Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan nåværende arbeidsgiver ringe en eventuell ny arbeidsgiver for å "sladre"?

Anbefalte innlegg

Dette er en viktig og litt komplisert sak for meg, men det er kanskje ikke slik i praksis. Jeg har ingen erfaring med å bytte jobb, og dette passer jo selvfølgelig litt dårlig at det har kommet en stillingsannonse på en annen jobb når en er sykmeldt. Det hele går ut på at jeg på nåværende tidspunkt er sykmeldt, og har vært det en lengre periode grunnet et arbeidsuhell, det er en godkjent yrkesskade som har medført et lengre fravær. Er forøvrig 100% friskmeldt i løpet av Juli, og vil ikke ha noen problemer med å utføre hverken min eller andre type jobber etter dette, heller ikke noen senskader.

Nå har jeg derimot søkt på annen jobb, og skal snart på intervju dit. 

Når det gjelder referanser så har jeg (konfidensielt) snakket med noen kollegaer og tidligere ledere der jeg jobber i dag, men ikke den nåværende lederen for han kjenner meg ikke fordi jeg ikke har vært på jobb mens han har vært leder. Vi har heller ikke den rette kjemien synes jeg, uten at det er grunnen til at jeg har søkt på annen jobb. Jeg har heller ikke lyst til å fortelle bedriften der jeg har søkt om mitt sykefravær, for det tror jeg ikke vil telle så positivt med tanke på å kunne bli ansatt der. Ingen vil vel ansette en som har vært sykmeldt over en lengre periode, selv om det er en helt konkret årsak til det og det er en godkjent yrkesskade. 

Spørsmålene jeg sitter med er om jeg må/bør fortelle dette selv under intervjuet, slik at jeg spiller med helt åpne og ærlige kort? 

Om jeg ikke gjør det så frykter jeg litt om det kan bli noen reaksjoner fra den eventuelt nye arbeidsgiveren, fordi en har holdt tilbake opplysninger? 

Har vel mest sannsynlig 6 måneders prøvetid i en ny jobb, og om slike opplysninger plutselig kommer dem for øret, så vil det kanskje mest sannsynlig bety slutten for den nye jobben, uavhengig av hvordan en har utført den jobben?

Frykter også at den nye lederen på min nåværende arbeidsplass kan ringe og informere dem om dette etter at jeg eventuelt har fått tilbud om jobben jeg har søkt på og sier opp der hvor jeg er ansatt i dag.

Og hva vil skje da, en kan muligens ende opp som arbeidsledig?

Er en helt ærlig på det kommende jobbintervjuet så slipper en vel å frykte dette, men da får en nok ikke noen ny jobb heller. Om jeg eventuelt får jobben jeg har søkt på, så får jeg tidligste sagt opp min nåværende stilling enten i Juni eller Juli avhengig av hvor fort hele søknadsprosessen går nå rett før ferien, og jeg har 3 måneders oppsigelsestid fra måneden etter at jeg har sagt opp og har jo da vært friskmeldt i flere i måneder.

Så hva sier egentlig det juridiske her, er dette noe jeg må/bør fortelle under jobbintervjuet slik at jeg har vært helt ærlig og ikke holdt noe skjult?

Eller er det ingen som har noe med dette her i det hele tatt, med tanke på at jeg har vært friskmeldt i flere måneder før jeg eventuelt kan starte i ny jobb der jeg har søkt?

Hvilke reaksjoner kan en eventuelt ny arbeidsgiver foreta seg, om de finner ut at her har en ikke spilt med åpne kort og på en måte fått jobb på feil grunnlag? 

Det ble veldig mye tekst og spørsmål her, men dette er det ganske viktig at går rett og riktig for seg også. Håper noen har orket å lese alt og kan svare på konkret spørsmålene her.

På forhånd takk!

