkerer der det ikkje er lov å parkere? Ja, det gjør jeg. Ihvertfall når de tar 900KR for at du står utenfor ditt eget hjem, ikke til hinder for noen. Det er privat vei jeg står på. edit: The avatar, det går vei videre inn i borettslaget til venstre for VW som er stor nok fra brannbil. Er ikke trangt selv om VW henger står litt uti veien. Endret 16. juni 2017 av Skrujernet Lenke til kommentar
Skrujernet Skrevet 16. juni 2017 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2017 Borettslaget har satt opp skilt selv også ved innkjøringen. Der jeg sto parkert rett ovenfor grendahuset er det på skiltet merket at det skal være HC-plass. Det er ikke skiltet med HC der jeg sto parkert, men det er det på motsatt side til venstre for ''gjesteparkeringen''. Med et slik skilt MÅ vel de følge den nye parkeringsforskiften og ikke bøtelegge meg etter forskrift om offentlig parkeringsgebyr? Lenke til kommentar
toth Skrevet 16. juni 2017 Del Skrevet 16. juni 2017 Hvem har gitt boten, grunneier, kommune eller parkeringsselskap? Jeg ser på skiltet at det står borttauing for eiers regning, men ingenting om gebyr jeg trodde det måtte stå på skiltet at gebyr ilegges ved overtredelse? Lenke til kommentar
Skrujernet Skrevet 16. juni 2017 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2017 (endret) Trondheim Parkering har ilagt gebyret. Svar på min klage til trondheim parkering er også lagt ved som vedlegg. Endret 16. juni 2017 av Skrujernet Lenke til kommentar
BearCat Skrevet 16. juni 2017 Del Skrevet 16. juni 2017 Ingen avgift på den andre bilen som står der, eller var den definert som "tilbringer"? Skiltingen er vel klar og entydig, vanskelig å komme noen vei med det er jeg redd. Litt offtopic: Ser at dere har gjesteparkering, men hvor er beboerparkeringen, og hvordan kontrolleres det at ikke den blir benyttet av gjester? Dersom det blir fulgt opp, burde det jo være plass til din bil der. Lenke til kommentar
Skrujernet Skrevet 16. juni 2017 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2017 (endret) Greia er at det er to parkeringshus mange beboere har en plass hver i. Men ALLE har 2-3 biler så da får ikke jeg stå noen plass når jeg kommer hjem midt på natta. Jeg har ikke egen plass. Ingen kontroll på gjesteparkering. Endret 16. juni 2017 av Skrujernet Lenke til kommentar
Ståle Nordlie Skrevet 16. juni 2017 Del Skrevet 16. juni 2017 (endret) Yikes. Jeg har forsøkt å sett meg inn i reglene for dette, og det er ikke lett. Men jeg kan prøve meg likevel. Slik jeg forstår saken: Du er ilagt gebyr av kommunen (via Trondheim Parkering) for brudd på vegtrafikkloven § 5 første ledd, jf. skiltforskriften § 8 om skilt "376 Parkeringssone". Gebyret er hjemlet i Forskrift om offentlig parkeringsgebyr § 2, (jf. vegtrafikkloven § 31 a). Det virker som om ditt argument har vært at borettslagets område ikke er åpent for "alminnelig ferdsel", og at Parkeringssone-skiltet derfor ikke gjelder. Basert på det jeg kunne finne er ikke det noe godt argument. "Alminnelig ferdsel" tolkes vidt. For eksempel sier vegvesenets (utkast til) håndbok (s. 59) at "[e]n veg eller plass kan anses ”åpen for alminnelig ferdsel” selv om det er gitt begrensninger i forhold til bruk av motorvogn." Den beste innfallsvinkelen jeg kan se er i Forskrift om offentlig parkeringsgebyr § 2 andre ledd. § 2. GebyrGebyr kan ilegges ved stans eller parkering i strid med vegtrafikkloven § 3 og § 17, trafikkreglene § 17, skiltforskriften, denne forskrift og bestemmelser gitt i medhold av vegtrafikkloven § 4 og § 9.Gebyr skal ikke ilegges hvis det kan ilegges kontrollsanksjon etter forskrift om vilkårsparkering for allmenheten og håndheving av private parkeringsreguleringer.Gebyr skal ikke ilegges hvis stansen eller parkeringen har voldt eller kunne ha voldt alvorlig trafikkhindring eller fare for person eller gods. I slikt tilfelle er overtredelsen straffbar etter vegtrafikkloven § 31. Det kan bare ilegges et gebyr for samme parkering, uten hensyn til om flere bestemmelser er overtrådt. Gebyret er kr 900,-. https://lovdata.no/forskrift/2016-03-18-261/§2 Du kan altså ikke få gebyr hvis det "kan" ilegges kontrollsanksjon etter parkeringsforskriften. Forskrift om vilkårsparkering for allmennheten og håndheving av private parkeringsreguleringer (parkeringsforskriften): § 3.VirkeområdeDenne forskriften gjelder for vilkårsparkering av motorvogn eller tilhenger til motorvogn (heretter kun omtalt som «motorvogn») på veg åpen for alminnelig ferdsel.Forskriften gjelder ikke for parkering reservert for særskilte grupper på områder som er fysisk avgrenset ved bom, kjetting eller annen måte. Forskriften gjelder heller ikke parkering reservert for særskilte grupper på områder som ikke er fysisk avstengt og det ved privat skilting i samsvar med § 26 fremgår at parkering ikke tilbys allmenheten. Dersom det ilegges sanksjoner på slike steder gjelder likevel kravene i kapittel 3 (personell), kapittel 8 (sanksjon) og kapittel 9 (klage). Denne forskrift kapittel 3, 8 og 9 gjelder også for håndheving av parkeringsrestriksjoner på og langs privat veg og utenfor veg. Forskriften gjelder ikke midlertidig tilbud om parkering mot betaling der betalingen skjer til en fysisk person og det ikke ilegges sanksjoner. Forskriften gjelder heller ikke for områder med veiledende skilt og oppmerking som ikke håndheves. Statens vegvesen avgjør i tvilstilfelle om vilkårene er oppfylt. Forskriften gjelder både virksomhet som tilbys av private og av forvaltningsorgan, jf. forvaltningsloven § 1. Forskriften gjelder også for politiets håndheving av vilkårsparkering, som ikke er avgiftsparkering, med unntak av kapittel 2 og kapittel https://lovdata.no/forskrift/2016-03-18-260/§3 Gjesteparkering på et borettslag vil være "parkering reservert for særskilte grupper på områder som ikke er fysisk avstengt og det ved privat skilting i samsvar med § 26 fremgår at parkering ikke tilbys allmenheten". Da gjelder ikke forskriften generelt, men man skal likevel bruke reglene for "kontrollsanksjon" i parkeringsforskriften § 36 (i kapittel 8).Så, ditt argument måtte være at du ikke kan få gebyr fordi du parkerte på et område som var omfattet av borettslagets parkeringsregler? Kanskje til og med at du faktisk brøt reglene, og kunne ha blitt ilagt "kontrollsanksjon"? Selv om parkeringsforskriften ikke gjelder generelt så må likevel en eventuell "kontrollsanksjon" ilegges etter reglene i parkeringsforskriften § 36. Det er ikke kommunen som skal håndheve de reglene. Og i den grad du har brutt reglene så skal du betale "bot" i henhold til parkeringsforskriften, ikke forskrift om offentlig parkeringsgebyr. Dette virker fornuftig for meg. Poenget med reglen i forskrift om offentlig parkeringsgebyr § 2 andre ledd må formodentlig vis være at man bare kan "bøtelegges" fra en part av gangen, og ikke ender opp med to lapper på frontruta fra to ulike parter? Så hvis du har parkert litt utenfor oppmerket område for gjesteparkering uten gjesteparkeringsbevis så er det en sak for borettslaget (og deres håndhevere), ikke kommunen. Motargumentet må antakelig være at du ikke stod ved gjesteparkeringen, så borettslagets regler er uten relevans. Jammen godt disse reglene er "enkle" og "brukervennlige"... Endret 16. juni 2017 av Ståle Nordlie Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 17. juni 2017 Del Skrevet 17. juni 2017 Parkeringsforskriften gjelder for vilkårsparkering, det vil si "parkering mot betaling, med tidsbegrensning med eller uten dokumentasjonsplikt, på oppstillingsvilkår, med krav om parkeringstillatelse for forflytningshemmede eller på andre vilkår", jf. forskriften § 3 første ledd jf. § 2 bokstav a. Oppfølging av parkeringsforbud i et gitt område, angitt med skilt 376, faller utenfor definisjonen av vilkårsparkering. 1 Lenke til kommentar
Ståle Nordlie Skrevet 17. juni 2017 Del Skrevet 17. juni 2017 Parkeringsforskriften gjelder for vilkårsparkering, det vil si "parkering mot betaling, med tidsbegrensning med eller uten dokumentasjonsplikt, på oppstillingsvilkår, med krav om parkeringstillatelse for forflytningshemmede eller på andre vilkår", jf. forskriften § 3 første ledd jf. § 2 bokstav a. Oppfølging av parkeringsforbud i et gitt område, angitt med skilt 376, faller utenfor definisjonen av vilkårsparkering. Borettslaget har satt opp et skilt med et område der parkering reservert for "særskilte grupper" (gjester, forflytningshemmede gjester?) og "ikke tilbys almenheten", jf. parkeringsforskriften § 3 (2) andre og tredje punktum. Der gjelder parkeringsforskriften kapittel 8. Slik jeg ser det er spørsmålet om TS har parkert i det området, slik at "det kan ilegges kontrollsanksjon etter forskrift om vilkårsparkering for allmenheten og håndheving av private parkeringsreguleringer" (dvs etter parkeringsforskriften kapittel 8), jf. Forskrift om offentlig parkeringsgebyr § 2 andre ledd. Det er ikke klart, men slik jeg forstår bildene til TS har han antakelig det. Og da kan han ikke ilegges gebyr av kommunen. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 19. juni 2017 Del Skrevet 19. juni 2017 Bestemmelsen i parkeringsgebyrforskriften ble tatt inn for å understreke at når kommunen tilbyr vilkårsparkering skal kommunen håndheve vilkårsparkering (privatrettslige regler) før den håndhever skiltforskriften (offentligrettslige regler). Hvis jeg ikke husker helt feil var dette av hensyn til konkurransesituasjonen mellom offentlig og privat parkeringshåndheving (i f.eks. Moss er kommunen en av de største tilbyderene av vilkårsparkering). Borettslaget kan imidlertid ikke annullere virkningen av offentlig skilting ved å sette opp privat skilting. Hvem som helst kan ikke ilegge sanksjoner etter parkeringsforskriften - det er kun virksomheten som tilbyr vilkårsparkering som kan gjøre det. Her er det borettslaget. Parkeringsforskriften gir ingen subsidiær myndighet til kommunen. Kommunen kan ikke ilegge kontrollsanksjon etter parkeringsforskriften uten å være tilbyder av vilkårsparkering for det aktuelle området, og avskjæringsbestemmelsen i parkeringsgebyrforskriften § 2 (2) er ikke anvendbar, slik jeg ser det. "Kan ilegges kontrollsanksjon" må altså leses med tillegget "av kommunen". Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 19. juni 2017 Del Skrevet 19. juni 2017 Greia er at det er to parkeringshus mange beboere har en plass hver i. Men ALLE har 2-3 biler så da får ikke jeg stå noen plass når jeg kommer hjem midt på natta. Jeg har ikke egen plass. Ingen kontroll på gjesteparkering. Dette høres ut som en sak for borettslagsstyret. Vi hadde litt av samme problemet der jeg bor. Løsningen var at hver leilighet fikk utdelt 1 P-bevis hver (de leilighetene som hadde rett på to plasser fikk så klart 2), samt gjestebevis til gjester. Ikke at det hjelper saken din her, men det høres jo ikke holdbart ut at det skal være slik du beskriver. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå