Gå til innhold

Nets med ny blockchain-basert løsning for mikrobetalinger

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-376f9

For himmelens skyld: ikke gi oss masse lommebøker med småbeløp som vi mister kontrollen på. Én mann, én konto, én lommebok, ett kort.

Lenke til kommentar

Såvidt jeg kan se tilfører ikke blockchain noe som helst man ikke kunnet fått til med tradisjonelle teknologier. Men sikkert fint at man har fått et fett utviklingsbudsjett for å ta i bruk den siste overhypa teknologien.

Nei, det er jo ikke alt man umidelbart kan forstå seg på...

Blockchain teknologien kan potensielt sett kullkaste hvordan transaksjoner flyttes mellom personer. I praksis trenger man ikke bank som en oppgjørs enhet i dette setup.

Som bruker av teknologi så kan ha rett, som provider av teknologi så tar du feil.

Lenke til kommentar

Såvidt jeg kan se tilfører ikke blockchain noe som helst man ikke kunnet fått til med tradisjonelle teknologier. Men sikkert fint at man har fått et fett utviklingsbudsjett for å ta i bruk den siste overhypa teknologien.

Blockchain teknologien kan potensielt sett kullkaste hvordan transaksjoner flyttes mellom personer. I praksis trenger man ikke bank som en oppgjørs enhet i dette setup.

Som bruker av teknologi så kan ha rett, som provider av teknologi så tar du feil.

Problemet er at det er mange av de dapp'ene som nå lages som liksågodt kunne vært laget med tradisjonell teknologi. Jeg er enig med Gartner når de sier at 80% av alle dapp'ene hadde vært bedre uten BC.

BC er noe nytt på samme måte som internett var det, som muliggjør transaksjoner og avtaler mellom fremmede. Men, det er ingen hammer som skal brukes på alt.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner fint hva som skjer under panseret, jeg har studert blockchain-implementasjoner selv. Men dette gir absolutt ingen fordeler verken for Nets som provider eller for deres kunder. Det eneste det gjør er å flytte ting til en "ny og spennende teknologi". Nets og deres kunder opererer innenfor norsk finanslovgivning, og da er faktisk sentral kontroll ganske essensielt. Den siste artikkelen om Telenors betalingstjeneste illustrerer dette ganske fint: https://www.digi.no/artikler/millionbot-til-telenors-betalingstjeneste/396211

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...