Anonymous poster hash: cb1e2...ac4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du trenger ikke opplyse om dette, og de har heller ikke lov til å spørre.

https://www.tu.no/artikler/dette-er-det-ikke-lov-a-sporre-om-pa-jobbintervjuet/232234

Ikke spørsmål om helse

Nitos undersøkelse viser at en av sju menn blir spurt om helse. Det er heller ikke lov, ifølge Arbeidsmiljøloven.

Riise sier at arbeidsgiver ikke har rett til å skaffe seg helseopplysninger om arbeidssøkere utover dem som er nødvendige.

For eksempel hvis man har pacemaker og skal jobbe i en elektrolysehall, kan magnetfeltene i hallen forstyrre pacemakeren.

– Da vil opplysninger om at du har pacemaker være relevant. Men spørsmål om pacemaker er ikke relevant når det gjelder en telefonselgerjobb.

Forbudet gjelder også om foreldres mulige arvelige sykdommer.

– Dersom arbeidsgiveren krever slike opplysninger, skal det være begrunnet i din sikkerhet eller virksomhetens nødvendige behov for kunnskap om helsen din.

Arbeidsgiveren har heller ikke lov til å spørre familie, venner, legen din eller tidligere arbeidsgivere om helsesituasjonen din.

https://lovdata.no/lov/2005-06-17-62/§9-3

§ 9-3.Innhenting av helseopplysninger ved ansettelse
(1) Arbeidsgiver må ikke i utlysningen etter nye arbeidstakere eller på annen måte be om at søkerne skal gi andre helseopplysninger enn dem som er nødvendige for å utføre de arbeidsoppgaver som knytter seg til stillingen. Arbeidsgiver må heller ikke iverksette tiltak for å innhente helseopplysninger på annen måte.
(2) Departementet kan i forskrift gi nærmere bestemmelser om hvilke opplysninger som kan innhentes etter denne paragraf.
Lenke til kommentar

Du trenger ikke opplyse om dette, og de har heller ikke lov til å spørre.

https://www.tu.no/artikler/dette-er-det-ikke-lov-a-sporre-om-pa-jobbintervjuet/232234

Ikke spørsmål om helse

Nitos undersøkelse viser at en av sju menn blir spurt om helse. Det er heller ikke lov, ifølge Arbeidsmiljøloven.

Riise sier at arbeidsgiver ikke har rett til å skaffe seg helseopplysninger om arbeidssøkere utover dem som er nødvendige.

For eksempel hvis man har pacemaker og skal jobbe i en elektrolysehall, kan magnetfeltene i hallen forstyrre pacemakeren.

– Da vil opplysninger om at du har pacemaker være relevant. Men spørsmål om pacemaker er ikke relevant når det gjelder en telefonselgerjobb.

Forbudet gjelder også om foreldres mulige arvelige sykdommer.

– Dersom arbeidsgiveren krever slike opplysninger, skal det være begrunnet i din sikkerhet eller virksomhetens nødvendige behov for kunnskap om helsen din.

Arbeidsgiveren har heller ikke lov til å spørre familie, venner, legen din eller tidligere arbeidsgivere om helsesituasjonen din.

https://lovdata.no/lov/2005-06-17-62/§9-3

§ 9-3.Innhenting av helseopplysninger ved ansettelse

(1) Arbeidsgiver må ikke i utlysningen etter nye arbeidstakere eller på annen måte be om at søkerne skal gi andre helseopplysninger enn dem som er nødvendige for å utføre de arbeidsoppgaver som knytter seg til stillingen. Arbeidsgiver må heller ikke iverksette tiltak for å innhente helseopplysninger på annen måte.

(2) Departementet kan i forskrift gi nærmere bestemmelser om hvilke opplysninger som kan innhentes etter denne paragraf.

Takk!

Var mest dette med helseopplysningene de trenger og som er nødvendige for å utføre jobben, jeg tenkte på at kunne være en utfordring med tanke på min sykmelding.

Den er ikke av en slik art som pacemaker e.l., dette er en fysisk jobb og siden jeg i dag er sykmeldt så tenkte jeg at dette muligens kan være et problem. Jeg er som sagt friskmeldt flere måneder før en eventuell start i ny jobb her, så det er egentlig ikke et problem. Men jeg blir usikker på dette når jeg vet at jeg er sykmeldt under intervjuet, og da føles det liksom at jeg skjuler noe og er litt nervøs for at det er noe de finner ut og vil reagere på i ettertid. Og da spesielt etter at jeg kanskje har fått jobben og så sagt opp min egen hos nåværende arbeidsgiver, og så ende opp med at jeg ikke har jobb i det hele tatt.

Det er hva bekymringen min er.

Anonymous poster hash: f5ae7...ee6

Lenke til kommentar

Det hadde da vært ekstremt uprofesjonelt. 

Litt usikker på hva du mener er den uprofesjonelle delen her, altså om det er jeg som søker på annen jobb mens jeg er sykmeldt, eller at jeg frykter hva nåværende leder kan finne på.

Jeg ønsker å bytte jobb for å få litt andre utfordringer og et miljøskifte etter mange år i samme yrke. Men frykter at sykmeldingen skal ødelegge dette for meg, selv om jeg som nevnt er friskmeldt flere måneder før jeg eventuelt kan starte i en ny stilling.

Lenke til kommentar

Han mente uprofesjonelt av din gamle arbeidsgiver, regner jeg med.

Hvordan kan du vite at du blir frisk?

Det er jeg helt enig i at det hadde vært, men vet at det er noen som ønsker å sabotere for de som vil forlate en arbeidsplass fordi de føler seg sviktet av de som søker andre jobber.

Jeg sitter med friskmeldingen i hånda, som gjelder fra sykmeldingen har gått ut tiden sin.

Lenke til kommentar

Jeg har vært vitne til noen seriøse konflikter i jobbsammenheng mht arbeidstakere -og givere men jeg har aldri hørt om arbeidsgivere som går så langt som å finne ut av hvor arbeidstaker tar jobb og tar seg bryet med å svartmale arbeideren.

Jeg har hatt ganske tette bånd med flere av mine sjefer oppigjennom så jeg mener jeg hadde visst om det dersom det var tilfelle.

Jeg har derimot sett folk med heftige uoverstemmelser med sjefen allikevel få gode attester og det er disse som teller.

Attester har du jo krav på, de må også være saklige og du har rett til å klage dersom du føler en attest beskriver deg og din utførelse feilaktig.

Man risikerer selvfølgelig alltid at det går andre veien - ny arbeidsgiver kan gjerne ringe en tidligere arbeidsgiver og der få mer uformell info, men om tidligere arbeidsgiver uoppfordret tar kontakt med ny vil nok bare den personen oppfattes som useriøs og uprofesjonell.

Kolleger, derimot, er farligere.

Vi som jobber i samme fag snakker mye sammen og det er fort gjort å få seg et rykte i bransjen den veien.

Dersom du frykter at din sjef risikerer å gi deg en urettferdig omtale kan du evt spørre en av dine kolleger om å få bruke dem som referanseperson. En avdelingsleder, formann eller bas f.eks.

Endret av Invader Zim
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Litt usikker på hva du mener er den uprofesjonelle delen her, altså om det er jeg som søker på annen jobb mens jeg er sykmeldt, eller at jeg frykter hva nåværende leder kan finne på.

Jeg ønsker å bytte jobb for å få litt andre utfordringer og et miljøskifte etter mange år i samme yrke. Men frykter at sykmeldingen skal ødelegge dette for meg, selv om jeg som nevnt er friskmeldt flere måneder før jeg eventuelt kan starte i en ny stilling.

Uprofesjonelt av din nåværende arbeidsgiver å "sladre" selvfølgelig. 

Correcto!

Lenke til kommentar

Jeg har vært vitne til noen seriøse konflikter i jobbsammenheng mht arbeidstakere -og givere men jeg har aldri hørt om arbeidsgivere som går så langt som å finne ut av hvor arbeidstaker tar jobb og tar seg bryet med å svartmale arbeideren.

Jeg har hatt ganske tette bånd med flere av mine sjefer oppigjennom så jeg mener jeg hadde visst om det dersom det var tilfelle.

Jeg har derimot sett folk med heftige uoverstemmelser med sjefen allikevel få gode attester og det er disse som teller.

Attester har du jo krav på, de må også være saklige og du har rett til å klage dersom du føler en attest beskriver deg og din utførelse feilaktig.

Man risikerer selvfølgelig alltid at det går andre veien - ny arbeidsgiver kan gjerne ringe en tidligere arbeidsgiver og der få mer uformell info, men om tidligere arbeidsgiver uoppfordret tar kontakt med ny vil nok bare den personen oppfattes som useriøs og uprofesjonell.

Kolleger, derimot, er farligere.

Vi som jobber i samme fag snakker mye sammen og det er fort gjort å få seg et rykte i bransjen den veien.

Dersom du frykter at din sjef risikerer å gi deg en urettferdig omtale kan du evt spørre en av dine kolleger om å få bruke dem som referanseperson. En avdelingsleder, formann eller bas f.eks.

Altså det er ingen konflikt med lederen i dag, avdelingslederen kjenner meg ikke i det hele tatt og vet egentlig bare hva andre forteller, fordi jeg har vært sykmeldt under den tiden den nye avdelingslederen har hatt ansvaret for vår avdeling. Men jeg vet at andre ikke har blitt behandlet helt rettferdig tidligere i andre avdelinger, men så langt gjelder det ingen i avdelingen der jeg er ansatt.

Det jeg frykter er om en skulle være heldig å få jobb, så vil den nye arbeidsgiveren finne ut at jeg var sykmeldt under ansettelsesprosessen og holdt det hemmelig for dem, men jeg er 100% friskmeldt flere måneder før min oppsigelsestid hos nåværende arbeidsgiver er over. Det er hva som kan bli fortalt den eventuelt nye arbeidsgiveren etter at oppsigelsen er levert jeg er nervøs for, da kan en kanskje ende opp med at den eventuelt nye arbeidsgiveren trekker ansettelsen og jeg vil heller ikke få tilbake min gamle jobb, og vil ende opp uten jobb.

Så derfor vet jeg ikke om jeg skal si noe i det hele tatt om sykmeldingen under intervjuet, men jeg vet jo at om jeg gjør det, så kan jeg mest sannsynlig se langt etter den jobben jeg har søkt på.

Om jeg ikke forteller det selv, så er jeg litt redd for at noen vil fortelle dette til den bedriften jeg har søkt jobb, og at de da vil føle seg lurt og ført bak lyset.

Som nevnt i startinnlegget, så har jeg kontaktet andre personer som kan være referanser for meg, de kjenner meg godt og vet hva jeg står for. Men om bedriften jeg har søkt på jobb tar kontakt med lederen min i tillegg til referansene jeg har oppgitt, så kan det nok bli en litt vanskelig situasjon. Da får en jo ikke jobben der jeg har søkt, og nåværende arbeidsgiver får vite at jeg har søkt jobb et annet sted.

Hadde jobbintervjuet vært en måned senere, så hadde dette ikke vært et tema for meg, men slik det er nå så er jeg usikker på hva en bør fortelle angående sykmeldingen under jobbintervjuet.

Takk for konstruktive og gode råd!

Lenke til kommentar

Uprofesjonelt av din nåværende arbeidsgiver å "sladre" selvfølgelig. 

Correcto!

Ja det vil være uprofesjonelt av avdelingslederen, det er nok mest jeg som tenker i "in worst case scenario", fordi jeg vil være seriøs og ærlig overfor en eventuelt ny arbeidsgiver, men likevel ikke ødelegge sjansene for meg selv, med å fortelle mer enn hva de har rett til å vite.

Men på en annen side, så vil jeg heller fortelle dette selv enn at de finner det ut fordi det blir en samtale mellom den eventuelt nye arbeidsgiveren og den eksisterende, og det er da jeg ikke helt føler meg komfortabel med hva avdelingslederen vil kunne finne på å si.

Det var derfor jeg stilte spørsmålet om hva det juridiske sier, slik at dette ikke kan brukes mot meg i etterkant. For jeg er som nevnt friskmeldt flere måneder før jeg kan begynne i en eventuell ny stilling, men hva jeg er nødt til å oppgi og hva jeg burde ha oppgitt under intervjuet er kanskje mest sannsynlig to helt forskjellige ting? 

Og det er her jeg vil gjøre det rette uten at jeg hverken ødelegger for meg selv eller utelater å fortelle noe jeg uoppfordret kanskje burde ha fortalt.

Som nevnt, jeg vet at jeg blir friskmeldt i neste måned fordi jeg har friskmeldingen i her), og det er ingenting som hindrer meg fra å utføre hverken min eksisterende -eller den eventuelt nye jobben fra friskmeldingen gjelder. I den eventuelt nye jobben blir det ikke oppstart før tidligst 01.10. på grunn av min oppsigelsestid, så det er kun under intervjuet jeg er sykmeldt.

Lenke til kommentar

Men om du faktisk er funksjonshemmet, er et papir der det står at du er frisk null verdt.

Som nevnt så er jeg helt skadefri og friskmeldt i løpet av Juli, ingen smerter, ingen plager og ingen hindringer for å være 100% tilbake på jobb og kunne utføre enhver jobb jeg blir satt til av både nåværende og en eventuell ny arbeidsgiver.

Nå er det kun lege og fysioterapeut som mener at jeg bør trene/behandles litt mer før jeg friskmeldes helt, så min friskmelding er et papir som er helt relevant for min arbeidsevne i Juli måned.

Lenke til kommentar

Men om du faktisk er funksjonshemmet, er et papir der det står at du er frisk null verdt.

Som nevnt så er jeg helt skadefri og friskmeldt i løpet av Juli, ingen smerter, ingen plager og ingen hindringer for å være 100% tilbake på jobb og kunne utføre enhver jobb jeg blir satt til av både nåværende og en eventuell ny arbeidsgiver

Nettforum i et nøtteskall:

Hvis du påstår at du er syk vil alltid noen påstå at du er frisk.

Hvis du påstår du er frisk vil alltid noen påstå at du er syk.

Forstå det den som kan...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Altså det er ingen konflikt med lederen i dag, avdelingslederen kjenner meg ikke i det hele tatt og vet egentlig bare hva andre forteller, 

Du skrev da vitterlig, i din første post

Vi har heller ikke den rette kjemien synes jeg

Dim sykdomshistorie behøver du ikke bekymre deg over, men er det noe annet - som du ikke har nevnt?

Endret av CiaroScuro
Lenke til kommentar

Altså det er ingen konflikt med lederen i dag, avdelingslederen kjenner meg ikke i det hele tatt og vet egentlig bare hva andre forteller, 

Dim sykdomshistorie behøver du ikke bekymre deg over, men er det noe annet - som du ikke har nevnt?

Nå er det først og fremst sykdomshistorien jeg frykter mest kan forhindre meg i å få en ny jobb, fordi jeg er høyst usikker på om det er noe jeg bør fortelle dem under intervjuet eller ikke. Det smarteste er vel kanskje å la det ligge siden jeg har vært friskmeldt i en lengre periode når jeg eventuelt kan begynne i ny jobb, og arbeidsevnen er 100%.

Det som gjør meg usikker er hva som eventuelt vil skje dersom det er noen andre som forteller en ny arbeidsgiver at jeg var sykmeldt under intervjurunden, og da ikke spilte med åpne kort. Hvordan de kan reagere på dette er min bekymring.

Det er ikke noe jeg har holdt skjult. Vi har ingen konflikt, men vi har likevel ikke en helt god tone, og det kommer noen kommentarer som jeg synes på fotballspråket ville vært noen verbale etterslengere, som kan relateres til at en er sykmeldt. Jeg har ikke sagt noe tilbake eller svart på dem (men jeg har merket meg dem og før eller siden så kan de kanskje slå tilbake på ham), men jeg er ikke ute etter å skape hverken bråk eller konflikter, så jeg har latt det ligge.

For det er jo ikke dermed sagt at en får jobben en har søkt på heller, og da er denne arbeidsgiveren og avdelingslederen jeg skal forholde meg til. Jeg har aldri hatt en slik kjemi med hverken kollegaer eller andre ledere tidligere, og det er heller ikke noe jeg synes noe om, og jeg er ikke den eneste som har merket dette. 

Lenke til kommentar

Jeg ville latt være å nevne det. Du har en rett til å ikke oppgi helseopplysninger for ikke å bli diskriminert. Og dette påvirker ikke jobben, med mindre yrkesskaden skyldtes at du er en kløne. Da risikerer du jo nye yrkesskader på løpende bånd.

Endret av Emancipate
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ville latt være å nevne det. Du har en rett til å ikke oppgi helseopplysninger for ikke å bli diskriminert. Og dette påvirker ikke jobben, med mindre yrkesskaden skyldtes at du er en kløne. Da risikerer du jo nye yrkesskader på løpende bånd.

Jeg heller egentlig mest dit jeg også, siden jeg er friskmeldt lenge før en eventuell start hos de jeg har søkt jobb hos. Skaden er så å si helt helt restituert i dag, og vil ikke hemme meg i det hele tatt hverken i den jobben jeg har eller den jeg har søkt på fra friskmeldingsdatoen.

Det er kun at jeg sykmeldt under intervjurundene som gjør meg betenkt om det må nevnes eller ikke, hadde intervjuet vært en måned senere så hadde jeg ikke tenkt på det en gang.

Haha, nei er vel ikke klønete etter hva jeg føler selv. I litt tyngre fysiske yrker så skjer det vel litt lettere yrkesskader og kanskje av litt annen karakter enn om en sitter på et kontor, selv om belastningsskader selvfølgelig forekommer der også. Jeg har hatt to yrkesskader med fravær på over 30 år som jeg har vært yrkesaktiv, selv om det egentlig er to for mange det også, så er vel det likevel innenfor hva som er normalt vil jeg tro, i hvert fall sammenlignet med enkelte av de jeg jobber sammen med.

Lenke til kommentar

Nå er det først og fremst sykdomshistorien jeg frykter mest kan forhindre meg i å få en ny jobb, fordi jeg er høyst usikker på om det er noe jeg bør fortelle dem under intervjuet eller ikke. Det smarteste er vel kanskje å la det ligge siden jeg har vært friskmeldt i en lengre periode når jeg eventuelt kan begynne i ny jobb, og arbeidsevnen er 100%.

Det som gjør meg usikker er hva som eventuelt vil skje dersom det er noen andre som forteller en ny arbeidsgiver at jeg var sykmeldt under intervjurunden, og da ikke spilte med åpne kort. Hvordan de kan reagere på dette er min bekymring.

Det er ikke noe jeg har holdt skjult. Vi har ingen konflikt, men vi har likevel ikke en helt god tone, og det kommer noen kommentarer som jeg synes på fotballspråket ville vært noen verbale etterslengere, som kan relateres til at en er sykmeldt. Jeg har ikke sagt noe tilbake eller svart på dem (men jeg har merket meg dem og før eller siden så kan de kanskje slå tilbake på ham), men jeg er ikke ute etter å skape hverken bråk eller konflikter, så jeg har latt det ligge.

For det er jo ikke dermed sagt at en får jobben en har søkt på heller, og da er denne arbeidsgiveren og avdelingslederen jeg skal forholde meg til. Jeg har aldri hatt en slik kjemi med hverken kollegaer eller andre ledere tidligere, og det er heller ikke noe jeg synes noe om, og jeg er ikke den eneste som har merket dette. 

Og kanskje spant en liten hvit løgn?

Da hadde ikke jeg ansatt deg. Å stå på dine rettigheter er greit, men usannhet - Big No no!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...