Gå til innhold

[Løst] Ny TV. LG UH85 vs Samsung KS7000

Anbefalte innlegg

Nå har jeg sittet og grublet i flere dager. Et alvorlig tilfelle av beslutningsvegring...

Elkjøp har to gode TV'er på salg ut lørdag. Jeg hadde bestemt meg for LG's 60" UH850V da jeg plutselig fikk øynene opp for Samsungs 65" KS7005 (som er den samme som amerikanske KS8000?).

Etter en del tester ser jeg at begge får gode karakterer, men LG'en trekkes alltid for lav kontrast, dårlige svartnivåer og litt lav maks lysstyrke til å være en HDR-TV. Samtidig så har den 3D og pga IPS-panelet bedre innsynsvinkel. Og så er den jo 2.500,- billigere.

Jeg er ingen "videophile" akkurat, men jeg er opptatt av bildekvalitet og vi ser en del filmer.

Spørsmålet er først og fremst hvor tydelig forskjellene vil være i dagliglivet og for fremtidens HDR-materiale i en normal stue med normale lysforhold?

Rtings.com tester grundig og har en fin sammenligningstjeneste.

Noen av nøkkeltallene:

LG UH8000:

• Panel: IPS
  • Kontrast: 1000:1
  • Lysstyrke:
    • SDR: max 300 nits (cd/m2)
    • HDR: max 550 nits, min ~0,08 nits

Samsung KS7000:

• Panel: VA
  • Kontrast: 7000:1
  • Lysstyrke:
    • SDR: max 1300 nits
    • HDR: max 1500 nits, min ~0,02 nits

Samsungen på 11.000 er mer enn jeg hadde tenkt meg, men det spørs vel helt hvor mange år man forventer å ha TV'en. Planen var å vente til Black Friday for å se etter tilbud, men 60% av normalpris er vel så godt som man kan håpe på uansett.

Endret av Fossin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kjøpte LG'en rett og slett fordi jeg hadde en makspris på 9000 kr. Jeg er kjempefornøyd med TV'en og opplever ikke den som direkte lyssvak. Det skal sies at jeg ikke fikk sammenlignet den med andre TV'er fordi de ikke hadde den utstilt når jeg kjøpte den på Elkjøp. Min forrige TV var også en 32" 720p så for meg har der vært en enorm oppgradering uansett. Jeg tror du vil bli fornøyd med begge.

Lenke til kommentar

Gikk til slutt for LG'en. Skulle kanskje helst hatt Samsungen, men med lavere pris blir terskelen for å bytte neste gang litt lavere.

Så fort som utviklingen skjer på den fronten er det nok ikke usannsynlig at jeg endelig får en OLED i stua i fremtiden.

Endret av Fossin
Lenke til kommentar

Med tanke på oppløsning, lysstyrke og ikke minst prisen på TV'er siden vi kjøpte vår forrige mellomklasse 40" for 10.000,- for fire år siden synes jeg det går fort nok for oss som ikke bytter TV hvert år.

Nå som de billigste OLED-TV'ene begynner å komme ned i "levelige" priser kan jeg ikke annet enn å glede meg til neste oppgradering. Bare synd det ikke holdt helt denne gangen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg stoler ikke på Samsung produkter, hverken mobiler eller TVer.

Mye feil og problemer med dem, gulskjær rød tint på edge feks, mye fabrikkfeil osv. På tv også.

Litt som å være med på et lotteri.

LG, Sony og Panasonic er mer solide....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...