sgd Skrevet 16. juni 2017 Del Skrevet 16. juni 2017 Jeg holder på å se på ny bil og ønsker derfor å selge min gamle (2011 modell). Da de skulle se på den for å vurdere innbyttepris sier de at de mistenker at turboen går mot slutten, noe som reduserer innbytteprisen betraktelig. Jeg har alltid prøvd å selge privat, men å ha innbytte som mulighet i bakhånden, noe jeg ønsker å gjøre denne gangen også. Men, da sitter jeg med to alternativer a) å legge ut bilen til redusert pris sammenlignet med tilsvarende modeller og forklare hvorfor, eller b) å skiftet turbo i forkant - det koster mellom 25 og 30 tusen. Hva ville du gjort? Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 16. juni 2017 Del Skrevet 16. juni 2017 Jeg ville tatt med bilen til et verksted jeg stoler på for en second opinion. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 16. juni 2017 Del Skrevet 16. juni 2017 (endret) 25-30.000,- for å skifte turbo? De har jo turboer på Biltema for noen få tusen og det er vel ikke 20.000,- i jobb for å bytte den? http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Motordeler/Overlading/Turboaggregat/ /ikkemekaniker Edit; Noen som er nevenyttige fikser turbobytte selv og prisen øker vel ikke med 25-30.000,- hvis du bytter den før et salg? Endret 16. juni 2017 av 4 3 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 16. juni 2017 Del Skrevet 16. juni 2017 (endret) Jeg ville tatt med bilen til et verksted jeg stoler på for en second opinion. Må vel være billigere hvis man er utdannet mekanikker å fikse problemene selv. Men det faller kanskje salgsverdien på bilen hvis det ikke er autorisert verksted. Kan jo gi problemer med Eu kontroll også. Uansett før det oppstår motorhavari tror jeg ikke salgsprisen blir særlig forandret. Spørsmålet er vel hva markedet er villig å gi for en gammel bil. Om bilen er verdt f.eks 50 000 kr hvis bilen er i god stand. Er bilen verdt mye mindre er kanskje like greit å skrote den. Nå tror jeg de 20 000 kr er orginal deler på produsentens verksted. Ikke billige biltema deler. Men er kanskje enig er bilen lite verdt er det like greit å handle på biltema. Kanskje like greit å oppgi bilmerke + modell kanskje noen på forumet her kanskje kan hjelpe deg å gi råd hva slags deler du trenger? Endret 16. juni 2017 av LMH1 Lenke til kommentar
sgd Skrevet 16. juni 2017 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2017 Vel, jeg har sjekket pris både på turboservice.no (det var mellom 17 og 18 tusen, men de gjorde ikke jobben), og i Sverige, og der kostet turbo + jobb over 40.000 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 16. juni 2017 Del Skrevet 16. juni 2017 Høres ut som galskap LMH1; Skroting er stort sett dårlig butikk da man får vesentlig mer hvis man selger en så ny bil som delebil. Lenke til kommentar
sgd Skrevet 16. juni 2017 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2017 Jeg ville tatt med bilen til et verksted jeg stoler på for en second opinion. Må vel være billigere hvis man er utdannet mekanikker å fikse problemene selv. Men det faller kanskje salgsverdien på bilen hvis det ikke er autorisert verksted. Kan jo gi problemer med Eu kontroll også. Uansett før det oppstår motorhavari tror jeg ikke salgsprisen blir særlig forandret. Spørsmålet er vel hva markedet er villig å gi for en gammel bil. Om bilen er verdt f.eks 50 000 kr hvis bilen er i god stand. Er bilen verdt mye mindre er kanskje like greit å skrote den. Det dreier seg om en Mitsubishi Outlander, 2011 modell - så ikke akkurat noe vrak...har vært super fornøyd, hører ingen ting selv, men så er jeg heller ingen ekspert... Lenke til kommentar
Juggel Skrevet 16. juni 2017 Del Skrevet 16. juni 2017 (endret) De prisene høres jo helt sinnssyke ut. Et kjapt søk viser at Turboservice ligger på rundt 15 000,-. Med noen få tusen pluss/minus avhengig av biltype etc. http://www.turbo.no/category/priseksempler/ Edit: og du skal for øvrig ta det forretninger sier med en stor klype salt når det kommer til slitasje, ulyder og "feil". De går over lik for å tjene penger på innbytte. Endret 16. juni 2017 av Downhill Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 16. juni 2017 Del Skrevet 16. juni 2017 Ca 15.000,- får man vel igjen ved et salg også? + at det kanskje blir lettere å selge bilen Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 16. juni 2017 Del Skrevet 16. juni 2017 (endret) Finnes vel noen youtube filmer desverre ikke som beskriver hele prosessen. Virker ikke ut som en enkel jobb. Kommer vel ann på kjøperen noen kjøpere er ikke mekanikker de vil kanskje betale ekstra for bilen består naf test og EU kontroll, men bilmekanikker vil kanskje gå for det billigste hvis de har utstyr selv og kan fikse problemet selv. Endret 16. juni 2017 av LMH1 Lenke til kommentar
sgd Skrevet 16. juni 2017 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2017 De prisene høres jo helt sinnssyke ut. Et kjapt søk viser at Turboservice ligger på rundt 15 000,-. Med noen få tusen pluss/minus avhengig av biltype etc. http://www.turbo.no/category/priseksempler/ Edit: og du skal for øvrig ta det forretninger sier med en stor klype salt når det kommer til slitasje, ulyder og "feil". De går over lik for å tjene penger på innbytte. Takk for tips på turbo.no - hadde ikke sett den - skal ihvertfall forhøre meg hvor mye de tar... Det er jo en veldig vanskelig problemstilling synes jeg - jeg hører som sagt ikke noe selv, og tenker jo også som du sier. En forhandler må også selge med garanti, og vil jo derfor dekke seg ekstra... Men, kanskje ikke så dumt å ta en NAF test - regner med at de eventuelt ville avdekke noe sånt også...? Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 16. juni 2017 Del Skrevet 16. juni 2017 (endret) Bytte turbo er teknisk sett enkelt. Forskjellen ligger mye i hvor saken er plassert. Vært med på et bytte (ikke meg som skrudde) på en eldgammel bil der turboen var rett under panseret, tok bare et par tre timer hvis jeg ikke husker feil. Kommer vel an på hvor fancy turboen er også. Edit; @LMH1 Endret 16. juni 2017 av 4 3 Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 16. juni 2017 Del Skrevet 16. juni 2017 8 timers jobb er vel 15.000 kroner på merkeverksted resten er deler. Det er mulig å redusere kostnadene betydelig, ved bruk av uavhengig verksted. Det er også mulig å sende av gårde turboen til reparasjon (les ny innmat), dette koster ikke all verden (bilen blir stående en periode). Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 16. juni 2017 Del Skrevet 16. juni 2017 (endret) Verdt å merke seg er hvorfor turboen evt. er i ferd med å havarere. Dette er vanligvis pga. at den ikke får nok olje lenger (slanger tetter seg). Endret 16. juni 2017 av mobile999 Lenke til kommentar
joka Skrevet 16. juni 2017 Del Skrevet 16. juni 2017 "mistenker at turbo går mot slutten" forhandleren prøver vel å få innbytteprisen ned? kjøp bil hos en annen forhandler/verksted... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå