AnonymDiskusjon Skrevet 17. juni 2017 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2017 Altså det er ingen konflikt med lederen i dag, avdelingslederen kjenner meg ikke i det hele tatt og vet egentlig bare hva andre forteller, Du skrev da vitterlig, i din første post Vi har heller ikke den rette kjemien synes jeg Dim sykdomshistorie behøver du ikke bekymre deg over, men er det noe annet - som du ikke har nevnt? Nå er det først og fremst sykdomshistorien jeg frykter mest kan forhindre meg i å få en ny jobb, fordi jeg er høyst usikker på om det er noe jeg bør fortelle dem under intervjuet eller ikke. Det smarteste er vel kanskje å la det ligge siden jeg har vært friskmeldt i en lengre periode når jeg eventuelt kan begynne i ny jobb, og arbeidsevnen er 100%. Det som gjør meg usikker er hva som eventuelt vil skje dersom det er noen andre som forteller en ny arbeidsgiver at jeg var sykmeldt under intervjurunden, og da ikke spilte med åpne kort. Hvordan de kan reagere på dette er min bekymring. Det er ikke noe jeg har holdt skjult. Vi har ingen konflikt, men vi har likevel ikke en helt god tone, og det kommer noen kommentarer som jeg synes på fotballspråket ville vært noen verbale etterslengere, som kan relateres til at en er sykmeldt. Jeg har ikke sagt noe tilbake eller svart på dem (men jeg har merket meg dem og før eller siden så kan de kanskje slå tilbake på ham), men jeg er ikke ute etter å skape hverken bråk eller konflikter, så jeg har latt det ligge. For det er jo ikke dermed sagt at en får jobben en har søkt på heller, og da er denne arbeidsgiveren og avdelingslederen jeg skal forholde meg til. Jeg har aldri hatt en slik kjemi med hverken kollegaer eller andre ledere tidligere, og det er heller ikke noe jeg synes noe om, og jeg er ikke den eneste som har merket dette. Anonymous poster hash: f5ae7...ee6 Og kanskje spant en liten hvit løgn? Da hadde ikke jeg ansatt deg. Å stå på dine rettigheter er greit, men usannhet - Big No no! Nå må jeg helt ærlig si at jeg ikke helt forstår hva du mener. For i ditt forrige innlegg så skrev du at jeg ikke burde frykte min sykdomshistorie, hva mente du egentlig med det? Nå skriver du at jeg kanskje spinner en hvit løgn, hva er så usannhetene her? Når jeg skriver at jeg frykter hva som kan skje om jeg ikke har spilt med åpne kort, så vil ikke det si at jeg lyver eller drar en hvit løgn. Det er hva lovverket sier, jeg har stilt spørsmål om hele tiden, og det sier jo helt klart at sykdomsrelaterte spørsmål har de ikke rett til å spørre om. Men om jeg har opplysningsplikt er jo noe helt annet, og det er hva jeg spør om for ikke å ha havne i en slik situasjon. Det er hva jeg gjennomgående i hele tråden har spurt om, hva det juridiske sier om at jeg er sykmeldt er noe jeg må fortelle dem under intervjuet, så lenge jeg er friskmeldt lenge før jeg eventuelt vil begynne å jobbe der, såfremt en får stillingen selvfølgelig. Om lovverket sier at jeg ikke behøver å opplyse dem om dette, hva kan da en ny arbeidsgiver gjøre eller reagere med om de i etterkant av en ansettelse finner ut at jeg var sykmeldt under intervjurunden, men ikke når jeg begynner å jobbe der? Ser at flere skriver de ikke hadde sagt noe om dette, men om det finnes en opplysningsplikt så går jo det mot lovverket. Men om det er noe som heter opplysningsplikt i en slik situasjon har jeg ikke kunnskaper om, det er derfor jeg startet tråden. Anonymous poster hash: f5ae7...ee6 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 18. juni 2017 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2017 Jeg har forsøkt å lese side opp og side ned i forskjellige lovverk jeg tror kan være relevant for dette, og jeg leser hvilke restriksjoner det er for en ny arbeidsgiver å innhente helseopplysninger på en arbeidssøker. De er forhindret av lovverket til å innhente helseopplysninger, bortsett fra noen enkle spørsmål og noen få andre ting. Opplysningsplikten til en arbeidssøker er det derimot mye vanskeligere å finne relevant informasjon om som kan gjelde i min situasjon. Jeg har nå bestemt meg for å likevel opplyse om dette og spille med helt åpne kort under intervjuet, slik at dette ikke kan brukes mot meg i etterkant og at de heller ikke får vite slike ting fra andre personer. Det tror jeg vil være mye mer negativt for meg, enn å være ærlig og ikke gjøre noen forsøk på å skjule noe for dem. For det er en helt konkret årsak (arbeidsulykke) til at jeg er sykmeldt for tiden og skaden er helt leget, det er kun noen småjusteringer i bevegelses opptrening igjen så er alt som det skal være. Det får bare briste eller bære under intervjuet. Jeg satser på at ærlighet varer lengst, selv om jeg muligens spolerer mine sjanser helt ved å opplyse om dette. Jeg får den beste følelsen og viser mest respekt overfor de jeg søker jobb hos og overfor meg slik av å gjøre det slik, så håper jeg at å følge magefølelsen gir best resultat. Anonymous poster hash: f5ae7...ee6 1 Lenke til kommentar
skripis Skrevet 19. juni 2017 Del Skrevet 19. juni 2017 My 2 cents: hvis du holder tilbake at du har en yrkesskade og samtidig går langtidssykemeldt, ville jeg tolket det svært negativt dersom jeg fant ut dette midt i utvelgelsesprosessen som potensiell arbeidsgiver. Fallhøyden ved hemmelighold er for stor til at jeg ville tatt sjansen. Vær ærlig, snakk med eksisterende arbeidsgiver slik at du får gode referanser. Lenke til kommentar
Corp Por Skrevet 20. juni 2017 Del Skrevet 20. juni 2017 Jeg har migrene. Det er en litt heftig form for migrene. Den utgjorde at jeg ble ute av stand til å fortsette i mitt daværende yrke pga sikkerhet. Jeg får ca ett "anfall" pr år. Jeg fikk da tilbud om lønnstilskudd fra nav pga karrierebytte. Ny arbeidsgiver ble informert om situasjonen min (mht lønnstilskudd) og at det ikke ville ha noen betydning for fravær eller min evne til oppmøte. Fikk ikke jobben pga arbeidsgiver assosierte ordet migrene med mye fravær. Sålenge du kan jobbe 100% på nåværende tidspunkt hadde jeg informert om dét og ikke mer. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 20. juni 2017 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2017 Referanser er i varetatt, og jeg er også av den oppfatningen at ved å legge frem dette på en åpen og ærlig måte, så bør dette ikke overskygge de andre egenskapene jeg har som gjør at jeg har blitt bedt om å komme til intervju, men på en annen side så er det jo ikke sikkert at en hadde blitt spurt om det om de visste dette på forhånd. Jeg skal informere de om dette under intervjuet og har de noen spørsmål de ønsker utfyllende svar på angående yrkesskade eller sykmelding/friskmelding så skal de få det. Forsøker å vri dette så positivt som mulig ved at jeg da gjør andre ting som å ta noen ekstra kurs, hjelper til med andre oppgaver, trener og holder meg i form. Mer enn det kan jeg nok ikke få gjort med dette, og holder ikke dette, sammen med mine yrkesfaglige kunnskaper, fagbrev, yrkeserfaring og personlige egenskapene, så er det nok ikke meningen at en skal få den stillingen. Det burde ikke bli avgjort på en sykmelding som er over i Juli, men det er det jo selvfølgelig ikke jeg som avgjør. Anonymous poster hash: f5ae7...ee6 Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 21. juni 2017 Del Skrevet 21. juni 2017 Jo, det er jo det, hvis du nå velger å opplyse om ting de strengt tatt ikke har noe med og ikke har krav på å vite. Hvorfor gjøre ting vanskelig for seg selv? Det er en grunn til at arbeidsgivere ikke har lov til å spørre om slike ting, det er fordi de har en tendens til å overtenke det og nekte jobb til folk som ville gjort en allldeles utmerket jobb. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 21. juni 2017 Del Skrevet 21. juni 2017 Poenget er at det ikke er "hemmelighold" eller løgnaktig å ikke opplyse om dette. Skal du fortelle dem om du foretrekker å ligge oppå eller under også, sånn for samvittighetens skyld? 2 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 21. juni 2017 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2017 Jeg vet jo at sykdom og fravær er noe de vil spørre referansepersonene om uansett om de har lov til det eller ikke, og da er det etter min mening bedre at jeg selv har opplyst om dette, enn at de får vite dette når de ringer referansene eller noen andre. Jeg har som nevnt ordnet med referanser, men det er jo ikke dermed sagt at de stopper ved de personene jeg oppgir og da muligens ringer de direkte til arbeidsgiver min i tillegg, så tar det seg veldig dårlig ut at en ikke har opplyst om dette eller har forsøkt å skjule noe slikt. Om dere leser overskriften på tråden, så ser dere også hva jeg frykter skal kunne skje (selv om det er høyst useriøst, så er det ikke dermed sagt at det ikke vil kunne skje) og derfor informerer jeg heller selv om dette. Det handler for min del om å gjøre det rette slik at jeg ikke får et problem og at dette skal kunne brukes mot meg i etterkant om denne stillingen skulle bli min. En må igjennom en prøvetid i en ny stilling her og det kan kanskje bli vanskelig situasjon for meg om de skulle få vite dette under prøvetiden uten at jeg har informert dem. Dette er en bransje hvor det er mange som kjenner hverandre på tvers av arbeidsgivere og rykter/prat vandrer fort, derfor vil jeg opplyse om det selv, slik at en eventuell ny arbeidsgiver hører det fra meg og ikke via andre, som vil virke ganske åpenlyst at dette er noe jeg har forsøkt å skjule for dem. Det er lyst ut mer enn en stilling og andre som blir ansatt kan jo også komme til å si noe om dette om de kjenner meg, så jeg jeg er ganske sikker på at jeg gjør det rette ved å opplyse dem om dette. Mulig jeg bommer der, men det er i hvert fall slik jeg kommer til å gjøre dette, så vil det gjenstå å se hvor langt det rekker og om en da har gjort det rette. Intervjuet er 3 uker for tidlig for min del for at jeg ikke hadde sagt noe om det, men slik situasjonen er når jeg skal på intervjuet så mener jeg selv at jeg er mest tjent med å være ærlig, uansett om de ikke har krav på å vite dette eller ikke. Jeg har ikke opplysningsplikt om dette, men jeg tror likevel at forsøk på hemmelighold ikke er det rette valget. Anonymous poster hash: f5ae7...ee6 Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 22. juni 2017 Del Skrevet 22. juni 2017 Intervjuet er 3 uker for tidlig for min del for at jeg ikke hadde sagt noe om det, men slik situasjonen er når jeg skal på intervjuet så mener jeg selv at jeg er mest tjent med å være ærlig, uansett om de ikke har krav på å vite dette eller ikke. Jeg har ikke opplysningsplikt om dette, men jeg tror likevel at forsøk på hemmelighold ikke er det rette valget. I det lange løp vil du aldri tape på å fortelle sannheten. Klokt og gjennomtenkt valg! Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 26. juni 2017 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2017 Helt uproblematisk med informasjon om yrkesskaden til denne stillingen. Forklarte kort hva som hadde skjedd, hva skaden var, og at jeg er friskmeldt i løpet av Juli. Det var helt greit og ikke noe de spurte meg mer utfyllende om, men hva de pratet om etter at intervjuet var over vet jeg ikke noe om. De tar heller ikke kontakt med andre personer enn referansene jeg oppga, så da er denne saken for mitt vedkommende løst. Anonymous poster hash: f5ae7...ee6 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå