AnonymDiskusjon Skrevet 16. juni 2017 Del Skrevet 16. juni 2017 Hei. Har etter bortimot 20 år med sykdom havnet på AAP (er 20år), har to kroniske sykdommer der den andre jeg fikk var på videregående allmenn påbygg, det var en stygg tarmsykdom som gjorde at jeg måtte gi meg med skolegangen. Jeg har vært så og si elendig siden det (2-3 år) og havnet da på AAP for 1 år siden fra anbefaling av lege. Jobbutsiktene mine er elendig, jeg er ikke brukenes til fysisk arbeid samt at jeg har en veldig ustabil sykdom som gjør at fravær er uungåelig. I tillegg til det så må jeg bortimot lyge alle i ansiktet om jeg skal skaffe meg en jobb, for det er ingen som vil ansette meg uansett hvordan jeg vrir og vender på det. Hull i cv, masse fravær på skole og ingen utdanning, bortimot det værste som kan være. Heldigvis så greier jeg å leve for meg selv (såvidt) med støtten fra NAV, men om jeg skal fullføre utdanningen min så forsvinner den støtten så vidt jeg vet. Jeg er nødt til å få meg en utdanning om jeg skal være noe som helst brukenes i fremtiden, men hvordan skal jeg greie det samt forsørge meg selv når støtten forsvinner om jeg starter skolegang (om jeg forstår riktig). Er det noen som har noe erfaring/tips til en i min situasjon? Det tærer veldig på meg psykisk og jeg vet rett og slett ikke hva jeg skal gjøre lenger. Ja jeg vet jeg er privilegert som i det hele tatt får noe form for støtte, og fortjener det garantert ikke når man ser rundt om i verden. Anonymous poster hash: 06521...081 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 16. juni 2017 Del Skrevet 16. juni 2017 Du kan få støtte når du går på skole, 3 år mener jeg er maks. Det er dog sjelden at de innvilger det, men det er jo mer eller mindre meningsløst å gjøre noe annet for å kunne få jobb slik jeg forstår det. https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Ungdom/Utdanning+og+skole/kan-jeg-f%C3%A5-st%C3%B8tte-til-utdanning Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 16. juni 2017 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2017 Du kan få støtte når du går på skole, 3 år mener jeg er maks. Det er dog sjelden at de innvilger det, men det er jo mer eller mindre meningsløst å gjøre noe annet for å kunne få jobb slik jeg forstår det. https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Ungdom/Utdanning+og+skole/kan-jeg-f%C3%A5-st%C3%B8tte-til-utdanning Så vidt jeg har forstått av mitt nav kontor så er ikke dette en mulighet. Anonymous poster hash: 06521...081 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 16. juni 2017 Del Skrevet 16. juni 2017 (endret) Nettopp.... Det er ikke noe de liker å gjøre tror jeg. Det kommer selvfølgelig an på situasjonen du er i og det er kanskje derfor de sa at det ikke var en mulighet. Du må vel gjennom standardmølla først som ikke gir mening hvis du er så syk, er ikke mange praksisplassene du får som passer. Det er hovedsakelig butikker og steder der de trenger gratis arbeidskraft man kommer til. Jeg regner med at du tenker å utdanne deg til noe der du i stor grad kan jobbe hjemme via nettet? Edit; Denne burde muligens vært i juss-kategorien? Krikkert har helt sikkert fasiten Endret 16. juni 2017 av 4 3 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 16. juni 2017 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2017 Nettopp.... Det er ikke noe de liker å gjøre tror jeg. Det kommer selvfølgelig an på situasjonen du er i og det er kanskje derfor de sa at det ikke var en mulighet. Du må vel gjennom standardmølla først som ikke gir mening hvis du er så syk, er ikke mange praksisplassene du får som passer. Det er hovedsakelig butikker og steder der de trenger gratis arbeidskraft man kommer til. Jeg regner med at du tenker å utdanne deg til noe der du i stor grad kan jobbe hjemme via nettet? Edit; Denne burde muligens vært i juss-kategorien? Krikkert har helt sikkert fasiten Såvidt jeg har forstått så er det ikke en mulighet i det hele tatt, det er noe de ikke gjør. Men ifølge nettsiden så er det jo mulig, så jeg vet ikke. Jeg hadde som mål å studere informasjonsteknologi, så får vi se om det blir noe av. Blir veldig tvilsomt nå virker det som. Jeg var usikker hvilken kategori det skulle gå under, økonomi/skole/juss. Anonymous poster hash: 06521...081 Lenke til kommentar
Morromann Skrevet 17. juni 2017 Del Skrevet 17. juni 2017 (endret) NAV gir sjelden støtte til annet enn nedverdigende tullekurs i å skrive på PC og putte skruer i plastposer, noe som bidrar til det stikk motsatte enn å styrke mulighetene på arbeidsmarkedet. Om du blir sendt på et slikt kurs må du ikke finne på å føre det opp på CVen. Det gir bare ENDA STØRRE HULL i CVen. Det du bør gjøre er å si ifra deg "hjelpen" fra NAV som egentlig ikke er noen hjelp, men kun en måte man setter seg selv i et økonomisk avhengihetsforhold til staten på. Du er bare 20 år som du skriver så du er fortsatt ung og har fortsatt plenty av muligheter foran deg og til å bli noe. Så ung som du er det fortsatt ikke for sent. Men du bør komme deg ut av avhengighetsforholdet til NAV så fort som mulig. FOR: jo lenger du blir der jo vanskeligere blir det å komme ut og tilbake til arbeidslivet. I Norge hersker det alt for stor tro til at velferdsstaten skal ordne opp i alt og at man lever lykkelig ever after. Feil! Systemer som NAV bidrar tvert imot til at folk blir sykere og får enda vanskeligere innpass i arbeidslivet. Om du vil utdanne deg videre får du helller bite tenne sammen; komme deg vekk fra NAV og ta opp lån og håpe at det går seg til. Lån er jo måten de fleste klarer seg på. Du er fortsatt ung og har livet foran deg. Bare 20? Du er i din beste alder. Selv med kronisk sykdom. Ønsker deg forøvrig alt bra. Bit heller tenne sammen og tenk at dette klarer du. Endret 17. juni 2017 av Morromann Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 10. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2017 NAV gir sjelden støtte til annet enn nedverdigende tullekurs i å skrive på PC og putte skruer i plastposer, noe som bidrar til det stikk motsatte enn å styrke mulighetene på arbeidsmarkedet. Om du blir sendt på et slikt kurs må du ikke finne på å føre det opp på CVen. Det gir bare ENDA STØRRE HULL i CVen. Det du bør gjøre er å si ifra deg "hjelpen" fra NAV som egentlig ikke er noen hjelp, men kun en måte man setter seg selv i et økonomisk avhengihetsforhold til staten på. Du er bare 20 år som du skriver så du er fortsatt ung og har fortsatt plenty av muligheter foran deg og til å bli noe. Så ung som du er det fortsatt ikke for sent. Men du bør komme deg ut av avhengighetsforholdet til NAV så fort som mulig. FOR: jo lenger du blir der jo vanskeligere blir det å komme ut og tilbake til arbeidslivet. I Norge hersker det alt for stor tro til at velferdsstaten skal ordne opp i alt og at man lever lykkelig ever after. Feil! Systemer som NAV bidrar tvert imot til at folk blir sykere og får enda vanskeligere innpass i arbeidslivet. Om du vil utdanne deg videre får du helller bite tenne sammen; komme deg vekk fra NAV og ta opp lån og håpe at det går seg til. Lån er jo måten de fleste klarer seg på. Du er fortsatt ung og har livet foran deg. Bare 20? Du er i din beste alder. Selv med kronisk sykdom. Ønsker deg forøvrig alt bra. Bit heller tenne sammen og tenk at dette klarer du. Fant nå ut at jeg ikke har mulighet å ta opp lån/stipend fra lånekassen fordi jeg har ungdomsrett og de forventer at mine foreldre skal forsørge meg under denne tiden. Året jeg droppet ut fikk jeg et ekstra år på min ungdomsrett fordi jeg var syk med sykemelding, dette har da gjort at jeg forsatt har ungdomsrett, mao de kan ikke hjelpe meg stipend over standard utstyrsstipend som ligger på 3000kr. Hva alternativer er det for meg da? Såvidt jeg ser det så er det kun arbeid, og jeg er rimelig sikker på at om jeg faktisk greier å få meg en jobb med de hindrene jeg har nå så kommer jeg aldri videre fra den jobben. Målet mitt var å bli høyere utdannet, jeg har karakterene til det og har "hjernen" til det, men alt går jo faen bare rett vest uansett hvor mye jeg prøver. Anonymous poster hash: 06521...081 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 10. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2017 Nettopp.... Det er ikke noe de liker å gjøre tror jeg. Det kommer selvfølgelig an på situasjonen du er i og det er kanskje derfor de sa at det ikke var en mulighet. Du må vel gjennom standardmølla først som ikke gir mening hvis du er så syk, er ikke mange praksisplassene du får som passer. Det er hovedsakelig butikker og steder der de trenger gratis arbeidskraft man kommer til. Jeg regner med at du tenker å utdanne deg til noe der du i stor grad kan jobbe hjemme via nettet? Edit; Denne burde muligens vært i juss-kategorien? Krikkert har helt sikkert fasiten Etter møtet med saksbehandler sa han at dette var fullt mulig, men når han gikk inn i regelverket så ble det mer og mer dystert. Det endte med at lovverket hindret han i at dette kunne være en mulighet, han snakket med flere ansatte på samme kontor og konklusjonen fra alle var at det ikke var mulig. Det hadde funket om jeg var 22år. Anonymous poster hash: 06521...081 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 10. juli 2017 Del Skrevet 10. juli 2017 Det er rimelig idiotisk da du alikevel vil få penger for å sitte hjemme... En mulighet er jo å sitte hjemme og studere det du vil ha utdanning som og prøve å få innvilget penger under utdanning når du fyller 22... Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 11. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2017 Jeg gikk på AAP og sa ril nav at jeg hadde søkt og søkt om jobber og ikke Finn noe og trengte mer utdanning for å kunne komme meg ut igjen. Og vips! Så fikk jeg 3 år utdannelse og mulighet for å ta en bachelor. Alt mens jeg fortsatt fikk AAP, men jeg måtte passe på så beløpet for skole ikke oversteg 60 000. Så dersom mannskap vise til at man lettere kommer seg ut av nav-systemet med mer utdannelse, så får man det. Men en negativ holdning fungerer ikke når man sitter i møte med de. Jeg satt hale tiden og sa at jeg ikke er syk nok til ufør, og det mener jeg! Jeg har både leddgikt og div andre plager, men ikke pokker om jeg vil bli minstepensjonist! Og dessuten så hjelper fysisk aktivitet på leddgikten. Anonymous poster hash: 42d19...19c Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 11. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2017 Jeg gikk på AAP og sa ril nav at jeg hadde søkt og søkt om jobber og ikke Finn noe og trengte mer utdanning for å kunne komme meg ut igjen. Og vips! Så fikk jeg 3 år utdannelse og mulighet for å ta en bachelor. Alt mens jeg fortsatt fikk AAP, men jeg måtte passe på så beløpet for skole ikke oversteg 60 000. Så dersom mannskap vise til at man lettere kommer seg ut av nav-systemet med mer utdannelse, så får man det. Men en negativ holdning fungerer ikke når man sitter i møte med de. Jeg satt hale tiden og sa at jeg ikke er syk nok til ufør, og det mener jeg! Jeg har både leddgikt og div andre plager, men ikke pokker om jeg vil bli minstepensjonist! Og dessuten så hjelper fysisk aktivitet på leddgikten. Anonymous poster hash: 42d19...19c Jeg har leddgikt og ulcerøs kolitt samt et tretthetssyndrom som mest sannsynlig er av begge kroniske sykdommene. Uansett jeg er ikke negativ i møtene med de, de sier de er låst av regelverket som ble innført ifjor tror jeg det var. Var du over 22år gammel når du fikk lov til å ta utdannelse? De sier at om jeg hadde vært over 22år så hadde det gått fint, men under er det umulig. Spørsmålet mitt er om det er noen andre måter å få økonomisk støtte/lån til å fullføre utdanning, utenom nav og lånekassen da ingen av de er mulig i min situasjon (fordi jeg er for ung). Anonymous poster hash: 06521...081 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 11. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2017 Det er litt hastverk for meg nå for jeg har fått skoleplass, men jeg vet ikke hvem jeg skal snakke med lenger. Nav henviser meg til lånekassen, lånekassen henviser meg til Nav. Ender vel opp med at jeg begynner i en eller annen jobb og blir der resten av livet. Anonymous poster hash: 06521...081 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå