Gå til innhold

Hvorfor bryr «ingen» seg om milliardsmellene i Norges viktigste næring?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Med denne empirien i bakhodet er det vel betimelig å stille spørsmål ved lønnsomhetsberegningene for fremtidige oljefelt...

 

Kanskje mer betimelig å stille spørsmål ved å sende oppdrag til utlandet, eksempelvis Korea, for så slepe installasjonen tilbake til norske farvann med både enorme mengder ufullstending arbeid ('carry over work') og med feil/mangler på det som faktisk har blitt installert og dermed medfører ekstratid og kost på utbedring av feil og i verste tilfeller nedriving for å installere på ny.

 

Hva er overskridelsene på prosjekter som er/har blitt kjørt mer eller mindre fullstendige fra norske verft med mindre underleverandør leveranser i forhold til de prosjekter hvor hele installasjonen i stor grad har blitt sammenstilt utenfor Norge?

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Fordi ting går fremdeles rundt. Det får ikke sterke nok konsekvenser. Pluss det faktum at den store majoriteten ikke kan eller vet noe som helst om generell økonomi og finans. Medier vrir og vender på sannheten for å tjene penger. Først når det blir krise og inflasjon begynner folk å spørre hva som gikk galt. Og selv da får man ikke svar.

 

Vi skulle vært mye flinkere til å demonstrére og streike, sende signaler når ting går galt.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Disse verftene "i uggabugga land" bygger pr idag alt av komplekse installasjoner som blir brukt i verden, og det går stort sett som smurt. Svære flytere, mye mer kompliserte enn f.eks "Martin Linge " blir bygget for Exxon, BP, Total. De blir levert "on budget, -on time", blir tauet til Angola, Nigeria, Congo osv. og går rett i arbeid. Også alle verdens avanserte borerigger blir bygget ved dise verftene. Sist en forsøkte å bygge moderne rigger (2) Norge så gikk det grundig på reva.

Felles for alle disse installasjonene er at de er bygget etter internasjonale, anerkjente standarder som er kjent og velbrukt av hele verdens petroleumsindustri, --bortsett fra Norge. Vi har vår egen sære bygge standard og det koster landet milliarder. Når det gjelder myndighetenes interesse for kost overskridelser så ligger nok diverse offentlige vei og byggeprosjekter og lurer i bakgrunnen. For ikke å snakke om Stortingsgarasjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke så lett å bry seg når vi har ubrukelige politikere.

Når man vet at det er billigere å bygge i Norge og likevel velger å bygge i uggabuggaland så er det vel ikke noe håp om bedring??

Proteksjonisme er eneste veien å gå med alle jobber i Norge, når skal politikerne fatte det?

 

Fordi at alle brødgjøkene som stemmer i dette landet tror på all driten som renner ut av kjeften på politkere som er mest interissert i å stappe mest i sin egen og sine rike venners lomme, ved neste valg igjen så blir det sikkert AP ved makta og de har ikke vært arbeidernesparti på 50år uansett, dagens regjering er ikke akkurat oppegående de heller, men så er det ikke rart det ikke skjer noe når partier må samarbeide og når alle er uenige så blir ingenting gjort, alt blir bare ett svada av kompromisser også blir alt bare magisk dyrere her i landet, så de har nok en litt skjult agenda om å ikke være enige også, så lenge man kan tåkelegge ett område så kan man snike seg inn med mye anna.

Vi nordmenn er dumme og naive, det beviste vi jo tilgangs i 1940, men vi er jo så dumme at vi enda ikke har skjønt det, flere generasjoner senere, så hvorfor er man overrasket?

Lenke til kommentar

Kort forklart:

 

1) Investorene (ink regjeringen som er en MEGET stor investor i oljebransjen) ser kun kortsiktige utgifter og kortsiktige gevinster. Det er derfor at alle de "gamle travere" ble bygget av billig svartstål siden de ikke skulle brukes så lenge - og måtte oppgraderes etterpå. Det er den samme grunnen til hvorfor man helt bestemt går for koreanske og andre dødsverft som aldri har bygget ett eneste platform 100% ferdig og etter budsjett - siden den opprinnelige budprisen var lavest, mye lavere enn norske verft. Kostnaden ved anbud er IKKE den endelige kostnaden, og om det koster 2x å få plattformen fiks ferdig så er det en ANNEN budsjett enn den opprinnelige investeringen. Tenk travhest med lapper som sperrer for sidesynet - slik er alle investorene; private og statlige.

2) Oljebransjen er i en egen kategori, og kan ikke sammenlignes med noe annet med mindre man i det alle minste snakker like store pengesummer. Da bbl lå rundt 100USD så ble pengesedler strødd over alt og alle; kontraktører og subkontraktører, konsultutter av alle slag, prosjekter med ikke akkurat optimal bang-for-the-buck-forhold etc. Da oljebransjen går godt, er den meget generøs med alle... selv de som er indirekte knyttet til den, helt til den lokale Meny-butikken og Tesla-bilselgeren. Alle kjenner når denne bransjen går godt, og alle kjenner når den ikke gjør det. Så sånn sett, om store summer blir "sløst" i denne bransjen - så hanver pengene aller oftest i samfunnet til slutt, det er ikke akkurat noe å gråte over.

3) Skal man kvitte seg med den største og mest tragiske sløsingen i denne bransjen - så må politisk vilje til. Om man ønsket det - så kunne man bygget her i landet, til rett pris, med minimale budsjettoverskridelser og mindre utgifter enn å bygge i utlandet. Men når landets statsminister går rundt i samme verft hvor 7+ mennesker døde bare nylig, i samme verftet som kan KUN masseprodusere skip av samme type uten å sprenge budjettet 10x ganger, samme verft hvor mange faggrupper får kurs i stedet for mange års studie - så får man pris og kvalitet deretter. Så lenge den politiske biten er ikke i boks kan man glemme å gå etter enkle selskap/operatører/kontrakører. Det blir litt som å klage på spillet når det ikke finnes gode nok spilleregler.

Lenke til kommentar

Morsomt at det spesifikt nordmenn som er dumme for å sette prosjekter til Sør-Korea når de som nevnt over bygger nesten alle denne typen prosjekter i verden. Og når alle de store velkjente selskapene år etter år gir dem nye kontrakter så er det jo mulig at de faktisk er ok. Men folk her på forumet vet nok bedre en samtlige olje og shippingselskaper i verden. Det er internet tross alt. Det er og morsomt at enhver overskridelse skyldes på utlandet, og folk later også som om at hvis det ble bygget i Norge ville det aldri vært overskridelser. Beviselig har norske prosjekter overskridelser hele tiden.... akkurat som alle andre.

 

Og interessant at folk klager over at den norske staten finansierer overskridelser som er utenlandske verft sin feil og mener vi bør heller ha verftsindustri her. Jeg sier ikke jeg er imot å få litt skipsbyggingsjobber til Norge. Se på hvor mye den koreanske staten gir i subsidier til sine verft derimot. Det kommer til å bli et subsidieprosjekt i Norge og.

 

Rapporteringen på dette området er jo og partisk fra norsk presse. Se eksempelvis hvordan artikkelen skriver at 6 personer har dødd. Det blir skrevet slik, og det er logisk å anta at 6 personer døde for å bygge norske prosjekter. I realiteten døde de andre steder ved samme verft. Det er "tilfeldigvis" ikke spesifisert.

Lenke til kommentar

Regnestykke meget simplifisert for de som ikke skjønner at det er billigere i Norge.

eks. overskridelser og 3dje parts pakker/leveringer.

 

1 stk plattform; koster 20 milliarder å bygge i Sør Korea.

 

samme plattform koster da 30 millarder i Norge, (mulig jeg tar litt i men, men) så trekker vi fra ca 50% skatt og avgifter på timer, stål og utstyr. dvs ca 15 milliarder tilbake i statskassa.

Dermed 1 stk plattform i Norge, ca 15 milliarder.

God Sommer!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ikke så lett å bry seg når vi har ubrukelige politikere.

Når man vet at det er billigere å bygge i Norge og likevel velger å bygge i uggabuggaland så er det vel ikke noe håp om bedring??

Proteksjonisme er eneste veien å gå med alle jobber i Norge, når skal politikerne fatte det?

 

Det er faktisk ikke politikerne som setter oppdrag til de "billigste" selskapene på andre siden av jorden. Det er det styre og ledelsen i selskapene som gjør.

Eller kanskje du mener vi skal få politikere som forbyr å innhente jobber fra utlandet?

Lenke til kommentar

 

Ikke så lett å bry seg når vi har ubrukelige politikere.

Når man vet at det er billigere å bygge i Norge og likevel velger å bygge i uggabuggaland så er det vel ikke noe håp om bedring??

Proteksjonisme er eneste veien å gå med alle jobber i Norge, når skal politikerne fatte det?

Det er faktisk ikke politikerne som setter oppdrag til de "billigste" selskapene på andre siden av jorden. Det er det styre og ledelsen i selskapene som gjør.

Eller kanskje du mener vi skal få politikere som forbyr å innhente jobber fra utlandet?

 

Ja, faktisk. Så lenge vi har ledige folk hjemme så skal vi bruke dem. Ingen vits å gjøre jobb i utlandet som kan gjøres her til samme pris og samme kvalitet. Ser heller ingen vits å ta inn polakker og lignende så lenge vi har ledige i Norge, det koster samfunnet for mye.

Lenke til kommentar

Ja, faktisk. Så lenge vi har ledige folk hjemme så skal vi bruke dem. Ingen vits å gjøre jobb i utlandet som kan gjøres her til samme pris og samme kvalitet. Ser heller ingen vits å ta inn polakker og lignende så lenge vi har ledige i Norge, det koster samfunnet for mye.

 

Stem på kommunister med neste valg, de hadde nok utvilsomt gjort det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Ja, faktisk. Så lenge vi har ledige folk hjemme så skal vi bruke dem. Ingen vits å gjøre jobb i utlandet som kan gjøres her til samme pris og samme kvalitet. Ser heller ingen vits å ta inn polakker og lignende så lenge vi har ledige i Norge, det koster samfunnet for mye.

 

Stem på kommunister med neste valg, de hadde nok utvilsomt gjort det.

Er det kommunistisk å verne om arbeidsplasser og velferden spesielt med tanke på at det er billigere med norsk arbeidskraft nå som vi har ledige folk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er faktisk politikerene som kan styre dette veldig enkelt:

Hvis platformen skal operere på norsksokkel så gis det kun skattefradrag for de byggekostnadene som er påbeløpt ved bygging i Norge, byggekostnader påbelåpt i utlandet er ikke fradragsberettiget.

 

Rob

Lenke til kommentar

 

 

Ja, faktisk. Så lenge vi har ledige folk hjemme så skal vi bruke dem. Ingen vits å gjøre jobb i utlandet som kan gjøres her til samme pris og samme kvalitet. Ser heller ingen vits å ta inn polakker og lignende så lenge vi har ledige i Norge, det koster samfunnet for mye.

Stem på kommunister med neste valg, de hadde nok utvilsomt gjort det.

Er det kommunistisk å verne om arbeidsplasser og velferden spesielt med tanke på at det er billigere med norsk arbeidskraft nå som vi har ledige folk.

 

Det å sette alle til å arbeide uansett er kommunisme. I et kapitalistisk samfunn har du et privat marked. Det er kraftig regulert og vi har blant annet latterlig mye proteksjonisme i Norge allerede. Som du glatt ignorerer. Staten kan derimot ikke liksom sette nordmenn til å gjøre ting så lenge folk er arbeidsledige, fordi det er kommunisme. Da skal alle ha jobb.

 

Og utsagnet ditt om at det er billigere er heller tvilsomt. Og du har omtrent 0 bevis. En vanlig yrkesfagutdanning for å jobbe på verft er ellers 4 år. Alle arbeidsledige kan ikke jobbe på verft. Verft må også bygges. Usikker på om du har sett størrelsen på noen av prosjektene som går til Korea. Noen går spesifikt til Samsung Heavy Industries, fordi de har verdens største verft.

 

Så da må du bare bygge stort verft, utdanne folk til å jobbe der, og så bygge plattformen. Og så 10 år senere så har du den. Så etter at staten har sponset så mye, taper de fortsatt så mange år med oljeinntekter og vi endre totalt i latterlig minus.

Lenke til kommentar

En må kunne skille mellom snørr og bart. Kostnads overskridelsene kommer på slutten av prosjektet når plattformen må gjøres ferdig offshore. Da er det norske firmaer som gjør jobben så svært mange av milliardene blir brukt i Norge. Jeg vil tro at en analyse av f.eks Goliat, Yme eller Valhall Redevelopment vil vise at mer arbeidspenger penger er brukt i Norge enn i "ugga-bugga land." Imidlertid så er det, som påpekt av en av debattantene, ganske stor slagside i journalistikken i dette området, og objektive analyser er fraværende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...